Weekendje Stockholm! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Weekendje Stockholm! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Weekendje Stockholm! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

30 September 2013 | Finland, Rauma

Hallo hallo!
Een blog op een íets ander tijdstip dan gewend, maar dat komt omdat ik nu pas terug ben van een weekendje reizen! We zijn namelijk met de boot uit Turku naar Stockholm gegaan, en kwamen vanochtend pas terug.

Maandag 23-9 tijd voor een ochtenddienst die verbazingwekkend rustig verliep: heel weinig patiënten!! Raar zo, en ook voor mijn studente Marta niet zo leuk gezien er gewoon bijna geen fluit te doen was :( Waar ik ook wel van baalde was dat we alwéér de hele week in de basiszorg waren ingepland; dat kan Marta ondertussen wel dromen! Maar goed, toch fijn gewerkt en ik moest wat eerder weg van werk gezien ik het eerste onderdeel van mijn gezondheidscheck kreeg ivm mijn vaste aanstelling. Ik ben bij een verpleegkundige geweest om wat standaard zaken door te lopen zoals gewicht, lengte, geschiedenis van gezondheid, e.d. Verder een rustige namiddag en avond thuis.
Dinsdag 24-9 tijd voor een avonddienst die ook wederom rustig verliep, waar waren toch alle patiënten?? Echt raar om maar 12 en uiteindelijk 14 patiënten te hebben op een afdeling waar we normaal makkelijk op de 24 zitten...
Woensdag 25-9 tijd voor een ochtenddienst die ook weer rustig verliep, en die aan het eind van de middag wat drukker werd door een aantal nieuwe opnames. Van één opname ben ik nog wel heel erg verbaasd geweest, of niet zozeer vanwege de opname maar vanwege een bloedwaarde van die patiënte. Er kwam namelijk een dame bij ons op de afdeling met een bloedsuiker-niveau van 66!!!! Om even te laten merken hoe verschrikkelijk dramatisch hoog dat is: normaalwaarde is normaal 4-6... Zo zie je maar weer dat afwijkingen voor kunnen komen, maar gelukkig hadden we de situatie snel onder controle :) Na werk op naar huis en daarna snel eten, want ik zou voor het eerst naar kantklos-cursus gaan! :) Heel lief van Sebastiaan en Elina een lift per auto gekregen, want ik moest mijn eigen kussen natuurlijk meenemen. Bij de cursus aangekomen bleek dat ik een kussen daar kon lenen, zodat mijn eigen kussen thuis om te oefenen kon blijven. Ik had kennelijk geen goed garen mee en ook ontbraken er een hoop spullen, maar ja; hoe moet ik in godsnaam weten wat ik mee moet nemen en aan moet schaffen als dat nergens staat?? Ik heb dus nog een boodschappenlijstje gekregen van mijn lerares haha. Maar goed; ik was de enige die alle klosjes nog van garen moest voorzien enzo, maar ben wel een van de personen die het verste gekomen is met kantlossen die les! We hebben nu een oefenstukje: eerst 'hele slagen', dan 'doekslagen' en als laatste 'halve slagen'. Leuk leuk leuk! Stiekem al wat vooruit gekeken in de papieren en mijn god er komen moeilijk-uitziende patronen aan... Na de cursus weer een lift terug naar huis en daar een lekkere tutavond gehouden met Jasmijntje op schoot.
Donderdag 26-9 tijd voor een avonddienst met in de ochtend nog bij collega/vriendin Veera langs. Met haar en haar vriend, en een ander koppel ga ik overigens 24 t/m 26-11 naar Tallin! :D Lekker kerstshoppen en genieten van de stad. Na het bij Veera langs gaan ben ik door gegaan naar Cafe Sali waar ik met Lotta had afgesproken, die nog steeds op haar bevalling aan het wachten is! Ik was er heilig van overtuigd dat het kindje al eerder zou komen, maar kennelijk houdt die het nog goed uit! Na Cafe Sali op naar huis en door naar werk waar het gelukkig wat drukker was en Marta en ik als verantwoordelijk verpleegkundige hebben kunnen werken. Fijn haar ook op dit vlak dingen te leren en hebben zien doen! Bezige dienst dus, daarna nog bij de studentes langs om de vrijdagavond te bespreken.
Want vrijdag 27-9 zouden ze 's avonds bij mij op bezoek komen voor een pyjama-party! Ik had overigens die dag een vrije dag en ben in de ochtend nog even wat dingen in de stad gaan doen, en ook bij de bieb langs geweest om gidsjes te halen over Stockholm. Rond het middaguur thuis tijd voor koffie met, en nog wat cupcakes gebakken voor de avond. Verder gepoetst, klerenkast uitgemest (flinke stapel voor 2ehandswinkel!) en verder nog even snel naar de supermarkt. In de avond kwamen Michèle (NL), Marta en Julia (ES) naar mij toe en zijn we als eerste de sauna ingedoken. Daarna was het tijd voor een gezellige avond met 2 films, en héél veel lekkers en gezelligheid! Lekker bank gehangen, genoten van de films dus en lekker gekletst. Daarna bleven de meiden ook logeren met als resultaat 3 slapende mensen in mijn bed en ik lekker op de bank :)

Zaterdag 28-9 lekker uitgeslapen, ontbeten, en daarna nog even de stad ingedoken en bij Michèle op haar kamer gezeten. Daarna was het snel thuis mijn spullen pakken, en nog even bij Sebastiaan op bezoek want die vierde zijn verjaardag al. Was gezellig, daarna weer op naar huis en richting het appartementcomplex van de studentes, want daar zou Henna ons komen ophalen voor ons tripje! :D Ook de Spaanse meiden gingen mee want die zouden in Turku uitgaan en konden dus wel een lift gebruiken. Onderweg zijn we ergens gestopt om wat te eten, en om 20:55u vertrok onze boot vanuit Turku. We waren dik een halfuur van tevoren aanwezig en namen afscheid van Marta en Julia, daarna zijn we onze tickets gaan halen en konden we Viking Grace bewonderen: het nieuwste schip van Viking Line dat tussen Turku en Stockholm vaart. Supermooie inrichting, íéts grotere hutten dan op de 'oude' schepen, en een mooie ruime Taxfree-winkel. Leuk om op deze boot te verblijven dus! We zijn het schip natuurlijk gaan verkennen, hebben wat lekkers in de winkel gehaald en getoost op een fijn weekend samen. Daarna op naar bed.
Zondag 29-9 kwamen we al om 6:30 lokale Zweedse tijd aan, en zijn dus erg vroeg op moeten staan zodat we nog op het schip konden ontbijten bij het ontbijtbuffet. Meteen goed zitten smikkelen zodat we onze lange dag konden volhouden! :) Daarna de boot verlaten en richting centrum gaan lopen. We waren natuurlijk erg vroeg daar dus was er nog niks geopend, wat ons tijd gaf door het oude centrum, 'Gamla Stan', te lopen en rond te kijken. Een middeleeuws stadscentrum wat ik helaas toch wat vond meevallen; zo oud zagen de gebouwen namelijk niet uit! Wel erg sfeervol met alle smalle straatjes en hoge panden; we zijn ook nog in het smalste straatje daar geweest! :) Uiteindelijk kwamen we uit bij het Koninklijk Paleis maar ook dat was nog gesloten, Henna en ik wouden daar graag heen. Toen hebben we besloten eerst door te lopen naar het 'Vasa-museum' wat een paar kilometer verder was. Lekker gewandeld en goed om ons heen gekeken, en gezien we te vroeg bij het museum aankwamen zijn we eerst nog ergens van een lekkere warme bak koffie en thee gaan genieten. Het was namelijk toch wel fris!! Daarna op naar het museum, en MIJN GOD WAT EEN MUSEUM!!! :D Dit is momenteel één van mijn favoriete musea ter wereld! Het Vasa-museum is een museum dat om de Vasa is heengebouwd. De Vasa is een oorlogsschip van koning Gustav II uit 1625-1628 (ontworpen door 2 Hollanders!) dat bij het uitvaren direct gezonken is. Het heeft eeuwenlang op de bodem van de zee gelegen in de haven van Stockholm, en pas in 1900-zoveel heeft men het schip geborgen dat nog vrijwel (98%) volledig intact gebleven is! WAT EEN MOOI GEVAARTE!!!!! :D Echt, PRACHTIG!! Dus, mensen die nog eens naar Stockholm (willen) gaan: BEZOEK HET VASAMUSEUM!! We hebben er dik 2 uur doorgebracht, allereerst met een film over de berging, daarna een korte rondleiding met een gids, en vervolgens zelf rondkijken (met open mond!!). Ja, GE-WEL-DIG!! Na het Vasamuseum zijn we terug richting centrum gelopen waar we ons opsplitsten: Michèle ging al richting winkels, Henna en ik gingen richting Koninklijk paleis. Daar was het helaas niet mogelijk om de woonvertrekken te bezoeken vanwege gasten uit Portugal, daar baalden we wel van. Maar we hebben wel de schatkelder (met kronen e.d.), de oude kelder (over oude kasteel) en een tentoonstelling over het 40-jarig regeren van de koning kunnen bekijken. Prachtgebouw, mooie ruimten gezien, en als 'extraatje' nog het wisselen van de wacht op het plein vóór het paleis! We dachten namelijk dat dat niet op zondag zou zijn, maar het bleek wel zo! Harmonie met daarachter de wachters, was leuk om te bekijken en naar de muziek te luisteren. Na dit schouwspel zijn we nog een ander musea in gegaan met daarin o.a. eeuwenoude originele kostuums van de koninklijke familie, maar we waren per ongeluk gewoon binnengelopen zonder een ticket te kopen... Achja, hebben we maar stout gedaan, niemand had het in de gaten! :p We hadden ook nog naar een antiekmuseum (van de koninklijke familie) willen gaan maar dat was helaas gesloten. Op naar het centrum dus maar om lekker wat te winkelen en Michèle weer te treffen. Na het winkelen zijn we op zoek gegaan naar een restaurant en zijn uiteindelijk neergestreken bij een pizza-restaurant waar we genoten hebben van gebakken vis (M+H) en entrecote (C). Daarna via wat souvenirwinkels terug gelopen naar het oude centrum, om daar nog even neer te strijken voor koffie mét in een gezellig klein tentje met een ontzettend enthousiaste (beetje té) ober. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van Stockholm en weer terug te lopen naar de terminal om vervolgens met Viking Amorella terug te gaan naar Turku. We zijn even het dek op gegaan voor wat foto's, daarna de winkel ingedoken en vervolgens onze bedden want mijn god wat waren me moe ná zo'n heerlijke actieve dag! (volgens Henna's stappenteller trouwens ruim 25000 stappen gemaakt!)

En vandaag maandag 30-9 kwamen we om 7:30u Finse tijd weer aan in Turku, met de auto terug naar Rauma waar we dus nu weer zijn. Gedaan met de pret, op naar een week met werk en scholing. Maar gelukkig met een heerlijke blik terug op het weekend! :D

  • 30 September 2013 - 13:14

    OMA Bos:

    Hoi Chantal,Wat een fijne reis heb je gemaakt en zo enthousiast over het Vasamuseum.Ik zal er wel nooit meer komen,maar het is leuk hoe je alles beschrijft,ook het Paleis.Wat je daar tenminste heb mogen zien.
    En nu woensdag weer naar kantklossen,Goed,dat je wat activiteiten naast je werk hebt.
    Zaterdagavond weer heerlijk gegeten op de Mauritslaan.Zondag kwam Tante Ingrid met haar verhalen over de route naar Santiago,geweldig,dat ze daarmee is verder gegaan.Zojuist heb ik haar weer naar de trein gebracht en had nu dus even tijd voor jou.Hou je haaks!!!! veel liefs OMA

  • 30 September 2013 - 17:08

    T. Carla:

    Ha Chantal, hier Vietnam.....
    Wij genieten hier volop, maar jij hoeft je ook niet te vervelen zo te lezen.
    Een vol en gezellig programma afgelopen week, met Stockholm als super-afsluiting.
    Heerlijke stad hè?!
    Fijn dat je het leuk gehad hebt.
    Veel liefs van ons

  • 30 September 2013 - 21:59

    Mama:

    Even reageren, ik had je verhaal nl. al eerder gelezen vandaag, maar kon toen niet reageren. Je hebt inderdaad veel leuks gedaan afgelopen dagen en week. Met als hoogtepunt je kantklos-start en je dagje Stockholm. Om jaloers op te worden!
    Maar wij mogen niet mopperen, tenslotte zijn we allebei ook op reis geweest!
    Je brengt in ieder geval het buitenland beeldend bij ons in huis!
    Liefs,
    Ma x

  • 04 Oktober 2013 - 21:34

    Oma V.d.flat:

    Lieve Chantal,sorry dat ik niet eerder wat van me heb laten horen,ik kreeg jou blog niet eerder in beeld. Ik heb het 3 keer geprobeerd. Nou heb ik het 2 keer achter elkaar gelezen en ben ik weer helemaal bij .Wat heb je een mooie reis gemaakt en veel gezien

    Lieve Chantal,sorry dat ik je niet eerder geantwoord heb.Eindelijk heb ik gezellige berichten kunnen lezen.Geniet er maar van als het kan!!!!Je hebt weer veel gezien en leuke dingen gedaan en ook nog de bootreis lijkt me heerlijk. Nog een paar dagen dan hoop ik je toch even te ontmoeten voor je weer naar Finland terug gaat.Alvast een goede reis en tot ziens veel lieve groeten van oma.













    g

  • 08 Oktober 2013 - 09:08

    Oma Bos:

    Lieve Chantal,ik schrijf hier nu maar een berichtje naar je,want ik heb geen nieuw blog gevonden.
    Maar we zien elkaar in het weekend wel.Ik hoop, dat het goed met je gaat.Niet de moed verliezen hoor.
    Er zijn heel veel mensen die ontzettend veel van jou houden.Stijve pakkerd.OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 168300

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: