Gezellige week met afsluiting in Närvijoki!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Gezellige week met afsluiting in Närvijoki!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Gezellige week met afsluiting in Närvijoki!!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

08 December 2013 | Finland, Rauma

Hellow!
Dat lijkt wel het meestgebruikte woord te zijn deze week, had een 'hellow'-tik, ook op het werk! Deze week is weer fijn verlopen, met een uitje Närvijoki als afsluiting!

Maandag 2-12 na mijn íéts rustigere nachtdienst op naar huis voor enkele uurtjes slaap. Daarna rond het middaguur opgestaan en op naar bedrijfsarts om daar een tetanus- én griepinjectie te halen. Ik ging eigenlijk alleen voor de tetanusprik maar heb (tegen gebruik in) toch ook maar de griepspuit genomen. Daarna terug naar huis om samen met Michèle naar de supermarkt te gaan. 's Avonds stond er chili con carne op het programma en Franse student Amaury kwam met ons mee-eten. Gezellig! :D Lekker wijntje erbij, súperlekker eten (die Michèle kan koken!) en na het eten lekker bankhangen met chippies en film erbij.
Dinsdag 3-12 een vrije dag die ik goed doorgekomen ben met mijn kantkloswerkje afmaken (ging redelijk goed, maar niet helemaal netjes vierkant geworden), lunchen tussendoor bij Goto, en daarna via de supermarkt terug naar huis. In de avond gingen we met de internationale studenten Hongaars eten: Janoz had Hongaars eten gekookt en daar hebben we heerlijk van gesmuld! Gezelligheid genoeg dus, ook die avond weer!
Woensdag 4-12 een drukke ochtenddienst die wel lekker verlopen is: zat te doen maar op een fijne manier gewerkt. Na het werk op naar huis om lekker even te rusten, daarna snel naar de winkel nog wat halen, vervolgens thuis opgetut want we gingen met collega's uit eten bij Wanha Rauman Kellari! :D SUUUUPER gezellig!! :D Lekker gegeten, lekker gekletst, lekker gelachen, én mijn collega's verrast met de chocoladeletters waar iedereen héél blij mee was! :D Ja, geslaagde avond dus en later op de avond nog met Michèle naar Amarillo om lekker te kletsen met een warme thee erbij. Ik ben daarna naar huis gegaan, Michèle is nog even gebleven want de internationale studenten kwamen nog.
Donderdag 5-12 een ochtenddienst die vrij druk verliep. We hadden op onze unit een verpleegkundige van de chirurgische afdeling (moesten invalskracht hebben) en hoewel het goed ging samen met haar had ik toch soms de indruk dat ik de enige in de basiszorg was. Ze liep ook zo langzaam enzo, terwijl ik altijd de vaart erin zet als ik merk dat er veel te doen is; geen wonder dat ze het altijd zo druk hebben daar! Nou ja, toch fijn gewerkt en na mijn werk op naar huis om met Michèle nog even de stad in te gaan ná eerst naar de dierenarts te gaan voor nieuwe antibiotica voor Jasmijn: weer beginnende blaasontsteking. Ook meteen een recept voor kalmeringspillen gevraagd voor de terugreis; je weet maar nooit! In de stad een cadeautje voor Anne gekocht, daarna via supermarkt terug naar huis voor heerlijke spaghetti bolognese en ons Heerlijk Avondje! Een paar afleveringen 'Dag Sinterklaas' gekeken, daarna Harry Potter 7-deel 1. Onder genot van een bak pepernoten natuurlijk! Dit jaar geen cadeau, geen schoen: dat wacht thuis kennelijk :)
Vrijdag 6-12 tijd voor Onafhankelijkheisdag hier in Finland; een 'zondag' hier in Finland en dus ook op het werk rustiger. Lekker gewerkt maar wel weer bezig; kan in ieder geval niemand zeggen dat ik stil gezeten heb! Na het werk op naar huis om mijn tas in te pakken, gezellig met Michèle te eten en daarna naar de bus te gaan in verband met mijn weekendje Närvijoki; Anne opzoeken! Ein-de-lijk! Na een lange maar goede busreis kwam ik in Pirttikylä aan waar Anne me ophaalde. Ze is in Närvijoki (uurtje van Vaasa af) al dik 2 jaar au pair en gaat ook terug naar Nederland op de 20e. Ik heb al dik 1,5 jaar gepland haar op te zoeken en hoewel ik zéker de tijd gehad heb is het er nooit van gekomen; nu móést het wel dus met ons vertrek in het vooruitzicht! Bij de familie Pukkala aangekomen bleek iedereen al in bed te liggen; niet gek als ik pas om 22:15u met de bus arriveerde. Lekker Anne haar kamer bekeken en daar nog een hele tijd gekletst, daarna voldaan naar bed.

Zaterdag 7-12 lekker lang in bed gelegen, daarna op gestaan en wezen ontbijten. Toen heb ik ook de familie met 4 kinderen ontmoet; schatten van mensen! Na het ontbijt zijn we de auto ingedoken en door een wit landschap naar Kauhajoki gereden waar Anne me graag een cafeetje wou laten zien, 'Valkoinen Puu' (witte boom). Daar zat ook een winkeltje met handgemaakt keramiekservies, leuk! Ik zag een mooi hartje wat ik gekocht heb, en heb Anne ter vergoeding van de rijmoeite en benzinekosten getrakteerd op koffie met héér-lij-ke taart. Anne had worteltaart, ik bessentaart met toffeesaus. Ontzettend lang gezeten en genoten van de gezelligheid van het cafeetje, gekletst en gelachen; gezellig dus! Daarna nog wat winkels afgegaan en o.a. een sauna'geestje' (rendier) gekocht, daarna terug naar Närvijoki om samen met de familie thee te drinken met lekkers, daarna een aflevering Game of Thrones gekeken en avondeten gegeten. Daarna was het tijd voor sauna én het inwijden van 'Unelma', mijn rendier-saunageestje; oliegeur-verspreider. Én voor het hebben van écht Finse sauna met Anne; naakt en met sneeuwrollen! :D Koud maar lekker haha, heb ik dat ook nog fatsoenlijk gedaan vóór vertrek! Na de sauna tijd voor een Duvel, pepernoten en de film New Kids Turbo – lachen!!! Een fijne avond gehad dus en met een volle pepernotenbuik gaan slapen.
Vandaag, zondag 8-12 weer lekker langer in bed gelegen, daarna tijd voor ontbijt en de film Assepoester – daarna was het helaas weer tijd om afscheid te nemen van de familie en om samen met Anne naar Pirttikylä te rijden om op de bus terug naar Rauma te springen. Raar om te weten dat Anne en ik elkaar de eerstvolgende keer in Nederland gaan zien, wel speciaal! Om 18:00u was ik in Rauma terug én in de kerk naast Michèle voor een mis met het zingen van internationale kerstliedjes. Was leuk, daarna tijd voor avondeten thuis en nu zit ik met Michèle en Fransman Amaury in de woonkamer.

Tijd voor de laatste 2 weken of liever gezegd 12 dagen hier in Finland, best raar en het voelt nog onwerkelijk! De eerste tranen zijn in ieder geval al gevallen: ik heb van Pasi, Carita en Erika een prachtig mooie Kalevala-ketting gekregen. 'Euran sydän', oftewel het hart van Eura (plaats 30km van Rauma). Kennelijk als beschrijving dat degene die de ketting draagt iemand is met 'het hart op de juiste plek', zoals ik. Dat wekt wel wat emoties op ja, mijn god :'( Daaaank jullie wel schatten, wat een verrassing!
Ja, het gaat niet makkelijk worden maar ik ben zeker van mijn keuze en weet dat het de goede is. Zoals ik tegen Michèle zei en iemand ooit tegen mij: Finnen zijn stil en soms moeilijk te bereiken, maar als je ze een tijd kent worden het vrienden voor het leven. En dat is MEER DAN WAAR!!!

• 08 December 2013 - 22:44

Rolf:

We missen de sneeuw engel tussen de foto's :)

• 09 December 2013 - 15:27

OMA Bos:

Je bent echt aan het afscheid nemen.Dat is wederzijds.Zij zullen jou missen en jij al de lieve mensen met wie je zulke goede contacten had.Zaterdag ben ik met je vader en moeder naar Groen Rijk in Berg en Terblijt geweest.Na onze succesvolle inkopen hebben we een tochtje Zuid Limburg gedaan.Deed me heel goed.Lieve Chantal nog even de kiezen op elkaar en dan naar Geleen.We kijken naar je uit.Liefs OMA

• 10 December 2013 - 18:11

Omavdflat:

Hallo Chantal,je hebt het er maar druk mee,om afscheid te nemen links en rechts.De tijd schiet op,zo gaat het in het leven en hier begin je weer opnieuw .Maar je hebt toch een mooie tijd gehad daar met veel mensen en dat neemt niemand je meer af.Ik ga een novene kaars op steken voor een goede reis heen en weer.Veel liefs en sterke bij het afscheid,Oma