Zalig Pasen! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Zalig Pasen! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Zalig Pasen! :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

31 Maart 2013 | Finland, Rauma

Moikka!


Maandag 25-3 tijd voor vrije dag nr. 2 met in de ochtend mijn beddengoed wassen en daarna een wandelingetje Citymarket. Terug thuis wat getut en daarna genoten van koffie mét bij het kijken van wat tv. Overigens weer een prachtig zonnige dag en dit keer tijd voor mijn éérste fietstochtje van dit jaar! :D Gezien de sneeuw en ijs op veel fietspaden al gesmolten is besloot ik op de fiets naar supermarkt Pick'nPay te gaan, heerlijk zo in het zonnetje op mijn lieve fiets! :D Terug thuis nog te voet richting post om een tijdschrift op te halen. Ik denk dat een deel van jullie dit 'merk' wel kennen – DeAgostini. Dat verzorgt van die tijdschriften met een bepaald thema, waar bij elke levering een bij dat thema horend 'hebbedingetje' zit. Wij hebben hier op het moment 'Taarten decoreren' met daarbij horende benodigdheden. Je betaalt wel voor die tijdschriften uiteindelijk, maar ik heb besloten mezelf er nu gewoon eens op te trakteren! :D Na mijn avondeten nog even naar Pasi om hem te helpen met het verzenden van een email voor een order in Nederland. Ik ben hem al een paar keer gaan helpen gezien hij een traprobot (lift) gaat bestellen via een Nederlands bedrijf; hulp met emails in Nederlands dus! :) Daarna terug naar huis en tijd voor mijn filmavond: Harry Potter 3, Sodastream-Cola en chippies. Heerlijk!
Dinsdag 26-3 tijd voor vrije dag nr. 3 met als thema 'pyjamadag'; in makkelijke kleren thuis de dag doorbrengen dus. 's Ochtends wat tutten en mijn eerste Taarten decoreren-tijdschrift gelezen; leuk!! Daarna wat gecomputerd, gestofzuigd, gepoetst, keukenspullen omgeplaatst, een schilderijtje opgehangen en een wasje gedraaid. Daarna tijd voor koffie mét, vervolgens verder getut en me helaas wat verveeld :/ Maar goed; op zich wel lekker gewoon thuis te zijn zo'n hele dag! In de avond tijd voor avondeten en daarna op naar salsales. Na salsa nog met Loes gekletst; was weer gezellig mups! :)
Woensdag 27-3 tijd voor laatste vrije dag nr. 4 met in de ochtend lekker wat door de stad wandelen en winkels kijken, met de terugreis via wat supermarkten. Heerlijk trouwens al die smeltende sneeuw....afgezien van de geuren die ineens vrijkomen...hondenpoep dus ja :/ Thuis tijd voor koffie mét, en nog blij met een brief van oma v/h Bos op de deurmat! :) In de middag nog richting andere supermarkt en daarna lekker thuis getut, avondeten gegeten en daarna op naar salsa. Lekker genoten daar, heeft mn 'mood' goed opgekrikt! Voelde me namelijk wat lusteloos woensdag en dinsdag, geen idee waarom.

Witte Donderdag 28-3 WEER NAAR WERK, JEEEEEJ! :D Avonddienst, dus 's ochtends tijd voor wat laatste paas-inkopen (met als beste aankoop: chrysant voor 1 euro!!) en daarna op naar een rustige avonddienst. Ik denk dat we voor de helft 'vol liggen' oftewel de helft van onze bedden bezet hebben, en vrij veel zelfstandige patiënten hebben. Goed voor de afwisseling soms, maar wel saai :/ Hoe dan ook blij weer op werk te zijn en bezigheden te hebben :) Na werk op naar huis en meteen naar bed...
Gezien ik op Goede Vrijdag 29-3 een ochtenddienst had. Ook die is rustig verlopen, gezien er geen artsenvisite was en het aantal patiënten ook niet verander was. Beetje saai dus, maar wel lekker gezellig zo met collega's én patiënten! :) Na werk op naar huis om vervolgens het Paasfeest een beetje voor te bereiden: chocolade-eitjes uithalen, wat tijd voor bezinning, cupcakes bakken die ik de volgende dag nog zou gaan versieren, maar vooral lekker traditioneel en ouderwets eieren geverfd! :D Niet zo ouderwets met de hand, maar wat 'makkelijker' met van die kleurtabletjes. Hoewel daar ook flink wat tijd in heeft gezeten uiteindelijk; maar het resultaat mag er wezen! :D Bedankt lieve pa en ma voor de tabletjes! Flitsende paaseieren heb ik nu ;) Daarna tijd voor sauna, met daarna vissoep als avondeten gezien we op Goede Vrijdag netjes géén vlees eten :) Vervolgens tijd voor koffie met yoghurt als toetje en wachten op even kletsen met Geleen én Nieuwstad, want Tars en Annemie (vrienden van pa en ma) waren daar op bezoek! Dat is er helaas niet meer van gekomen, gezien ik ook afgesproken had met Carita (woont in Helsinki tegenwoordig, was nu weer even weekendje in Rauma) die bij Pasi op bezoek was. Daarheen gegaan dus en een gezellige avond gehad, goed haar weer eens te zien! :D Daarna terug naar huis en rond middernacht mijn bed ingekropen.

Vrij slecht geslapen en op zaterdag 30-3 eerder wakker geworden dan de bedoeling was. Dus maar even met Jasmijn geknuffeld, daarna opgestaan en ontbeten en per auto richting Pori vertrokken gezien ik met Satu daar de paasmarkt zou bezoeken in de stad. Eerst lekker bij haar thuis nog koffie gedronken en bijgekletst, daarna de stad in gegaan en alle handwerk-, brood-, gebaks-, snoepkraampjes maar ook een Nederlandse kaaskraam bekeken! :D Satu is goed geslaagd met wat kleine aankopen, en ik uiteindelijk ook (wat is nog verrassing). Ja, het was goed gezellig en erg druk in de stad! Naast de paasmarkt ook nog even wat kledingwinkels doorgelopen dus hebben we de tijd goed om gekregen. In de namiddag kreeg Satu nog bezoek en ben ik vertrokken; eerst nog even een zak drop bij de oma van de familie in Pori afgegeven (die zijn op vakantie, komen volgend weekend terug thuis – staat er nu in ieder geval verrassing klaar!) en daarna terug naar Rauma om nog snel de supermarkt in te duiken en daarna thuis mijn paasavond voor te bereiden.
Eten klaarmaken, cupcakes afwerken, stofzuigen, wat lezen en daarna genieten van mijn 'paasmaal'; was weer lekker smullen en genieten met op de achtergrond (via uitzendinggemist.nl) kijken naar The Passion – weer zéér de moeite waard! Later op de avond nog met mijn lieve ouders gekletst – heerlijk jullie weer te horen :) Daarna koffie drinken met mijn zelfgemaakte muffin(s) en vervolgens op naar de paaswake. Eerste keer dat ik hier in Finland naar een paaswake ging en het was zeer de moeite waard. Wederom een 'leuke', luchtige preek door de jongere priester die wel (helaas) een eeuwigheid leek te duren. Maar goed, als uiteindelijk de mis totaal anderhalf uur duurde kon die preek inderdaad wel een eeuwigheid geduurd hebben haha :p Niet erg zo'n lange mis, maar wel 'vervelend' als je je realiseert dat je de klok op zomertijd moet zetten en de ochtend daarna ook weer naar de kerk wilt... Snel naar huis dus na de mis en op naar bed!
Vandaag, zondag 31-3 tijd voor Paaszondag met in de ochtend dus de hoogmis. Dit keer overigens geen eucharistie; weet niet of dat altijd zo is tijdens de Paasmis maar het is me tot nu toe nog niet opgevallen (in ieder geval blij dat ik tijdens de Paaswake de eucharistie gekregen had). Een mooie hoogmis met ipv de preek een presentatie over de Lijkwade van Turijn. Héél leuke én zéér interessante afwisseling! :D Kennelijk volgen er in de herfst dit jaar 2 uitgebreidere presentaties (in Tampere) – iets dat ik zeker ga onthouden! Na de hoogmis was er in de 'tuin' van de kerk nog een tentoonstelling van paas-knutselwerken van alle dagopvangen en basisscholen – leuk om te zien en zeer kleurrijk! Die heb ik samen met oud-collega Tuija (sociaal werkster) bekeken die ook in de kerk was. Daarna kopje koffie en op naar huis, waar ik zo wéér aan de koffie ga (dit keer mét :p) en vervolgens naar werk ga voor een avonddienst.


Ik hoop met heel mijn hart dat jullie daar allemaal fijne Paasdagen hebben (gehad). Op dit soort momenten, en voornamelijk als ik in de kerk zit in alle rust, denk ik weer veel na over de keuze die ik gemaakt heb en de daarbij horende zaken. Goed om af en toe zo te bezinnen. Op zo'n moment merk je weer dat het niet allemaal altijd makkelijk is – ik merk dat ik thuis dan (éxtra) mis en denk terug aan tijden die geweest zijn. Ja, ik mis mijn lieve familie, vrienden en kennissen. Maar ben ook dankbaar voor het leven dat ik nu in dat gemis leef. Hoewel het me ook bewust maak van het feit dat in de toekomst 'niet alles zo zal zijn/lopen zoals ik me altijd voorgesteld heb'. Denk aan simpele voorbeelden als het opvoeden van kinderen; die zullen niet zoals ikzelf communie doen op de wijze zoals ik die ken, zullen 'Fins' opgevoed worden. Wil ik dat? Gaat dat moeilijk voor me worden? Wat brengt de toekomst? Simpele dingen maar wel zaken waar ineens je hersenen over beginnen te denken, 'malen'. Één ding is zeker: de persoon tot wie ik geworden ben en 'mijn verleden' qua opvoeding e.d., daar ben ik superblij mee en supertrots op. En dat heb ik allemaal aan jullie – lieve gezinsleden, familieleden, vrienden en kennissen – te danken.
Daar ben ik superblij mee en supertrots op. Maar vooral SUPERdankbaar :)

Een gezegende paastijd en fijne nieuwe week voor een ieder, met een dikke kus vanuit zonnig Rauma. Chantal :)

  • 01 April 2013 - 14:21

    Ma:

    Ook voor jou een Zalig Pasen, maar dat hadden we ook al ge-smst.
    Wij zitten nu aan de koffie: pa, Maurits en ik. Met perentaart en koekjes en paaseitjes van Maurits.
    Mijmer jij maar lekker over wie je bent en wat voor pad je volgt. Telkens als je ergens voor kiest, laat je een andere keuzemogelijkheid schieten. Goed om je dat te realiseren en bewust te leven. Kunnen we over twee weken een boom over opzetten, goed?
    Maak er weer een mooie week van, dan doen wij dat hier ook! Knuffel Jasmijn van me en tot gauw! X

  • 02 April 2013 - 19:35

    Oma V.d.Flat:

    Hallo Chantal,heb je blog gisteren al gelezen bij je ouders.Heb de Paasdagen gezellig doorgebracht ,en heb Maurits ook weer eens
    gezien.Nou schiet de tijd op dan zien wij elkaar ook weer.Je bent een bijzonder persoontje,zo als jij over alles nadenkt en daar goed over kunt praten.Ik bewonder je zoals jij in het leven staat geweldig.Ik hoop van harte dat het je goed mag blijven gaan.We zullen allemaal blij zijn je weer eens te zien.Nou het het allerbeste en een dikke zoen van je Oma.x,
    ,
    .

  • 02 April 2013 - 21:18

    OMA Bos:

    Lieve Chantal,
    Weer een late reactie.Ik ben met de Paasdagen in Coiffy geweest.Vrijdag vroeg vertrokken en gisterenavond weer terug.Onderweg hadden we sneeuw tot in Luxemburg.Het was flink koud en we moesten dicht bij de kachel gaan zitten om het een beetje aangenaam te hebben.Gelukkig hadden de buren die al aangedaan.Met een electrische deken een een radiator was het ook op de slaapkamer te doen.We zijn naar Ronchamp gegaan op zaterdagochtend.Daar staat een bijzondere kerk van Corbusier.Geweldig om daar in te zijn geweest.Ik zal je de foto!s laten zien als je hier komt.Het liefst op woensdagochtend.
    Veel lieve groeten en ik kijk uit naar je komst.Veel liefs.OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 168415

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: