Zonnige week, helaas Juhannus thuis dit jaar! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Zonnige week, helaas Juhannus thuis dit jaar! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Zonnige week, helaas Juhannus thuis dit jaar!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

23 Juni 2013 | Finland, Rauma

Terve!

Maandag 17-6, of liever gezegd zondag al, begon mijn (werk)week met een nachtdienst zoals gezegd, weer samen met Henna die ik nog verraste met een klein dolfijnknuffeltje uit Särkänniemi! :) De nachtdienst verliep erg rustig, met helaas in de vroege ochtenduren het overlijden van een patiënt. Ondanks het 'goed ziek-zijn' toch wel onverwacht, maar gelukkig was de patiënt rustig ingeslapen. Ondanks dit soort moeilijkere dingen ben ik er met heel mijn hart over uit dat ik het beste, mooiste beroep heb wat ik me kan wensen :) Het overlijden van iemand is een van de minder leuke gebeurtenissen van ons werk, en het is zeker niet makkelijk een echtgenote of ander familielid het droevige nieuws te moeten brengen. En toch; het blijft PRACHTIG werk :) Na werk op naar huis voor mijn 'nacht'rust. In de namiddag opgestaan, verrast geworden door een brief van oma v/h Bos (bedankt!), aangekleed en op richting stad om mijn al (!!) gearriveerde iPhone op te halen, WHIEHOEW! :D Hij gaat weliswaar nog even de kast in gezien ik eerst mijn simkaart kleiner moet laten maken en het Efteling-hoesje nog moet bestellen, maar geen haast; op voorhand al aangeschaft! :) Terug thuis was opgeruimd, gepoetst, gestofzuigd, daarna lekker getut en in de avond weer op naar werk voor nachtdienst nr. 2 weer samen met Ritva. Ook die nachtdienst verliep lekker rustig. Nog een 'flinke opdracht' voor mij: de medicatie-bestelling doen voor maar liefst een héle week...SLIK! Normaal gesproken bestellen we zowel maandagnacht als donderdagnacht en komt dus op dinsdag en vrijdag de bestelling aan. Maar gezien dit weekend Juhannus (Midzomer) zou zijn zou de apotheek in huis vrijdag gesloten zijn; geen bestelling op donderdag mogelijk dus. Ik hoop dat ik goed genoeg besteld heb. Zo niet: probleem voor mij! :p
Dinsdag 18-6 tot rond het middaguur geslapen (en goed!), nog even samen met Jasmijn in bed gelegen en daarna opgestaan voor koffie mét. In de middag richting supermarkt(en) want inkopen moest Chantal weer nodig doen! Ook meteen even langs het postkantoor en lege batterijen weggooien. Over geld gesproken trouwens: leuk dat je net je iPhone besteld hebt vanwege een 'lagere prijs' en nu ineens ziet dat er bij een andere winkel nú een aanbieding is voor maar liefst 50 euro goedkoper... Waarom gaat dat toch ALTIJD zo dat als je wat koopt je het 'de dag erna' ergens anders nóg goedkoper ziet?!? Terug thuis lekker getut, gegeten en nog even op de fiets naar andere supermarkten. Eindelijk weer dingen in huis! 's Avonds alvast een cake gebakken ivm onze 'kesänyyttärit' op werk de volgende dag. Nog tv gekeken verder, daarna naar bed.
Woensdag 19-6 wakker geworden na een weer wat onrustige nacht, ontbeten, en vervolgens mijn radijsjes-salade klaargemaakt. We hadden namelijk zoals gezegd op het werk 'kesänyyttärit' oftewel 'zomer-bijeenkomst/smulfestijn' (met dank aan wikipedia: officiële woord is 'nyyttikestit' en voor ons Nederlanders kennelijk 'potluck' – http://nl.wikipedia.org/wiki/Potluck). Om 11:00u ben ik richting werk gegaan met mijn lekkers en uiteindelijk hebben we met een groep collega's lekker zitten genieten van elkaars meegebrachte lekkers. De foto's geven een indruk, hoewel van de 'zoetigheid' een aantal dingen nog ontbreekt op de foto. Gezellig zo'n moment samen, onofficieel :) We beginnen namelijk nu met een periode van 5 weken 'sluiting' – wellicht herinneren jullie je nog dat we vorig jaar écht gesloten waren en ik een tijdje op een andere afdeling gewerkt hebben. Gezien dit kennelijk toch niet helemaal werkt zijn we nu wél open gedurende de zomer, maar met slechts 10 patiëntenbedden. Kleinere bezetting dus, en het overgrote deel van mijn collega's heeft nu zomervakantie. Vóór zo'n 'sluiting' (ook met Kerst) doen we altijd een potluck op werk; wel zo gezellig en goed voor de onderlinge stemming! :) Na het gesmul heb ik me nog van mijn goede kant (gekregen opvoeding en sterrenbeeld) laten zien en netjes alle restjes naar de koelkast opgeruimd en ook heel wat afwas gedaan. Wel zo leuk om te doen als je zelf een vrije dag heb en je collega's natuurlijk verder moeten met werk! :) Ik hoop dat men het heeft kunnen waarderen. Na het werk op naar huis en tijd voor lekker wandelen richting nóg een supermarkt haha :p En in de namiddag tijd voor een rondje joggen en wandelen rond het meer. Het joggen hield ik niet zo goed vol als normaal helaas, met als resultaat dat ik ook veel gewoon gelopen heb. Maar; een momentje rustiger aan geeft je weer voldoende kracht voor een inspanning zo bleek wel! En wat is het toch fijn in de natuur :) Nog van échte kleine eendjes en niet-meer-zo'n-kleine eendjes genoten, en het mooiste was nog wel dat meneer en mevrouw zwaan met 4 of 5 kleintjes mijn pad overstaken! :D Even in de remmen dus en in stilte toeschouwen. Prachtig! Terug thuis nog lekker getut en gedoucht.

Donderdag 20-6 tijd voor een avonddienst met in de ochtend tijd om nog een laatste inkopen te doen, en verrast te worden met een flinke korting op mijn mascara. Tja, weliswaar 50 'te veel' betaald voor mijn iPhone, maar zo'n onverwachte flinke korting op mascara is dan weer 'de andere kant van'; leuk! :) Op werk een rustige avonddienst gehad met dus een stuk minder patiënten dan normaal gesproken. Lekker gewerkt samen met collega Pirkko.
Vrijdag 21-6 tijd 'Juhannusaatto' oftewel Midzomer-vooravond, voor mij met een ochtenddienst die ook weer rustig verlopen is. Onze chirurgische collega's nog wat bijgesprongen want die hadden het een stuk drukker (we zitten nu met de chirurgische afdeling op dezelfde afdeling gezien ook zij minder patiënten hebben). Na het werk in het heerlijke zonnetje op naar huis om mijn eigen Juhannus te vieren; gewoon thuis maar wel lekker in alle rust! Lekker op het balkon wat gelezen, mijn saunauurtje gehad (tijd voor bezinning en échte rust) en daarna 'gebarbecued..in mijn oven hoor! :p Hoewel ik zo'n bal-barbecue toen heb aangeschaft mogen we hier niet op balkons barbecueën, maar ook in de oven krijg je een gril-effect dus dat mocht de pret (en smaak) niet drukken! Verder de avond door gekregen met het afronden van 'Het Dagboek van Anne Frank' – wat een boek, niet te geloven hoe volwassen zo'n jong meisje in het leven heeft gestaan, en dat tijdens een van de moeilijkste perioden in de wereld. Aanrader!
Zaterdag 22-6 wederom een ochtenddienst, ook deze is weer rustig verlopen. Tijdens mijn dienst nog met een demente patiënte lekker een 'ommetje' gaan maken in het park hier voor het ziekenhuis. Even afschakelen, hoewel ik niet echt de indruk had dat dat voor 100% lukte – voor haar althans. Voor mij was het heerlijk even buiten het ziekenhuis te zijn met iemand, écht afschakelen zo! Na werk op naar huis om met Loes te kletsen via Skype, heerlijk je weer te horen! Verder nog lekker geborduurd, met Jasmijntje naar buiten geweest, weer gesmuld qua avondeten (zelfde als vrijdag) en daarna nog een rondje om het meer gaan wandelen. Verder een hangavond thuis met wat gecomputer, wat lekkers (o.a. tijdens mijn wandeling geplukte wilde aardbeitjes! :D) en een dvd – The Prestige.

Vandaag, zondag 23-6, tot 10:00u in mijn bed gelegen – zal me wel nog zo moe gevoeld hebben doordat ik pas na middernacht in bed lag en zeer vast gedroomd heb. Opgestaan, ontbeten, getut, rabarbertaart gebakken en nog even op naar de supermarkt. Daarna thuis op het balkon in het lekkere weer aan de koffie mét, ook nog even lekker met Jasmijn op schoot. Daarna zag ik dat ik een smsje had waar ik op wachtte: Melisa, een vriendin van Heidi Kettunen, had me een aantal dagen ervoor aangesproken en gevraagd of ik haar zou kunnen helpen. Ze is namelijk professioneel kunstschaatsster en werkt voor Holiday on Ice, een Nederlandse organisatie dus. Ze had wat brieven van de belastingdienst gekregen en had hulp nodig met het vertalen en duidelijk krijgen waar het nou precies om ging. We spraken rond half 5 af bij Poroholma, strandpaviljoen. Fijn dat ik haar heb kunnen helpen zo, natuurlijk zonder meer!! Maar ze wou me graag op het drinken trakteren gezien ze me dankbaar was :) Ze hadden kennelijk een rekeningnummer nodig om terugstorting mogelijk te kunnen maken, dat was alles. Maar wel fijn samen de brieven doorgenomen en erover gekletst, en daarnaast in totaal dik 2,5u samen zitten kletsen over god weet wat voor andere dingen; súpergezellig zo!! :D Was er positief verrast door, gezien we elkaar alleen 'van zien' kennen en verder nooit uitgebreid gesproken hebben. Leuk om ineens zo gezellig lang met elkaar op te trekken! Ben zelfs op voorbehoud uitgenodigd voor een barbecue bij haar thuis met o.a. ook Heidi erbij a.s. vrijdag – hopen dat dat doorgaat, zou een herhaling van zaken worden gezien we dat dik 3,5 jaar geleden óók gedaan hebben toen ik als student hier was! :D Ja, gezellige meid die Melisa! Terug naar huis even via de winkel wat spek gehaald, thuis wat restjes als avondeten naar binnen gewerkt.


Nu lekker rustig aan en op kletsen met Geleen aan het wachten, fijn om ook hen weer te spreken mijn lieve ouders daar! :D Verder zal ik de avond wel rondkrijgen met tutten op het balkon en lekker rustig aan doen, oh, ook nog even mijn rabarbertaart proberen! :)
Aanstaande week een werkweek met als afsluiting een totaal vrij weekend. Vrijdag samen met o.a. Lotta richting Turku voor de middeleeuwse markten daar, misschien die avond dus barbecue, misschien de zaterdag voor het eerst sinds lange tijd met Pasi weer eens de stad in lunchen, en wie weet de zondag nog richting Pori – genoeg leuks als beloning na een 'werkstart' van de week dus! Lieve allemaal, vanuit hier stuur ik jullie een lading zon en gezellige warmte op en wens jullie een hele fijne nieuwe week toe!!

  • 23 Juni 2013 - 21:06

    Ma:

    Simkaart kleiner laten maken? Dan pak je toch gewoon zelf de schaar?
    XX

  • 24 Juni 2013 - 09:44

    OMA Bos:

    Maandagochtend,dus eerst de Laptop.Je nachtdiensten zitten er nu op,dus wat geregelder slaap en wakker zijn.Wat een blije Chantal met haar iPHone.Geniet er maar van .Er waren ook weer leuke foto/s met allemaal lekkers.Goed,dat je steeds gaat joggen dan blijf je net zo slank als je al bent.
    Hier is het meer herfst dan zomer,maar we blijven lachen!!!!!
    Heel veel succes met alles en veel liefs,OMA

  • 25 Juni 2013 - 21:46

    Oma V.d.flat:

    Hallo Chantal,hier zijn we weer om een antwoordje te sturen naar jou.Hier gaat alles z,n gangetje. Het mooie weer is naar Finland gevlucht.Het lijkt wel herfst af en toe,stuur ons eens een beetje van dat mooie weer,als dat kon dan deed je dat toch zeker!Je hebt weer een drukke week afwisselende week achter de rug ,geniet maar van de leuke dingen dan kun je de ernstige en gevoelige zaken ook beter verwerken maar dat kun je wel.Ik ben nog altijd blij dat ik die mooie dagen bij jou heb kunnen meemaken.Heel veel geluk en succes met met je werk liefs van oma met een stevige knuffel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 168384

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: