2012 voorbij - start van een nieuw jaar!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu 2012 voorbij - start van een nieuw jaar!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

2012 voorbij - start van een nieuw jaar!!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

30 December 2012 | Finland, Rauma

Moikka allemaal!
Hopelijk heeft iedereen een heerlijke kersttijd achter de rug!?

Maandag 24-12 tijd voor Jouluaatto oftewel Kerstavond en een oh zo rustige ochtenddienst op werk!! Vrij weinig te doen, weinig patiënten en een deel van hen ging voor een dagje naar huis. Met de anderen hebben we nog een kleine kerst'mis' gehad door de ziekenhuis-pastoor. Gezellig gehad wederom, en nog verrast door 2 kleine kerstcadeautjes van Mari en collega Eeva! :D Na werk naar huis en gepoetst, tevens avondeten voorbereid en voorgerechtje gegeten (maksalaatikko oftewel leverovenschotel). Daarna jas aan en op naar het kerkhof om weer kaarsjes te branden; 1 voor alle overledenen, 1 voor alle levenden oftewel familie vrienden kennissen. Mooi overigens met de maan schijnend op het kerkhof. Daarna door richting kerk want ik had besloten naar de avondmis te gaan ipv nachtmis. Wat prachtig was was dat langs het watertje dat langs/door oud Rauma stroomt ook allemaal kaarsen geplaatst waren! :D Voor degenen die hier geweest zijn goed in te beelden: Oud Rauma, sneeuw, kaarsjes langs watertje...wauw! In de kerk wat teleurgesteld want het was een internationale mis in het engels met maar weinig volk. Besloten om dus ook maar met de nachtmis te gaan. Snel terug naar huis en genoten van mijn kerstmaal met lekker toetje toe. Jasmijn had ook een kerstmaaltje, 'seizoenssmaak' van Sheba opgediend op bordje! :) Was binnen no-time op;) Lekker pakjes uitgepakt (bedankt kerstman, goed verwend!) en tv gekeken, rond 22:30u richting kerk die bomvol zat met mensen. Fijne nachtmis gehad en terug thuis nog lekker glögi gedronken met wat lekkers, daarna naar bed in mijn nieuwe kerst-winniedepoehpyjama! :D
Dinsdag 25-12 tijd voor Joulupäivä oftewel Kerstdag met een rustige ochtend op de bank kijkend naar Love Actually; film die ik altijd met kerst kijk. Verder nog gekletst met thuis en ook via de webcam contact gehad, heerlijk iedereen ook te kunnen zien! :D Even later ook nog met Sittard gekletst oftewel oma, tante Ing en Sanne en Mark. Die 2 momenten waren wel mijn beste kerstcadeau dit jaar: audio én video-verbinding met mijn lieve familieleden. Bedankt lieverds!!! Volgend jaar ben ik er zéker weten in persoon bij! Na het kletsten nog mijn zuurdesem 'gevoerd' en in vijven gedeeld, daarna nog koffie met rijstebrij gegeten en op naar werk voor een rustige avonddienst waarin we lekker gezellig gewerkt hebben :) Na werk naar huis en wat getut thuis, verder al wat spullen voorbereid voor de 26e.
Want woensdag 26-12 tijd voor Tapanipäivä oftewel tweede Kerstdag en mijn bezoek aan de familie in Pori! 's Ochtends vroeg al in de auto gesprongen en iets na negen kwam ik aan op Muuntajamäki waar ik even alleen ben geweest met de kids gezien Maarit nog op werk was en Aleksi daar ook even heen ging. Lekker rijstebrij gegeten, gekletst, en daarna met z'n drietjes 'Menolippu' gespeeld: een soort van monopoly maar dan in de vorm van treinwegen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ticket_To_Ride_%28spel%29). Óntzettend leuk spel en we zijn er lekker zoet mee geweest, met Santeri als winner! Ondertussen kwam Maarit al terug van werk en hebben de kids me ná het spel hun cadeaus laten zien, en hebben we de cadeaus 'van mij' nog uitgepakt. De kids blij met voor beide een bureau-onderlegger en kerst-dvd, Maarit blij met een kaarsenhouder in hartvorm, Aleksi blij met een LordoftheRings-computerspel, en Maarit&Aleksi blij met hun sauna-geurolieën! En ik blij met mijn varkens-kerstkussentje, 'kerstelfen-koffie' en snoepje. Waar ik nóg blijer mee was was met het telefoontje van oma v/d Flat! :D Zij belde me op en mijn god lieverd bedankt, wat deed dat góéd!!! :D Hou van jou! Verder lekker de dvd van Siiri gekeken (Barbie en het kerstverhaal) en een stukje van Santeri's (The Grinch), daarna door richting ouders van Satu want daar wachtten zij én Satu me op met ook daar cadeautjes onder de boom! Hoewel ik helaas haast had heb ik toch lekker een ruim half uur daar koffie gedronken en gekletst, en ik was/ben súperblij met mijn nieuwe gebreide handschoenen en práchtige elfje-reflector! :D Daarna de auto weer ingesprongen en terug richting Rauma, en het autorijden ging overigens prima! Geen wonder gezien de hoofdweg goed schoon gehouden word, maar toch :) Ja, dat 'winterrijden' geeft zekerheid en goede oefening! Terug in Rauma in bed gedoken want ik had nachtdienst, en na het wakker worden nog een cake gebakken van het zuurdesem en avondeten gegeten; daarna op naar werk voor wederom een rustige (nacht)dienst dit keer samen met Mari! :D Tijd ging lekker om en we hebben het gezellig gehad, tevens heb ik een einde gebreid aan mijn boek 'Het gezelschap van Leugenaars'; een Middeleeuwse thriller door Karen Maitland, zéker een aanrader! Na de nachtdienst op naar huis om te slapen.

En inmiddels was het alweer donderdag 27-12... Kerst voorbij, en alweer de helft van de week om!! Mijn god wat vliegt de tijd, maar wat wil je als je het naar je zin hebt? Lekker geslapen en nog genoten van heerlijke post: kerstkaarten uit Amersfoort (voel me vereerd dat ik als enige een kaartje krijg! :D) en van Maurits en laatstgenoemde gaf me nogal wat tranen in mijn ogen! Wat een warme woorden lieve broedert, thnx! Me daarna voorbereid op het volgende uitje: bij Mari en Jarno op het kersteten, samen met Jarno's oma. Was buiten trouwens goed 'warm'; nét boven het vriespunt terwijl het dagen lang op z'n minst -10 was. We hebben met z'n viertjes een súpergezellige én lekkere namiddag gehad, wat heb ik me geamuseerd! Oma van Jarno was ook aardig, wel wat triest verhaal: ze is alcoholiste. Oma ging rond uur of half 6 naar huis, ik ben nog tot een uur of 7 gebleven en daarna naar huis gegaan voor een relaxt avondje op de bank. Daarna naar bed voor een ontzettend onrustige nachtrust; wel geslapen enzo maar cónstant liggen woelen en dan bedoel ik ook écht constant! Weet niet waarom ik zo onrustig geslapen heb.
Vrijdag 28-12 tijd voor mijn vrije dag met in de ochtend rustig ontbijten en wat tutten, daarna de stad in om wat te shoppen want het is uitverkoop!! :D Ik zou Mari en Jarno treffen en heb met hun wat gewinkeld. Resultaat: een cadeautje voor Lotta (gezien verjaardagsfeest), héérlijk badschuim/douchegel voor mezelf (marsepeingeur) en nog een 'overal' voor mezelf! Ik weet niet of die overals ook in Nederland in zijn, maar het zijn van die luie huispakken in overal-vorm, oftewel uit één stuk. Ik vond er in eerste instantie niks aan en al helemaal niet aan de prijs, maar ik had een leuke fleece-versie gezien bij Citymarket en die was nu flink in de aanbieding! :D Lichtblauw met pinguins, whiehoew! :D Terug thuis koffie gedronken en genoten van nieuwe kerstkaarten: familie Stoop, Coco&Arno, en Ingeborg&Michel; bedankt allemaal! Daarna nog even voor wat anders terug de stad in, avondeten gegeten, de sauna in en mijn overal-huispak getest en mijn god wat is het comfortabel en warm! :D Lekkere tutavond gehad op de bank met Jasmijn op schoot, daarna naar bed.

Gisteren zaterdag 29-12 tijd voor een ochtenddienst die lekker verlopen is. Lekker gewerkt, maar in alle rust (weer). Na werk hup naar huis en me snel voorbereiden op een avondje feesten want Lotta gaf haar 30-jarig verjaardagsfeest! :D In thema namelijk 'Linnanjuhla' oftewel in de stijl van het presidentieel gala op onafhankelijkheidsdag. Makkelijker gezegd: sjiek! Fijn om weer eens een mooie jurk uit de kast te trekken die al jaren hangt te stoffen, en fijn er weer eens 'mooi op te staan'! Gezien ik helaas geen auto te leen had kwam Lotta's man Lauri me ophalen en zijn we richting Ooperin Urheilutalo gereden; feestgelegenheid. Het feest was daar de benedenzaal(tje) en iedereen zag er fraai uit! Mijn god wat was het een SUPERGEZELLIGE avond te midden van allemaal onbekenden! :D Ja, héél erg naar onze zin gehad en genoten van lekker simpel maar prachtig en smaakvol eten (gemaakt door vader van Lotta; diverse salades, kip-rijstovenschotel en prachtige taart toe), gezellige nieuwe contacten en nog een megalollige quiz over Lotta's jeugd. Flink gelachen, genoten, gegeten en gedronken; wat baalde Chantal als een stekker dat ze de dag daarna weer ochtenddienst had en dus op tijd naar huis moest!! Opgehaald door Pasi, thuis naar bed en mijn god wat heb ik een slechte nachtrust gehad! Karaokende mensen ergens hier in het gebouw zó luid dat het was alsof ze in mijn slaapkamer stonden, waaierig weer buiten, met als resultaat dat ik élk uur van de klok gezien heb!
Vandaag zondag 30-12 dus een ochtenddienst met op het einde toch wel een vermoeid gevoel, maar verder lekker gewerkt weer in alle rust. Het was overigens vandaag tropisch warm hier; we zaten in de lage plusjes! Met als resultaat (ook zéér fijn!): smeltende sneeuw en IJSGLADDE stoepen en straten! Jaja, leuk dat winterweer op deze manier....NIET!! Glibberend naar werk dus, maar gelukkig na werk een nog groter deel gesmolten dus niet meer zo onveilig in de auto. Want ik moest nog even snel naar de winkel voorbereiden op de gasten van vanavond! Thuis ook nog gepoetst, slaapspullen klaargelegd. Vervolgens zelf lekker gegeten, wat tv gekeken en gewacht op komst van Anne en haar nichtje Ilse! Zoals jullie je wellicht herinneren is Anne als aupair bezig in Närvijoki, dicht bij Vaasa in de buurt. Anne was toen tegelijkertijd met mij in Rauma en ook in Pori toen ik bij de familie woonde. Anne stuurde me een aantal weken het bericht dat haar nichtje waarschijnlijk een week naar Finland op bezoek zou komen en dat het Anne leuk leek haar ook Pori en Rauma te laten zien gezien Anne daar ook gewoond heeft. En of ík het dan leuk zou vinden als ze oud&nieuw bij me zouden komen vieren! DUH, natuurlijk! :D En het plan is tot werkelijkheid gebracht wat betekende dat rond 21:00u mijn gasten voor de deur stonden! :D Heerlijk bijgekletst, kennis gemaakt, Annes verlaat verjaardagscadeau nog gegeven, zelf nog 2 kleinigheidjes gekregen...kortom: meteen al gezellig! :D Nu allemaal op weg naar bed want iedereen is goed moe; morgen tijd voor dagje Rauma en jaarwisseling vieren!

Lieve allemaal, ik wens iedereen een geweldige, gezellige jaarwisseling toe en voor nu al de állerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!! Ik hou van jullie!

  • 30 December 2012 - 21:53

    Pa:

    Goed te weten dat je morgenavond niet alleen hoeft af te tellen. Je kunt in ieder geval op een geweldig jaar terugkijken ! De wensen voor het nieuwe jaar houd je nog even tegoed ......

  • 30 December 2012 - 22:47

    Rolf:

    Er was een tijd dat je de nachtmis niet of nouwelijks kon volgen in Suomi, nu ben je telleurgestld dat de door jou gekozen mis in het Engels is ;)

  • 31 December 2012 - 12:05

    Ma:

    Lieve dochter: wie goed doet, goed ontmoet; die uitdrukking is je op het lijf geschreven. Een mooi weekverhaal weer; leuk!
    En je ziet er schattig uit in je hansop!
    Ik wens je samen met Anne en Ilse een heel fijne dag en een knallende jaarwisseling! Veel geluk voor het nieuwe jaar!
    een mega-kus van je moeder: X

  • 31 December 2012 - 17:21

    Oma V/d.flat:

    Hallo Chantal ik had een heel lang bericht voor jou erop gezet maar ik weet niet wat ik fout gedaan heb,maar ineens was het verdwenen.Daarom nu een kort berichtje,ik vond het ook heel fijn je stem weer eens te horen.Je hebt ook een drukke en fijne Kerst gehad.Volgend jaar hoop ik je hier te ontmoeten,wij hebben het samen doorgebracht was heel fijn.Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en alle goeds .een dikke kus van Oma,.m

  • 01 Januari 2013 - 15:04

    Oma:

    Lieve Chantal.Een heel goed en gezond nieuwjaar.Het is nu al middag,ik heb dus de mooie kalender al opgehangen.Wat een prachtige foto!s en zo fijn,dat we kunnen zien waar alles is,omdat jouw vader een beschrijving bij heeft gedaan.Goed,dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt gehad met de feestdagen en nog goed contact in Pori.Zo mooi ook,dat ik nu weet waar het zich allemaal afspeelt.Het waren fijne dagen bij jou.Het is weer aan het regenen dat geeft zo!n triest beeld buiten.Gelukkig mag ik straks weer op de Maurirslaan komen eten.Veel liefs en tot een volgende keer.OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 168384

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: