Keskaja Päevad - Middeleeuwse Dagen in Tallinn! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Keskaja Päevad - Middeleeuwse Dagen in Tallinn! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Keskaja Päevad - Middeleeuwse Dagen in Tallinn! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

07 Juli 2013 | Finland, Rauma

Terve terve!
Er is weer een week voorbij met daarin het langverwachte uitje naar Tallinn! En mijn god wat heb ik een heerlijke tijd gehad daar van donderdag t/m zaterdag!! :D Natuurlijk veel te vertellen, dus (helaas voor jullie) volgt er weer een langere blog. Om het jullie makkelijker te maken met kiezen wat te lezen: dit beginstukje en de 1e alinea vertellen over het begin en einde van de week, de 3 alinea's daarna vertellen over Tallinn! Aan het einde van de blog overigens een link voor de foto's van Tallinn!
Vandaag, zondag 7-7 overigens niets bijzonders; een ochtenddienst gedraaid en thuis lekker getut en genoten van een 'zoute variant' van Kaiserschmarren (kaas, vlees, kruiden, eigen (!!) rucola). Straks nog met Geleen babbelen, dan klaar voor een nieuwe week!

Maandag 1-7 begon de week én maand met een lange dienst voor mij oftewel ochtend- én avonddienst. Lekker gewerkt als verantwoordelijk vpk en gelukkig waren beide diensten bezig, maar op een rustige manier :) Na mijn werk natuurlijk op naar huis en vrijwel meteen naar bed voor een welverdiende nachtrust; had de nacht vóór maandag erg slecht geslapen...
Dinsdag 2-7 weer vroeg op voor een ochtenddienst op werk, wederom als verantwoordelijk vpk én wederom een bezige maar rustige dienst. Na werk op naar huis, snel wat opruimen en daarna was het wachten op Emmi want ze zou op bezoek komen met de kleine! We hadden rond half 4/4 uur afgesproken, en om kwart over 4 begon ik toch wat ongeduldig te worden en me af te vragen of ze het soms vergeten zou zijn. Mee dat ik een smsje stuur belt ze me om te vragen welk appartementsgebouw ze moest hebben – ze was dus toch gekomen! :D Helaas maar kort maar krachtig gezien ze familieleden moest helpen met vakantiespullen pakken en richting bus brengen, maar tóch; fijn dat ze is langsgekomen en genoten heeft van het voor het eerst bij mij thuis zijn! Was gezellig, lekker gekletst en de kleine Oliver heeft grotendeels geslapen in de armen van zijn moeder. Emmi is begin mei bevallen van de 2e, een jongetje dus. Na het bezoek ben ik nog snel naar de supermarkt geweest en even bij Pasi langs, fijn hem na zo'n lange tijd weer eens gezien te hebben! Ik heb hem nog geholpen met een of andere camera die hij in zijn (nieuwe!) vrachtwagen heeft laten installeren, hij helpt mij van de week met het verzorgen van Jasmijn :) Thuis gegeten, wasje gedraaid, getut; verder nog genoten van thee met lekkers en een tijdschrift erbij, én kletsen met Geleen. Daar was ook even de webcam aan dus ook nog van de tuin, ouders en zus kunnen genieten! :)
Woensdag 3-7 wederom op naar een ochtenddienst die bezig verliep, maar wel fijn gewerkt. Dit keer weer eens in de basiszorg en ook dat is voor de afwisseling wel eens leuk om te doen! :) Mensen wassen, verzorgen, baard scheren; heb me goed geamuseerd! Na werk op naar huis om mijn haren te verven, op te ruimen, salade te eten, spullen klaar te maken voor Tallinn...genoeg te doen dus! In de avond op naar restaurant Amarillo om daar dus met Henna lekker van de 'Caliente'-avond te gaan genieten; lekkers voor weinig geld, en dat met gezellig gezelschap! :D Lekker genoten maar helaas dik één uur op onze hapjes moeten wachten!! Was iets fout gegaan met bestellen... Na Amarillo op naar huis om de laatste dingen te doen en snel naar bed te gaan ivm mijn vroege bus richting Tallinn!


(tip voor de geïnteresseerden: pak een plattegrond van Tallinn erbij, of zoek de genoemde bezienswaardigheden op op internet indien meer informatie gewenst is!)

Donderdag 4-7 was het dan zover: om 5:30u had Chantal de bus vanaf het busstation richting Länsi-Satama (West-Haven) in Helsinki. Bij het instappen vertelde de buschauffeur dat de bus goed vol zou komen te zitten, slechts 4 stoelen onbezet! Ik had me al afgevraagd hoe het precies zou werken en het bleek dat in dezelfde bus diverse reizigers vervoerd zouden worden naar Helsinki, om vanuit daar per boot naar Estland (dus naar Tallinn) te gaan en vanuit daar hun reis te vervolgen. En inderdaad, onderweg werd heel wat volk opgehaald! Onze buschauffeur was overigens een goedgestemde man: veel grapjes, enthousiast, behulpzaam, sociaal...dat gaf me weer even een 'Finnen zijn heerlijke mensen'-moment! Onderweg kwam een gezin achter me zitten, waarvan de vader naast mij kwam en met hem heb ik nog gezellig gekletst. Zij waren bijvoorbeeld op reis naar Sarenmaa. Onderweg heb ik ook nog een ree gezien (éín-dé-lijk eens een keer!) en het binnenrijden van Helsinki gebeurde nu aan de west-kant dus een heel nieuw gebied voor mij om te bekijken; veel nieuwe moderne hoogbouw. Echt havengebied dus. Om 10:30u hadden we de boot richting Tallinn en het wegvaren heb ik op het buitendek lekker bekeken. Genoten van de zon, zee, wind, meeuwen – tijd voor vakantie dus! :D Op de boot nog wat (toen nog) lege steekkarretjes gezien (speciale vermelding voor jou/jullie, pa!): veel mensen maken zo'n bootreis of reis naar Estland om goedkoper alcohol in te slaan. Dat gaat dus met een leeg steekkarretje heen, dat volgeladen weer terug mee naar Finland gaat :p Oh, in de winkel op de boot ook nog positief verrast: wenskaarten met diverse deuntjes, waarvan één geopend werd en maar liefst het deuntje van de Indische Waterlelies klonk!! :D Chantal haar reis kon écht niet meer stuk ;)
Om 12:30u kwamen we in Tallinn aan op terminal D, waar direct naast mijn hotel zich bevond: City Portus. En dat bleek weer naast de ontbijtgelegenheid te liggen waar ik toen met Sebastiaan geweest ben in februari (Kochi Aidad)! :D Snel mijn spullen afgeven in het hotel (inchecken kon pas later) en met een kortere legging aan op richting stad, want het was prachtig zonnig weer! Ik had mijn reis al vrij goed gepland, want de voornaamste reden voor dit uitje was toch het bezichtigen van nóg meer culturele dingen dan toen in februari – met de Middeleeuwse Dagen daarbij als leuke extra natuurlijk. Veel volk op de been zo in de zomer, maar wat wil je ook met zo'n mooie oude stad. Op weg richting marktplein ben ik eerst een reservering gaan maken bij restaurant Peppersack voor vrijdagavond. Daarna kort maar krachtig de sfeer op het plein ingesnoven (veel handwerk, souvenirs, maar helaas maar klein deel 'écht' in middeleeuwse sfeer) en door richting Tourist Information om daar weer een Tallinn-card aan te schaffen: voor 32 euro maar liefst 48 uur toegang/korting tot diverse musea, restaurants, cafetaria, openbaar vervoer, etc. Daarna met mijn kaart op richting de eerste stop: Kiek in de Kök en de Bastiontunnels (wellicht het makkelijkst dat jullie zelf meer informatie opzoeken indien gewenst!). Eerst Kiek in de Kök bekeken, een oude gevechts/defensietoren gelegen op Toompea-heuvel. Daarna door richting de bastiontunnels want daar bleek een Engelse rondleiding te starten. Eerst een informatieve film gekeken (met 'de man van Ülemiste-meer', daarover later meer) en vervolgens met een enthousiaste gidse de tunnels in die natuurlijk gebruikt zijn ter defensie/versteviging van de defensie van de stadsmuren. Zéér interessant en een rondleiding is altijd goed ivm meer informatie en details! Links ging je terug de tijd in, rechts gingen we een stukje toekomst in. Na deze eerste bezienswaardigheden op naar de kathedraalkerk van Heilige Maagd Maria, die erg mooi was (een van de mooiste kerken die ik tot nu toe gezien heb!) en waarvan we de toren opgeklommen zijn voor een prachtig uitzicht over de stad. Daarna terug richting marktplein om daar wat rond te snuffelen en vervolgens bij restaurantje Draakon III te gaan eten (gelegen onder het oud stadhuis): klein, sfeervol, en elandensoep voor €2 en diverse pasteitjes voor €1 per stuk. Zeker de positieve feedback die ik via internet gelezen had waard!! Eerst lekker binnen gezeten, daarna toch buiten op het 'terras' ivm wat middeleeuwse muziek en dans op het podium op het marktplein (het toilet is trouwens ook nog het vermelden waard: een middeleeuws houten gat, gelukkig wel met spoelfunctie!). Oh, ik heb trouwens bij het krijgen van mijn wisselgeld mijn állereerste nieuwe 5 euro-biljet in mijn handen gehad! Toch wel raar, voelde alsof ik nepgeld gekregen had haha :p Na het eten nog met mijn Tallinncard bij een cafeetje een kersenijsje gehaald en dat lekker opgesmuld op het marktplein. Om 18:00u was het dan zover: vanaf Viru-poort startte de officiële opening van de 'Keskaja Päevad' oftewel Middeleeuwse Dagen – een optocht van de poort richting marktplein, officiële openingsspeach (met daarbij nog uitgedeeld lekkers), programma voor kinderen. Ik ben tijdens laatstgenoemde nog richting de Oleviste Kerk gegaan om daar de kerk te bezichtigen maar vooral om de toren te beklimmen. De foto van een raar-kijkende Chantal zegt genoeg over de klim, en deze foto is nog vrij netjes om jullie niet helemaal af te schrikken... Het zweet stond me in ieder geval overal en mijn ademhaling was verre van normaal! Maarrr, dan heb je ook wel prách-tig uitzicht over de stad!!! De kerk zelf was mooi maar vrij simpel. Terug naar de stad om daar de optocht weer te volgen richting Tornide Väljak, een plein net buiten het oude stadscentrum waar muziek, drinken en eten op het programma stond. Eerst nog samen met de organiserende groep die ook meeliepen in de optocht, in middeleeuwse kledij natuurlijk, middeleeuws gedanst – mijn god wat was dát leuk!! :D Daarna was het tijd voor Estische band 'Oot', die oude Estische poëzie in een rock-achtig jasje brengt. Zéér goed en héérlijk genoten, met een lekker Estisch pilsje – wat baal ik dat ik de naam daarvan niet meer weet, zó heerlijk was dat! Nadat Oot had opgetreden overigens nog een korte vuurshow door 2 meiden, ook leuk om te zien!
Voldaan na deze eerste bezige maar o zo leuke dag richting hotel, om daar de douche in te springen (krijg je met al die zon en bezigheden, zweet zweet zweet!) en daarna mijn bed in.


Vrijdag 5-7 eerst tijd voor ontbijt in het hotel dat goed verzorgd was. Daarna op richting stadscentrum (wederom de oude stad dus) om eerst wat musea te bezichtigen gezien het middeleeuws programma pas om het middaguur begon. Overigens weer in stijl: zomerse velourse gothicjurk aan! :) Eerste stop was het Tallinn Stadsmuseum dat vertelde over de geschiedenis en ontwikkeling van de stad. Zeer interessant en al helemaal met een audioguide erbij aan je oor! In het museum kwam ook weer de grijze man van Ülemiste voor en nu snapte ik waarom die tijdens de film bij de bastiontunnels sprak over het 'onderwater laten lopen van de stad': er is kennelijk een gezegde/legende dat Tallinn nóóit af zal zijn. Kennelijk kwam deze oude grijze man altijd aan de poortwachter vragen of de stad al af was, waarop de wachter antwoorde 'bij lange na nog niet!'. Zou de wachter zich verspreken en zeggen 'de stad begint inderdaad klaar te raken', dan zou de oude grijze man de stad onder water zetten en zo verwoesten. Na het stadsmuseum op naar het Dominican Monastery Claustrum oftewel een prachtig oud, stenen Dominicaans klooster met in de kelder nog een 'energie pilaar'; een onzichtbare, maar duidelijk voelbare energie hing daar die bekend staat om zijn fysieke en spirituele kracht. Prachtige plek om te bezoeken zo oud, stil en met een prachtig klein binnenplaatsje. Daarna door richting het oude Stadhuis gelegen aan het marktplein, waarvan ik eerst de toren beklommen heb om daar wederom van een mooi uitzicht te genieten. Jaja, heb me niet alleen wat afgelopen daar maar ook afgeklommen!! Na dit bezoekje door naar de St Nicolaas kerk (Niguliste museum) om daar niet alleen prachtig (gedetailleerd!!) zilverwerk te bezichtigen, maar wellicht vooral vanwege de o zo bekende 'Danse Macabre'-schildering. Helaas maar een klein stuk van het origineel maar mijn god wat mooi! Heb zelfs nog het alarm af laten gaan haha, gezien ik té dicht naar het geheel toe boog met mijn hoofd om te bekijken wat voor doek/verf het was... Toch maar even (na het bijkomen van mijn hartverlamming van de schrik) verontschuldigd bij de toezichthoudsters ;) Jammer overigens om te weten dat de Danse Macabre in Lübeck, Duitsland, ooit compleet verwoest is bij een bombardement in WOII - dat doek was véél langer en lijkt me daarom écht prachtig om bekeken te hebben :(
Daarna lekker wat rondgelopen over marktplein en bij de St Nicolaaskerk in de tuinen, genietend van alle (handwerk)kraampjes overal. Bij de Tourist Information nog een kleinigheidje opgehaald (rits ansichtkaarten), daarna door naar de stadsmuur om die te bezichtigen en te belopen, vervolgens (14u) terug naar het marktplein om daar een zwaardvecht-demonstratie (en uitleg over de diverse kledij van de ridders en vrouwen) te bekijken (helpt overigens dat je Fins kent; krijg je tóch wat mee van dat Ests!), op het marktplein nog wat souvenirs gekocht voor mijn 4 lieverds uit Geleen én voor mezelf een prachtige mok, en vervolgens op naar het Oud Stadhuis (15u) om daar nog een Engelse rondleiding te volgen door het stadhuis zelf. Zéér de moeite waard en best mooi van binnen!
Daarna was het na al het geloop, geren, geklim, genieten, e.d. toch wel tijd voor Chantal om eens even rustig te gaan zitten en wat koffie mét te drinken – wederom bij cafeetje Café Maiasmokk, dat leuke ding (pre-oorlogse stijl) waar ik toen ook met Sebastiaan geweest ben. Gratis koffie met een heerlijk vruchtengebakje, dat mocht ook wel!! Ook met de Tallinncard nog gratis marsepein gehaald, daarna door richting Epping-toren: één van de (vele) torens van de stadsmuur waarin verteld werd over de uitrusting van ridders, verdediging van de stad en opbouw/groei van de stadsmuur met zijn torens. Terug richting marktplein daarna om wederom naar de middeleeuwse dans te kijken (17u) van de organiserende groep, zelf helaas niet meer meegedanst gezien ik teveel te dragen/vast te houden had. Daarna terug richting hotel om mijn souvenirs en wat overig spul te droppen en me snel op te frissen in de douche (het was vrijdag namelijk de warmste van de drie dagen) en vervolgens terug richting stad te gaan om te gaan uiteten bij restaurant Peppersack, een heerlijk sfeervol restaurant! :D Heerlijk boven gezeten, aan een klein tafeltje met heerlijk sfeervol kaarslicht. Het doet dan wel flink wat pijn om een lege stoel tegenover je te hebben; begin toch steeds meer moeite te krijgen met het alleen zijn (qua liefde he). Maar goed, desalniettemin goed genoten! Een ander menu gegeten dan eerst gepland, maar wat een heerlijk eten! Tel daarbij op nog een buikdans-show én een zwaardvecht-show en de sfeer/stemming zat er góéd in!! :D Als voorgerecht trouwens een lekkere salade, als hoofdgerecht een lekkere malse lap vlees met aardappelen, zuurkool, sla, groenten, en als nagerecht een stuk framboosijstaart! :D Na het eten heb ik me overigens nog gehaast want om 21u was er nog een wandeltocht door de oude stad, georganiseerd door de organiserende groep. Gelukkig tóch nog gevonden en ondanks dat het in het Ests was ben ik lekker meegelopen en heb wat dingen mee kunnen krijgen. De avond werd dus laat, maar ook dat maakte de pret er niet minder om!! Tevreden dus naar mijn hotel terug en mijn bed in.


Zaterdag 6-7 helaas tijd voor de laatste dag in Tallinn, met ná het ontbijt (en uitchecken) een uitje buiten het (oude) stadscentrum: Paleis Kadriorg met zijn tuinen en park, en overige bezienswaardigheden op zijn grondgebied. Op richting tram en met de tram richting paleis (9:45u). In de tram nog een Duits echtpaar erop gewezen dat ook zij uit moesten stappen gezien ze ook naar het paleis gingen (wisten niet goed welke halte), in de eerste prachtige tuin met mooi water nog 3 Finse dames geholpen met foto's maken, en vervolgens eerst van alle tuinen genoten met alle prachtige bloemenperkjes. Mijn god wat zouden mijn lieve opa's, maar vooral oma's dat geweldig gevonden hebben!! Dus, lieve oma's van me: mochten jullie ooit de mogelijkheid hebben Tallinn te bezoeken ga dan zeker naar Paleis Kadriorg met alle prachtige natuur eromheen!! Naast de tuinen heb ik het (werk)huis van de president gezien (die aanwezig was gezien de vlag gehesen was, de wachters hielden wacht voor de deur en genoten ook van een thermo-mok koffie later haha :p), het Mikkel-museum met daarin een prachtige collectie buitenlandse kunst, en het verblijf van de Russische tsaar Peter de Grote (waar ik het Duitse echtpaar weer tegenkwam, nog even met mevrouw gepraat). Daarna was het op richting het 18e-eeuws paleis wat tegenwoordig functioneert als het Kadriorg Kunst Museum met daarin o.a. een collectie van Russisch kunstenaar Repin maar ook een collectie van 16e-18e eeuws schilderijen van onder meer Nederlandse grootmeesters!! En tja, dan voel je toch wel die 'Nederlandsche trotsch' in je opwellen en voel je je heerlijk dat je Nederlandse bent/mag zijn. Mijn lieve Vaderland :') Prachtig was het paleis zelf, maar ook al het schilderwerk wat er te zien was! Nog wat gewandeld over een pad (met aan het hoofd een mooi beeld/monument, helaas een drukke straat ervoor dus niet wezen kijken wat het voorstelde) en daarna terug richting tramhalte om de tram terug richting centrum te pakken (12:30u). Daar eerst een winkelcentrum (Solaris) bezocht om met mijn card een gratis bonbon te 'scoren' (middenin dit moderne winkelcentrum overigens een heerlijk oud-uitziend restaurant), terug de oude stad in om een 2e gratis ijsje te scoren (dit keer sinaasappelsmaak) en dat lekker op het marktplein vóór het oud stadhuis op te smikkelen, vervolgens nog een gratis thee met daarbij lekkers te scoren en als afsluiting nog een 2e gratis bonbon. Jaja, die Tallinncard heeft zo zijn voordelen!! Inmiddels was het 14:00u en dus de 'eindtijd' van mijn Tallinncard, dus heb ik ook afscheid genomen van de prachtige oude stad en ben terug richting hotel gelopen. Nog wat winkels ingedoken op zoek naar mijn 'Vana Tallinn'-likeur en wat lekkers voor thuis, daarna mijn spullen opgehaald in het hotel en gewacht totdat ik richting Terminal kon gaan. Dat was rond een uur of 15:30 en van daar zijn we om 16:00u de boot op kunnen gaan die om 16:30u terug naar Helsinki zou gaan. Op de boot uiteindelijk mijn likeur gekocht (die had ik sinds februari al op het oog) en vervolgens genoten van de terugreis. Om 18:30u kwamen we aan en vervolgens volgde nog mijn busreis terug naar Rauma waar ik uiteindelijk om ongeveer 23:00u aankwam. Snel door naar huis waar Jasmijn me begroette en waar ik snel mijn bed ingedoken ben ivm de ochtenddienst vandaag zondag 7-7.


Mijn god, ik hoop dat ik alles verteld heb en dat jullie alles goed hebben kunnen lezen en kunnen bijhouden. Sorry; ik hou er nou eenmaal van veel te vertellen en gezien ik in deze 3 dagen zó veel gedaan en meegemaakt heb krijg je dan ook wel zo'n laaaang verhaal! Ja, een SUPERuitje was dit – om nooit te vergeten en zeker nog eens te herhalen! Eén ding is zeker: qua bezienswaardigheden is Chantal al zo goed als rond, heerlijk zo'n Tallinncard en toch wel het voordeel van alleen zijn – krijg je súperveel gedaan! Ben ontzettend dankbaar dat ik de mogelijkheid gehad heb om dit uitje te doen en mogen beleven - het leven is mooi! :) :D Het enige gemis dat ik gehad heb in Tallinn was de afwezigheid van mijn lieve ouders, broer en zus; mijn god wat had ik dít graag met jullie willen meemaken!! :( Wellicht een volgende keer! :D


Foto's:
https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=105858681317901575346&target=ALBUM&id=5897939469648655025&authkey=Gv1sRgCOKzqoeP1YKCbA&feat=email

  • 07 Juli 2013 - 22:35

    Rolf:

    Puur op de foto's afgaande.....een vakantie besteming voor de toekomst zeker weten!

  • 08 Juli 2013 - 09:45

    OMA Bos:

    Wat een geweldig verhaal en fijn,dat je ondanks het feit dat je alleen was,dat toch positief hebt ervaren.Je hoeft met niemand rekening te houden!!!Met de all in kaart heb je veel kunnen doen en eten.Wat een geweldig verhaal van de oude grijze man.Mijn wens is om nog eens naar Estland te gaan,misschien kom ik hem dan ook tegen!!!Ik heb geen plattegrondkaart maar ik heb je rondreis toch een beetje proberen te volgen.In ieder geval heb je genoten.Gisteren kon ik voor de eerste keer met mijn bezoek achter in de tuin zitten aan de tafel die je vader en moeder vrijdagavond voor me hadden neer gezet,nadat ze op de fiets een kopje koffie waren komen drinken.Voor mij alleen was dat toch een hele klus geweest.Lieve Chantal blijf genieten van je werk en alle lieve mensen om je heen.Stijve pakkerd OMA

  • 08 Juli 2013 - 12:04

    Pa:

    niet alles verteld dus : Jammer overigens om te weten dat in … Raadseltje of nog ondersteboven van het alarm ????
    Blij dat je weer genoten hebt; het is inderdaad een geweldige stad.

  • 08 Juli 2013 - 16:47

    Ma:

    Het lijkt wel of je tv-reclame van de C1000 laatst gezien hebt: de strekking van die reclame was: wij houdenvan gratis! Je bent en blijft een Nederlandse (en je hebt natuurlijk gelijk): als het gratis kan, dan doen we dat! Je enthousiasme spat er in ieder geval van af en ik weet een ding zeker: ook wij gaan nog eens terug naar Tallinn!
    Xxx

  • 10 Juli 2013 - 21:57

    Oma V D Flat:

    Mijn Lieve Chantal wat heb je geweldige dagen en mooie dagen in Talinn doorgebracht.Ik heb er ook nog van genoten,fantastisch !!!Zoveel gezien en beleefd en dat allemaal in je eentje je hoefde met niemand rekening te houden en met je all in kaart kon je overal heen.Dit is weer voorbij en nou weer druk bezig met je beroep,je leeft je leven volop!!Ik moet het wat rustiger aandoen met de ontsteking van mijn voet.DE allerbeste wensen en tot een volgende keer.Een stevige zoen van je Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 168383

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: