Wat een week; SUPER-uitjes! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Wat een week; SUPER-uitjes! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Wat een week; SUPER-uitjes! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

01 December 2013 | Finland, Rauma

Dag allemaal!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog nadat deze week met z'n leuke activiteiten is omgevlogen! Tijd voor een wat uitgebreidere blog ivm mijn tripje Tallinn en Helsinki.

Zoals gezegd vertrokken we zondag 24-11 's ochtends vroeg om 4:30 per auto naar Helsinki waar we om 9:00 de boot hadden naar Tallinn. We zijn overigens Veera (collega/vriendin) en haar vriend Juuso, en Karoliina en vriend Iiro (vrienden van Veera en Juuso, Karoliina werkt op spoedeisendehulp). Na een voorspoedige autoreis kwamen we in de koude en duistere Westhaven van Helsinki aan. Na de auto geparkeerd te hebben was het tijd voor onze tickets, daarna de boot op en op naar 3 dagen Tallinn! :D De bootreis duurde 2,5 uur die we door hebben gebracht met door de winkeltjes lopen, kletsen, etc. Om 11:30 kwamen we dus aan en zijn we eerst naar de andere terminal gelopen waar de ouders van Juuso waren. Daarna zijn we onze weg vervolgd naar hotel St. Olav waar we zouden overnachten die 2 nachten. We konden ons helaas pas om 14:00u inchecken dus hebben we onze bagage gedropt en zijn we eerst de stad in gegaan, beginnend met wat eten bij McDonalds en vervolgens koffie bij Maiasmokk waar ik altijd neerstrijk. Ook de anderen vonden het gelukkig een leuke zaak! Daarna zijn we door gegaan naar het hotel om in te checken. Het hotel bevind zich overigens in een oud gebouw met veel historie (zoek op google St. Olav Hotel, dan op website 'history' voor info) en was dus mooi ouderwets ingericht. Toen we naar onze kamers gebracht werden keken we wel even raar op: we dachten de trap op te moeten maar een 'piccolo' bracht ons door een deur naar een andere ruimte en vervolgens wéér een deur door waardoor we ineens buiten stonden. Huh?? We stonden op een vierkante binnenplaats en wat bleek: aan de binnenplaats lagen nog meer hotelkamers! Wij zaten in de rechter uithoek met 3 kamers in een nisje bij elkaar - goed geregeld dus! :D Erg verrassend hotel, zowel binnen als van buiten. Na even getut te hebben zijn we de stad ingedoken om alvast een tafel bij restaurant Peppersack te reserveren en vervolgens door te gaan naar wat winkels. Wat geshopt dus en in de avond weer terug richting oud centrum om daar van de kerstmarkt te genieten én Glühwein! Voor de Esten is het Glögg, maar het heeft meer de smaak van Glühwein dan de Finse Glögi. Na het marktplein zijn we nog even naar het hotel gegaan om ons op te frissen voor het diner, vervolgens dus door naar Peppersack waar we genoten hebben van ons eerste avondmaal. Ik had mezelf beloofd het menu te nemen wat ik in de zomer had willen nemen, en dat was een SUPERGOEDE keus! :D Wel vrij veel, maar LEKKERRR!!! 3 gangen menu, en dat in een middeleeuws getinte zaak, in goed gezelschap en ook weer het zwaardvecht-schouwspel erbij - wat wil je nog meer? :) Voldaan gingen we na het avondeten naar huis voor een meer dan welverdiende nachtrust - het was immers al een lange dag voor ons!
Maandag 25-11 was het tijd voor ontbijt in een prachtige ontbijtzaal op de 1e verdieping waardoor we nog wat meer qua intrichting van het hotel zagen. Sjiek sjiek! Na een goed verzorgd ontbijt zijn we op weg gegaan naar de haven want daar vertrekt een gratis bus naar winkelcentrum Rocca al Mare; we zouden die dag namelijk gaan shoppen! :) De mannen zijn ook mee geweest en hebben zich ook wel geamuseerd, wij meiden natuurlijk nét wat meer met al die winkels! :) We hebben er van een uur of 10 tot 13 goed doorgebracht met ook wat leuke aanwinsten! Als afsluiter koffie met lekkers en voor mezelf een cappucino zonder lekkers, daarna terug met de bus naar de stad. Eerst spullen gedropt in het hotel en na even tutten zijn we verder nog de stad in gegaan voor een sightseeing tour door de oude kern. We zijn vanuit ons hotel naar een uitzichtpunt gelopen wat Juuso wist te liggen - iets waar ik nog niet geweest was maar het was er inderdaad prachtig! Over de het hele oude centrum een mooie ruime blik, én nog een leuke toepasselijke spreuk op de muur daar; dat hebben we natuurlijk op foto vastgelegd! Daarna zijn we langs de Nederlandse ambassade (!) en orthodoxe kathedraal doorgelopen naar Kiek in de Kök, een oude gevechtstoren. Vóórdat we bij die toren aankwamen ontdekten we nog een pad dat door de stadsmuur heen liep, wat we 'uitgeprobeerd' hebben. We kwamen uit bij o.a. museum Neitsyttorni maar zagen ook dat er over de stadsmuur gelopen kon worden naar kennelijk een cafétarium. Gezien we wel toe waren aan wat lekkers en warms zijn we de trap beklommen en kwamen we niet bij de Neitsyttorni uit maar juist aan de rechterkant. Binnengekomen was er Glög te krijgen maar we schrokken van de prijs: 7 euro voor een glas. Toch maar gedaan gezien Karoliina al besteld had. Er was ook Vana Tallinn chocomel te krijgen: warme chocomel met de likeur Vana Tallinn (lekker!) erin. Die leek mij leuk maar ik controleerde eerst de prijs: 9 euro!! Dus zei ik tegen de serveerster: doe mij dan ook maar een warme wijn. Maakte ze me tóch die chocomel!! :( Nou ja, de boel maar de boel gelaten en netjes betaald, en het was me toch een partij LEKKER!!! :D We hebben van onze drankjes zitten genieten in de bovenste verdieping van een toren bij de openhaard; wat wil je nog meer? Niet helemaal perfecte combinatie, alcohol en warmte, maar goed; mocht de pret niet drukken! Daarna terug de trap af en door naar Kiek in de Kök, van daaruit naar een monument van de vrijheidsoorlog gelopen en daarna nog door naar een winkelcentrum waar helaas niet veel te doen was. Dus maar terug het oude centrum in om daar de menukaart van bekendst restaurant in Tallinn 'Olde Hansa' te bekijken: een restaurant in middeleeuwse sfeer met middeleeuws getinte hapjes. Een medewerker gaf ons nog couponnen voor een gratis drankje als we zouden komen eten, dus moesten we er wel heen! Tafel bespreken hoefde kennelijk niet, plek zat. Ik dook daarna even de Olde Hansa-winkel in en kreeg daar Olde Hansa peperlikeur te proeven (verlost je kennelijk van alle ziektes), daarna door naar het marktplein om weer over de kerstmarkt te zwerven en dit keer te genieten van Vana Tallinn-glög. Ging goed met Chantal! :p Nog het halve glaasje van Veera erbij gekregen, vervolgens 'happy' achter de anderen aangelopen naar wat winkels. Na de winkels op naar hotel waar ik ook nog wijn aangeboden kreeg, mijn god de stemming zat erin! :p Vanuit het hotel na wat opfrissen door naar Olde Hansa voor een mijn god hoe lekker avondeten! :D Gratis bessenlikeurtje als voorafje, daarna eten besteld en daarbij een halve liter bier. Dat drankorgel van Eijnatten...mijn god! :p Het eten was opmerkelijk lekker en goed, en omdat ze in de middeleeuwen geen frieten kenden zaten er bij het vlees en de groenten linzen en gerstekorrels; JUM!! Genoten bij gedimt kaarslicht en voldaan op naar het hotel.
Dinsdag 26-11 helaas tijd voor de laatse dag in Tallinn die we begonnen met weer goed ontbijt. Daarna nog in het oude centrum rondgelopen, nog wat dingetjes gekocht (waaronder mooie zilveren hanger uit Olde Hansa-winkel voor mezelf) en daarna wezen uitchecken in het hotel. Een taksi bracht ons met alle aankopen en bagage naar de haven waar we de spullen in kluisjes hebben gedaan in de terminal. Vervolgens door naar nog een winkelcentrum en onderweg kwamen we nog een outlet tegen. Daarna hebben we ons opgesplitst: ik ben nog snel het oude centrum ingedoken, de rest is koffie gaan drinken in winkelcentrum Viru. Ik heb lekker bij Drakoon III weer genoten van goedkope maar erg lekkere elandsoep met gehaktpasteitje, daarna troffen we elkaar bij Virucentrum om samen naar haven te lopen. Chantal heeft zich nog wat alcohol ingeslagen daar zeg je u tegen (waaronder de overheerlijke mede, honingbier, die ik van de zomer gedronken heb daar!! :D ), de anderen ook nog wat en vervolgens wat het tijd om om 17:00u weer afscheid te nemen van mooi prachtig Tallinn :( Ik weet niet waarom maar die stad ligt me aan mijn hart, ga het missen! De boot vertrok dus en om 19:30 waren we weer in Helsinki om vervolgens per auto terug naar Rauma te gaan waar we om middernacht arriveerden. Daarna voldaan in slaap gevallen; wat een reisje! :D Dank aan Veera, Juuso, Karoliina en Iiro; schatten zijn het!

Woensdag 27-11 tijd voor een avonddienst met in de ochtend nog een (laatste) bezoek aan de chiropractor. Daarna thuis aangekomen blij vanwege de aankomst van een verwacht pakketje: rond de 30 chocoladeletters voor collega's en Nightwish, en zoals papa zei was er 'uit elke letter een stukje gesnoept' om het gewicht binnen de 5 kilo te houden (zie foto). Thuis wat getut samen met Michèle en bijgekletst, daarna mijn spullen gepakt en door naar werk voor een bezige avonddienst. En wat een service: Michèle moet wat etensspullen opmaken dus heeft ze aangeboeden deze 2 weken te koken, en ze kwam mijn eerste maaltijd zelfs naar werk brengen! :D Heerlijk gekookt, was echt smullen.
Donderdag 28-11 tijd voor een ochtenddienst die bezig verliep en voor mij wat eerder klaar was dan voor mijn collega's. Ik had namelijk maar tot 14:00u werk want om 14:30u was het per bus op naar Helsinki! De busreis viel om die reden tegen dat de buslijn het contract die het had met de maatschappij waar ik bij besteld had, die dat stopzette en mijn ticket dus ongeldig was. Dat betekende een 2x zo dure busreis voor me! :( Maar, gelukkig reed de bus nog; dat was wellicht het meest belangrijke! Aangekomen in Helsinki ben ik per tram mijn hostel gaan opzoeken (Eurohostel, gelegen in 'havengebied' Katajanokka) en daarna terug de stad in gegaan om wat winkels af te gaan en te eten bij Hesburger. Helaas heb ik Júlia en Marta niet meer gezien: die waren namelijk ook in Helsinki maar hadden het druk met laatste dingen regelen en zaten te ver van het centrum af om 'even' af te spreken. Na het avondeten ben ik doorgelopen naar bioscoop Tennispalatsi voor de reden van mijn tripje Helsinki: Nightwish zou op vrijdag een nieuwe (live)dvd, 'Showtime Storytime', uitbrengen en die zou donderdagavond in de bioscoop worden gelanceerd. Dvd dus afgespeeld op bioscoopscherm: WAUW! :D Net alsof je zelf daar op Wacken Open Air stond (festival in Duitsland waar de dvd opgenomen is). Ik heb ook meteen de dvd aangeschaft want die was voor ons al te koop daar, voor de rest pas op vrijdag dus. Het enige jammere was dat niet de hele band aanwezig was terwijl dit wel vermeld was. Maar, drummer Jukka en zangeres Floor waren aanwezig dus dat mocht de pret niet drukken! Floor heb ik trouwens nog voor de hele band chocoladeletters gegeven, daar was ze blij mee. Hopen dat de mannen het ook leuk vinden en ik inderdaad nog een foto als bewijs ga krijgen zoals gevraagd...we wachten af! (ideetje van papa trouwens die chocoletters voor de band). Voldaan na een geweldige avond terug naar mijn hostel gelopen, lekker zo door donker en kerstverlicht Helsinki. Op naar bed voor een welverdiende nachtrust!
Vrijdag 29-11 na een superheerlijke nachtrust bijtijds opgestaan, aangekleed en door naar mijn ontbijt in hotel Scandic Marina: ik had nog een kortingsbon die ik moest opmaken. Lekker uitgebreid ontbeten, daarna op naar de tram en naar de bus terug naar Rauma waar ik om 13:30u arriveerde en direct door kon naar mijn avonddienst. Bezige avonddienst met een hoop te doen, best lekker dus om tijdens mijn etenspauze weer te genieten van door Michèle gekookt en gebracht eten! :) Na werk op naar huis om daar nog even op de bank te hangen en al een deel van het bonusmateriaal op de dvd van Nightwish te kijken.

Zaterdag 30-11 lekker wat 'langer' geslapen en daarna samen met Michèle per auto naar de 2ehandswinkel geweest, vervolgends door naar de post en de supermarkt. Terug thuis door naar Cafe Sali want Pasi zou daarheen gaan om ene te drinken; gezien dit mijn laatste vrije weekend was met de mogelijkheid om hem te zien ben ik dus gezellig met hem wezen kletsen in Cafe Sali. Voor hem een pilsje, voor mij een thee :) Daarna nog met Michèle en een Frans meisje naar een winkel geweest, daarna snel door naar het postkantoor en naar huis voor mijn nachtrust ivm een nachtdienst. In de avond lekker gesmuld van gekookt eten, daarna op naar een op zich rustige maar toch bezige nachtdienst: een patiënte haalde het bloed onder mijn nagels vandaan door vanaf 3:00u tot aan de ochtenrapportage om 7:00u constant te bellen en hard te praten...AAARGH.
Blij dus dat ik zondagochtend 1-12 naar huis kon voor lekkere nachtrust. Rond het middaguur opgestaan en met Michèle gaan wandelen rond het meer, daarna door de stad in waar ik met Lotta naar de bioscoop zou gaan om 'Thor: The dark world' te gaan kijken. Goede film en een erg open einde wat betekent dat er nóg een vervolg gaat komen! Na de film door naar huis voor nog enkele uurtjes slaap, daarna lekker koken, eten en Skypen alvorens mijn 2e nachtdienst. Daar zit ik nu in, eens kijken hoe het met die favoriete patiënte gaat en haar even favoriete buurvrouw... Ik heb zelden dat ik snel geïrriteerd raak met patiënten, maar deze 2 dames...oei oei oei!

De laatste week samen met Michèle staat voor de deur, en over slechts 3 weken ben ik in Nederland!! De tijd begint snel te gaan nu!! :D
Lieve allemaal: weer een fijne week en tot de volgende blog, dan ná een reisje richting Vaasa waar ik bij vriendin Anne logeer! :D

  • 02 December 2013 - 15:55

    OMA Bos:

    Fijn te lezen,dat je fijne dagen hebt gehad in Tallinn.(vorig bericht foutief geschreven door mij)Nu zal ik het nooit meer fout doen.Ik ben zo blij,dat er weer enthousiaste berichten komen.Nog even volhouden.Gisteren heb ik met de andere Oma hier rummi cup gedaan .Was best gezellig,weer een deel van de zondag om.Donderdag Sinterklaas vieren in Geleen.Ik verheug me erop.Chantal,nog even de laatste loodjes.Stijve pakkerd OMA

  • 02 December 2013 - 21:36

    Oma V D Flat:

    Hallo Chantal,wat een mooie dagen heb je nog kunnen doorbrengen met met vrienden in Tallinn.Dat zal voor jou dan ook de laatste keer zijn.Voor jou een mooie herinnering.Nou schiet de tijd op.We kunnen de dagen gaan aftellen.De Oma,s gaan Sinterklaas vieren bij Pa en Ma.Volgende keer ben je er weer Bij.Een dikke knuffel en tot de volgende keer.Oma

  • 02 December 2013 - 22:22

    Ma:

    Zeg, zuipschuit! Was het een beetje lekker? Geen wonder dat jij niet meer het verschil ziet tussen gedimt licht en gedimd licht.
    Maar geeft niet hoor, want ik heb zitten genieten van je verhaal!
    Tallinn is inderdaad een bijzondere stad. Wij zijn die zomer ook op dat uitzichtspunt geweest. Grappig dat jijdat nu pas ontdekt hebt. Maar er is zoveel te zien dat je inderdaad telkens weer iets nieuws kunt ontdekken.
    Ook bij ons gaat het aftellen nu beginnen. Spannend.

    Liefs, ma


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 168273

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: