Pitsiviikko / Kantweek 2013 - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Pitsiviikko / Kantweek 2013 - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Pitsiviikko / Kantweek 2013

Blijf op de hoogte en volg Chantal

28 Juli 2013 | Finland, Rauma

Moi!
Tijd voor een nieuwe blog! Wat langer ivm de bezigheden tijdens de Pitsiviikko oftewel Kantweek.

Maandag 22-7 ben ik na een wederom rustige nachtdienst (waarin wel helaas nog een patiënt is komen te overlijden) naar huis gegaan voor mijn eigen 'nachtrust' en bij het afgaan van mijn wekker sprong er ineens een lieve viervoeter het bed op, recht voor mijn gezicht en klonk het 'Maauuuw!' oftewel 'Opstaan!'. Dat was wel grappig en lief ja, mijn kleine meid zo naast me :p Opgestaan, koffie mét gedronken en door richting post en supermarkt waar ik Lotta met haar dochtertje nog tegenkwam. Terug thuis lekker geborduurd, een wasje gedraaid, en genoten van (kant en klare) pannenkoeken als avondeten – 'feestelijk' ter inluiding van mijn zo goed als vrije week! :D In de avond nog even het centrum in en langs wat supermarkten, verder tutavond thuis en rond normale tijd naar bed.
Dinsdag 23-7 tijd om op te staan en mijn spullen te pakken voor een wandeling met blauwebessen-plukken toe! :D Lekker 5km heen gewandeld en daarna in het bos bessen plukken, dit keer met 'plukker'! Helaas niet zó veel bessen als afgelopen jaar, kan best zijn door de niet zo warme zomer. Lekker genoten van de natuur en rust om me heen, daarna weer 5km terug en thuis lekker met een ijsje afkoelen op het balkon. Even gedoucht, geborduurd, avondeten gemaakt en gegeten (http://www.smulweb.nl/recepten/266817/Portugal-knoflooktomatensoep) en op richting stad voor de Pitsimissi-verkiezing oftewel Kantmiss-verkiezing! Was leuk om een keer te zien, maar mijn god het duurde wel flink lang zeg... Anderhalf uur staan en de helft daarvan de zon op je hoofd maakt je wel gaar! Maar goed, we hebben een miss! Terug naar huis en daar tijd voor een avond op de bank met de voeten omhoog want mijn god wat had ik een afstanden afgelegd die dag! Dus mocht ik mezelf ook wel trakteren op lekkers (nootjes en chips) en een leuke dvd (Pirates of the Caribbean 1) op tv :)
Woensdag 24-7 wederom tijd voor een vrije dag met in de ochtend lekker tutten thuis. Ook nog met Loes gekletst en vervolgens door Pasi opgehaald te worden want die zou me naar Olkiluoto brengen: de plek waar de kerncentrale is. De organisatie, TVO, houden namelijk gedurende de maand juli 'Kesäkeskiviikot' oftewel Zomerwoensdagen – koffie, presentatie over de centrales en organisatie, én per bus een 'tour' over het terrein! Het laatstgenoemde is voor mij de reden geweest om naar zo'n zomerwoensdag te willen gaan. Ik had namelijk al een aantal keer het bezoekerscentrum bezocht, heb met pa en ma een keer de presentatie bekeken, maar het leek me érg sjiek om per bus dichterbij de centrales te mogen zijn! Aangekomen in het bezoekerscentrum eerst tijd voor koffie met blauwebessentaart, vervolgens de uitgebreide presentatie over de kerncentrales (2 in werking, 1 in aanbouw; 4e in planning) en daarna tijd om per bussen (2 stuks) richting werkterrein te rijden. We zijn natuurlijk níét de centrales ingeweest, dat is gewoon onmogelijk, maar we zijn er langs gereden en hebben de centrale in aanbouw van een afstand gezien. En oh mijn god wat een GROOTTES!!! MEGAgebouwen zeg! In de bus zat ik trouwens naast een vader met zoontje, aan laatstgenoemde heb ik netjes mijn plaats aan het raam afgestaan zodat hij goed naar buiten kon kijken :) Na de rondrit heb ik me ook bij hen gelukkig een lift terug naar Rauma kunnen regelen, gezien Pasi aan het werk was en me niet zo ééntweedrie kon komen halen. Gezellige vader, gezellig zoontje – op weg naar Turku dus reden ze Rauma voorbij en ben ik mee kunnen gaan. Aangekomen in Rauma was het tijd voor de volgende rit: op naar Pori met de auto van Pasi, gezien hij zijn vrachtwagen naar Pori moest brengen voor onderhoud en hij natuurlijk een lift terug naar Rauma nodig had. Nog even snel bij de familie langsgeweest, fijn om hen weer even te zien (en verrassen)! Daarna gezellig met Pasi terug naar Rauma gereden met als eerste een 'koffie met ijsje'-stop, gezellig zo met de 'buurman'! :D Terug in Rauma was het inmiddels 6 uur 's avonds en dus tijd voor avondeten, ritje supermarkt en een 2e hangavond thuis met dit keer Pirates of the Caribbean 2 – én wéér Jasmijntje heerlijk genietend op schoot :) Schatje dat het is.
Donderdag 25-7 tijd voor 's avonds een nachtdienst en dus overdag tijd om kort de stad in te duiken om weer wat 'kantsfeer' op te snuiven, en heerlijk om te zien dat er zo veel mensen op de been zijn in de stad! :D Inwoners, Finse toeristen, buitenlandse toeristen...noem maar op! De hele ochtend heb ik in de stad doorgebracht. Ik ben begonnen met kantklossen in de achtertuin van museum Marela, waar je kon proberen het simpele patroon 'utti' oftewel 'rand' te maken. Gezien ik al een aantal keer in het museum in het Oud Stadhuis geprobeerd had via aanwijzingen op papier waar niks van gekomen is, leek het me leuk het wéér te proberen maar dit keer met uitleg van een mevrouw. En mijn god wat ging het verbazingwekkend goed en makkelijk! :D Ja, was leuk om te doen; heeft Chantal éín-de-lijk gekantklost! Wie weet in het herfst/winterseizoen een cursus...? Daarna nog wat door de stad gelopen om her en der een achtertuin/binnenplaats binnen te lopen waar rommelmarktjes zijn, of wat gewone winkels te bezoeken. En dat allemaal natuurlijk in zomers weer! :D Net vóór het middaguur snel terug naar huis gezien ik met Geleen zou kletsen; eindelijk verslag van al hun vakantie-avonturen van de afgelopen anderhalve week! :D Het kletsen was inderdaad megasupergezellig lieve ouders van me!! Daarna heb ik nog een ananascake gebakken ivm mijn Partylite-middag a.s. zondag, én blauwebessen/haverkoekjes waarvan de eerste ronde helaas mislukt waren. Mag de pret/smaak niet drukken; ook zo'n 'kruimels' zijn lekker! :) Daarna was het wachten op een telefoontje van Pasi want we zouden weer naar Pori moeten rijden zodat hij de vrachtwagen kon ophalen. Dat werd halverwege de middag, waardoor ik maar kort heb kunnen slapen vóór mijn nachtdienst. Heeft uiteindelijk niets uitgemaakt want de nachtdienst was érg rustig en heb ik dus goed vol kunnen houden hoewel ik me af en toe moe voelde.

Vrijdag 26-7 na mijn werk op naar huis voor wat uurtjes slaap; om 12:00u mijn bed uit, snel aankleden, snel kopje koffie en op richting stad om de middag heerlijk weer daar door te brengen! :D Op de vrijdag van de Kantweek is het overigens tijd voor de Mustan Pitsin Yö oftewel Zwarte Kant Nacht. Sinds ik vorig jaar met pa, ma, Mau en Eli die avond een koffie met 'Kantgebakje' genomen heb bij koffiezaak Kontion Leipomo heb ik dat nu tot 'traditie' omgedoopt, en ben dus mijn middag in de stad begonnen met koffie met Kantgebakje lekker op het terras op het binnenplaatsje. Daarna wat door de stad gelopen, op weg naar de Kantklos-wedstrijd: gedurende een half uur moet men van de eenvoudige 'Utti' een zo lang mogelijk kantwerk maken. Iedereen kan meedoen aan de wedstrijd, en ik heb zo half-half besloten mezelf misschien volgend jaar op te geven! :D Leuk te zien dat er aan de wedstrijd zowel gevorderden als beginners mee deden. De winnares was uiteindelijk een vrouw uit Rauma, zij kreeg als prijs een kantklos-kussen met bijbehoren :) Na de wedstrijd héél wat heen en weer gelopen door de stad, over de handwerkmarktjes, wat handwerkwinkels in, gewoon rondkijkend maar ook op zoek zijnde naar een cadeautje voor Heidi Kettunen die in de avond haar verjaardagsfeest zou houden (28e jarig). Na veel gezoek, geloop door de stad, zien van collega's en bekenden, heb ik uiteindelijk een leuke armband voor haar gevonden gemaakt van kant uit de al eerder vernoemde stad Plauen (Duitsland). Dat bleek uiteindelijk een goede keuze te zijn en ook de kleur (zwart met geel) – Heidi had in de avond een kantroos mee, ook zwart geel en haar t-shirt ook! :D Zelf ben ik trouwens nog geslaagd met 2 paar gympies in de uitverkoop gezien mijn huidigen helemaal uitgelopen zijn. Aan het eind van de middag nog naar een pleintje waar een podium was, waar een band salsamuziek speelde en niemand minder dan salsaleraren Johanna en Omar een 'optreden' gaven! :D Heerlijk hen weer te zien en spreken, en ook nog een Frans meisje (Gaelle) van salsales met haar ouders en oma. Ik wat flyers van Joh&Omar uitgedeeld aan het publiek en nog met Omar samen één nummer gedanst. Helaas een vrij snel nummer maar ik ben het salsa zeker nog niet verleerd na de zomerstop; ging supergoed! :D Kijken of ik daarvan een filmpje kan krijgen, de moeder van Gaelle heeft namelijk gefilmd. Daarna snel op naar huis voor sauna, snelle avondhap, omkleden naar zwart kant en per fiets naar het verjaardagsfeest van Heidi. Voor mij heel wat onbekenden daar, maar dat mocht de pret niet drukken en de sfeer zat er goed in :) Lekker koffie met taart en zoutigs gedronken, daarna per fiets naar huis en op richting stad voor de Mustan Pitsin Yön samen met Heidi, Carita, Jessina (vriendin Heidi) en nog vele anderen! Ook nog wat collega's en vriendinnen tegengekomen, wat wil je ook als de HÉLE stad op de been is?! :D Wij hebben de avond op een binnenplaats van een aantal winkels doorgebracht in de sfeer van oude Rock 'n Roll muziek. Van de marktjes e.d. zelf dus niks meer meegekregen, maar daar had ik gelukkig al de hele middag van genoten (helaas geen foto's meer kunnen maken voor jullie :/ ). Rond een uur of 3 's nachts was ik uiteindelijk terug van een wederom geslaagde Zwarte Kant Nacht – dit keer niet met familie maar met vriendinnen! :D

Zaterdag 27-7 tijd om iets later op te staan, verder lekker te tutten en te wachten op het middaguur want ik zou Pasi trakteren op lunch op houten schip Kathrina die bij het strandpaviljoen ligt. Dit was echt al wéééken de bedoeling maar van Pasi's kant was het er maar niet van gekomen. Helaas nu ook weer niet, potverdorie!! Daar baalde ik flink van! En sorry maar Chantal wou érg graag naar dat schip voor lunch voor die extra sfeer zo op een boot, dus ben ik uiteindelijk maar in mijn eentje gegaan. Lekker geluncht (gehaktballetjes met saus en puree, én het traditioneel Rauma's kostje 'Lapskoussi') maar wel flink zitten balen. Want tel bij deze afmelding nog op dat ik zo de dag vóór mijn Partylite-middag welgeteld slechts 3 aanmeldingen van de dik 25 uitgenodigden gekregen had, dan kunnen jullie je wel voorstellen dat Chantal er flink de 'P' in had!! Vooral door die Partylite-middag. Op zo'n momenten voel ik me boos, verdrietig en ook wel wat 'alleen'. Nou weet ik dat ik bij wat voor uitnodigingen dan ook altijd minder dan de helft aanwezig heb, maar ik baalde van deze Partylite-uitnodigingen wel ónt-zet-tend erg; had nota bene 2 maanden (!!) vóór de middag al uitnodigingen verstuurd zodat iedereen die dag vrij kon houden of plannen! Stik er dan toch allemaal in... Gelukkig na de lunch lekker met Loes kunnen kletsen, dat vrolijkt wel weer op :) Verder nog naar de supermarkt gewandeld, een wasje gedraaid, en nog even richting strand gegaan om daar wat mee te krijgen van Pitsifest met 3 artiesten – ik heb uiteindelijk band Elonkerjuu gehoord, lekker zo op de achtergrond tijdens het lezen van een boek! :) Terug thuis lekker met Jasmijn getut op de bank.

Vandaag, zondag 28-7 dus tijd voor mijn Partylite-middag. In de ochtend getut, opgeruimd en geborduurd, en om 13:00u stond consulente Monika voor de deur met al haar spulletjes. Lekker alles een plekje gegeven en daarna stroomden de enkele gasten langzaam binnen – het waren er uiteindelijk 3: Lotta, Satu en Satu's moeder Eija. Met ons viertjes hebben we een gezellige presentatie gehad van de spullen van Partylite en onze bestellingen gedaan want er blijft altijd wel iets aan je handen plakken met ál die leuke kaarsenhouders, kaarsjes, e.d.! :D Ik ben wederom door Monika gevraagd of het mij leuk zou lijken consulente te worden, ik ben er in principe bereid voor, maar het wordt nu bemoeilijkt door het feit dat ik binnen de komende 3 weken nog een bepaald bedrag bij elkaar zou moeten krijgen met een Partylite-middag/avond...dat gaat me niet lukken denk ik! :( Volgende keer beter dan maar (er was nu namelijk een aantrekkelijk aanbod om als consulente te starten, zou mooi zijn geweest!). Lekker na zitten kletsen met koffie en lekkers, daarna weer van iedereen afscheid genomen. Op naar de winkel, lekker met Geleen kletsen incl. lieve broedert Maurits (!! :D ) en daarna op richting stad voor de afsluiting van de Kantweek hier: trompetgeschal en getrommel (dat laatste door traditionele spreeksman Pyyrmanni). Helaas stond er een verkeerd adres weergegeven in het programma waardoor ik het gemist heb :( Niks aan te doen! Nu even een rustige avond, straks weer op tijd naar bed ivm een ochtenddienst morgen!

Gezien ik deze week zoveel vrije dagen had ga ik nu flink er tegen aan op werk, maar ook dat zullen we wel overleven :) Ik wens een ieder van jullie weer een fijne week toe en tot de volgende blog!

• 29 Juli 2013 - 09:33

OMAbos:

LIeve Chantal,wat een drukke week met allerlei aktiviteiten.Jammer,dat de partymiddag niet zo goed bezocht werd als je hoopte,maar een volgende keer beter.Lijkt me heel indrukwekkend zo!n tocht bij de kerncentale en je ziet maar weer: wie goed doet goed ontmoet !!.Nu had je fijn een lift.Het kantklossen lijkt zo moeilijk,geweldig,dat het jou lukte.Nog een paar weken en je bent weer in Geleen.Ik verheug me er op. Vandaag doe ik een beetje kalm aan,want ik denk,dat de hitte toch op de gezondheid van ouderen werkt.Vanmorgen was ik echt duizelig,dus nu maar pas op de plaats,maar ik heb toch nog even contact met jou.Een leuke foto,waar je aan het kantklossen bent.Veel liefs OMA

• 29 Juli 2013 - 18:01

Oma V D Flat:

Lieve Chantal,nou afgelopen week heb je een heel afwissellende week gehad vooral met dat kantklosfeest,Gezellig dat lijkt me echt iets voor jou omdat ook te leren.En al die andere activiteiten je hebt geen tijd om je te vervelen.Om je uitnodiging over mijn verjaardag zullen we tot samen telefonisch contact moeten opnemen om daar verder mee te komen,wanneer kan ik je bellen en hoe laat? Lijk me hartstikke leuk maar ik heb nog maar 2 en met die andere Oma erbij 3 personen die dat nog kunnen,je ziet als je zo oud bent als ik dat er niet veel meer overblijft.Laat me maar iets weten.dan bel ik je. Heel veel lieve groetjes van je Oma.