Lekkere week met leuke bezigheden! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Lekkere week met leuke bezigheden! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Lekkere week met leuke bezigheden!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

09 December 2012 | Finland, Rauma

Moikka!
Na een fijne week weer tijd voor een (oeps, langere!) nieuwe blog!

Maandag 3-12 begon mijn week na een rustige en gezellige nachtdienst samen met Pirkko. Verder lekker geslapen en in de avond tijd voor avondeten, daarna op naar werk ivm een volgende nachtdienst die wederom lekker verlopen is met voor Pirkko wat meer te doen dan voor mij (meer patiënten die belden).
Dinsdag 4-12 tijd om enkele uurtjes te slapen, die verstoord werden door de deurbel. Ik wachtte namelijk op een (Sinterklaas)pakketje uit Geleen en dacht dat ik die zelf moest afhalen van de post, maar die werd dus netjes afgeleverd! :D Misschien omdat het een aangetekend pakket was. Hoe dan ook: voor mij blijheid om pakket, voor de postbode (jongen, mijn leeftijd) een leuk grappig óf verschrikkelijk moment gezien er een net wakkere, haren door-elkaar-hebbende, in pyjama-staande, wallen onder haar ogen-hebbende Chantal voor zich had staan :p Rond het middaguur opgestaan en allereerst naar Prisma en Citymarket gegaan. In beide winkels nog staan draaien en twijfelen bij de Sodastream-apparaten, Elianne en Loes weten wel waarom. Verder wat eten ingeslagen en terug naar huis voor mijn 1e baksessie; Sinterklaas-snoepgooooeeeeed!!! :D In de eerste sessie tijd voor pepernoten en kruidnoten, die goed gelukt zijn. Daarna snel mijn avondeten in de oven gegooid, gegeten en me voorbereid voor dit keer geen salsales (seizoen is voorbij) maar een workshop Merengue! En mijn god wat is díé dans leuk! :D Heel simpel uitgelegd: je voeten in loopritme bewegen, op het ritme van de muziek en daarbij wat oefeningen uitvoeren. We eindigde met een groepsmerengue, wat zoveel inhield als één grote cirkel, handen in elkaar, en Twisteren maar!! Oftewel met z'n allen door en onder elkaar heen lopen en proberen uiteindelijk de cirkel weer terug te krijgen – zonder los te laten natuurlijk! Eerste keer lukte, tweede helaas niet. Wel flink gelachen zo! Na de Merengue nog tijd voor onze demogroep, dit keer zowel de dans van heren als dames als paren in de volgorde zoals we de demo uitvoeren. Leuk maar lastig vanwege het tempo! Thuis voldaan en moe nog lekker wat getut, vervolgens naar bed.
Woensdag 5-12 met moeite wakker geworden, mijn god wat kan ik de laatste tijd makkelijk in bed blijven liggen/doorslapen zeg! Die dag overigens een nóg koudere dag wat niet geheel door de temperatuur kwam maar meer door het briesje dat heerste. Afwas gedaan, nog even lekker met papa gekletst (gezellig!) en daarna snel aankleden en naar buiten waar Lotta me opwachtte want we zouden samen ergens koffie gaan drinken. Dit keer bij koffiegelegenheid Luwila, waar ik een jaar (of twee) terug al eens met Lotta geweest ben. Gezellig gekletst, daarna nog wat winkels in, en via de apotheek en een sportwinkel weer naar huis. Bij de sportwinkel ben ik gaan navragen of men in staat is op mijn langlauflatten nieuwe bevestigingspunten voor de schoenen te bevestigen en dat gaat! :D Gewoon nieuwe schoenen kopen en men vervangt alles! :D Binnenkort maar eens gaan doen dus. Thuis even wat getut en door richting werk, gezien ik de eindevaluatie van mijn student Ilkka had. Ging goed, hij is door naar zijn volgende stage. Na het gesprek op naar Citymarket voor cadeautjes voor Aleksi en Maarit ivm Sinterklaas, daarna terug naar huis voor baksessie 2 met dit keer taaitaai-poppetjes en voor Omar (salsaleraar) pepernoten. We hadden het namelijk dinsdag in de auto over Sinterklaas en hij vroeg of ik hem ook wat pepernoten kon bakken. Eens kijken of we wat Hollandse gevoelens bij hem loskrijgen zo, kennelijk viert hij al jáááááááren geen Sinterklaas meer. Daarna lekker getut, met Jasmijn gekriebeld en wat krantjes gekeken met één heel leuk iets bij de advertenties namelijk een kopje 'Kerstmannen' want tja; ook die zijn weer te huur! :p Makkelijk avondeten gegeten en op naar de volgende workshop: Bachata. Een rustigere en sensuelere dans dan salsa en merengue, dus een goede afwisseling op al het snelle gedans. Kaarsjes aan, lichten gedimd en dansen maar! Was ook weer een leuke dans om te leren en dansen, en met een tevreden gevoel naar huis. Thuis lekker onder een warme douche gesprongen want bij al dat gedans zweet je natuurlijk wat en dus was het tijd voor een opfrisbeurt. Sta je onder de douche, hoor je ineens gestommel in de woonkamer!! Even douche stop en luisteren, maar geen geluid meer te horen. Raar... Na het douchen de keuken in om wat koffie te zetten en mijn laptop naar de woonkamer te verplaatsten, kom je de woonkamer in en wat denken jullie?!? Pakjes bij de balkondeur en in mijn buitenschoenen!! :D Daaaank u Sinterklaasje! :D Eerst lekker de intocht van Sinterklaas gekeken via uitzendinggemist want die had ik nog niet bekeken. Koffie, Sint-snoepgoed, kaarsjes aan, woonkamer in Sinterklaas-sfeer, Jasmijn knorrend op schoot...wat willen we nog meer?! Na de intocht mijn pakjes gepakt en voor me neergezet, daarna eerst het mooie gedicht gaan lezen. Met mijn gedachten zat ik, zoals Sint zei in het gedicht, meteen in Geleen bij de openhaard met papa, mama, Mau en Eli om me heen :) Na het gedicht mijn cadeautjes uitgepakt en mijn god wat was ik me een partij blij en dankbaar!! :D De foto van mezelf spreekt boekdelen, zowel over mijn eindgevoel als het gezicht dat ik trok bij het openen van élk pakketje! :D Dus vanuit het diepst van mijn hart zing ik bij deze nogmaals 'DAAAAAAAAAAAAAAAAAAANK U SINTERKLAASJE, SINTERKLAASJE, SINTERKLAASJE. DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANK U SINTERKLAASJE, KOM HET VOLGEND JAAR WEER!! :D' Ja, óntzettend blij met en dankbaar voor mijn cadeaus: 3 nieuwe Efteling-beeldjes, 4 Salsacd's, gevulde speculaas, chocoladeletter, staafmixer en Eftelingboekje (met cdtje en verjaardagskalender). Daarna lekker gaan slapen.

Om vervolgens donderdag 6-12, Onafhankelijkheidsdag in Finland, wakker te worden en een wasje te gaan draaien. Lekker ontbeten (mét brood met speculaas!), krant gelezen en een salsa-cd beluisterd. Daarna lekker getut en beetje bij beetje mijn spullen gepakt want ik had om 14:15u de bus naar Pori. Bestemming: bij de familie op bezoek en logeren! Vanuit het centrum dankzij Toni een lift richting Muuntajamäki 4, daar begonnen met chaos veroorzaken in de woonkamer beneden: Haast Piet was zogenaamd langsgeweest en had naast cadeaus een verschrikkelijke troep achtergelaten. Na het voorbereiden ben ik gaan koken en om 18:00u was het zover: de familie kwam thuis en mijn verhaal begon. Tijdens het koken had ik lawaai gehoord en was voorzichtig beneden gaan kijken in de gang want ik was bang. Wat spullen op de vloer zien liggen die kennelijk gevallen waren, maar snel weer naar boven. Of de kinderen durfden te kijken wat er nou precies gebeurd was? Santeri ging kijken gevolgd door Maarit en Siiri en gilde ineens enthousiast dat Sinterklaas langsgeweest was! :D Waarop ik verbaasd reageerde want 'die was gisteren (5dec.) toch al geweest?'. Anyway, met genoeg enthousiasme werd er gediscussieerd over de enorme chaos en het gevonden papiertje 'Kiire / Pekka' oftewel 'Haast / Piet' en Santeri had de eindoplossing: Paniek Piet was langsgekomen, had spullen laten vallen, was daardoor nóg meer gepanikeerd, had daardoor nóg meer dingen omgegooid en had niet eens tijd gehad een gedicht te schrijven of échte schoenen bij de haard neer te zetten (1 schoen, verder een schaats, regenlaars en pantoffel). Klinkt goed niet? De kinderen waren óntzettend blij met hun Jip&Janneke tandenborsteldoosjes en toiletzakken, Maarit en Aleksi blij met de douchesetjes en Anna-Liisa blij met ook voor haar een chocoladeletter. En Chantal? Die snapte Paniek Piet maar niet omdat die van paniek 1 pakje voor haar was vergeten: een koekjesvorm van Finland en een mooie akoestische kerstcd! Na de blijheid lekker gaan eten (macaroni met ham en kaas) met op tafel kaarsjes voor Onafhankelijkheidsdag. Daarna lekker met Maarit en Aleksi op de bank de presidentiële Onafhankelijkheids-feestavond te kijken op tv en alle jurken te beoordelen. Daarna tevreden maar vermoeid naar bed voor oh mijn god een heerlijke nachtrust!

Vrijdag 7-12 bijtijds opgestaan en Santeri uitgezwaaid want die had school, daarna met Siiri ontbeten en lekker wat spelletjes gespeeld. Om 12:00u stond Karoliina op de stoep, de families nieuwe hulp in huis die al sinds de zomer aangesteld is. Geen echte au-pair positie zoals ik want ze studeert zelf en kan dus niet fulltime bij de familie 'intrekken'. Maar eens in de week komt ze poetsen en af en toe let ze op de kids op. Heel leuke meid en fijn eens de persoon horende bij de naam gezien te hebben! :D Vond zij ook wederzijds! Raar overigens om iemand het werk te zien doen dat jij altijd gedaan hebt, en verder zelf niks te hoeven doen. Siiri was buiten aan het spelen, ik heb me binnen vermaakt met Santeri die na 12:00u terug van school kwam. Om 14:00u ben ik vertrokken richting stad omdat ik nog wat winkels wou afgaan met als resultaat nodige sokken van H&M en een prachtig nieuwe trui voor slechts 10 euro! :D Iets na vijven werd ik weer opgehaald door Toni want hij zou met me mee komen naar Tonttujen Yö oftewel de kerstmarkt-nacht in Rauma: kerstmarkt op het marktplein en winkels tot 21:00u geopend! Heel gezellig was het en gelukkig niet zo'n koud weer meer, hebben lekker rondgeneusd en zijn daarna bij Mr. Jones gaan eten, waar Johanna en vriend Lauri binnenkwamen toen wij nét zaten! :D Met z'n viertjes dus gezellig gekletst en gegeten, daarna terug richting kerstmarkt gezien Toni een leuk decoratief sleetje met kerstman had gezien. Die kopende vertelde de verkoopster dat ze er nog ene had met een rendier. En tja, Chantal kon het niet laten want leuk, mooi en de prijs erbij was niet slecht! :D Dus nu heb ik naast mijn lantaarn op het balkontafeltje mijn sleetje met rendier staan :) Tonttujen Yö sloot af met een prachtig vuurwerk aan het uiteinde van Oud Rauma, prachtig om te zien! :D En dan nog rustig neervallende sneeuw en glögi erbij optellend, en niet te vergeten gezelschap uit Pori; fijne avond geweest dus! Daarna helaas meteen naar huis want ik had mijn avonddienst omgeruild voor een ochtenddienst. Thuis wat getut en daarna voldaan naar bed.

Gisteren zaterdag 8-12 tijd voor een ochtenddienst die in de ochtend lekker, maar in de middag druk verliep. In de middag dus ook tijdelijk een wat slechter humeurtje wat weer opknapte toen ik iets na tweeën eindelijk mijn lunch at... In de namiddag nog gebeld met de arts over een patiënte waar het slecht mee gaat. Blijkt overigens de oma van vriendin Heidi Kettunen te zijn, want haar ouders zaten in de kamer; had ik in eerste instantie niet door, totdat men mijn naam vroeg om te controleren of ik inderdaad Chantal was :p Toen herkende ik ze inderdaad vaag (heb ze maar 1 keer vluchtig gezien, vandaar). Toen ik belde met de arts hadden we het erover wat voor zorg we nog geven aan de patiënte gezien de familie aangaf dat mw zelf ooit gezegd heeft de boel niet te willen verlengen als ze stervende zou zijn. Tijdens het telefoongesprek speelde mijn 'ethisch geweten' op: je bent op bepaalde momenten daadwerkelijk met leven en dood en beslist verdorie over het leven van iemand....heftig!! Goed dat je dat soort dingen door je hoofd en hart laat gaan; maakt je werk er niet makkelijker op maar maakt je wel bewust van wat voor werk je soms in handen hebt. Besloten hebben we overigens om niet te veel meer voor mw te doen en bijvoorbeeld het grootste deel medicatie te stoppen en voornamelijk pijn te bestrijden. Fijn om de schakel tussen arts, verpleegkundigen en familieleden te zijn en te merken dat je ook daarin je draai hebt. Mijn dienst eindigde overigens in een halfuur overwerk en daarna snel naar huis om vervolgens nog wat supermarkten af te gaan. 's Avonds lekker gekookt en bij de tv opgegeten, daarna voorbereid op een avondje uit. Helaas niet zoals op de planning stond: ik zou Sebastiaan treffen maar daar hoorde ik niks meer van en uiteindelijk bleek het niet te lukken, dus ben ik richting Johanna en Lauri gegaan want daar was ik ook zo min of meer uitgenodigd :) Laat het nou nét zijn dat Lord of the Rings deel 1 op tv zou komen en zij daar ook gek op zijn! :D Filmavondje dus bij gezellige mensen, mensen waarmee ik overigens ook naar The Hobbit ga als deze in de bioscoop is! :D Lekker gehangen op de bank, genoten van een biertje, wat snoepjes, belegde sneetjes brood uit de oven, een 'White Russian' (drankje, google maar) en tot slot warme glögi – heerlijke avond die eindigde om net voor drieën weer naar huis te gaan. Op de fiets overigens, mijn 1e ritje op mijn eigen fiets door de sneeuw wat prima verlopen is.

Vandaag zondag 9-12 moe en met ietsiepietsie hoofdpijn opstaan (lekker wat uitgeslapen natuurlijk), tompoezen gemaakt en per auto richting Sebastiaan en zijn vriendin Elina (sinds een paar maanden al verloofde!) om gezellig koffie te leuten. En mijn god wat zitten ze in een leuk en mooi ingericht appartement! :D Ja, was heel gezellig en lekker veel met Sebastiaan gekletst want Elina was druk met schoolwerk bezig. Na deze gezellige ochtend weer terug naar huis, genoten trouwens van het autorijden want heb weer lekker kunnen oefenen zo! Thuis mijn spullen gepakt en op richting een rustige en fijne avonddienst. Lekker gewerkt, lekker genoten :) Nu zit ik thuis en ben klaar om naar bed te gaan.


Morgen een vrije dag en misschien wel de (tot nu toe) lekkerste dag van de week: eindelijk mijn PYJAMA-DAG!!! :D Niks anders dan thuis zijn, in pyjama rondslenteren, lekker bankhangen met Jasmijn op schoot, kerstkaarten schrijven, tv/dvd kijken, en tijd om eventueel wat lezen, wat te handwerken, wat kerstversieringen op te hangen, kerstmuziek te luisteren......you name it! :D Eigenlijk had ik dat deze week willen doen maar het is er niet van gekomen. Morgen dus maar!
Lieve allemaal, fijne week en tot de volgende keer!

  • 10 December 2012 - 12:13

    Oma Bos:

    Wat een heerlijk verhaal met heel veel lekkere en leuke dingen.Het heeft hier ook goed gewinterd en mijn ruitenwissers zaten vast.Papa dacht een nieuw motortje ,maar het bleek het massacontact te zijn.Dat begrijp jij natuurlijk ook niet,maar het is voor € 15 verholpen.Je vader zit nu naast me en heeft koffie ingeschonken dat laat ik niet koud worden.Je krijgt binnenkort weer een brief.Veel liefs en groeten.OMA

  • 10 December 2012 - 17:25

    Oma V.d.flat:

    Hallo Chantal je hebt weer een drukke maar gezellige week gehad,ook bij de familie in Pori En nu op de lange latten ,ben benieuwd hoe dat zal gaan ,ik heb er heel lange uren op gestaan,heerlijk,soms alleen want Opa ging liever wandelen in de sneeuw.Hier is het kwakkel weer,maar de winter zal nog wel komen.Je hebt het weer goed gedaan deze week in je werk en in je vrije tijd fijn toch ik ben trots op je! Heel veel liefs En groetjes van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 168386

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: