Week om, met afsluiting bij de studentes :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Week om, met afsluiting bij de studentes :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Week om, met afsluiting bij de studentes :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

20 Oktober 2013 | Finland, Rauma

Terve!

Maandag 14-10 had ik mijn terugreis naar Finland, die voorspoedig begon om 8:15u vanaf Düsseldorf en om 13:25u eindigde in Helsinki. Daar aangekomen ben ik naar het centrum gegaan om nog wat van de stad te genieten, te winkelen en te eten. Eten heb ik gedaan in hetzelfde restaurant als waar ik met mama en oma geweest ben; een Chinees/Thais/Japans buffet. Daarna lekker wat winkels afgegaan, en uiteindelijk voor koffie neergestreken bij Kappeli. Sjiek overigens: in een deel van de stad hebben ze wifi dus heb ik gewoon op mijn telefoon internet kunnen gebruiken terwijl ik her en der zat en stond! :D Vervolgens ben ik met de tram richting Westhaven gegaan wat vanaf daar had ik Onnibus (goedkope bus) terug naar Rauma. In Rauma ben ik met koffer en al door Veera en haar vriend Juuso afgezet thuis waar Jasmijntje me welkom heette.
Dinsdag 15-10 tijd voor een avonddienst en in de ochtend ben ik eerst naar mijn bazin gegaan om met haar mijn besluit tot verhuizing terug naar Nederland definitief te bespreken. We hebben op dinsdagen altijd afdelingsoverleg en ik had gepland om dan het woord te doen aan mijn collega's. Maar het overleg was een presentatie over veiligheid met een korte 'tour' over de afdeling, waardoor ik het tegen mijn collega's heb moeten zeggen ná de rapportage. Niet iedereen bij elkaar dus, maar dat betekent gewoon dat ik het beetje bij beetje aan iedereen moet vertellen. Het is mooi om te zien dat men erg verdrietig is over mijn vertrek, maar me volledig steunt en begrijpt. Wereldcollega's heb ik, geweldige mensen!! :') Bezige avonddienst overigens, maar wel fijn gewerkt.

Woensdag 16-10 tijd voor een ochtenddienst samen met Júlia als verantwoordelijken, en de dienst is erg fijn verlopen ook in Júlia's opzicht; veel gezien, veel gedaan. Na het werk op naar de winkel, tijd voor avondeten, en vervolgens door naar mijn kantkloscursus waar ik nu met een moeilijker werkje bezig ben maar wat toch vrij goed lukt! Daarna terug naar huis voor een tutavond met Jasmijn op de bank. Ik heb deze dag overigens op facebook aan iedereen bekend gemaakt dat ik terug kom naar Nederland. Het is mooi te zien hoeveel mensen positief reageren; zij het wachtend in Nederland tot mijn aankomst, zij het verdrietig maar begrijpend om mijn vertrek.
Donderdag 17-10 wederom een ochtenddienst samen met Júlia die weer fijn verliep. Na het werk ben ik naar de kleine sportzaal gegaan in het appartementencomplex van de studentes en heb ik aan Marta en Júlia de plek laten zien. Meteen wat oefeningen gedaan (ook de meiden) en daarna lekker bij de meiden neergestreken voor koffie met koekjes, én hun foto's van St. Petersburg! :D Mijn GOD wat een mooie stad!! Ga ik zeker een keer heen met jullie, pa en ma, gaan we écht doen! Ze hebben er in ieder geval leuke dagen gehad, dat is zeker! 's Avonds thuis lekker gegeten, nog naar de winkel gelopen (met paraplu door de motregen) en daarna een tutavond thuis met tv, chippies en Jasmijn.

Vrijdag 18-10 overdag vrij met om 10:00u het eerste evaluatiegesprek van Júlia met de lerares, daarna door naar de winkel en Michéle. Michéle was deze week een aantal dagen thuis geweest en ik had met haar afgesproken wat te gaan drinken en bij te kletsen. Op naar Cafe Sali dus voor thee (met lekkers voor mij) en gezellig kletsen. Daarna nog snel door naar de winkel en vervolgens mijn bed in want ik had nachtdienst. In de avond nog lekker de sauna in, avondeten gemaakt (erwtensoep!) en daarna door naar een rustige nachtdienst. Rustig maar mijn god wat een hoeveelheid antibiotica moest ik aanhangen! Vrijwel élke patiënt kreeg op dit moment antibioticum, tel uit je 'winst'! :p
Zaterdag 19-10 tijd om 's ochtends mijn bed in te kruipen en vervolgens rond het middaguur weer op te staan, want ik had voor het éérst in mijn leven een tafel gereserveerd in een 2ehandswinkel om spullen te verkopen. Júlia en Michéle zijn meegekomen, vond het leuk om zo'n winkel te zien en ik heb me geamuseerd met het ophangen en neer zetten van al mijn spullen. Ik heb de tafel voor 1 week gehuurd, volgend weekend moet ik dus in principe (als ik geen verlenging wil) mijn spullen weer ophalen. Eens kijken of er goed verkocht gaat worden, van de week maar aantal keer langs gaan :) Na de 2ehandswinkel terug naar huis gegaan voor de rest van mijn slaap, daarna weer tijd voor avondeten en nachtdienst 2; wederom samen met Ritva. Dit keer een wat bezigere nachtdienst ivm het opnemen van een nieuwe patiënte en het verzorgen van haar halverwege de nacht/ochtend. Voelde zich benauwd dus contact opgenomen met de arts die haar is komen bekijken. Die arts die kwam is een heel fijne arts, maar neemt voor alles ook rustig zijn tijd (op een positieve manier!!) waardoor we dus ruim anderhalf uur 'bezig' zijn geweest omtrent de patiënte. Uiteindelijk niks aan het handje hoor, maar zo heb je wel wat te doen en gaat de tijd om :)

Zondag 20-10 's ochtends op naar huis voor nachtrust; daarna rond 13:30u opgestaan om wat te eten, me aan te kleden en met een korte 'wandeltocht' langs wat winkels te gaan. Daarna langs het appartementencomplex om Michèle mijn ticket voor de ijshockeywedstrijd Rauma-Pori te betalen (2 nov. a.s.), vervolgens door naar huis voor wat tutten en avondeten, en later weer terug naar het appartementencomplex om daar met de meiden te genieten van een leuke film; 'Little Children'. Ook nog met pa en ma gekletst via Skype, nu klaar om naar huis te gaan voor mijn nachtrust.

Een leuke week achter de rug dus, en een nieuwe week voor de boeg. Fijne week aan jullie allen toegewenst en tot de volgende blog!

  • 21 Oktober 2013 - 18:30

    Anja:

    HeY Chantal,


    Net wat geschreven op je vorige blog dus nu maar even door schrijven.Leuke foto jou in die 2e handswinkel.
    Ik hoop dat je al je spullen daar kwijt komt.Gelukkig dat je nog wat te doen heb tijdens je nachtdienst Volgens mij kun je wel lekker eten in Rauma als zoals ik lees. Heb je via Skypeb nog geprobeerd te bellen. Andere keer beter.

    Knuffel Anja





  • 26 Oktober 2013 - 17:06

    OMA:

    Toch ook nog even hierop reageren Je bent weer goed op weg,volhouden nu.
    Wat een prachtige foto van boven de wolken.
    Alle goeds en kop op.
    Stijve pakkerd .OMA bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 168300

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: