Een week met werk, bezigheden, én gemengde emoties - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Een week met werk, bezigheden, én gemengde emoties - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Een week met werk, bezigheden, én gemengde emoties

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 Juni 2013 | Finland, Rauma

Terve!
Ik ben iets helemaal vergeten te vermelden in mijn vorige blog! Jullie kunnen je nog de vacature herinneren van maart jl.? Daar ben ik voor op sollicitatie geweest toen en afgelopen week hoorde ik dat de plek naar collega Virpi gegaan is. Dat wist ik van tevoren al dat dat zou gebeuren, en is helemaal niet erg! :)

Maandag 27-5 een vrije dag die begon met een 'rondje' stad; apotheek en kledingwinkel, vervolgens op naar Cafe Sali om daar met Lotta koffie te gaan drinken. Fijn om Lotta weer te zien sinds een flink aantal maanden, en haar nu ook écht te kunnen feliciteren met haar dikke buik! :D Ze had me helemaal aan het begin van haar zwangerschap al ingefluisterd maar nu is de zwangerschap ook echt goed doorgezet. Fijn weer bij te kletsen en een paar uur gezellig met haar te zitten, genieten genieten! Daarna samen nog door richting Prisma en vervolgens door naar c.q. werk en huis. Thuis lekker wat lekkers gegeten met een bakje thee erbij, en nog een wasje gedraaid – daarna door naar de 2ehandswinkel (voor deegrollers en appelsteker) en supermarkt (waar ik ook nog de vriendin van de zoon van collega Lea trof die in augustus naar Heerlen gaat voor stage; meteen maar gegevens gegeven om contact te houden dan!). Terug thuis lekker getut en een zelfgemaakt ijsje gegeten, daarna nog met mijn lieve neef Bart-Jan gekletst via Skype! :D Mijn god wat was het fijn hem weer gesproken te hebben voor het eerst sinds lange tijd en te horen dat alles goed gaat!! :D SÚPER lieve neef, je verdient het! Heerlijk om je familie weer te horen – merk je weer hoe zeer je van ze houd en ze mist :( Daarna nog met broedert gekletst en later op de avond nog met Geleen. Gezellige gesprekken, bedankt allemaal! :D Ook nog leuke nieuwtjes van iemand met plannen voor een jaar in het buitenland, en het nieuws dat Ingeborg en Michel verloofd zijn – wat wil je nog meer?! :) Helaas in de avond ook met 2 personen over veel minder leuke dingen in het leven gepraat, en op zo'n momenten baal je ervan als een stekker dat je niet ook fysiek aanwezig kunt zijn op zo'n momenten :( Met spijt in mijn hart, en dit spreek ik tot jullie allemaal uit; sorry dat ik er niet (altijd) écht kan zijn!! :( Het was uiteindelijk dus een avond met dubbele gevoelens...
Dinsdag 28-5 tijd voor een ochtenddienst die érg gevarieerd was en waarvan ik de helft van de tijd op de afdeling heb doorgebracht, de andere helft in zowel de operatiekamer als bij een vergadering van wondverzorgings-verantwoordelijken in het ziekenhuis. In de ochtend eerst lekker op de afdeling gewerkt en daarna gelukkig nog mee kunnen gaan kijken bij een operatie die eigenlijk afgelopen week al plaats gevonden zou hebben bij één van onze patiënten: amputatie van het onderbeen. Klinkt luguber misschien, maar mijn god wat was het interessant om te zien!! :D En je bent toch écht verpleegkundige en een gevoelsmens als je met een mega-glimlach van interesse op je gezicht helemaal 'bovenop de operatie' meekijkt en je tegelijkertijd rot voelt voor de patiënt omdat die zijn been kwijt moet raken :( Ook die dag dus weer een 'dubbelzinnig-gevoel-dag'! Sjiek om een stuk van een lichaam weer 'van binnen' te kunnen zien, raar om te weten dat er ineens een been (tot helft van bovenbeen overigens) word 'afgehaald' en afgevoerd in een doos voor vernietiging... Maar, interessant was het; ben nog steeds helemaal 'hyper' van het kijken! :D Terug op de afdeling mijn collega's weer geholpen, aan het eind van de middag op naar mijn eerste vergadering van wondverzorgingsverantwoordelijken. Daarheen was ik uitgenodigd door collega Pirjo. Interessant en zeker iets waar ik naar toe zal blijven gaan, wellicht ook leuk om een keer een scholing te volgen tot 'wondverzorgings-verantwoordelijke'. Terug thuis met Loes gekletst, daarna gegeten en op naar de laatste avond salsales in Rauma.
Woensdag 29-5 wederom een ochtenddienst die érg rustig begon. Zó rustig zelfs dat ik tijdens de koffiepauze het gevoel had dat het een zaterdag of zondag was... Maar, zoals gewoonlijk werd de middag weer wat drukker en zijn we die constant bezig doorgekomen. Van 11-12:00u had ik nog een gesprek met de hoofdverpleegkundige. Niks bijzonders; kennismakingsgesprek dat met iedereen gevoerd word. Natuurlijk hebben we elkaar al vaker gezien en gesproken (natuurlijk bij de sollicitatiegesprekken), maar toch hebben we fijn gepraat over werkgerelateerde zaken, maar ook over uiteindelijk het Koningshuis van Nederland haha :p Kortom: een fijn gesprek met een fijne hoofdverpleegkundige. Tijdens het gesprek heb ik nog ontzettend zitten blozen, gezien er kennelijk heel wat positieve feedback over mij gegeven is door collega's. Ik ben kennelijk zelfs vaak specifiek vermeld en op een zéér positieve manier!! :D Mijn god wat deed dat me goed te horen, maar natuurlijk op een gezonde manier! En in het gesprek kwam ook érg naar voren dat mij méér dan zeker als werknemer aan wilt houden, dus bang zijn om mijn baan te verliezen/geen verlenging/geen nieuw contract te krijgen is ab-so-luut níét nodig! :D Kortom: ZÉÉR positieve feedback in een gezellig gesprek! Na het werk op naar huis, nog even snel naar de supermarkt, thuis eten en daarna naar de allerlaatste salsales van dit seizoen in Eurajoki. Samen met 2 mede-salsadansers Sari en Pauli, hadden we voor Johanna en Omar een leuk bloemetje en flink wat chocolade als bedankje gekocht. En ik wist Sari en Pauli te verrassen met ook een choco-kleinigheidje ivm de liften richting Eurajoki die ik van hen gekregen heb. Waren ze blij en dankbaar om! Terug thuis nog even getut op het balkon in alle rust met wat lekkers.

Donderdag 30-5 een vrije ochtend en middag, en dus tijd om te poetsen en rond het middaguur richting stad te gaan voor een scholing over HaiPro; een systeem waarmee we meldingen kunnen maken over (foute) situaties op werk (denk aan medicatiefouten, geweld van patiënt, etc.). Die scholing vond plaats in het gemeentehuis en zoals bij aankomst bleek zelfs in de gemeenteraadszaal!!! :D Even wat fotootjes geschoten dus, dat maak je niet elke dag mee! ;) Na de scholing terug naar huis om wat uurtjes nachtrust te tanken ivm mijn eerste nachtdienst. Van die slaap is niet superveel gekomen gezien ik verkouden begon te raken en dus mijn neus constant vol of aan het lopen had. In de avond op naar werk met ook een hese stem en wat hoofdpijn. Nee, geen griep geloof ik want de reden is simpel: dinsdag na salsa natuurlijk wat zweet her en der staan en op de fiets (10 minuten) in alleen een topje en driekwartbroek naar huis door de frisse wind. Wist toen al dat ik dat beter niet moest doen maar eigen schuld dikke bult! Op werk een rustige nachtdienst gedraaid met Henna.
Vrijdag 31-5 na mijn werk naar huis om heerlijk tot 16:00u te slapen, maar daarna met nog steeds hetzelfde verkoude/koortserige gevoel op te staan. In huis wat getut, mijn bloembakken opgehangen op het balkon, later de sauna in en verder gewacht tot ik naar nachtdienst 2 zou gaan. Over balkon gesproken trouwens: daar bleek een slagveld te zijn ontstaan. Op donderdag nieuwe vogelbolletjes opgehangen, dag erna al éne totaal leeg en zaadjes én vogelpoepjes overal op het balkon... Ja lieve ouders, ik neem terug wat ik zat te zeuren over 'er komen geen vogeltjes meer eten'... De nachtdienst was voor mij vrij bezig aan het begin, maar over het algemeen verliep alles weer in rust.
Zaterdag 1-6 na werk naar huis, lekker geslapen zoals de dag ervoor; daarna opstaan, naar de winkel, douchen en op naar de 3e en laatste nachtdienst weer samen met Henna. Ook die nachtdienst verliep erg rustig waardoor we weer een film (Rapunzel) hebben kunnen kijken.
Zondag 2-6 na werk naar huis om wat uurtjes te slapen en rond het middaguur op te staan en me voor te bereiden op een middag strand! Er was namelijk weer het bmx-fietsspringen wat vorig jaar gehouden werd maar dit jaar bij de strandtent Poroholma dus. Rauma Water Jumping World Championship was weer leuk om te kijken en dit keer ben ik met Silvia gegaan :) Eerst een dropsmaak-ijsje gaan halen want mijn god wat was het warm en benauwd weer! Op het strand naar de springers gekeken, genoten van de zon, én natuurlijk elkaars gezelligheid. Ook nog Pauli (mede-salsadanser), Henna, Veera en Janina (laatste 2: resp. collega en bekende) gezien. De wedstrijd duurde van 14-17:00u, daarna heb ik met Silvia nog even op het terras gezeten. Silvia had haar laatste weekend in Rauma en het leek me leuk nog wat dingen samen te doen :) Morgen (ma 3-6) gaan we samen nog lunchen en 's avonds vertrekt ze met de bus richting vliegveld en terug naar Italië op dinsdag. Na het gezellig samenzijn terug naar huis gewandeld, sla-zaadjes gepland in mijn bloembak, gegeten en nu staat er verder niets anders dan bankhangen en tv kijken op het programma :)


Ik heb dus een fijne werkweek met genoeg leuke bezigheden achter de rug, maar ook een week die begon met 2 dagen vol dubbelzinnige gevoelens. Verward voel je je, maar het zet je wel weer 'op je plek' over waar je bent, waar je staat, wat je meemaakt en wat je moet missen. Lekker ethisch bezig geweest dus, brengt je weer helemaal naar het 'nu' en brengt je gevoelswezen weer naar voren :)
Lieve allemaal, ik wens jullie zon toe vanuit Finland en weer een lekkere nieuwe week én nieuwe maand!


ps: bekijk ook de video's voor een impressie van RWJ-championship!

  • 03 Juni 2013 - 12:47

    Ma Van Eijnatten:

    Mijn nieuwe Happinez heeft als thema: "leven in het hier en nu". Dat sluit dus mooi aan bij jouw ervaringen. Ik denk trouwens dat jij sowieso in het "hier en nu" leeft!
    Je hebt een goede week beleefd; mooi dat je telkens nieuwe ervaringen blijft opdoen; mooie en minder mooie, maar dat hoort erbij! Alles krijgt zijn plek.
    Fijne nieuwe week toegewenst! Ma xx

  • 03 Juni 2013 - 22:02

    OMA Bos:

    LIeve Chantal,Eindelijk weer een berichtje uit Sittard.We hebben een fijne reis gemaakt naar Kroatie.De bus was vol(42) personen en een geweldige chauffeur,tevens reisleider,al kregen we in diverse steden ook een echte gids.De stemming was heel goed iedereen accepteerde de ander zoals hij of zij was.De chauffeur had wel anders mee gemaakt,hij vond het uitzonderlijk,dat er zo prettige sfeer was.Ik zal binnenkort weer een brief schrijven Veel liefs en hou je haaks ondanks tegenvallers.OMA

  • 04 Juni 2013 - 14:22

    Laura:

    Hoi,

    Toevallig kwam ik jouw blog tegen. Misschien een beetje raar dat ik een berichtje achterlaat maar ik had wat vragen. Dus dacht ik probeer het gewoon :). Ik ben een 26-jarige student geneeskunde en ben half Fins. Ik wil al mijn hele leven naar Finland verhuizen en hopelijk kan ik volgend jaar voor 5 maanden onderzoek gaan doen. Nu heb ik vanaf september wat maanden vrij (tot die onderzoeks periode) en dacht waarom ga ik niet proberen in Finland te werken. Tijdens het googlen kwam ik hier terecht. Ik heb mijn @mail adres hierboven achtergelaten mocht je het leuk vinden om een keer mijn vragen te beantwoorden. Ik wens je een waanzinnig verblijf in Finland!

    Groetjes Laura

  • 05 Juni 2013 - 16:48

    Anja:

    Hi Chantal,

    Mijn week sluit bijna bij die van jou aan al de tweede vriendin (van dit jaar) met borstkanker geopereerd.Gebeten door Diesel bij de dierenarts, de hele week met een ontstoken hand gelopen.
    Dus kan je dubbele gevoelens wel indenken .Maar blijf gewoon vast houden aan de goede dingen(wat je al doet) en van de mooie ervaringen op je werk en fijn dat ze je daar graag hebben.
    Diesel wil nog even de groeten doen aan Jasmine.

    Veel groetjes Anja.

  • 05 Juni 2013 - 21:40

    Oma Van De Flat:

    Hallo Chantal.Hou je taai en sla je er doorheen,het leven gaat op en neer.Denk aan de goede dingen die je ervaren hebt en ga zo verder,je hebt daar een goed leven opgebouwd,dat heb ik nu zelf kunnen zien.En je werd echt goed gewaardeerd daar kun je trots op zijn.Nog bedank voor de afdruk van mooie afdruk van de boom bij jou achter.Ja jullie hebben al volop zomer in Finland ,maar hier hebben we ook warm en zonnig weer.Lieve Chantal lieve groeten van je Oma.X X X,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 168420

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: