Middeleeuwse Markt in Turku - super!! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Middeleeuwse Markt in Turku - super!! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Middeleeuwse Markt in Turku - super!! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

30 Juni 2013 | Finland, Rauma

Hei vaan kaikille, oftewel hallo allemaal!
Een lekkere werkweek en een heerlijk gezellig weekend is weer achter de rug! Het weekend stond vooral in het teken van de Middeleeuwse Markt in Turku; heerlijk te weten én vermelden dat ik a.s. week het middeleeuwse vervolg en wel in Tallinn voor maar liefst 3 dagen! :D Genoeg in het vooruitzicht dus, maar laten we het houden bij deze week :)

Maandag 24-6 begon de week met een avonddienst. 's Ochtends tijd voor een wasje, wat supermarkten en daarna dus een avonddienst. Op werk merkte je bij binnenkomst al dat het (overal) goed druk was, en het leek erop dat we een warrige drukke avonddienst tegemoet zouden gaan wat uiteindelijk goed bleek mee te vallen :) Lekker maar bezig gewerkt, absoluut geen stress-dienst geweest!
Dinsdag 25-6 tijd voor een ochtenddienst en voor het eerst sinds 'lange tijd' weer als verantwoordelijk vpk gewerkt. Lekker weer artsenvisite gelopen e.d. dus, fijn zo! :D Rond het middaguur ben ik nog aanwezig geweest bij een zorgoverleg over een van onze patiënten, daarna kon ik meteen door naar het geven van rapportage aan de avondcollega's – met mijn lunch daarbij op tafel en in mijn mond; ik had namelijk nog niet kunnen eten haha! :p Werk liep íétsjes uit maar dat moet ook wel eens kunnen, in ieder geval geen andere dingen thuis op de planning dus rustig mijn werk afgerond. Daarna naar huis en bij het openen van mijn woonkamerdeur (die is altijd op slot als Jasmijn alleen thuis is) waaide me een muffe, bekende geur tegemoet...de geur van Jasmijn-plas. Wat ik raar vond, want Jasmijn was een flink nauwelijks meer in de woonkamer geweest; de laatste keer naar mijn herinneren maandagochtend. Ik dus in alle hoekjes kijken (want mevrouw had inderdaad net zolang al niet meer in haar bak geplast...), zelfs nog op handen en knieën over het vloerkleed gekropen, maar niks kunnen ontdekken. Toch vond ik het raar en heb na een tijdje nóg maar eens over het kleed gekropen en jawel hoor......MEVROUW HAD (sorry) G*DV*RD*MME OP HET KLEED VAN OPA EN OMA GEPLAST!!! Oh mijn god, over 'inwendig borrelen en koken' gesproken... Niks anders dan natte, in sop geweekte doeken op de plek leggen en eronder, daarna droge handdoeken met erop een stapel boeken voor wat goede druk voor het drogen. Ik hoop dat het kleed niet raar gaat doen van zo'n poezenplasje, zo ja mijn god dan vliegt Jasmijn door het raam naar buiten!! Maar goed... In de middag nog lekker rond het meer gejogd (klein stukje gewandeld als opwarming, véél beter om zo te beginnen dan meteen gaan joggen!), daarna de douche in gegaan (het was wááárm buiten!), avondeten gegeten, op naar de winkel voor een bloemetje voor Emmi en daarna lekker thuis tv kijken, genieten van koffie met lekkers, en het cadeautje voor Emmi (zelfgebakken koekjes met decoratie) inpakken. Nét toen ik aan het inpakken was kreeg ik een sms van Emmi (was ik al bang voor) met de melding dat het koffie drinken woensdag niet door kon gaan omdat ze naar de dokter moest. Laat ze dat precíés 12 uur vóór de afspraak weten; alsof ze dat niet eerder had kunnen melden!! Na aandringen ivm 'mogelijk bedervende cadeautjes' hebben we afgesproken de afspraak misschien naar een later tijdstip te verzetten.

Woensdag 26-6 dus een 'lege' ochtend thuis met wat borduren. Nog snel naar de supermarkt en daarna tijd voor koffie met lekkers. Wat een dag overigens qua weer; BENAUWD!!!! Niet gek dan ook dat in de avond regen en onweer zou komen... In de namiddag het bed ingekropen voor wat slaap vóór mijn nachtdienst, maar toch nog afwachtend van een sms van Emmi die ik kreeg: ze zou rond half 6/6 uur snel langskomen voor de cadeautjes en het maken van een nieuwe afspraak. Blij haar te zien en de kinderen, van haar dochtertje Ronja kreeg ik zelfs een tekening met daarop de wens 'goede zomer!'. Schattig! :D Meteen toegevoegd aan de collectie in de keuken :) Voor a.s. dinsdag een nieuwe afspraak met Emmi gemaakt, daarna afscheid genomen (na hen blij gemaakt te hebben met een bloemetje voor Emmi (was haar verjaardag namelijk) en koekjes vanwege de geboorte van haar lieve, kleine, schattige kereltje) en terug mijn bed ingekropen. Ik heb dus erg weinig slaap gehad vóór mijn nachtdienst, maar ben de dienst erg goed doorgekomen. Op zich een rustige dienst, maar één patiënt heeft echt zowat non-stop gebeld. En waarom? Tja, ehm...eigenlijk vaak om 'niks' – van positie in bed veranderen of terug willen gaan liggen, nadat ik nog geen 10 minuten daarvoor meneer al terug liggend geholpen had... Van dat soort gebel word je echt niet goed, sorry.
Donderdag 27-6 na mijn nacht naar huis voor een welverdiende, ontzettend heerlijke en lange 'nachtrust': van half 8 tot 17:00u in mijn nest gelegen, op opstaan voor aflevering van een pakketje na dan. Om 17:00u dus opgestaan, aangekleed, wat gegeten en mijn pakketje uitgepakt. Ik had Geleen gevraagd wat spullen op te sturen die ik besteld had richting Mauritslaan en mijn vaccinatieboekje, maar had ook wat verrassingen erbij zitten! :D Delftsblauwe hand- en theedoeken, een leesboek uit Luxemburg (sprookjes) en actiefoto's uit Disney, en het mooiste van allemaal: een Mama'sblauwe tuinstoelhoes :D Jaja, Mama'sblauw gaat toch zeker bóven Delftsblauw! En Chantal werd overigens wéér emotioneel bij het zien/lezen van iets uit haar eigen babytijd, wat dat toch met mij, 'gevoelig wezentje', is weet ik niet – heimwee naar die tijd van mijn leven?? Pa en ma hadden namelijk náást mijn vaccinatieschriftje ook mijn 'Groeiboekje' meegestuurd met daarin o.a. info over de inentingen uit mijn babytijd. Leuk om dingen over jezelf terug te lezen! Handwasje, maziekje ;) Bedankt lieverds voor het opsturen van alles waar ik om vroeg en méér!
Verder nog gecomputerd, bustickets voor Tampere (halverwege juli) besteld. Daarna op naar nachtdienst nr 2, die ook weer rustig verliep.

Vrijdag 28-6 na mijn werk op naar huis en mijn god ik moest me moeite doen om te onthouden niet meteen mijn bed in te duiken: om 8:30u had ik namelijk een afspraak bij de kapper! Hard nodig om mijn haar weer te laten knippen en ik had een plekje gevonden bij Elina, een vriendin van Johanna. Op naar de kapper dus en nu is alles weer een stuk frisser én 'korter'. Hoewel mijn haar NOOIT écht kort is is het nu toch wel 'kort' voor mijn doen haha, maar het staat goed. Na de kapper op naar huis om te slapen, rond een uur of 14 opgestaan en koffie mét gedronken op het balkon. Daarna op richting supermarkten om wat inkopen te doen o.a. voor 's avonds: Melisa (die vriendin van Heidi) had me uitgenodigd op de barbecue bij hun thuis! :D Eerst thuis nog even de sauna ingedoken, daarna mijn spullen gepakt en op richting barbecue waar al heel wat mensen waren. Overgrote deel was familie van, verder ook wat vriendinnen en bekenden. Ook Heidi was er, leuk haar weer eens te zien! :D We hebben allemaal lekker (veel) gesmuld, maar ook gekletst en gelachen – was een superavond dus! :D Rond 23:00u ben ik op naar huis gegaan en rond middernacht mijn bed ingedoken, voor een onrustige maar vaste nachtrust.
Zaterdag 29-6 was het tijd voor een uitje Turku, wat vrijdag helaas niet door had kunnen gaan. Ik zou namelijk met Lotta naar de Middeleeuwse Markt in Turku gaan, maar ze heeft last van haar achillespees, is daarbij ook nog hoogzwanger, dus zou een (mid)dagje uit niet volhouden. Die afmelding kreeg ik woensdag meen ik...leuk (DUS NIET!!) soms al die afmeldingen... Maar goed, ik wou hoe dan ook naar Turku en zou zaterdag Pasi's auto te leen hebben, en gelukkig had ik iemand gevonden die mee wou. Dus ben ik rond het middaguur samen met Toni (vriend uit Pori) vertrokken naar Turku, waar we een óntzettend gezellige middag gehad hebben! :D Het is dan wel géén Elf Fantasy Fair, maar mijn god wat was ik weer op dezelfde manier in mijn nopjes!! Helaas is één middag toch écht te kort voor dit festival, dus ga ik volgend jaar wéér en op z'n minst 2 dagen! Veel kraampjes, vermaak, handwerk, muziek, toneelspel...maar vooral VÉÉL bezoekers! Meen dat de eerste dag al dik 23000 (!!) bezoekers geweest waren... Wij hebben kraampjes bekeken, 'Gekken-verklaringen' gehaald (zie foto), tickets opgehaald voor het riddertoernooi, een lekkere 'pannekoek' gegeten en daarna genoten van het riddertoernooi. Sta zelfs nog met een ridder aan mijn zijde op de foto ;) Het is dan wel géén met lang haar, geen échte ridder, heeft me niet om mijn hand gevraagd, maar het geeft een mooie indruk van 'hoe het uit zou zien ALS...' :p Na het toernooi zijn we bij Subway gaan eten en daarna nog naar de hoofdkerk geweest voor een Middeleeuwse zanggroep Lumous. Helaas niet zó middeleeuws als we gehoopt hadden dus zijn we wat eerder richting auto gegaan. Terug in Rauma afscheid van Toni genomen (het was al half 10 's avonds en Chantal was goed moe), daarna nog wat getut en mijn bed ingedoken.

Zondag 30-6 tijd voor vrije dag nr 2 met in de ochtend uitslapen, wat borduren en daarna met Loes kletsen. Heerlijk je weer gesproken te hebben mups! Ook nog even met lieve broedert 'getypt' en heerlijk om ook te horen dat daar alles naar wens is :) Fijn fijn fijn! Na het kletsen op naar de supermarkt in het zonnetje, heerlijk weertje was het vandaag :) Niet te warm, niet te fris. Terug thuis lekker geborduurd; ik was eigenlijk van plan wat te gaan joggen, maar besloot het lekker rustig te houden en thuis te blijven. Lekker 'zomers' avondeten gegeten (sla met tomaat, ananas, restje spareribs van de bbq) en daarna een wasje gedraaid en verder geborduurd.


Nu dus tijd voor een week met mijn 3-daagse trip naar Tallinn voor de Middeleeuwse Dagen daar, ben benieuwd! :D Helaas niemand meer mee kunnen krijgen dus gaat Chantal er weer alleen op uit; ook niet verkeerd! Donderdagochtend vroeg op de bus, zaterdagavond laat weer terug in Rauma.
Maar eerst natuurlijk nog wat daagjes werk met morgen een lange dienst, op tijd naar bed vandaag dus! Emmi komt a.s. dinsdag nog op bezoek, woensdagavond ga ik nog met Henna naar restaurant Amarillo (daar is op woensdagavond van 20-02u Calliente – een aantal voorgerechtjes voor maar €2,50!). Gezelligheid ten over dus, wat ik jullie allemaal ook toewens voor de komende nieuwe week! Dikke kus voor iedereen vanuit Finland,
Chantal

  • 01 Juli 2013 - 09:25

    Oma Bos:

    Wat een lang verslag met veel plaatsnamen allemaal beginnend met een T.Tampere.Turku en Talinn.
    Fijn,dat je naast je intensieve baan en verzorging van Jasmijn!!!! toch ook tijd hebt voor ontspanning.Hier gaat alles zo zijn gangetje,al wordt het door de vacantietijd geen koor op Woensdag,dus moet ik me op een andere manier bezighouden.La het goed weer is geen probleem,er is altijd wel iets in de tuin te doen.Ik wens je een mooi verblijf in Talinn toe.We krijgen wel een verslag.Veel liefs en een stijve pakkerd OMA

  • 01 Juli 2013 - 12:37

    Ma:

    Volgens pa wisten wij alláng dat jij gek bent!

  • 01 Juli 2013 - 12:37

    Ma:

    Op Finland, op Jasmijn, op je werk, op veel mensen die je lief zijn en ga zo maar door!

  • 01 Juli 2013 - 13:51

    Pa:

    Kun je zien dat het een nep-ridder was; een echte ridder had je voor zich op het paard gezet en was met je weggereden .......

  • 02 Juli 2013 - 12:47

    Pa:

    Heb je de gek-verklaring al doorgestuurd naar de Efteling of wacht je nog even tot na ons bezoek in augustus ?

  • 03 Juli 2013 - 22:28

    Oma V D Flat:

    Hallo Chantal ,een beetje later maar ik ben het niet vergeten ,Ik wens je hele mooie dagen in Talinn geniet er maar van. Ja je ziet Jasmijn kan ook ondeugend zijn,maar het zal nu toch goed opgedroogd zijn hoop ik.Hopelijk lees je dit nog voor je naar Talinn gaat ,groetjes en een stevige knuffel van Oma,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 168420

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: