Sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

10 Februari 2013 | Finland, Rauma

Moikka!
Weer een fijne week achter de rug!

Maandag 4-2 tijd voor een vrije dag die begon met lekker opstaan (na een héérlijke avond bankhangen en lekkere nachtrust), ontbijten en mijn slaapkamer proberen aan te passen wat uiteindelijk niet werd wat ik in gedachten had. Ik heb ooit een keer een kanten gordijn gekocht en wou dat boven mijn hoofdeinde ophangen om een beetje 'hemelbed-effect' te krijgen, maar het stond niet bij rest van kamer. Halverwege de ochtend richting stad om met Emmi koffie te gaan drinken (ik dit keer thee) in Cafe Sali, maar thuis eerst nog last gehad van duizeligheid/evenwichtproblemen. Heel lichtjes maar, maar geen idee waar dat zo ineens vandaan kwam :( Lekker met Emmi bijgekletst, nog mijn Tupperware sauslepel gekregen (kreeg iedereen als cadeautje toen op Tupperware-avond bij Emmi). Daarna zelf nog even wat winkels langs en vervolgens thuis koffie gedronken. Daarna lekker getut, wat foto's door gespit op mijn computer en enkele verwijderd, vervolgens nog even een wandelingetje naar Lidl en thuis tijd voor simpel avondeten met vervolgens een rustige avond. Nog lekker met pa en ma gekletst die een heerlijke zondag in Hilversum achter de rug hadden, met de bezichtiging van het nieuwe appartementje van tante Ing en het met z'n allen naar de film 'Les Misèrables' gaan. Fijn dat jullie genoten hebben!
Dinsdag 5-2 tijd voor een drukke ochtenddienst waarbij mijn ochtend slecht begon met een patiënt die erg onbeleefd en zelfs boos tegen me deed. En dat alleen omdat ik aan hem uitlegde waarom ik bepaalde monitor-draden niet aan de linkerkant kon bevestigen omdat de monitor aan de rechterkant van het bed hangt. De patiënt is een 'merkwaardige man' die veel commandeert en vloekwoorden gebruikt. Heeft dus niet aan mij gelegen, maar het feit dat we allemaal beleefd zijn tegen patiënten en dan iemand zomaar zonder reden onbeleefd begint terug te doen pik ik niet en daardoor was ik dus boos. Gelukkig keerde inwendig gedurende de ochtend mijn rust weer terug. Weer samengewerkt overigens met mijn leerlinge wat weer goed ging. Oh, en ik kreeg bericht dat ik halverwege maart een Ferrari uit Italië krijg!!! :D Jaja dames en heren, ik maak géén grapje! Zij het dat het er ene op 2 benen is ipv op 4 wielen haha. Een buitenlandse studente met als achternaam Ferrari. Ben benieuwd, zal hopelijk een snel-lerende en -werkende zijn! :p De dienst sloot af met afdelingsoverleg, daarna naar huis voor een wat rustigere middag dan gepland want de eerste 2 salsalessen vervielen kennelijk wat me meer tijd thuis gaf. Lekker gegeten, lekker salsa gedanst (hoop nieuwe gezichten bij beginners-les!), daarna naar huis gelopen (was dit keer in sportzaal in zwembad, ben ik daar ook eens geweest!) en vervolgens lekker een wijntje gedronken als afknappertje – op naar bed!
Woensdag 6-2 tijd voor een vrije dag met in de ochtend een afspraak bij de chiropractor en vervolgens wat kleine inkopen, thuis mezelf verwend door het maken van een héérlijke cheesecake en daarna koffie gedronken, haren geverfd, badkamer gepoetst. Dat alles icm computeren, tv kijken en reclame lezen. In de avond weer lekker eten gekookt en vervolgens op naar salsales in Eurajoki. Was ook weer geslaagd! Terug thuis mijn cheesecake getest en een rustige avond gehad.

Donderdag 7-2 tijd voor een avonddienst en dus de ochtend tijd voor wandelingetje supermarkt voor een pak melk. Terug thuis getut, daarna op naar een heerlijk rustige avonddienst :) Natuurlijk genoeg te doen, maar alles in alle rust en daardoor ook lekker tijd gehad om met patiënten wat langer over koetjes en kalfjes te praten; FIJN!! :D Een collega verraste me nog door met een Nederlandse 'Beterschaps'kaart aan te komen lopen; bleek dat een patiënte haar kleindochter met een Nederlander getrouwd is en in Nederland woont! Zelfs die kaart bracht mij aan het glimlachen.
Vrijdag 8-2 opgestaan na een wederom 'woelige' nachtrust (woensdagnacht zelfde gedoe); ik weet niet hoe veel keer liggen draaien wat ik tijdens het slapen en dromen toch heb meegekregen. Maar ondanks dat vele woelen en draaien toch érg goed geslapen! Raar... Op naar werk voor een fijne ochtenddienst die op zich lekker bezig maar toch 'in rustige sfeer' verlopen is :) Na het werk op naar huis en nog even melk voor Jasmijntje kopen, daarna lekker avondeten gegeten en op richting sauna – I just LOVE it! :D Verder een lekker rustige avond met veel tutten en een lekkere kan thee met lekkers.
Gisteren, zaterdag 9-2 tijd voor een ochtenddienst die lekker verliep maar in de namiddag nét voor het wisselen van de dienst wat drukker was met 2 opnames en een 3e in aantocht. Maar ook daar hebben we ons weer doorheen geslagen. Eén patiënt lag bij ons op de unit erg slecht; geloof niet dat hij nog beter gaat worden. Weer stukje 'moeilijkere' zorg dus op emotioneel vlak, maar fijn om weer eens voor een familielid (echtgenote) aanwezig te zijn door te praten en vragen te beantwoorden :) Doet goed voor zowel mezelf als voor de echtgenote, en dat merk je ook aan de feedback (non-verbaal en verbaal) die je krijgt. Overigens hoorden we vrijdag dat een patiënt die regelmatig bij ons opgenomen is en nog respectievelijk jong was (begin 60) overleden is; dat was wel even 'schrikken'. Terug thuis na mijn dienst rustig koffie gedronken, spullen gepakt en vervolgens richting Pori voor een dagje 'oppassen'!
Maarit en Aleksi zouden vandaag, zondag 10-2, met vrienden gaan langlaufen (bleken uiteindelijk gewoon met z'n tweetjes gezellig te gaan) en hadden dus een oppas nodig, en gezien ik vandaag de nachtdienst in ga had ik dus overdag tijd om in Pori te zijn. Gister dus al in de namiddag gegaan en de zaterdagavond lekker doorgebracht met lekker eten bij RAX (! :D Na overigens eerst dood gekieteld te zijn geworden in de auto) en tutten met de kids en rest; gezellig! We hebben gisteravond gekeken naar de finale voor de Finse vertegenwoordiger op het Eurovisie Songfestival, was leuk en een goede plaat (écht Eurovisie liedje met dans&show) heeft gewonnen. Wie gaat er in Nederland vertegenwoordigen? Na de uitslag zijn we allemaal het bed in gekropen en vandaag vertrokken Aleksi en Maarit dus naar het langlaufen, Siiri werd rond 10:00u opgehaald voor schaatsles en was tot rond middaguur weg. Ik heb me met Santeri geamuseerd met eerst dingen verstoppen en zoeken in zijn slaapkamer en daarna een bordspel. Toen Siiri terugkwam hebben we eerst geluncht en ik heb daarna Siiri nog voorgelezen uit een boek, verder hebben we nog diverse bordspelletjes met z'n drietjes gespeeld. MIJN GOD WAT WAS HET GEZELLIG!!! :D Ja, heb echt vólop genoten en het was fijn weer even lekker in Pori te zijn. Dat bleek ook wel wederzijds want ik kreeg spontaan een dikke knuffel van Maarit bij het vertrekken en toen Santeri zei 'fijn dat je hebt kunnen komen' kreeg ik ook een warm gevoel van binnen :) Het mag dan wel al bijna één jaar geleden zijn dat ik ze heb moeten verlaten, 'thuis' ben ik er nog altijd! :D Voel me gezegend met die lieve mensen en mijn leventje hier :) Maar zonder mijn gezegende leven met familie, vrienden en kennissen in Nederland was ik niet eens zo ver gekomen ;) Ook de andere drie natuurlijk geknuffeld en daarna mijn auto uit de sneeuw gegraven (mijn god wat een vrijwel continue sneeuwval gisteren en vandaag!) en terug naar Rauma gegaan. Bed ingekropen voor 'nachtrust', nu aan het avondeten en zometeen richting werk.


Ik hoop dat jullie allemaal daar in het zuiden en eventueel andere delen van het land een fijne start hebben gehad van de carnavalstijd; ik wens jullie in ieder geval ÓNTZETTEND fijne zotte (maar niet té zatte!) dagen toe en voor degenen die gelukkig mogen wezen met een carnavalsvakantie: fijne vakantiedagen! :D Voor mij wacht er weer een week met zowel werk als vrije tijd, een vrij weekend (met bezoek van Satu :) ), en a.s. dinsdag een interview voor het plaatselijk dagblad hier! :D Is er toen met kerst niet van gekomen (artikel over mensen tijdens kerst op werk) maar men wil graag een artikel over mij doen als in 'wat een Nederlands meisje hier in Rauma doet'! :D Ik hou jullie op de hoogte!!

  • 10 Februari 2013 - 20:43

    Saskia:

    Hallo Chantal ,
    Dit is een bijzondere reactie. Getipt op mijn nieuwe tablet! Ik kan vanaf nu, waar ik maar wil, jouw verhaal lezen: hoef er niet meer voor aan de computer te gaan zitten! Luxe he?
    We gaan ook skype installeren en kunnen dan samen op bank met jouw kletsen! Maar vanavond niet, want je bent inmiddels werken.
    Lieve groeten,
    Ma x x x x

  • 11 Februari 2013 - 10:15

    Oma:

    Lieve Chantal.Gelukkig lukt het nu wel.Je hebt echt geboft met het au pair adres en zij met jou.Ik denk,dat jij ook blij zal zij als al die sneeuw is verdwenen.Gisterenmiddag zat ik eerste klas bij het kijken naar de Carnavalsoptocht en wel voor het raam van de andere Oma.Lekker warm.Daarna heerlijk gegeten op de Mauritslaan.Je het geweldige ouders !!!!!!
    Lieve Chantal hou je haaks met je werk,Salsa en je vrienden en natuurlijk Jasmijn.Veel liefs Oma bos

  • 11 Februari 2013 - 12:29

    Oma V D Flat:

    Hallo Chantal,het was gezellig hier bij mij zondag,de Oma,s en Pa en Ma.Eerst koffie gedronken met nonnevotten daarna kwam de optocht,Pa ging naar buiten om foto,s te maken en wij zaten gezellig voor het raam. Het weer was goed volop zon, maar een koude wind en de optocht was geweldig en zeer lang!Nog bij je ouders gaan eten ook heel gezellig en zo was de dag snel omgevlogen.Maar jij het het ook naar je zin gehad bij de Familie in Pori,Fijn dat je daar zo,n goede band mee hebt Dat is geweldig en de kinderen zijn stapel op je maar dar is wederzijds.Veel lieve groeten en tot een volgende keer.Oma.

  • 11 Februari 2013 - 13:02

    Ma:

    Dat typen is nog niet zo makkelijk op een tablet, vandaar de foutjes gisteren. En Anouk gaat ons land vertegenwoordigen bij songfestival. Groetjes van ma x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 168420

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: