Stresserige week.....maar nu weer 'zen' :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Stresserige week.....maar nu weer 'zen' :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Stresserige week.....maar nu weer 'zen' :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

04 Augustus 2013 | Finland, Rauma

Terve!

Maandag 29-7 begon de week met een ochtenddienst na een erg slechte nachtrust. Die was te wijten aan het volgende: toen ik zondag naar bed ging voelde ik in mijn liezen wat kleine 'bobbeltjes', zijnde mijn lymfeklieren. Ik was daardoor erg in paniek gezien ik deze nooit opgemerkt heb. Natuurlijk schiet er op zo'n moment van alles door je hoofd wat er aan de hand kan zijn en dus was ook Chantal een beetje van de 'waps'. Maandag op werk tijd voor een bezige ochtenddienst in de basiszorg, en gelukkig vond ik 's ochtends vrijwel meteen een moment om onze eigen afdelingsarts te vertellen over de lymfekliertjes en deze aan haar te laten voelen. Zij melde me dat deze zo klein zijn (kleiner dan 1cm) dat er waarschijnlijk niks mee aan de hand is. Ze raadde me aan dat als ik het zelf fijner vind de boel te laten onderzoeken ik een afspraak bij de bedrijfsarts zou kunnen maken en wat bloedonderzoek kan laten herinneren. Dus heb ik een afspraak gemaakt voor a.s. dinsdag 6aug. Verder op werk geprobeerd mijn hoofd er van af te zetten en lekker gewerkt.
Wel besloot ik die dag wat beter te gaan eten want de kans bestaat dat ik de kliertjes nu voel doordat ik in de afgelopen paar jaar wat afgevallen ben en dus wellicht 'onder de huid liggende zaken' beter voel. Overigens vond ik via internet informatie dat lymfeklieren uit zichzelf wat steviger kunnen aanvoelen of gezwollen kunnen zijn, of bijv. door een ontsteking. 's Avonds gelukkig nog even met Geleen kunnen kletsen wat ook al opluchtte en ook bij het maken van de afspraak al wat zorgen kwijtgeraakt.
Dinsdag 30-7 tijd voor weer een bezige ochtenddienst in de basiszorg die uiteindelijk nog verlengd werd met een avonddienst (als verantwoordelijk vpk, en geheel naar eigen wil!) gezien een collega zich afmeldde door ziekte en we dus een avondkracht nodig hadden. Ik heb die dienst op me genomen en kreeg van Ulla (afdelingshoofd) de toezegging tussendemiddag even naar huis te mogen om avondeten te halen en Jasmijn wat extra voer te geven. Thuis overigens nog half flauwgevallen doordat er een loonbriefje op de deurmat lag met daarbij deze keer ook mijn (eerste) vakantiegeld; WAT EEN BEDRAG!! :O :D Terug op werk verder met een bezige avonddienst die uiteindelijk wat uitliep. Helaas merkte ik pas bij het naar huis gaan op dat de bedrijfsarts me in de namiddag geprobeerd had te bellen.
Woensdag 31-7 een 3e ochtenddienst en dit keer als verantwoordelijk vpk, en 's ochtends heb ik ook meteen contact opgenomen met de bedrijfsarts om na te vragen waarom er gebeld was. Kennelijk had de verpleegkundige nog willen vragen of ik ook bloedonderzoek wou laten doen, waarop ik bevestigend geantwoord heb en de melding kreeg dat ik die dag zelf al bij de bloedafname terecht kon. Dat dus maar meteen gedaan! Na werk nog even opgebeld en gevraagd of men al inlichting kon doen over de uitslag van het bloedonderzoek, gezien gegevens van de bedrijfsarts níét bij ons in het computersysteem worden weergegeven; die hebben kennelijk een eigen systeem. Kennelijk was alles in orde op één waarde na (welke weet ik niet meer precies); mijn god wat was dat antwoord een geruststelling! :D Terug thuis eerst lekker met zus (en pa en ma) gekletst, daarna met Loes. Bedankt allemaal! :D Verder lekker geborduurd, gegeten, nog naar de supermarkt en lekker film (Pirates of the Caribbean 3) gekeken met Jasmijn op schoot en lekkers voor mij! Oh, en in de avond hoorde ik nog van Ricardo dat hij van plan is van de herfst hier langs te komen, JEEEEEJ!!! :D Zoiets doet ook goed om te horen! :D Je bent meer dan welkom!!

Donderdag 1-8 een dagje vrij en tijd om lekker te tutten en te doen en laten wat ik wil :) En mijn god de maand augustus begon alweer; wat vliegt de tijd!! In de ochtend werd ik nog verrast door een telefoontje van oma v/d Flat, bedankt lieverd! :D Thuis getut, gepoetst, geborduurd, verder nog op internet gekeken naar de reden/gevolgen van mijn verhoogde bloedwaarde. Dat leverde (onnodig) weer flinke stress op waar ik gelukkig na een poosje weer vanaf was. In de namiddag nog de stad in helaas in mijn eentje; ik zou koffie gaan drinken bij Cafe Sali met lekkers, maar helaas kon niemand met me mee. Maar goed, ook alleen is het gezellig en eerst op naar de apotheek, daarna door naar Sali voor koffie met 'voisilmäpulla' oftewel 'buttereyebun'. Lekker de krant gelezen en geprobeerd te ontspannen, maar wederom sprong (ondanks dat ik 's ochtends volledig rustig was) weer de stress in me van mijn 'bobbeltjes en bloedonderzoek'. Dus nogmaals gebeld met de bedrijfsarts om zeker te zijn van wélke bloedwaarde afweek, 'helaas' die die ik al dacht. Op dat moment (16:00u) besloot ik op de terugweg naar huis snel even op werk langs te gaan om te kijken of onze arts Katrimari er nog was om de waarde te bespreken, helaas was ze al naar huis en dus reden voor mij om thuis de laptop op te starten en via facebook haar de vraag te stellen. Pas tijdens mijn avondeten kreeg ik contact met me en vertelde ze me dat geen ernstige ziekte díé waarde (L-Baso) doet stijgen en dat als verder qua bloed alles in orde is ik me echt niet druk moet maken om een of andere aandoening. Daarbij zei ze nog (en dat had ik mezelf ook al afgestraft) dat ik niet vanalles op internet moest gaan zoeken want dat kun je nooit op jezelf van toepassing zetten! Wat een opluchting dat gesprek met haar, mijn god wat was ik haar dankbaar! Tel daar nog bij op dat ik eindelijk mijn tranen heb laten vloeien (en dus alle stress), heerlijk met broedert heb gekletst, en daarna nog met mama. Bedankt lieve allemaal, heeft me veel goed gedaan die gesprekken! :) Helaas had ik daardoor niet meer de mogelijkheid naar de 'avondmarkt' te gaan in de stad, maar toch via het marktplein op naar de supermarkt voor wat boodschappen én een lekker ijsje om mezelf te trakteren ;) Lekker stukje gewandeld dus, wat ik dus al van plan was maar wat Katrimari me ook al aanraadde (ook dat ijsje overigens, haha :p ). Terug thuis lekker getut op de bank en het balkon.

Vrijdag 2-8 een avonddienst en in de ochtend lekker om het Äyhöjärvi-meer gelopen en flink wat frambozen geplukt! :D Op het werk eerst Katrimari bedankt voor haar gesprek dmv een lekkere chocoreep. Kon ze érg waarderen! :D Ik had avonddienst met Reija (leeftijdsgenoot) en helaas leek het er tijdens de rapportage op dat we een warrige en onrustige avonddienst tegemoet zouden gaan... :/ Gelukkig viel dat wel mee en hebben we ondanks alle bezigheden tóch een fijne avonddienst gedraaid en het was érg gezellig om met Reija te werken! :D Reija heb ik leren kennen toen ik vorig jaar tijdelijk (toen tijdens de zomersluiting van onze afdeling) op een andere afdeling werkte. Ook is ze bij ons als leerlinge geweest. Meer een collega dan vriendin dus, maar toch voelt het beetje bij beetje 'closer' worden! Op werk trouwens nog wat nieuws geleerd namelijk het verzorgen van iemand met CPAP-therapie (soort van beademingsmachine) – helemaal niet zó moeilijk als ik eerst dacht. Ofja; gezien we de machine instellen a.d.h.v. de opdracht van de arts en er een bepaalde grafiek op staat is het niet moeilijk de machine te gebruiken. Weer wat geleerd dus! :D
Zaterdag 3-8 schrok Chantal helaas om half 5 wakker gezien ik dacht dat ik door mijn wekker heen geslapen was. Dat was niet zo, maar het bleek wel zo dat ik hem niet gezet had. Helaas kwam ik de laatste anderhalf uur niet meer zo goed in slaap en heb het laatste uur vrijwel continue wakker in bed gelegen. Maar wat eerder opgestaan dus en gecomputerd, daarna op naar werk voor een ochtenddienst wederom samen met Reija :) We hadden tijdens de avonddienst over haar nieuwe appartement gesproken en daarbij horend nieuwe barbecue, en afgesproken dat we na de ochtenddienst bij haar zouden barbecueën. Eerst na het werk beide onze eigen dingen doen, daarna om 18:30u richting Reija om positief verrast te zijn over haar appartement en mini-tuintje, verder de hele avond tot ongeveer half 11 heerlijk genoten van elkaars gezelschap, vele verhalen, én natuurlijk lekker eten van de barbecue! Lapjes vlees, stokbrood, tomaatjes met mozarella, etc. En als toetje ijs, koekjes en chippies – daar komt Chantal wel wat van bij! :D Ja, súper gezellig was het en toen ik naar huis reed bedacht ik me dat al die lieve mensen hier in Finland een goede pleister zijn op het gemis van mijn lieverds uit Nederland :) Ben ik dankbaar voor!
Vandaag, zondag 4-8 tijd voor wéér een ochtenddienst samen met Reija op de beginunit (jaja, veel werk dus en nóg meer op komst: dat krijg je na zo'n bijna hele week vrij!) die vooral in de ochtend érg druk en bezig verliep!! Gelukkig van onze collega's van de eindunit veel hulp gekregen, dat was erg fijn en betekende voor iedereen een omhelzing en 'bedankt!' van Chantal :) Er was nogal wat werk met onze CPAP-patiënt vanwege zijn zwakheid, maar daarna kwam er gelukkig wat rustiger 'vaarwater' en hebben we alsnog een fijne (maar dus drukke) zondagdienst gedraaid. Na werk op naar huis, daarna naar de supermarkt en vervolgens tijd voor héérlijk avondeten ('zomer-risotto').


Nu staat er een rustige avond voor de boeg en een op tijd slapen gaan, want zoals gezegd staat er nogal wat werk voor de boeg na deze 1 avonddienst en 2 ochtenddiensten: morgen een ochtenddienst en dan 3 nachtdiensten. Maarrr, dan wel a.s. weekend vrij! :D En éín-dé-lijk met Pasi afgesproken om volgende zaterdag samen te gaan lunchen, dan maar bij Amarillo :)
Overmorgen, dinsdag 6-8, een 'spannende' dag dus: mijn afspraak bij de bedrijfsarts. Inmiddels voel ik me weer hélemaal rustig, stress niet meer over mijn bobbeltjes en wat er van het doktersbezoek gaat komen. Ik voel me prima, voel me heerlijk over het feit dat ik besloten heb wat beter te eten (en dat ook góéd doe sinds maandag), en ga met een goed gevoel naar de arts – come what may! :)
En waar ik me al helemaal goed over voel is dat ik over 2 weken HEERLIJK THUIS BEN BIJ AL MIJN LIEVE LIEVERDS!!!! :D Mijn gód wat kijk ík er naar uit jullie allemaal weer te zien, of in ieder geval te weten dat ik bij jullie in de buurt ben! :D
Eerst nog even wat werken dus, doktersbezoek voor mij én Jasmijn (Jasmijn heeft ook dinsdag, eens kijken of mevrouw nou op de vloer plast ivm blaasontsteking of gewoon), én de mogelijkheid om vanaf volgende week zondag te solliciteren op een vaste aanstelling op onze afdeling! :D En zoals jullie weten staan de kansen er (vrij) goed voor gezien ik vorige keer als 'reserve' door de sollicitatie heen kwam! :D

Lieve allemaal daar in ons mooie kikkerlandje: een héle fijne week toegewenst, zonnig weer maar wel op een 'lekkere' manier, en tot de volgende blog met weer een hoop te vertellen! :) Ik hou van jullie allemaal!

  • 04 Augustus 2013 - 20:43

    Ma:

    Is Maire het zusje van die mevrouw die altijd zo vroom zit te bidden in de kerk?

  • 05 Augustus 2013 - 09:38

    OMA.bos:

    Hallo lieverd,wat een dagen vol stress.Fijn,dat je de mensen die je nodig had binnen bereik hebt.Het is hier altijd moeilijk om een afspraak te maken en dan moet je meestal nogal wat dagen of weken wachten
    Maar je hebt goed kunnen praten met Geleen en andere lieve mensen die je konden geruststellen.Ik vond jou mooier dan Maire.Blijf maar die je bent !!!! Het belooft vandaag weer goed warm te worden dus doe ik maar kalm aan.Vrijdag ga ik met de trein naar Amersfoort,hopelijki doet N.S. zijn best om de treinen op tijd te laten rijden,want ze hebben altijd een excuus.Of te warm of te koud.
    Sterkte met het onderzoek het is vast allemaal in orde.Heel veel liefs OMA

  • 06 Augustus 2013 - 19:14

    Oma Vd Flat:

    Lieve Chantal,het was weer een drukke stressweek voor jou . Maar hopen dat de uitslag goed is,ik denk het wel ,laat maar iets weten.Nou schiet het op,fijn dat je weer een paar weekjes bij de hele familie bent,ik verheugd me er op je weer eens te zien.Miet mijn vriendinnen heb ik nu een afspraak gemaakt op donderdag 22 augustus , s,middags na 2 uur,ze verheugen zich erop om met jou kennis te maken.Ha'!Ha! Gezellig ik vind het een goed idee van jou,alvast bedankt! Veel groetjes van je Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 168388

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: