Mijn eerste keer in een pretpark in Finland! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Mijn eerste keer in een pretpark in Finland! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Mijn eerste keer in een pretpark in Finland! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Juni 2013 | Finland, Rauma

Päivää!
Afgelopen zondag nog heerlijk met mijn ouders gekletst over het súperleuke weekend dat ik afgelopen week had in Tampere, en nu is er wederom een heerlijk uitje Tampere (icm Pori) achter de rug! :D Blijft echt wel energie geven dat soort leuke uitjes zo nu en dan en/of zo regelmatig – en als daar de tijd en het geld voor is; why not?! :D

Maandag 10-6 begon de (werk)week met een avonddienst met ervoor een rustige ochtend thuis zonder al te veel bijzondere bezigheden. Op werk een fijne, vrij rustige avonddienst gedraaid ondanks een aantal nieuwe opnames. Hoewel ik vóór werk absoluut geen zin had, was het toch ontzettend fijn weer een avonddienst te draaien :) Na werk op naar huis om nog éven te tutten, daarna naar bed.
Gelukkig weer een betere nachtrust gehad dan die 2 nachten afgelopen week, en dinsdagochtend 11-6 met een tevreden uitgerust gevoel wakker geworden. In bed nog even lekker wat gelezen (Dagboek van Anne Frank) en daarna een wasje gedraaid, ontbeten en naar de winkel. Rond het middaguur koffie met lekkers, daarna mijn was opgeruimd en weer terug in bed gekropen. Oh, voordat ik het vergeet te zeggen: op mijn balkon word het stééds gezelliger! :D Mijn geplante rucola, spinazie en sla begint goed te groeien, evenals de al een tijd terug opgekomen tomatenplantjes! Nu maar hopen dat er ook écht een eindresultaat komt wat gegeten kan worden! :D
In de avond gegeten en op naar werk voor een rustige nachtdienst samen met collega Ritva.
Woensdag 12-6 na werk op naar huis voor enkele uren slaap, rond het middaguur opgestaan om richting afspraak bij de chiropractor te gaan. Daarna nog even langs het postkantoor om weer een pakketje van 'Taarten decoreren' op te halen, dit keer (en vanaf nu altijd pér verzending) met 4 uitgaves en als bestellerscadeau een opbergbox voor 'gereedschap'! :D Helaas was er ook een minpuntje: ipv nr. 8-9-10-11 had ik nr. 9-9-10-11. Meteen gemaild dus en ik kreeg reactie dat er een nr. 8 opgestuurd zou worden, gratis en voor niks (gelukkig). Halverwege de middag weer terug mijn bed in voor de overige uurtjes slaap, 's avonds weer eten en op naar nachtdienst 2. Ook die nachtdienst was erg rustig en heb ik weer samen met Ritva doorgebracht :)

Donderdag 13-6 na werk op naar huis voor slaap, rond het middaguur koffie met lekkers en daarna nog even de stad in om o.a. een toegangsticket voor pretpark Särkänniemi (in Tampere) te kopen! :D Terug thuis flink getut en al een 'Taarten decoreren'-blad gelezen, staan weer leuke tips en recepten in! 's Avonds lekker gegeten en verder getut, ook nog mijn spullen ingepakt voor het dagje pretpark samen met Satu én een avondje bij haar logeren! Oh, en ik heb éín-dé-líjk mijn iPhone 4 besteld! :D Na lang wikken en wegen (ivm kleur) met gelukkig wat advies heb ik gekozen voor de zwarte versie. En nee; ik heb geen nieuwe telefoon nodig, nee ik neem geen internet-abbonnement, tja waarom ik hem dan aanschaf? Een ONTZETTEND leuk Eftelingtelefoonhoesje heeft me doen omslaan... Ach, alles moet een goede reden hebben toch? ;)
Vrijdag 14-6 stond ik na een wederom vrij slechte nachtrust 's ochtends vroeg op, heb snel ontbeten en ben daarna richting bus gegaan voor ons dagje uit! :D Om 8:00u hadden we vanuit Pori de bus richting Tampere, en onderweg zat de stemming er al goed in. Heerlijk om Satu weer te zien en heerlijk te kunnen kletsen en lachen! Toen we in Tampere aankwamen (net vóór tienen) zijn we richting Särkänniemi gelopen en het miezerde al wat. Qua weer zou het een vrij slechte dag worden, dat wisten we, maar we hadden toch besloten gewoon te gaan! In ieder geval minder druk haha. We zijn eerst een kopje koffie gaan drinken gezien het park nog niet open was maar om 11:00u konden we het park in, en gelukkig bleken we niet de enige gekken te zijn die met slecht weer gekomen waren! :) Ik kan het park moeilijk met iets vergelijken, maar om een indruk te geven: het is een combinatie van wat pretpark-attracties (zoals achtbaan, wildwaterbaan) met meer kermisachtige-attracties, en daarbij nog een kleinschalig dolfinarium, planetarium en aquarium. Én natuurlijk ook voor de kleintjes diverse speelplekken en bezienswaardigheden! We hebben ons in ieder geval SUPERGOED geamuseerd samen en de hele dag goed omgekregen met álle attracties en shows in de drie '-ariums'!! :D Vooral het dolfinarium was zéér de moeite waard gezien ik nog nooit van mijn leven (niet dat ik weet in ieder geval) een dolfijnenshow gezien had! :D En dat overigens met achtergrondmuziek van o.a. Nightwish; kon niet stuk! Rond het middaguur zijn we nog een kopje koffie gaan drinken in een cafetaria op hoogte: er staat een hoge 'televisietoren' midden in het park met helemaal in top een ronddraaiend (sjiek) restaurant, en daaronder zit een 360 graden cafetaria met prachtig uitzicht over stad en omstreken! :) De toren wordt ook wel 'Neula' genoemd oftewel naald. Ja, was goed vertoeven daar! De dag goed omgekregen dus en qua weer mogen we ook niet klagen: het heeft weliswaar de hele dag op z'n minst gemiezerd en het was grijs, maar het was beter dan voorspeld was! :D Na Särkänniemi zijn we nog per bus naar het stadscentrum gegaan om uiteindelijk bij RAX avondeten te eten (als kroning op een superdagje uit!) en daarna richting bushalte te lopen (via een óntzettend leuke winkel met véél leuks voor weinig geld! Pa, ma, Maurits, Elianne: vergelijk het een beetje met die 'eurowinkel' daar in Blåvand). Voldaan en toch wel moe met de bus terug naar Pori om daar bij Satu te logeren. Helaas weer een slechte nachtrust, maar toch goed energie getankt.

Zaterdag 15-6 's ochtends lekker ontbeten en daarna te voet in het zonnetje (!) op naar Lidl en een marktje waar ik nog leuke vershoud-doosjes gekocht heb. Daarna terug naar Satu om de spullen af te droppen, vervolgens door richting stad om koffie te drinken en te winkelen. Satu had een leuke plek in gedachten maar die was helaas nog niet 'in gebruik' (een mooie boot op het water), dus zijn we naar Petra's Cafe gegaan voor koffie met lekkers. Daarna heerlijk gewinkeld en ikzelf ben geslaagd met een fijne jeans voor maar 5 euro! :D Na het winkelen zijn we terug naar Satu thuis gegaan voor koffie, tv kijken en vervolgens helaas vertrek richting bus terug naar Rauma. Nog een ijsje gaan halen en daarna was het tijd voor afscheid. Wat heb ik het toch altijd SUPER met die lieve Satu! :D Ja, we hebben 2 superdagen samen weer mogen beleven; fijn dat Satu Särkänniemi als uitje in gedachten had – mijn eerste keer in een pretpark in Finland! Terug in Rauma lekker wat getut, ook op het balkon, en nog film gekeken op tv (Van Helsing).
Zondag 16-6 wat later mijn bed uitgekropen en vervolgens voor het eerst sinds maaaanden mijn borduurwerk weer eens uitgehaald; heerlijk op zo'n regenachtige dag! :D Het weer was slechter dan in eerste instantie voorspeld was, dus heb ik het maar bij een 'binnen-zijn'-dagje gehouden en lekker geborduurd. Oh, er is trouwens een nieuw Efteling-borduurwerk in de verkoop, des te meer reden voor mij om goed door te gaan met de 'oude'. Nog een wasje gedraaid en in de namiddag weer mijn bed ingekropen vanwege nachtdienst.


Nu dus wakker en klaar voor 2 nachtdiensten, en verder weer een normale werkweek. Komend weekend is trouwens hier in Finland weer tijd voor Juhannus oftewel Midzomer(nacht). Of ik dan nog speciale bezigheden zal hebben is nog niet zeker, maar dat zien we wel en dat vertellen we wel in de volgende blog! :)
Lieve allemaal, een heel fijne week toegewenst en tot de volgende keer! :D

  • 17 Juni 2013 - 09:33

    OMA Bos:

    Wat fijn,dat je een goede vriendin Satu hebt met dezelfde liefhebberijen.Samen naar het pretpark,samen naar een restaurantje en dezelfde verplegingsinteresse.Zo kan je ook met elkaar over de werkervaringen spreken.Wat een heerkijk recept was die aspergetaart.Ik heb twee flinke stukken opgegeten.Maar je moeder had het recept ook geweldig goed uitgevoerd.Ik was weer goed verwend in Geleen.Succes met je nachtdiensten en slaap daarna goed uit,als dat mogelijk is!!!!
    Heel veel succes met alles en veel liefs OMA

  • 18 Juni 2013 - 21:05

    Oma V D Flat:

    Dag lieve Chantal.Hier zijn we weer.Nou ik met jou bij Satu ben geweest kan ik me alles beter voorstellen.Wat een fijne dagen hebben jullie samen doorgebracht,ik vond haar ook een heel aardig meisje.Jullie passen goed bij elkaar,met dezelfde interesse.Wat leuk dat de groente plantjes het zo goed gaan doen op je balkon.We hebben bij je moeder heerlijk van jou recept aspergetaart gegeten,Ma kan er ook wat van,ze smaakte met zo lekker als toen bij jou.Ik vond het zo gezellig om met z,n allen met jou te praten dat vond ik zo fijn die avond het heeft me echt goed gedaan.Ik wens je het beste met je werk en probeer eens uit te slapen als je daar de tijd voor hebt.Een knuffel voor Jasmijn en een dikke kus voor jou !!!! Oma.

  • 21 Juni 2013 - 12:29

    Ma:

    Bedankt voor de leuke kaart!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 168388

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: