Weekendje thuis vanwege 'Eynatten 800 jaar'! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Weekendje thuis vanwege 'Eynatten 800 jaar'! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Weekendje thuis vanwege 'Eynatten 800 jaar'!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

13 Oktober 2013 | Finland, Rauma

Dag allemaal!
Zoals gezegd een blog uit Geleen ivm mijn korte tripje Nederland :)

Maandag 7-10 tijd voor een ochtenddienst die ik doorbracht met mijn nieuwe leerlinge Júlia, de andere Spaanse studente. Héél gezellig en in vergelijking tot Marta's eerste dag zag en deed Júlia al veel meer. Voelde me daarover best schuldig tegenover Marta, maar aan de andere kant kan ik er weinig aan doen als er meer op de afdeling gebeurt dan andere momenten. De dienst verliep gezellig en na het werk ben ik snel naar de winkel en huis gegaan (waar ik ook nog een blauwe-bessentaart gebakken heb), om wat te eten en vervolgens door te gaan naar het appartementencomplex waar ik Michèle trof. We zijn samen naar de appartementen gegaan waar o.a. Italiaanse, Franse studenten verblijven want Júlia had haar verjaardag en vierde dat 's avonds met heerlijk Spaanse lekkernijen! :D We hadden een gezellige groep en mijn god wat was het eten lekker! En Júlia natuurlijk blij om haar verjaardag weg van huis, toch zó gezellig te kunnen vieren :) Na de verjaardag terug naar huis voor mijn nachtrust.
Dinsdag 8-10 tijd voor wederom een ochtenddienst met Júlia die ook weer fijn verlopen is. Ik had de blauwe-bessentaart meegenomen naar werk want die dag woonde ik precíés 3 jaar in Finland. Tijd vliegt zeg... Na het werk op naar huis voor tutten en avondeten, daarna in de avond door naar het appartementencomplex om met de studentes (van Michèle kreeg ik een mooi bloemetje!) naar Cafe Sali te gaan vanwege mijn 3-jarig jubileum. Daar troffen we ook Sebastiaan die ik ook uitgenodigd had. We hebben lekker genoten van koffie, thee en warme chocomel, én natuurlijk een hoop gezelligheid :) Daarna op naar huis voor nog wat tutten op de bank.
Woensdag 9-10 een vrije ochtend met een bezoekje aan de verpleegkundige vanwege landelijk onderzoek naar baarmoederhalskanker. Daar had ik laatst een uitnodiging van in de bus en gezien je je gratis kon laten testen (PAPA-test) én uitleg kreeg over borstonderzoek e.d. leek het me goed aan het onderzoek mee te doen. Heb wel al vorig jaar dezelfde test gehad, maar gratis wéér laten testen is nooit slecht! :) Daarna nog wat dingen in de stad gedaan, bij de bieb stadsgidsen gehaald van St. Petersburg (voor de studentes, gaan daar dit weekend heen), en daarna door naar huis om een wasje te draaien én voor mijn nachtrust ivm een nachtdienst. In de avond nog naar kantkloscursus geweest wat ook weer gezellig was. Daarna op naar werk waar ik samen met Henna een rustige dienst gedraaid heb; lekker zo wat tutten en weten dat de patiënten allemaal slapen :)
Donderdag 10-10 op naar huis voor mijn slaap, daarna aan het eind van de middag opgestaan en mijn was opgeruimd, vervolgens door naar de stad om nog wat te kopen en uiteindelijk bij Cafe Sali neer te strijken. Die bestonden die dag precies 5 jaar en vierden dat met koffie en taart voor alle bezoekers. Lekker zo even binnen zitten in al het gekakel en de warmte van al die bezoekers, daarna door naar huis voor een douche, avondeten, mijn koffer verder inpakken, en Skypen met papa en mama. Vervolgens op naar mijn 2e nachtdienst, dit keer samen met collega Maarit. In het begin was de dienst nogal bezig met voor mij een nieuwe opname, verder wederom erg rustig geweest dus lekker mijn boek over Walt Disney uit kunnen lezen! :)

Vrijdag 11-10 na mijn dienst op naar huis voor enkele uurtjes slaap, daarna opstaan en de laatste spullen pakken. Want om 12:00u vertrok mijn bus richting vliegveld! Pasi heeft me af kunnen zetten wat weer wat gesleep met de koffer scheelde, en op het busstation trof ik o.a. Júlia en Marta die met een groep studenten richting Helsinki gingen voor een tripje St. Petersburg! Gezellig dus in de bus en genoeg tijdsbesteding zo gezellig kletsend! Ik ben bij Ikea Espoo overgestapt op de bus richting vliegveld, daarna had ik dezelfde vliegreis voor de boeg als tijdens mijn zomervakantie: 18:50u (FI tijd) vanuit Helsinki naar Berlijn, 20:40u (onze tijd) vanuit Berlijn naar Düsseldorf waar papa en mama me ophaalden. Thuis nog lekker wat gedronken ook met broer en zus erbij, daarna naar bed.
Want zaterdag 12-10 was het bijtijds opstaan, ontbijten, en vervolgens per auto op naar Eynatten in België. Daar werd namelijk dit jaar het 800-jarig bestaan van het dorp gevierd met diverse activiteiten, en deze zaterdag was de afsluitende dag waarbij alle afstammelingen van het 'van Eynatten'-geslacht uitgenodigd waren! Daar hadden we vorig jaar al bericht over gehad en dus ook de mogelijkheid gehad om ons aan te melden. Het was niet zo dat álle van Eynattens/van Eijnattens/van Nijnattens aanwezig waren, maar er was toch een ruime groep van zéker 80 man. Uit België, Duitsland, Nederland in ieder geval, hoewel er kennelijk over de hele wereld natuurlijk afstammelingen zijn. De dag begon met een mis in de (mooie!) kerk, daarna werden we in Hotel Tychon ontvangen met een drankje en we kregen ook allemaal een naamkaartje. Meteen al met wat Nederlanders staan praten maar ook met wat Duitse 'familieleden'. Daarna was er rond het middaguur tijd voor een goedverzorgde lunch met toetje toe waar we erg van genoten hebben. Toen was tijd voor de rondleiding door het dorp, verzorgd in de 3 talen. Eynatten ligt namelijk in het Duits-sprekend België waar men natuurlijk ook Frans onder de knie heeft. Wij hadden een erg enthousiaste man als gids die zich heel goed in het Nederlands verstaanbaar gemaakt heeft! De rondleiding heeft uiteindelijk 2 uur geduurd waarbij we door de oude dorpskern gelopen zijn langs o.a. de kerk, huis Amstenrath en Vlattenhaus. Mooi om te zien en ook verhalen over het verleden van het dorp te horen! Na de rondleiding zijn we nog even een koffiegelegenheid gaan zoeken gezien we pas om 18:00u de afsluitingsavond hadden en dus hadden we even tijd met z'n vijfjes. Daarna dus terug naar Hotel Tychon waar tijdens de afsluitingsavond ook alle verenigingen uit het dorp aanwezig waren; 2 koren, orkest, scouting, etc. Wat speeches werden gehouden, er werd gezongen, muziek gespeeld, en vooral bijgekletst door alle dorpgenoten e.d. Wij zijn 1 uur vóór het officiële einde vertrokken, na een dag lang genoten te hebben. Het was érg leuk om als 'afstammelingen van het geslacht' uitgenodigd te zijn om de feestelijkheden rond het 800-jarig bestaan van het dorp mee te mogen vieren, goed verzorgd en met veel enthousiasme georganiseerd :) Terug thuis nog lekker getut en genoten van elkaars gezelschap en lekkers, daarna allemaal moe maar voldaan naar bed.
Vandaag, zondag 13-10, tijd om wat uit te slapen en lekker zondags te ontbijten. Daarna tijd om met elkaar bij te praten en vervolgens Maurits naar het station te brengen en met papa en mama nog een rondje door Geleen te wandelen. Lekker genoten van het herfstweer en een mooi stil Geleen, daarna thuis van warme thee en tutten. Ik heb nog mijn nieuwe externe harde schijf ingewijd (wat een klein ding!), vervolgens stonden beide oma's op de stoep om hier mee te komen eten. Heerlijk jullie weer gezien te hebben lieverds!! :D Daarna was het afscheid nemen van zuslief en oma v/h Bos, ik ben nog met oma v/d Flat meegelopen om haar met wat dingen te helpen. Daarna nog naar C1000 en nu lekker bij pa en ma op de bank.


Een heerlijk weekend thuis achter de rug dus, wat naast de activiteit in Eynatten ook een verder belangrijk weekend thuis geweest is. Bedankt lieve allemaal, bedankt voor alles :) Hou van jullie!!
Morgen vroeg op voor mijn terugreis naar Finland, waar ik overdag nog even in Helsinki centrum zal neerstrijken. Dan weer op naar Rauma en 'back to normal'!

  • 14 Oktober 2013 - 12:57

    Ma:

    Ha lieve dochter,
    je bent op weg naar Rauma; ik hoop dat je daar veilig en wel weer bij Jasmijntje arriveert. Het was een bijzonder weekeinde en niet alleen vanwege het feest in Eynatten.
    Je kunt er weer tegenaan denk ik, hebt weer wat energie opgedaan. We biljven je avonturen volgen; ik wens je veel goeds voor de komende tijd!
    Fijn dat je er was!
    Dikke knuffel, ma x

  • 14 Oktober 2013 - 13:57

    T.Ing:

    En meteen maar even door naar het laatste verslag..
    Dan maar wat later aan het ontbijt ;)
    Leuk om te lezen! En natuurlijk om de foto's te zien.
    Lekker weekendje volgens mij.
    Ook best bijzonder dat dat 'zomaar' kan.
    De wereld is klein ;)
    Ik hoop dat je nog even kunt teren op de goede herinneringen.
    Welkom thuis en n dikke knuffel, ook voor Jasmijn! t.Ing

  • 17 Oktober 2013 - 16:47

    Omavdflat:

    Lieve Chantal,natuurlijk waren we allen heel verbaast van jou bericht,maar het is jou keuze en jouw leven.en ik persoonlijk wens veel sterkte met dit besluit je zult het heus wel weer naar je zin krijgen.Heel veel lieve groetjes en een dikke zoen van je Oma.

  • 21 Oktober 2013 - 09:20

    OMA Bos:

    Toch nog even reageren,want ik zie mijn reactie er niet bij.Ik hoop,dat je de draad weer hebt opgepakt en het je lukt om het allemaal te verwerken.Hopelijk is mijn brief aangekomen.Hou je goed en heel veel liefs.OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 168303

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: