Een snellere week met heerlijk weekend Tampere! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Een snellere week met heerlijk weekend Tampere! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Een snellere week met heerlijk weekend Tampere!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

10 November 2013 | Finland, Rauma


Maandag 4-11 een werkdag die er anders uitzag dan normaal: ik was als boventallig ingepland om 4 nieuwe Finse studenten een introductie te geven op onze afdeling. Normaal doet collega Hanna-Leena dat, maar gezien zij op vakantie is werd de opdracht aan mij doorgeschoven :) De studentes (ja, allemaal meiden) kwamen pas rond een uur of half 12 waardoor ik 's ochtends mij heb kunnen voorbereiden en mijn collega's heb kunnen helpen. De studentes heb ik gedurende 2 uur de afdeling laten zien en hen de diensten laten inplannen die zij willen. Daarna tijd voor lunch en nog wat helpen bij mijn collega's, daarna door naar huis om te koken en vervolgens Michèle op te halen om met haar een les Zumba te gaan proberen! Het was erg leuk en heb me goed ingespannen, maar helaas tijdens mijn inspanning kreeg ik weer een flinke emotionele klap qua heimwee. Ja lieve mensen, het gaat echt nog niet super met me. Thuis een flinke tijd zitten huilen e.d., bang niet naar huis te kunnen over die aantal weken, etc. Psychisch zit ik er nog steeds niet bovenop. Gelukkig lekker met pa en ma kunnen kletsen, dat luchtte wel wat op :)
Dinsdag 5-11 een ochtenddienst die lekker bezig verlopen is en die ik weer samen met Júlia heb mogen doen. We waren wat eerder klaar met werk; we hadden eerder rapportage naar de avonddienst vanwege onze jaarlijkse 'Tyky´-avond oftewel ontspanningsavond. Dit jaar zijn we naar Vuojoen Kartano gegaan; het 'landgoed' in Eurajoki waar ik vorig jaar een zomerfeest bezocht heb. We waren er nu van 15-19u en begonnen met een welkomswoordje door collega Tuija (vervanging van afdelingshoofd Ulla want die is momenteel ziek) gevolgd door een late, uitgebreide lunch. Soep, saladebuffet, warm buffet, brood, etc. Koffie met lekkers toe; uitgebreid zitten smullen dus! Daarna kwamen er 2 werknemers van het landgoed (een sjieke dame en de boekhouder) die ons in tweeën opdeelden en een rondleiding gaven door het pand. Wij hadden de boekhouder, een aardige man die erg uitgebreid verteld heeft. Het weer was overigens VER-SCHRIK-KE-LIJK buiten!!! Stormende wind, veel regen; paste wel goed bij de verhalen over vroeger (incl. verhaal over spookgeluiden). Het pand is echt prachtig overigens, nu ook echt de diverse kamers goed gezien want dat was toen tijdens de zomeravond niet. Na de rondleiding was het tijd voor een presentatie door onze arts Katrimari en collega Auli over hartdecompensatie waarvoor we ons 'verhuisden' naar een auditorium. Door het stormweer dus naar een zijvleugel toe, mijn god we vlogen er bijna heen! In Nederland heeft het ook goed gestormd heb ik begrepen, bij ons dus die dinsdagavond. Bij de ingang van het pand zitten 2 deuren (klein voorhalletje dus) en die stonden beide open, kreeg geen enkele dicht door de kracht van de wind die er doorheen blies!! In Rauma was kennelijk al in delen van de stad stroom uitgevallen, en dat bleek ook bij ons ineens het geval tijdens de presentatie door Katrimari; gezellig donker ineens! Maar, met de moderne techniek van tegenwoordig ging ze vrolijk verder en wel via haar mobiele telefoon waar internet op zit en dus de mogelijkheid om de presentatie vanuit haar email te lezen ;) Na een tijdje kwam de stroom weer terug en heeft Auli haar verhaal vervolgd, daarna was het tijd voor een kleine koffiepauze met lekkers om vervolgens in kleine groepjes wat 'spelregels' voor onze afdeling op papier te zetten. Daarna had ik eigenlijk nog een foto van de hele groep willen maken maar ja hoor: nét op dát moment viel wéér de stroom uit!! :( Helaas niet gelukt dus, balen. De avond was gedaan dus zijn we weer allemaal naar huis vertrokken, ik kon weer bij collega Sari in de auto springen. Mijn paraplu ben ik helaas vergeten en gezien niemand meer open deed ben ik die dus kwijt :( Terug in Rauma ben ik nog naar de studentes gegaan waar we gezellig getut hebben en nog een leuke film gekeken hebben: Project X.
Woensdag 6-11 in principe een vrije dag maar omdat Henna met ziekteverlof is heb ik haar ochtenddienst kunnen draaien; fijn! :D Een gezellige dienst die goed omgegaan is, daarna op naar huis en supermarkten, vervolgens avondeten en kantkloscursus. Daar ging het lekker, ben goed met het nieuwe stukje op weg! Na het kantklossen nog met Júlia en Marta naar Amarillo gegaan om wat te kletsen met een drankje erbij, was gezellig! Vervolgens op naar huis.
Donderdag 7-11 tijd voor een vrije ochtend met een heerlijk lang stuk joggen, op richting strand. Daar lekker een tijdje in alle rust gezeten en nog een meditatie gedaan, vervolgens terug richting stad gejogd om nog langs Lidl en Citymarket te gaan. Thuis lekker getut en mijn bed ingedoken voor mijn rust ivm een nachtdienst. In de avond opgestaan, lekker gegeten en daarna door naar werk voor een in het begin drukke, maar uiteindelijk toch rustige nachtdienst samen met collega Seija.
Vrijdag 8-11 op naar huis voor nachtrust die ik zelf onderbrak ivm het bestellen van een ticket voor een premièreavond van Nightwish in Helsinki! :D Ze brengen de 29e namelijk een dvd uit (Showtime, Storytime) en laten deze de 28e in één van de biscoops in Helsinki zien. Daarvoor heb ik nu dus een ticket, jeeej! :D Waren maar 616 plekken, dus moest er snel bij zijn vandaar het vroege wakker worden. Daarna heb ik niet meer fatsoenlijk geslapen nee, maar dat mag de pret niet drukken! In de namiddag opgestaan, langs postkantoor en supermarkten, daarna op naar sauna om heerlijk te ontspannen. Snel door naar avondeten en met de auto nog even naar salsaleraren Johanna en Omar want die gaven een feestje thuis. Kon ik helaas niet heen vanwege mijn 2e nachtdienst, maar toch ben ik even kort op bezoek gegaan. Lekker met ze gekletst en vooral het kletsen met Omar bracht weer een stukje meer rust in me. Fijn! :) Daarna op naar huis en door naar werk voor nachtdienst nr 2 samen met Soili. Rustige nachtdienst, niets bijzonders.

Zaterdag 9-11 op naar huis voor een nachtrust en daarna opstaan, spullen pakken (incl. mijn kleine bijzettafeltjes want die zou ik verkopen aan iemand in Pori!) en op richting bus om via Pori naar Tampere te gaan om Johanna en Lauri te bezoeken! :D In eerste instantie zou het een meidenweekend worden want Lauri was kennelijk in Rauma iemand aan het helpen met een verbouwing, maar gelukkig kwam ook hij 's avonds weer terug; fijn om het in de zomer versgetrouwde echtpaar nog een 'laatste keer' samen te zien! :D Ik kwam rond 18:00u aan in Tampere en ben snel nog even een bloemetje gaan halen en een gebakje voor hun huwelijk, daarna per bus door naar hun thuis. Johanna heette me welkom in een al goed opgeknapt huis! :D Zoals jullie je misschien herinneren hadden ze van de zomer een huis gekocht en hadden daarin flink wat te klussen. Nu zijn de woonkamer, keuken en slaapkamer zo goed als af en het ziet er prachtig uit! :D Johanna had lekker gekookt: salade, soep met brood en daarna tiramisu als toetje; Italiaanse maaltijd dus! Heerlijk, mijn god wat kan die toch koken zeg :) Daarna kwam ook Lauri zoals gezegd thuis en hebben we een heerlijke bankhangavond gehad met wijn, lekkers, een tv-serie om te kijken en een ontzettend enge film als afsluiter. En tegen verwachting in heb ik ontzettend heerlijk geslapen!!
Vandaag zondag 10-11 lekker wat uitgeslapen, ontbeten, en daarna niks anders gedaan dan in huis getut. Johanna met wat kleinigheidjes geholpen, een boek gelezen, tv gekeken, een ommetje gemaakt (héél kort want het was nat, maar vooral koud) en daarna nog avondeten gegeten en een film gekeken. Helaas volgde daarna afscheid, wat voorlopig ook 'echt' afscheid zal zijn want wanneer ik hen de volgende keer zal zien weet ik niet. Lauri goed geknuffeld, en Johanna bij de bushalte waar ze me afzette. Het zijn schatten die twee, ga ze ontzettend missen :( En mijn god wat heeft dat 'relaxweekend' me goed gedaan!! Geestelijk weer een heel stuk meer rust, eens kijken hoe lang dat zich aanhoud. Thnx lieverds!! Terug naar Pori met de bus waar vervolgens Satu me opwachtte om samen door te rijden naar Rauma: zij heeft morgen maandag 11-11 een vrije dag en we gaan in de namiddag en avond lekker ergens uit eten.

Nu op naar bed, morgen een vroege dienst en een drukke werkweek voor de boeg: dag allemaal! Tot de volgende blog!

  • 11 November 2013 - 10:09

    OMA.bos:

    Lieve Meid,wat naar voor je,dat je steeds overvallen wordt door heimwee aanvallen en helaas zin daar geen medicijnen voor en moet je jezelf onderhanden nemen en kijken wat de beste remedie is.Slapen of naar buiten gaan.Gelukkig kwamen er ook veel gezellige ontmoetingen ter sprake en heb je ook weer een mooi concert in het vooruitzicht.Nog een aantal weken en je komt weer hier.Keep smiling.Ik zie,dat ik een fout heb gemaakt In de eerste zin staat zin ,maar dat moet zijn worden.Ik heb niet de handigheid omdat ter plekke te veranderen.Chantal heel veel liefs en houd goede moed.OMA

  • 12 November 2013 - 16:40

    Oma V D Flat:

    Lieve schat probeer het vol te houden iedere dag een dag aftellen ,en geniet toch nog van de contacten die je daar hebt.We leven met je mee en denken aan,het is toch niet meer zo lang ,gelukkig heb werk dat je graag doet,de tijd gaat snel.De allerbeste wensen en houd moet,een dikke knuffel van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 168300

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: