3 generaties bij elkaar! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu 3 generaties bij elkaar! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

3 generaties bij elkaar! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

12 Mei 2013 | Finland, Rauma

Daaajg!
Na een heerlijke week met mama en oma is alles weer back to normal, net terug van mijn avonddienst.

Maandag 6-5 op naar huis na een wederom rustige nachtdienst samen met Henna. Thuis goed geslapen en in de namiddag nog even wat inkopen gaan doen. Ook weer een poging gewaagd om bloed te gaan doneren, maar weer niet gelukt. Zeik ook met al die officiële regelingen...(je moet ID-bewijs hebben met zowel foto als Fins BSN-nummer erop). In de avond weer op richting werk voor mijn 3e en laatste nachtdienst, dit keer samen met collega Lea. Wederom ontzettend rustig geweest en in de ochtenduurtjes nog kunnen genieten van 3 eekhoorntjes! :D Eén mama-eekhoorn met 2 kleintjes die probeerden via de muur het dak op te klimmen. Lukte niet helemaal en eentje is zelfs naar beneden gekukeld...en op z'n pootjes terecht gekomen gelukkig :)
Dinsdagochtend 7-5 na de nachtdienst op naar huis voor wat uurtjes slaap, en daarna een hoop te doen! 2 wasjes draaien, stofzuigen, spullen klaarleggen voor Helsinki, tussendoor koffie met lekkers, een rolstoel gaan halen voor oma, naar de supermarkt voor laatste inkopen, badkamer poetsen...en in de avond lekker rustig avondeten en nog op naar salsales! :) Daarna terug naar huis, snel wat laatste dingen gedaan en op tijd naar bed ivm de vroege bus richting Helsinki!
Helaas heb ik een erg onrustige nacht gehad... Ten eerste kwam ik niet in slaap, ten tweede werd ik om de haverklap wakker en lag ik weer te draaien, en ten derde was Jasmijn nog stout en had in de hoek van de keuken geplast – ik gek dus nog om 1:00u 's nachts daar de boel schoon liggen poetsen...
En woensdag 8-5 ging om kwart voor 5 de wekker omdat ik om half 6 de bus richting Helsinki had. Maar, ik heb die dag goed overleefd en volgehouden! :D Op naar Helsinki dus, met als 'tussenstop' de Ikea-vestiging in Espoo (stad stuk buiten Helsinki). Eindelijk sinds het eerst sinds lange tijd weer eens naar Ikea! :D Lekker ontbeten daar en daarna door de winkel gelopen. Met als aanwinsten 2 'gasten-dekbedovertrekken' en voor mezelf nog een dekbedovertrek. Daarna zelf voor kassa spelen, daar was ik erg verbaasd over – wist helemaal niet dat dat tegenwoordig zo ging bij Ikea! Zelf je artikelen scannen en daarna betalen, leuk zo'n 'vol zelfbedieningssysteem'! :D Na Ikea op naar de bus richting Helsinki zelf, waar ik eerst bij het hotel ben uitgestapt en mijn tassen heb gestald, daarna op richting centrum om lekker te shoppen! Lekker genoten van de zon, warm weer en winkels in en uit lopen. Geslaagd met een ontzettend mooie handtas, een klein 'concert/uitgaans-tasje' en nog een kleinigheidje voor Loes. Daarna lekker koffie gaan halen met wat lekkers en in het zonnetje opgegeten – mijn god wat was het een lekker zomerse dag!! Rond 15:00u kreeg ik een sms dat mama en oma geland waren met het vliegtuig, op richting hotel dus (Scandic Continental) om hen daar op te wachten...wat nog wel even duurde. Maar goed; ik was zo opgewonden en blij hen in ontvangst te kunnen nemen dat ik al direct naar hotel gegaan ben. Alvast ingecheckt en mijn spullen op de kamer gezet, daarna buiten zitten wachten en daar kwamen ze dan!! :D Heeeeeeeeerlijk ze te zien en geweldig om te weten enkele dagen met z'n drietjes in Finland door te brengen! :D Op naar de hotelkamer om de koffers neer te zetten en even wat te tutten en bij te kletsen, en nog een prachtcadeautje van oma in ontvangst te nemen: een fotoboekje met foto's van mij als kleine dreumes van (jonger dan) 1 jaar!! :D Dat zorgde wel voor tranen in mijn ogen en over mijn wangen; prachtig zoiets van jezelf!! Na het tutten en bijkletsen bekeken waar we zouden gaan uiteten en op naar het restaurant. De keuze viel uiteindelijk op een Chinees/Thais buffet, wat een goede keuze bleek te zijn! Goed eten, goede kwaliteit, goede prijs en een leuk gezellige sfeer – geslaagd dus! Daarna weer terug richting hotel voor een welverdiende nachtrust (met voor mij nog even sauna).

Donderdag 9-5 tijd voor Hemelvaartsdag beginnend met natuurlijk wakker worden, opfrissen en aankleden en op richting ontbijt. Lekker genoten en gegeten, daarna onze spullen pakken en die alvast bij het busstation in een kluisje doen. Vervolgens zijn we met z'n allen met de tram richting Domkerk gegaan, om daar uit te stappen en vervolgens richting koffiehuis Kappeli te lopen – waarnaast de touringcar zou vertrekken voor de CityTour die oma en mama zouden gaan maken. Ik ben in de tussentijd nog terug naar het hotel gegaan om uit te checken, nog even internet te gebruiken en vervolgens ben ik nog even naar de H&M gegaan om voor een broek te kijken, die helaas niet meer in mijn maat te vinden was. De tour van mama en oma duurde 1,45u en dus was het om kwart voor 1 klaarstaan bij hun uitstapplek – en 2 enthousiaste dames in ontvangst te nemen! Oma had genoten, maar ook mama die kennelijk díé tour nog niet gedaan had. Fijn, dat ze zo genoten hebben! :D Op naar Kappeli voor koffie met lekkers (een must natuurlijk, zoals altijd met gasten) en daarna op richting busstation gezien we de bus van 14:00u MOESTEN hebben richting Rauma...wat uiteindelijk nog voor stress zorgde. Of ja, niet de vertrektijd, maar het feit dat ons kluisje niet open wou!! Ik kreeg bij het invoeren van de pincode namelijk constant 'error'! En dat een kwartier/10 minuten voor het vertrek van de bus... Ik naar de benedenverdieping om hulp vragen, die er niet was, terug naar boven, en daar bleek het kluisje gelukkig open te zijn gegaan!! Ik had het zweet overal staan...gelukkig goed afgelopen dus! Op naar de bus en Rauma dus, 4 uur kunnen genieten van Fins landschap en kletsen met oma en mama. Aangekomen in Rauma (onderweg af en toe wat regen overigens, maar toch een vrij zonnige dag geweest en in Helsinki al helemaal!) werden we door Pasi opgehaald en naar huis gebracht ivm de koffers natuurlijk. Fijn zo'n behulpzaam persoon, en fijn voor mama en oma eens het gezicht bij de naam te zien! :) Thuis aangekomen oma het appartementje laten zien, lekker met z'n allen geknuffeld, en daarna aan de soep met brood. Met koffie met lekkers als 'toetje'. Verder een rustige avond met lekker op de bank zitten, wat lezen, wat puzzelen, met Jasmijn kletsen, etc. En alvast een cake bakken voor de dagen erna.

Vrijdag 10-5 tijd voor een dagje Rauma; lekker rustig ontbeten en daarna al richting stad om wat rond te kijken en van het mooie oude centrum te genieten. Nog kaarten wezen kopen en wat winkels in, daarna richting kerk om die te gaan bewonderen. Oma vond Oud Rauma prachtig; ze had zich niet voorgesteld zo'n oud mooi centrum te zien. Ook de kerk was prachtig, fijn dat we die hebben kunnen bezoeken en een meisje ons daar wat uitleg gaf en de kerk liet zien. We zijn zelfs in de sacristie geweest, had ik zelf nog nooit gezien! :) Na de kerk door richting museum nr. 1: Marela, een prachtig oud huis in Oud Rauma waar vroeger een rijke scheepsvaardersfamilie gewoond heeft. Daarna gingen we door richting Cafe Sali voor wat koffie met lekkers – even energie tanken wat vooral oma nodig had! Bedankt voor de lekkere koffie oma, goed gemaakt! ;) Oma en mama hebben toen de kaarten geschreven die ik met oma in de bus ben gaan doen, daarna zijn we doorgelopen naar het 2e museum namelijk het oude stadhuis met daarin informatie over het kantklossen en de geschiedenis van Rauma zelf. Fijn om oma eindelijk alles in het écht te kunnen laten zien en wijzen, super! :D Hopen dat er toch een deel van de informatie is blijven hangen – zo veel in zo weinig dagen met zo'n oude maar nog goede hersentjes... Na het culturele bezig zijn zijn we nog naar Citymarket gegaan voor wat inkopen, daarna naar huis waar we lekker op het balkon hebben gezeten met wat te drinken en een fruitje. Lekker rustig aan dus! In de avond heb ik simpele maar lekkere ovenschotel gemaakt en yoghurt als toetje. Heerlijk om weer eens voor mensen te kunnen koken en ze te kunnen verwennen! :D In de avond koffie met mijn gebakken 'ananascake' die erg goed in de smaak viel – subtiele ananas-smaak, niet te zoet.
Zaterdag 11-5 tijd voor een ochtendje Pori. Makkelijk ontbijt hier thuis gezien we én bij Satu én bij de familie langs zouden gaan op de koffie (met lekkers) – yoghurt met fruit. Daarna zijn we naar de auto van Pasi gelopen en heb ik oma en mama naar Pori gereden met de zon al weer aan de hemel! Ja, we hebben écht geluk gehad met het weer gezien er in ieder geval voor de eerste 2 dagen (in Helsinki) (meer) regen voorspeld was! En het was inderdaad ontzettend leuk om hier ineens alles zo snel groen te zien worden en de blaadjes 'te zien groeien' zoals oma het verwoordde. Maar het lijkt écht alsof je alles ZIET vergroenen zo snel gaat het! :D In Pori aangekomen nog even een rondje door het centrum gereden en naar ons eerste adresje om 10:00u: Satu. Die was blij oma en mama weer te zien, maar natuurlijk ook andersom! :D Satu heeft mama en oma haar appartement laten zien, daarna hebben we genoten van koffie, thee, Karjalan piirakka (google maar) en goddelijke cheesecake – goed verwend dus! Lekker bijgekletst over vanalles en nog wat, was héél gezellig! :D Rond 12:00u werden we bij de familie verwacht dus was het rond het middaguur weer afscheid nemen van Satu en door met de auto richting familie. Daar zag oma voor het eerst die lieve, schatten van mensen – leukleukleuk! :D Ook mama vond het natuurlijk weer fijn de familie te zien en andersom, stemming zat er meteen weer goed in! Na eerst door het huis te hebben gekeken en weer gegrapt te hebben met de kids gingen we lekker buiten op het balkon zitten in de zon. Helaas wel ook een flinke koude bries, dus dan maar met de jas of het vest aan – hoe dan ook LEKKER op het balkon! En ook voor mij nog een leuk moment, de vader van Maarit was ook langsgekomen dus die zag ik ook weer eens! :D Fijn te zien dat het goed met hem gaat en weer eens gezellig te kletsen. 'Hoe gaat het met mijn favoriet?' vroeg ie nog, haha :p Tijd voor lekkere (vele) koffie met daarbij hampasteitjes, Karjalan piirakka en blauwebessentaart – wéér goed verwend dus! Oma heeft echt kennis kunnen maken die dag met Finse gastvrijheid en een deel van de schatten van mensen die ik hier in mijn leven heb; fijn lieve oma om je dat te hebben laten zien en meemaken!! :D Gezien het op een gegeven moment te fris werd zijn we naar binnen gegaan, en kort daarna ook terug richting Rauma. De kids hadden overigens uit Geleen foam-stickers gekregen waar Siiri direct gebruik van gemaakt heeft! En Maarit en Aleksi waren natuurlijk blij met 'Hollandsche drop' en stroopwafelsch – dat is altijd een goed cadeau ;)
Op weg terug naar Rauma heb ik oma en mama nog Vuojoen Kartano laten zien – dat prachtige landgoed waar ik van de zomer voor het eerst geweest ben tijdens die 'zomeravonden'. Ligt nou eenmaal op de weg van Pori naar Rauma, dus een korte 'de-tour' is nooit verkeerd! En heb ik ze al even een voorproefje kunnen geven van trouwfeest-locatie, haha ;p Terug in Rauma heb ik lekker met oma op het balkon gezeten, weer genietend van al het gegroeide groen; mama is even op de fiets naar Prisma gereden om daar voor een 'worstenprikker' te kijken en nog 2 ansichtkaarten voor oma. In de namiddag ben ik begonnen aan ons 'feestelijke laatste diner samen': aspergetaart uit de oven (recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1413077/Aspergetaart-met-het-witte-goud). AANRADER!!! De geuren die opeens uit de oven door mijn appartement hingen gaven te raden over de heerlijkheid van het avondeten... Met als voorafje simpele spinazie-roomsoep, daarna dus de aspergetaart uit de oven met sla en een lekker wit wijntje erbij. Ja, genoten hebben we en het was een goed recept voor een feestelijk laatste diner; goed dat het me zo aansprak!! Na het avondeten heb ik afgewassen en zijn mama en ik nog een rondje om het meer gaan lopen, even lekker wandelen. Oma is thuis gebleven en had in de woonkamer lekker gezelschap van Jasmijntje. Het was lekker wandelen bij een raar laag-staand meer. Waarom weet ik niet, eens kijken of ik de reden kan ontdekken een dezer dagen. Tijdens het wandelen kwamen we overigens nog Mari en Jarno (joggend) tegen, en hoorden én zagen we nog een bonte specht! :D Maar ook andere vogeltjes, een slakje, zwanen, etc. Genoten dus! Terug thuis lekker een kan thee gemaakt met daarbij weer wat cake. Mama heeft de koffers al wat ingepakt, verder hebben we alledrie lekker getut met wat muziek erbij. Ook nog lieve woorden in mijn gastenboekje erbij gekregen door mama en oma; bedankt lieverds! Oma heb ik nog een klein aandenken aan Rauma gegeven – een kantklos-klosje met daarop de vakantiedata. Ook hadden we trouwens bericht vanuit Geleen met de mededeling dat papa en Elianne het gezellig hebben gehad samen met oma v/h Bos en tante Ing in Hilversum en omstreken, leuk lieverds! :D De foto's liegen er ook niet om!!

Vandaag, zondag 12-5 natuurlijk Moederdag maar helaas ook 'afscheidsdag' – iets wat altijd moeilijk valt :( Maarrr eerst tijd voor lekker 'zondagsontbijt' zelfs met (zoals altijd in Geleen) ClassicFm op de achtergrond! En natuurlijk een mooie moederdagtekening op tafel, met daarbij de mooie chrysant die ik de dag daarvoor van mama gekregen had 'voor de huisvrouw' :) Bedankt bedankt! Jammer dat ik oma en mama geen bloemetje mee heb kunnen geven nu, dat zou de reis niet overleven :( Lekker ontbeten dus en daarna nog even gezeten in de woonkamer en alvast afscheid genomen van Jasmijn – die merkt toch ook altijd wel wat er gaande is en oma en mama werden nog eens goed 'gekopt' en gelikt. Daarna de auto halen en op naar het busstation, via de brievenbus om de 2 kaarten nog te posten. En daar kwam het moeilijke moment van de week, afscheid nemen van oma en mama :( Wat traantjes toen al laten rollen, maar toen de bus wegreed kwamen er al wat meer en toen ik in de auto terug naar huis zat met een prachtig liedje op de radio (geen toeval heb ik het idee) brak de hemel open – mijn zakdoekje heb ik kletsnat weggegooid thuis mama ;) Terug thuis even met Jasmijn geknuffeld en daarna begonnen met een wasje draaien, afwas doen, stofzuigen en de boel weer 'back to basic/normal' brengen – doet pijn. In de middag op naar werk voor een avonddienst, goede afleiding. Vrij rustig, maar lekker bezig gewerkt.
Nu terug thuis van mijn avonddienst met als planning een rustige avond op de bank te doen met Jasmijntje erbij :)


Ja, de paar dagen met oma v/d Flat en mama zijn zéker ZÉÉR de moeite waard geweest! :D Ondanks het feit dat ik soms moeilijk om kon gaan met het slechte gehoor van oma en het vergeten van dingen (waar ik oprecht spijt van heb) heb ik volop genoten de aanwezigheid en het feit dat ze deze reis zo goed en met plezier gemaakt heeft! :D SUPER lieve oma, en of jij dit soort uitjes nog kunt maken!!! Gesteund door lieve mama hebben ze een supertijd hier in Finland gehad en heeft natuurlijk vooral oma een superindruk gekregen van hoe het hier écht is – voor oma was dit haar eerste keer in dit noordelijke land :)
Lieve, LIEVE oma én mama: ONT-ZET-TEND BEDANKT, vanuit de grond van mijn hart, voor de GEWELDIGE dagen, tijd en dingen die we samen hebben mogen doen, zien en ervaren!!! :D Een tijd om nooit te vergeten en voor altijd te koesteren – ik kan niet wachten op jullie foto's! Ik hoop dat jullie inmiddels een veilige en goede reis terug achter de rug hebben en je weer veilig op Nederlandse bodem bevinden.

  • 12 Mei 2013 - 21:40

    Ma:

    Was errug gezellug!!! Dikke kus! X

  • 13 Mei 2013 - 15:07

    Pa:

    Fijn dat jullie samen zo'n gezellige dagen hebben gehad. Volgende keer probeer ik er weer bij te zijn.
    Geniet maar van je muziek en denk een beetje aan de buren ......

  • 15 Mei 2013 - 17:43

    OMA Bos:

    Hoi Chantal,Eindelijk van mij een reactie.We hebben ook goede dagen gehad in Hilversum en omstreken.
    Hebben erg genoten van de Keukenhof en op zaterdag van de Hermitage,de Nieuwe Kerk en van het prachtige Beethovenconcert in het Concertgebouw.De foto!s zijn erg goed,Gisterenavond heeft je moeder ze laten zien.Er waren veel herkenningen bij.Ik ben blij,dat ik ook in Finland ben geweest.Nog steeds goede herinneringen.Ik neem het je echt niet kwalijk,dat je mij verjaardag vergeten was.Je hebt fijne dagen gehad met je Oma en je moeder en dat is het belangrijkste !!!!!
    Heel veel liefs,voorlopig krijg je geen antwoord meer van me,want ik ga zondag voor twee weken naar Kroatie met Mevr.Stouten.Tot over twee weken.Een stijve pakkerd OMA.bos

  • 16 Mei 2013 - 17:36

    Oma V.d.flat:

    Lieve Chantal, wat ben ik blij met jou verslag,over de dagen bij jou in Finland en speciaal in Rouma.Ik zou het verslag zo graag op papier willen hebben,dan weet ik waar we overal geweest zijn en wat we bezocht hebben.Mischien kan Pa dat doen als het gaat.Dan kan ik het af en toe nog eens lezen,want zo onthoud ik het toch niet,wat ik heel jammer vind,vooral die mooie gebouwen in Rouma.Ik wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor voor de goede zorgen ,en het lekkere eten wat je voor ons hebt klaargemaakt.Ook de dag naar Pori bij je vriendin en de familie waar je zolang geweest bent.Als er nu over gesproken wordt is alles bekend voor mij.En vooral Jasmijn niet vergeten de lieve schat geef ze maar een knuffeltje van mij.Heel veel liefs en een dikke kus van OMA flat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 168388

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: