Langere blog - verslag van Tallinn aan begin! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Langere blog - verslag van Tallinn aan begin! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Langere blog - verslag van Tallinn aan begin!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 Maart 2013 | Finland, Rauma

Terrrrrve! :D
Zijn jullie klaar voor een lange(re) blog met verslag over mijn Tallinn-trip?! Ik wel! :D

Zondag 24-2 was het rond het middaguur opstaan, laatste spullen inpakken, koffie drinken en bij Sebastiaan de auto inspringen. Nog geld pinnen, en uiteindelijk waren we ruim op tijd op het busstation. Waar om 14:05u de bus vertrok met wij twee als jongsten; grootste deel was toch zéker 50/55+! Een leuke 'gids' aan boord en met in Forssa een koffiepauze kwamen we al iets voor zessen aan op de bootterminal in Helsinki (Katajanokka). Gezien onze boot XPRS van Viking Line pas om 20:00u zou vertrekken hadden we dus nog vrij lang te wachten, maar die tijd is goed omgevlogen door het gezellige gezelschap! :D Ja, Sebastiaan en ik hebben héérlijk veel en gezellig zitten kletsen gedurende de complete Tallinn-trip, over van alles en nog wat! Toch wel fijn dat ik iemand mee had, nogmaals óntzettend bedankt Sebastiaan!! Leuk dat je mee was :) Eenmaal op de boot helaas geen duidelijk uitzicht meer op Helsinki vanwege de donkerheid, maar wel genoten van de prachtige puzzels in het water: ijsschotsen groot en klein! Onze hut had een raam dus hebben we lekker naar buiten kunnen kijken. Op de boot zijn we nog de winkel ingedoken, hebben van simpele avondhap genoten, maar vooral onze ogen uitgekeken over de totaal andere sfeer op de boot dan op die van Turku-Stockholm; het was erg rustig op de boot en vrij weinig mensen, ook geen 'party'-mensen. Duidelijk dus dat deze boot vooral een 'veerpont' is (alleen voor oversteek) en die van Turku-Stockholm een minicruise-feestboot is met veel drank, dans en programma. Uiteindelijk rond middernacht in slaap gevallen (toen waren we ook al in Tallinn maar mochten nog niet land op)....

...en maandag 25-2 iets na zessen opstaan, aankleden en de cabine uit om aan land te gaan. En mijn god wat waren we toen wákker!! -14 graden maar liefst, wiehoew! :( Maarrrrr....met de zonsopkomst beloofde het een prachtige dag te gaan worden, en dat was het al vanaf het moment dat we de boot afliepen en tegen de stad aankeken. WAUW!!! Stadsmuur, torens en kerktorens – prachtplaatje! We zijn de bus in gegaan en allereerst op naar ons ontbijt: een oud panden-complex waarin zich o.a. Kochi Aidad in bevond, een soort van tavern (was ook bierbrouwerij daarbij meen ik) wat ontzettend veel oudheid uitstraalde. Een plek speciaal voor o.a. groepenontbijt, dus hebben we lekker genoten van beleg, brood, warm beleg, fruit, yoghurt, drinken en koffie mét toe. Zéér goed verzorgd, zéér lekker, maar vooral ZÉÉR sfeervol!! Ja, ik had op die plek al een megaglimlach van oor tot oor, moeten jullie je nagaan... Net iets ná zevenen, nog niks van Tallinn zelf gezien maar toch al aan het genieten en zeker van een geweldige dag op komst! De rest van onze groep is weer de bus ingegaan want ze zouden zo vervoerd worden naar een vijftal winkels (was zoals verteld een 'shop-trip' Tallinn), maar wij zijn op eigen voet de stad in gegaan om die te verkennen. Mijn god die kou....bedankt lieve zon dat je flink geschenen hebt die dag met als resultaat later een lekker temperatuurtje en mooi uitzicht overal! In de stad aangekomen zijn we eerst door de 'Viru-poort' gelopen die inderdaad lieve papa, best door kan voor de Raveleijn-poort in de Efteling :) Op de duiven na die ipv raven rondvlogen :p Daarna kwamen we langs middeleeuwse restaurants Olde Hanse en Peppersack aan op het marktplein, waarna we zijn doorgelopen richting VVV. Uiteindelijk hebben we toch besloten allebei een Tallinn-card te kopen gezien we ook een citytour wouden doen en het zich zou lonen. Het kleine risico was alleen het feit dat het winterseizoen was en een maandag (veel musea, bezienswaardigheden, e.d. gesloten) maarrrrr ondanks dat hebben we die dag óntzettend VEEL gezien, kunnen bekijken en kunnen doen! :D Allereerst op naar de citytour die ons niet alleen langs het oude centrum heeft gereden, maar ook naar een stuk buiten de stad met veel hoogbouw. Wat ik vooral het mooiste vond om te zien was bij het oude centrum in de buurt een buurt met veel oude houten huizen, nee panden; wauw!!! Terug in de stad zijn we eerst naar de Hellemann-toren en stadsmuur gegaan die we opkonden. Binnen die toren wel nóg veel kouder dan buiten, maar de kou mocht het uitzicht vanaf de stadsmuur niet drukken!!! Wauw wat een uitzicht, prachtig! :D Daarna door de Katariina käik (St. Catherine's passage), een klein prachtig steegje waar we vóór het bezoek aan de toren al waren gaan kijken teruggelopen richting stadsplein en door naar het Estisch historisch museum in de Great Guild Hall, het Kalev marsepein museum en de Holy Spirit church. Estisch museum was zeer interessant en een fijn museum (korte stukken tekst, netjes ingedeeld), de marsepein was ontzettend mooi gedaan en heb er ook een kleinigheidje voor de vriendin van Sebastiaan (Elina) gekocht en met de Tallinn-card kregen we nog een marsepein-snoepje (marsepein met Vana Tallinn-smaak (alc. drank)), de kerk was erg mooi met al het houtsnijwerk en de Duitstalige teksten, en ook apart met het altaar niet standaard in het midden maar links in de voorkant. Daarna hebben we onze weg vervolgt (lands de St. Nicolaaskerk met DanseMacabre-schildering, die helaas gesloten was) naar Kiek in de kök, een bewakingstoren die helaas gesloten was maar leuk om gezien te hebben. Vervolgens door naar de Alexander Nevsky kathedraal (prachtig orthodoxe) en langs de gesloten-zijnde kathedraal van Saint Mary the Virgin afgedaald over de Pikk jalg; een vrij steil afdalende straat. Daarna zijn we bij café Maiasmokk gaan genieten van gratis koffies met onze Tallinn-cards met lekkers erbij. En mijn god dat word volgens mij mijn standaard koffie-plekje daar! :D Gelegen aan het marsepeinmuseum, bestaande sinds 1864 en opgetrokken in een voor-oorlogs interieur, gaf het méér sfeer dan elke andere koffiegelegenheid waar ik óóit geweest ben! :D Na het koffiedrinken zijn we nog naar het postkantoor gegaan (één van de hopen we gezien het er óntzettend klein was!) en vervolgens via de poort, stadsmuur en toren bij het maritiem museum (noord-west kant: Stoltingi toren, Paks Margareta, etc.) teruggelopen richting haven om ons te melden bij de bus en vervolgens terug de boot op te gaan. Lieve mensen, hou jullie vast; Chantal gaat zich even uitdrukken over ons dagje Tallinn...
WAT EEN GEWELDIG MOOIE, SCHATTIG MIDDELEEUWSE STAD, MET PRACHTIG VEEL TE BEZICHTIGEN, BEZOEKEN EN VOORAL ROND TE LOPEN EN TE BEKIJKEN!!! :D Ik ben helemaal om en ga begin juli wéér ivm de Middeleeuwse markten dan. Want ondanks dat we voor een winterseizoen en maandag VEEL gedaan en gezien hebben, blijft er nog O ZO VEEL over om te doen, bekijken, zien, beleven, maar vooral om van te genieten!!! :D TALLINN = WAAAAAAAAAAAUW!!! :D En die papa van mij, die wist al dat ik enthousiast zou gaan worden, dat enthousiasme kon ik al horen in zijn stem toen ik hem sprak voor mijn vertrek... Je hebt gelijk lieverd! :D Na een fijne bootreis terug kwamen we rond 20:30u aan in Helsinki, waar ik Sebastiaan nogmaals heb bedankt en vervolgens door ben gegaan naar hotel Scandic Grand Marina, voor mijn nachtje hotel en dagje Helsinki. In de avond nog lekker van sauna genoten (wat een heerlijk grote en relaxte sauna, heb nog nooit zó lekker in een sauna gezeten/gehangen!) en van cola met chips, daarna compleet moe naar bed.

Dinsdag 26-2 tijd voor een heeeerlijk ontbijt en wat tutten, daarna uitchecken en op richting stad om te winkelen. Wat bekende winkels bezocht, maar ook eens het nog vrij onbekende winkelcentrum Kamppi (gelegen boven lange-afstands-busstation) en verder in de stad ook wat onbekende winkels. Geslaagd met een winter- én zomerpyjama van Bambi, verder vooral veel bekeken en gewoon genoten van een dagje extra ontspanning. In de namiddag mijn logeertas gaan ophalen in het hotel en terug naar Kamppi voor een koffie met gevulde 'donut' bij Arnolds. Daarna terug richting Rauma waar Pasi me een lift heeft gegeven en Jasmijn me enthousiast begroette. Ja, genoten van mijn tripje weg en ontzettend gezellig 'Nederlands' op reis – heerlijk om weer een lange tijd Nederlands te kletsen en over ons mooie landje te kunnen kletsen! :D

Woensdag 27-2 nog een vrije dag te spenderen in Rauma :) Lekker geslapen, in de ochtend richting supermarkten via de stad en daarna lekker thuis getut. En mijn god wat een prachtige dag was het! :D Met in de zon, niet gelogen, dik 20 graden! :D Oftewel hup naar de kelder, balkonstoeltje halen, en in de zon op het balkon genieten van koffie, rust en vogelgefluit – LENTE!!! Verder nog lekker geborduurd en een wasje gedraaid, daarna tijd voor avondeten en salsales. Vervolgens kapot moe terug naar huis, nog snel afwas gedaan en naar bed...
Voor een heerlijke verdiende nachtrust en op donderdag 28-2 een ochtenddienst die raar verlopen is. Of ja, raar, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Veel te doen, vele kleine dingen door elkaar heen zonder enig goed en duidelijk overzicht. Laten we het daar op houden. Iedereen op werk en overigens ook mensen die ik ken en in de stad/ergens anders tegenkom is enthousiast over mijn interview – leuk! Op werk nog verrast door een pakketje van leerlinge Hanna-Maija, die inmiddels klaar is met stage bij ons en met een voldoende heeft afgesloten. Het pakketje bevatte iets waarvan ik erg moest glimlachen; een aantal weken terug hadden we het tijdens een pauze gehad over koffie met smaakjes, en zij had verteld dat ze vanillekoffie had en lekker vond. Kennelijk kon ze zich dat gesprek nog herinneren want ik heb van haar nu die vanillekoffie gekregen omdat ik er toen enthousiast op reageerde! :D Na werk op naar Kookenkä schoenenwinkel om schoenen te passen die een maatje groter uit Pori voor me waren overgekomen, en waarvoor ik nu wéér een maatje groter heb moeten bestellen....OEPS wat een stomme klant ben ik maar oh wat een goede service! :D Krijg zelfs een smsje als ze in de winkel gearriveerd zijn zodat ik niet tevergeefs hoef te gaan kijken. Daarna terug naar huis en dik een halfuur met mijn lieve broedert gekletst via skype! :D Ofja; ik heb gekletst, broeder heeft getypt gezien zijn stem ver weg is ivm griepje :( Beterschapjes lieverd!! Wel suuuuuperfijn je weer gesproken te hebben!! Later op de avond ook nog met Geleen gekletst, fijn van mijn tripje te kunnen vertellen en lekker over vanalles te kunnen kletsen!
Vrijdag 1-3 na een onrustige nacht wakker geworden (dat heb ik altijd als het buiten stormachtig waait helaas...) en op naar een ochtenddienst als verantwoordelijk vpk met leerling Joni. Fijn gewerkt en een rustigere en normalere dag dan donderdag; jeej! Mijn collega's nog getrakteerd op cake met rum-smaak ivm mijn 1-jarig jubileum in Rauma! :D Mijn god wat vliegt de tijd zeg...alweer een jaar op werk en in mijn appartement; en alweer tijd voor maand 3 van dit jaar – de tijd VLIEGT! Na werk op naar huis om wat te tutten, vervolgens van sauna te genieten en te eten, en daarna nog een cake te bakken ivm het weekend. Verder lekker met Jasmijntje op schoot op de bank. En die dag overigens ook het goede nieuws dat oma v/d Flat en mama in mei hierheen komen voor een aantal dagen!!!! :D JEEEEEJ!

Zaterdag 2-3 óntzettend lang en lekker geslapen, daarna op naar een volgende ochtenddienst die lekker verlopen is. Vrij weinig patiënten maar uiteindelijk nog 3 nieuwe, dus lekker rustig de dienst doorgekomen :) Na werk door een sneeuwstorm (!!) snel naar huis ivm mijn Partylite-avond! Nogmaals voor de leken onder ons: vergelijk het met een Tupperware- of Mylène-avond, maar dan met kaarsjes, kaarsenhouders, etc. als thema. Thuis eerst wat stofzuigen, lekkers voorbereiden en vervolgens wachten op 'promoter' Monika Appel die haar spulletjes kwam opstellen. Fijn dat ze veilig hier is weten te komen want met die sneeuwstorm was het absoluut GEEN rij-weer!! :( Ook Satu kwam gelukkig veilig aan met haar moeder. Uiteindelijk zaten Monika en ik met 5 gasten klaar voor de presentatie en uitleg over de diverse artikelen en natuurlijk voordelen voor mij als 'host'. Want als host krijg je diverse aanbiedingen en zelfs wat 'gratis' producten adhv de totaalsom van alle bestellingen en eventuele reserveringen voor een Partylite-avond door iemand anders. Dat zou dus nadenken worden over mijn te besteden voordelen! Ja, een ontzettend gezellige avond en fijn Marja (oud-leerlinge), Satu en haar moeder Eila, Heidi en haar nichtje Elina, en uiteindelijk ook nog Mari weer eens over de vloer te hebben! :D Genoten van Partylite-producten, maar ook van koffie met lekkers waar natuurlijk weer véél te veel van was en ik weer weken lang mee zit opgescheept haha :p Overigens ook nog een lekkere fles zoete bubbels van Heidi en Elina gekregen, van Satu en Eila 2 soorten koekjes, en van Mari een leuk 'snoepmoment'-kommetje met chocolaatjes. Met Marja en Mari nog wat langer na getut en uiteindelijk de avond in alle rust thuis doorgebracht; ik was namelijk eerst van plan uit te gaan maar door het slechte weer had ik daar weinig zin meer in. Dan maar Harry Potter 2 kijken en met zus kletsen; ook prima! :D
Vandaag, zondag 3-3 tijd voor een rustige ochtend met veel tutten, een reisje supermarkt met ontzettend lekker winters sneeuw-en-zon-weer, thee met lekkers, en daarna naar bed voor mijn 'nachtrust' ivm mijn nachtdienst. Zojuist lekker zelf voor de 1e keer en voor de 1e keer in buitenland boerenkool gekookt – JUM!! :D Nu op naar werk.

En ehm, over werk gesproken: ik heb nu afgelopen jaar 'normale' vakantiedagen opgespaard oftewel 28 dagen! :D Dat was sjiek om op papier te zien staan zeg, wauw! Meteen de eerste 3 weken al opgeschreven voor eind augustus-begin september... Én misschien wel het SJIEKSTE om te vertellen over werk, ondanks dat ik nog niks officieel op papier heb staan: kennelijk worden voor Heli, Henna en mijzelf ONZE CONTRACTEN VERLENGD!!!! :D
Wat is het leven toch mooi – dank aan alle lieve mensen die ik in mijn leven heb!!! <3

  • 03 Maart 2013 - 21:22

    Ma:

    Ook hier in Geleen reageren mensen leuk op je interview: bij mij op het werk, Annemie en Tars, oma's! Gr. Ma xx

  • 04 Maart 2013 - 09:51

    Oma Bos:

    Lieve Chantal.wat een geweldig reisverslag,jullie hebben echt genoten.Papa vertelde mij vol trots,dat julllie daar beter weer hadden,want in Helsinki was veel mist.Ander groot nieuws,dat jullie contracten waarschijnlijk verlengd worden.Voor mij is dat heel vanzelfsprekend met zo!n geweldige Chantal.!!!!!
    Fijn,dat Mama en Oma je komen opzoeken.Weer iets om naar uit te kijken.
    Heel veel liefs OMA

  • 04 Maart 2013 - 11:49

    Pa:

    Dat is niet iedereen gegund, met de boot voor je hotel afgezet worden .......

  • 04 Maart 2013 - 17:04

    Oma Van De Flat:

    Lieve Chantal,mijn antwoord was ineens verdwenen,daarom maar een nieuw.Ik ben zeer trots op jou van wege dat interview ,fantastisch en ook vanwege dat geweldige reisverslag en nou nog dat verlengen van je contract je kunt dankbaar zijn dat zo goed gaat en wij het thuisfront ook.Ja de plannen zijn er om naar jou te komen daar heeft je moeder voor gezorgd.Ik verheug me er op ,en hoop dat ik alles aan kan maar daar zorg jij wel voor denk ik . We zien elkaar toch nog eerst voordat het zo ver is.Heel veel lieve groeten van Oma x x !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 168415

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: