Tallinn HERE WE COME! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Tallinn HERE WE COME! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Tallinn HERE WE COME! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

24 Februari 2013 | Finland, Rauma

Terve!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog op een eerder tijdstip dan normaal! Dit vanwege mijn tripje Tallinn waar ik zo heen ga; nog maar even en Sebastiaan komt me ophalen!

Maandag 18-2 begon de week met een rare ochtenddienst. Ik was met mijn leerlinge in de basiszorg, maar had zelf van 8-10:30u scholing en daarna moesten tijdelijk we van Henna de dingen van haar als verantwoordelijk vpk overnemen gezien zíj naar de scholing ging. Een 'van alles wat'-dagje dus en ondanks de rare gang van zaken hebben we fijn gewerkt. Fijn overigens voor Hanna-Maija gezien er in de dienst dingen waren die voor haar interessant waren en leerzaam! Na werk op naar huis om wat te tutten en wat avondeten voor te bereiden, en daarna tijd om van de visstank af te komen gezien ik bezoek kreeg: Sebastiaan zou met Elina (vriendin/verloofde) op bezoek komen om ons tripje Tallinn te bespreken! :D Lekker gekletst met ze en getut, en met Sebastiaan besproken wat we willen doen. We hebben enkele bezienswaardigheden waar we graag heen willen, maar een Tallinncard (kaart voor korting/gratis toegang gedurende 24u) nemen we toch maar niet gezien we nog niet zeker zijn van de hoeveelheid tijd we zelf hebben om cultureel te doen. We hebben er in ieder geval allebei óntzettend veel zin in, leuk om een nieuwe plek te gaan bezoeken! :D
Dinsdag 19-2 wederom een ochtenddienst die normaal verliep, zij het op een vervroegde rapportage aan de avonddienst na ivm afdelingsoverleg. Met Hanna-Maija als verantwoordelijk vpk gewerkt en wederom een leerzame dag gehad. Ben overigens in mijn vorige blog vergeten te vertellen dat vorige week, afgezien van de patiënt die slecht, lag nóg 2 patiënten zijn overleden. Raar om zo'n 'trends' te zien soms op de afdeling: meerdere patiënten overlijden, meerdere patiënten met nu bijv. ascitesvocht (google maar)... Schoot me te binnen dat ik dat vergeten ben gezien er nu ook een patiënt vrij slecht ligt. Niet makkelijk, maar ook dat hoort helaas bij ons werk :( Na werk nog een pasje regelen voor een nieuw systeem dat binnenkort van start gaat, daarna via supermarkt naar huis (vogeltjes floten, zonnetje scheen; LENTE!) om langzaam maar zeker mijn avondeten te gaan koken. Daarna op naar salsa voor wat plezier en beweging! Verder lekker getut en naar bed.

Om woensdag 20-2 op mijn vrije dag op te staan, te ontbijten en nog de stad in te duiken. Weer wat kouder buiten, nét onder vriespunt. Bij het naar buiten gaan bleek overigens het glas van onze hoofddeur kapot te zijn. Ik meende in de nacht al gerinkel gehoord te hebben... Hoe, wat en waarom weet ik niet, zullen wel vandalen zijn geweest ofzo :/ Naar supermarkt en terug thuis gepoetst en lekker eierkoeken gebakken! :D Makkelijk recept gevonden (http://www.smulweb.nl/recepten/1410375/Eierkoeken) en oh mijn god wat is het stoer om zelf eierkoeken te bakken en die smaak weer te proeven! :D Daarna koffie gedronken en op richting werk voor afdelingsoverleg. Daarna richting apotheek en via het centrum weer naar huis. Gestofzuigd, avondeten gegeten en op richting salsales! Was weer súpergezellig! 's Avonds thuis nog Once upon a Time gekeken en daarna naar bed. Oh, ook ontdekt waar we tijdens onze Tallinnreis zullen ontbijten: http://www.kochiaidad.ee/?go=index〈=eng. Ziet er leuk uit, en het ontbijtmenu voor groepen nóg leuker! ;)
Donderdag 21-2 lekker opgestaan, ontbeten en getut, en in de late ochtend richting Henna om vervolgens samen naar de schoonheidssalon te gaan! En mijn god hé, van die lente was in de ochtend NIKS meer te merken: maar liefst -15 graden! Over winter'dip' gesproken...gelukkig zette de zon door dus was het thuis met de zon op het keukenraam maar liefst +8 graden! :D In schoonheidssalon Wanilla was deze maand de aanbieding 'hand-paraffine-behandeling voor twee' en zoals gezegd trakteerde ik Henna. En zowel voor haar als voor mij stonden onze gedachten even op 0 – wat een genot! Eerst dode huidcellen weggemasseerd, daarna lotion en vervolgens het paraffinebad. Met als resultaat dat onze handen eruit zagen als wassenbeelden-handen! Raar zicht, raar gevoel maar oooo zoooo heerlijk! Papier, plastic zakje en washandjes erom en vervolgens ong. 15 minuten wachten. Resultaat: BABYZACHTE HANDEN!!! En ik ben er heilig van overtuigd dat ik niet meer zó'n zachte handen gehad heb sinds mijn babytijd...wauw! Allebei nog een pot bodylotion gekocht en vervolgens op naar huis voor koffie en daarna slapen (met Jasmijn stiekem toch maar een keer erbij!). Want na mijn avondeten en wat tutten was het op naar nachtdienst nr. 1 samen met Henna (en tevens haar leerling Jarkko). Ontzettend lekker rustige dienst en netjes al onze werkzaamheden gedaan, met als extraatje voor onszelf: popcorn, cola (Sodastream-gemaakt) en dvd Shrek! :D
Vrijdag 22-2 lekker geslapen totdat er weer ergens in het gebouw een hond op tilt sloeg en continu gedurende enkele uren (geen grapje!!) aan het piepen en blaffen was. Uiteindelijk toch maar de gok gewaagd om mét oordopjes te slapen, en wat was ik blij dat ik ondanks die dingen tóch wakker werd van mijn wekker! :D Supertip voor de volgende keer! Rothond... Daarna richting supermarkt, sauna en vervolgens tijd voor een wasje en avondeten. Nog met papa gekletst en daarna op naar nachtdienst nr. 2! Nóg rustiger dan de eerste dienst gezien we ietwat minder patiënten hadden. Lekker Shrek 2 gekeken – na eerst al onze werkzaamheden te doen en ook tijdens de film te doen he!! – en zitten balen van de klok die vanaf 3:00u echt TOTAAL NIET vooruit te krijgen was! Dan maar amuseren met het bekijken van mijn uitgebrachte interview in lokaal dagblad UusiRauma, de nachtgeluiden van Eftelingradio (Henna was er erg over te spreken!) en een saaie scholing via internet. Na werk op naar huis en het eerste wat ik die dag de wereld in geholpen heb was een 'HALLO LENTE!!!!' uitroep op weg terug naar huis. 23-2-2013: lente duidelijk te voelen in de atmosfeer!

Zaterdag 23-2 lekker geslapen en wakker gebeld door Pasi die me mee de stad in uitnodigde voor lunch. Eerst hem geholpen met het plaatsen van een advertentie (gaat helaas zijn motorbootje verkopen :( ) en daarna genoten van overheerlijke kipsandwich met friet en sla bij La Bamba. Vervolgens allebei naar knoflook stinkend met de auto terug naar huis om verder te gaan met mijn 'nacht'rust. Vóór het gaan lunchen heb ik trouwens nog mijn eigen UusiRauma op de post gedaan richting Geleen. Ja, op een drietal fouten na (de grootste 'Geleel' ipv 'Geleen' terwijl tijdens interview wel degelijk Geleen werd opgeschreven...) heeft de journalist mijn gegeven interview supermooi verwoord :) En met 45 'likes' op mijn post op facebook, 11 keer commentaar én een vriendverzoek van een totaal onbekend mannelijk persoon uit Rauma (HAHAHAHA!!! Écht waar!!) moet ik zeggen dat het ook mij súpergoed doet te weten dat mijn stukje gewaardeerd word en ik als persoon zelf! Kreeg tijdens het lunchen ook nog van Hannele (collega die Jasmijn tijdens vakanties verzorgt) een sms dat ze mijn stuk gelezen had en tranen in haar ogen kreeg van het loven van mijn collega's. En ik maar tegen Henna zeggen dat ik er zeker van ben dat een van mijn oma's zou gaan 'huilen'... Thuis in de avond nog snel wasje gedraaid, mijn tas al ingepakt en nog met Geleen gekletst (leuk om ook Rode Kruis-collega Lia even te horen! :D) – daarna op naar nachtdienst nr. 3! Hetzelfde aantal patiënten dus wederom een érg rustige nachtdienst. Maar liefst 2 films gekeken en verder onze werkzaamheden. Na werk op naar huis om te slapen!

En nu, zondag 24-2 HE-LE-MAAL READY voor onze Tallinn-trip! :D We vertrekken zometeen met de bus richting Helsinki, waar we in de avond met de boot naar Tallinn gaan. Daar zullen we morgen, maandag, een ruime dag kunnen besteden en gaan in de avond terug naar Helsinki. Sebastiaan gaat direct terug naar Rauma, ik blijf nog een nachtje en dagje in Helsinki. Mijn god wat klinkt dat goed... Tot volgende week met een nieuwe blog met verslag en foto's! :D

ps: papa en mama hebben de vertaling van het interview in Word-document, dus voor de geïnteresseerden: neem met hen contact op!

• 25 Februari 2013 - 10:01

Oma Bos:

Lieve Chantal,Terwijl ik dit schrijf ben jij aan het genieten in Talinn.Zo heb je dan eindelijk een fijneneontspannende reis aan het maken,dat mag ook wel na al je inspannende dagen.Je kan mij toevoegen als 46 ste like.Wat een fijn verslag.Ik heb niet gehuild,maar glim van trots.Dus moet ik ook naar de schoonheidsspecialiste om dat weg te halen.Wij zitten hier weer in de sneeuw en verlangen ook naar de lente.Veel liefs OMA

• 26 Februari 2013 - 15:57

Oma V.d.flat:

Wel,wel CHantal wat een verslag in de plaatselijke krant daar kun jij en wij allemaal trots op zijn.Je wordt nog eens een bekende figuur daar in Rauma Ik vind het geweldig!!En nu nog die reis naar Tallinn toevallig heb ik een verslag over Tallinn op T.V. gezien afgelopen zondag.Het gaat je goed en daar zijn we allemaal blij om.IK sukkel een beetje met mijn gebit ,ben bij de tandarts geweest maar dat zal hopelijk verholpen kunnen worden.Hier was het ook winter,maar dat gaat nu gelukkig weer over.Naar lente weer hoop ik.De allerbeste wensen van je Oma. En veel liefs !