Fijne week met snavel-gekriebel aan mijn benen toe - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Fijne week met snavel-gekriebel aan mijn benen toe - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Fijne week met snavel-gekriebel aan mijn benen toe

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 Juli 2013 | Finland, Rauma

Päivää!
Na een lekkere week staan we alweer aan het begin van nachtdienst nr. 3 én de jaarlijkse Pitsiviikko oftewel Kantweek hier in Rauma! Dat word weer genieten van allerlei activiteiten, bezienswaardigheden e.d. En Chantal heeft dit jaar mazzel want op één werkdienst na heb ik a.s. week verder vrij!! Dat zorgt voor een glimlach, en ook zojuist in het park heb ik voldoende gelachen...daarover zo meer!

Maandag 15-7 begon de week met een avonddienst en 's ochtends tijd voor lekker borduren en tutten. Nog even de stad in om een treinkaartje te kopen voor de stoomtrein (daarover later meer) wat helaas niet bleek te lukken: ik zou namelijk a.s. donderdag 18-7 vanuit Pori naar Rauma komen en daarvoor is alleen in Pori ticketverkoop. In de avonddienst op werk waren er genoeg bezigheden maar hebben we toch lekker 'rustig' kunnen werken, fijn zo :) Terug thuis een tutavond gehad en nog heerlijk lang met Loes gekletst via Skype.
Dinsdag 16-7 tijd voor een nachtdienst en dus overdag rust en tijd om te laten en doen wat ik zelf wou. Fijn geborduurd, Taarten decoreren tijdschriften gelezen, gecomputerd. Ook nog even langs de supermarkt, én haverkoekjes gebakken voor Johanna en Lauri als kleinigheidje want daar zou ik woensdag en donderdag op bezoek gaan! In de namiddag mijn bed ingedoken voor de nodige nachtrust ivm mijn nachtdienst, daarna avondeten en op naar werk voor een rustige nachtdienst.

Woensdag 17-7 na mijn werk op naar huis voor wat uurtjes slaap, daarna opstaan en lunchen, spullen pakken en op richting Pori om van daaruit met Onnibussi (de goedkoop-rijdende bus) richting Tampere te gaan! :D Lekker bij Johanna en Lauri op bezoek, dit keer in hun nieuwe huis waar ik toch wel weer benieuwd naar was gezien er al aardig wat werk verzet zou zijn in de afgelopen paar weken. Natuurlijk is nog niet alles klaar, maar toch... De reizen verliepen goed en na mijn vertrek vanuit Rauma om 15:00u kwam ik om 17:30u aan in Tampere waar Johanna me al opwachtte. Heerlijk haar weer te zien, de laatste keer was inmiddels alweer een maand geleden. We zijn per auto eerst naar American Diner gegaan om te eten, ik met een Chickenburger feta, Johanna een Vegiburger. Dat deed goed zeg! Daarna via de supermarkt op naar hun huis, waar het inderdaad nog een chaos was maar door de meubels e.d. toch al op een 'thuis' leek :D Even later kwam ook Lauri thuis en onze avond bestond verder uit op de bank hangen met (veel) lekkers en Batman Dark Night als film op tv. Heerlijk zo ontspannen, genieten en (bij)kletsen - ook voor Johanna en Lauri die gewone werkweek hadden en daarbij constant opknapwerk; avondje afschakelen dus! De tuin zag er overigens ook al goed uit met witgeverfde tuinmeubels, weggehaalde woegerplanten en ál het lekkers dat ze in de tuin hebben staan: appelbomen, kruisbessenstruik, rabarber, miemelen, rode én gele (!) frambozen, zwarte bessen... Daar kan héééél wat lekkers mee gemaakt worden!! Rond middernacht zijn we allemaal ons bed ingekomen.
Donderdag 18-7 werd ik na een vrij slechte nachtrust wakker: niet in slaap kunnen komen en daarna regelmatig licht wakker zijn... Achja, gelukkig een tutdag voor de boeg dus op zich niet veel energie nodig. Ofja, tutdag: ik zou de stad in gaan om te shoppen dus heb ik toch wel flink wat gelopen natuurlijk. Johanna en Lauri hadden allebei werkdag, dus ben ik in de ochtend de eerste paar uurtjes alleen geweest met de kat en poes, daarna per bus richting centrum om te winkelen. Fijn om ook de busrit gedaan te hebben, weten we in ieder geval voor in de toekomst hoe we van en naar Joh&Lau moeten :) In de stad van winkel naar winkel gegaan, en uiteindelijk geslaagd met wat nodig ondergoed, 'brokkel'nagellak, en van leuke 'Eurowinkel' Tiger muffinvormpjes, nootjes, pleisters, plakband en lijmstift, en Yahtzee spel. In de middag nog koffie gedronken in het cafeetje in Tallipiha, een gaarde met oude paardenstallen waar nu in de oude houten gebouwen winkeltjes en dus cafeetje gevestigd zijn. Een ontzettend lekker ouderwets ingericht cafeetje, mijn ding dus! Genoten van thee met lekkers, daarna nog wat winkeltjes ingedoken waaronder 'Suklaapuoti' oftewel een chocoladeateliertje wat ook schattig was ingericht! Terug daarna de stad in en het weer was overigens halverwege de dag al omgeslagen naar regen. Geen bakken uit de lucht maar toch voldoende voor koud en vochtig gevoel. Nog wat grappigs trouwens: een vrouw sprak me aan en vroeg of ik uit Tampere kwam waarop ik zei 'nee, maar stel uw vraag maar want wellicht kan ik u tóch helpen!' Ze vroeg me daarop hoe ze bij Vapriikki moesten komen; een museum in Tampere. Ik haar en haar echtgenoot de weg uitgelegd en wat bleek: iemand uit Tampere had hen de foute weg gewezen! :D Jaja, niet in Tampere wonend maar haar tóch kunnen helpen! Aan het eind van de middag per bus weer terug richting Metsänkylänkatu oftewel de straat waar Joh&Lau wonen om daar met hen nog wat avondeten te eten en koffie mét te drinken. Daarna was het helaas afscheid nemen geblazen en per bus terug richting centrum om daar de Onnibussi naar Pori te pakken. In Pori aangekomen (21:00u) stond Satu me op te wachten om me een snelle lift richting treinstation te geven want ik ging per stoomtrein terug naar Rauma! :D Gedurende deze week was er namelijk Ukko-Pekka in gebruik: een oude stoomtrein die ook vorige zomer wat diensten heeft gedraaid maar waar ik te laat achter kwam. Dit keer dus voorgenomen om de reis te maken en dus heb ik 2 uur lang kunnen genieten van oude coupees, stoom en het 'ge-tsjoeketsjoek' van Ukko-Pekka :) Heerlijk! Daarna terug naar huis gelopen waar ik middernacht aankwam en waar Jasmijn me opwachtte.

Vrijdag 19-7 tijd voor in de ochtend wat supermarktinkopen, daarna om 12:00u meteen het bed in om te slapen vanwege mijn nachtdienst die rustig verlopen is.
Zaterdag 20-7 snel na mijn werk naar huis voor een anderhalf uur slaap, want daarna was het opstaan en richting stad om éín-de-lijk eens de officiële opening van de Pitsiviikko oftewel Kantweek mee te maken want die stond weer te beginnen! :D Bij het standbeeld van de kantklosster werden toespraken gehouden, speelde een orkestje en werd de Kant-dans gedanst; kantklossen in het groot zullen we maar zeggen! Leuk om gezien te hebben :) Daarna oud stagebegeleidster Leena nog tegengekomen waarmee ik even gekletst heb, daarna door richting auto en Pori! Daar was het laatste weekend van de Jazzweek aan de gang en ik wou toch graag weer 'traditioneel' met Satu richting de Jazzstraat. Jaja, ik weet het; nachtdienst en uurtje slaap en dan al die uitjes! Maar alles is goed gegaan en heb het goed volgehouden! In Pori aangekomen eerst met Satu mee gegaan want die ging lunchen, ik daarbij koffie gedronken. Daarna nog even de stad in geld opnemen en door richting Jazzstreet om daar weer een choco-appel weg te smullen. Leuk de Jazzsfeer toch éven opgepikt te hebben dit jaar! En natuurlijk fijn Satu te zien :) Terug in Rauma direct mijn bed in en tot de avond geslapen waarna het weer tijd was voor nachtdienst nr. 2 en ook die verliep rustig.

Vandaag zondag 21-7 na werk naar huis voor een normale dag slaap, in de namiddag naar de supermarkt (waar ik een mooie, kleine hortensia afgeprijsd gescoord heb) en nog naar activiteitsgebouw Posseli want daar was een kant-modeshow met Duitse kant uit Plauen ook wel 'Plauener Spitze' genoemd. Zelfs de Pitsi-miss (kant-miss) van Plauen was aanwezig, wij krijgen hier a.s. dinsdag weer onze Pitsi-missverkiezing (ga ik naar toe)! Leuk om ouderwetse ontwerpen te zien maar ook moderne modeontwerpen met daarin verwerkte kant; leuke modeshow! Na de modeshow terug naar huis via het park voor het ziekenhuis, waar ik nog lekker eendjes heb gevoerd. Had van werk oud brood meegenomen (we gooien me daar af en toe toch een hoeveelheid oud brood weg!!) en dat was natuurlijk voor de eendjes bestemd. Heerlijk om weer eens lekker 'kinds' te genieten met een smoel op je gezicht en weer terug te schieten naar jeugdtijden, waarop je met je grootouders eendjes ging voeren – wat mis ik dat toch op zo'n momenten!!! :'( Ik heb me nog blauw gelachen trouwens met één eend, heerlijk om weer eens in die 'kindse sfeer' flink gelachen te hebben: er was namelijk één brutale durfal die LETTERLIJK aan mijn voeten stond en bedelde om brood, en me constant met zijn/haar (?) snavel heeft zitten duwen tegen mijn benen en me nodig gekriebel heeft veroorzaakt. Mijn god wat een grappig, lachwekkend beestje! :D

Ah mijn god, als ik er nu nog aan terug denk krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht en voel weer een kindse vreugde in me opkomen – wat heb ik dat gemist!
Heerlijk om van dat soort kleine dingen zóóó te kunnen en mogen genieten...kan niet wachten op mijn vakantie thuis over 3 weken waarin ik ook weer lekker mezelf kan zijn tussen de mensen die bij 'mijzelf' horen – nog maar éventjes!!!! :D
Lieve allemaal, probeer te genieten van die tropische temperaturen daar in Nederland en denk eraan genoeg schaduw op te zoeken en voldoende te drinken. Of ik kan het natuurlijk zó doen, dat ik van hier wat wind jullie kant op stuur ;) Word het hier ietsjes warmer en krijgen jullie wat verkoeling! Maar ons Finse zonnetje houd ik natuurlijk wel hier he, want a.s. week heb ik een heerlijke werkweek zo tijdens de Kantweek: slechts ÉÉN nachtdienst en verder VRIJ!!!! :D :D :D Dat word genieten van de stad en haar kant-activiteiten, WHIEHOEW!!! :D Maar nog eerst even een 3e en laatste nachtdienst, daar gaan we zo heen!
Fijne week allemaal!!

• 22 Juli 2013 - 09:20

OMA Bos:

Wat een leuke verhalen vooral je jeugdherinneringen aan het eendjes voeren.Als je het over Tampere hebt is het zo fijn voor mij ,dat ik daar ook geweest ben.Hetzelfde geldt voor Rauma.Je treedt wel in de voetsporen van je vader met je liefde voor de stoomtrein.Het is hier erg heet.Zaterdagavond heb ik de hele tuin kunnen sproeien dankzij jouw vader.Hij heeft een verlengslang aan mijn te korte slang gezet en nu kan ik tot achter in de tuin komen met het water.Met die hitte hier is dat wel nodig.Geniet nog van de kantdemonstraties,zorg voor voldoende nachtrust,al heb je dat niet altijd zelf in de hand.Heel veel liefs OMA

• 22 Juli 2013 - 17:06

Oma Vdflat:

Heb een lang verslag gemaakt voor jou en nu is het helemaal weggesprongen,en zal ik maar weer opnieuw beginnen,dat doet misschien die warmte.Je had alweer een drukke week gehad gewerkt en heerlijk van je vrije tijd genoten.Wat leuk die kantweek daar zou ik ook heel erg van genoten hebben.Nog drie weekjes en we zien elkaar weer eens gezellig!Hopelijk is het dan niet zo warm als nu.Ik kan er niet goed meer tegen blijf de hele dag maar binnen.Zondag ben ik bij oma v h bos gezellig in de tuin gaan koffie drinken was erg fijn ze heeft een heel mooie tuin.Tot de volgende keer veel liefs oma.

• 22 Juli 2013 - 17:07

Oma Van De Flat:

Nou Chantal je hebt weer een drukke week gehad,gewerkt en heerlijk van je vrije tijd genoten dan laad je jezelf weer helemaal op voor de komende week .Wat leuk die kantweek daar zou ik ook heel erg van genoten hebben..Nog 3 weekjes en dan zien we je weer eens,Hopelijk is het dan niet zo warm als nu 33 graden warm.Ik blijf maar binnen want ik kan er niet goed meer tegen.Ben zondag nog bij oma v.h.bos gaan koffiedrinken en heerlijk in de tuin gezeten.We verheugen ons allemaal op je komst,je zult wel een druk programma hebben en iedereen wil jou ook weer eens zien .

• 27 Juli 2013 - 19:59

T.Ing:

Veel plezier met de kantklosweek! Liefs, t.ing