Winterwonderland <3 - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Winterwonderland <3 - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Winterwonderland <3

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 December 2012 | Finland, Rauma

Terve!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een lekkere week :) Ik sta op punt van vertrek richting werk gezien ik vandaag mijn 1e nachtdienst in ga van een reeks van twee.

Maandag 26-11 begon mijn week met mijn 4e en laatste vrije dag, die ik 's ochtends heb besteed aan wat uitslapen (wekker niet gezet), wat inkopen doen en vervolgens 3 kleine tompoezen klaarmaken gezien ik bij Johanna en vriend Lauri op de koffie zou gaan. Van tevoren nog een (Sinterklaas)pakketje richting Geleen op de post gedaan, vervolgens door naar Johanna waar ik heerlijk heb genoten van alle avonturen in New York en alle foto's! :D Ze hebben het, samen met een ander koppel, ontzettend naar hun zin gehad; kreeg zelfs een heuse New York-chocoreep als thuiskomst-cadeautje! :) Na het buurten ben ik nog even de supermarkt ingedoken, heb lekker gegeten en ben rond 20:00u opgehaald door Johanna en Omar (salsaleraren dus) om de eerste avond met de dames-demogroep onze passen te oefenen. Dat was me nogal wat zeg; leuk maar érg snel liedje en dus dans! :o Kapot moe naar huis en naar bed...
...en helaas een erg slechte nachtrust gehad, geen idee waarom! Kwam niet goed in slaap en heb héél licht geslapen, was om 3:00u al wakker. Dus ging ik dinsdag 27-11 wat vermoeid richting werk voor een fijne ochtenddienst. Onverwacht nog het grootste deel van onze patiënten bekend ondanks 4 vrije dagen! In de namiddag was er voor ons overigens nog de mogelijkheid om een griepspuit te halen, en tegen mijn gewoonte in ben ik die netjes gaan halen. Henna nog gesteund, die was zich maar druk aan het maken maar alles ging goed ;) Na het werk richting supermarkt meen ik en thuis lekker gegeten, vervolgens naar salsales die ook weer erg goed en leuk ging! Na de gewone les hebben we de eerste les met de paren-demogroep gehad wat ook weer leuk maar érg snel was; zelfde liedje als maandagavond! Wederom voldaan maar moe naar huis, om nog lekker met papa te kletsen. Fijn je weer gehoord te hebben lieverd! :) Nog wat getut en daarna naar bed.
Om op woensdag 28-11 weer wat uit te slapen gezien ik avonddienst had. Nog even naar de supermarkt, avondeten klaargemaakt en vervolgens naar werk voor een fijne avonddienst. Vrij rustig gehad en fijn kunnen werken, wederom (zoals gewoonlijk) met student Ilkka. Gaat goed met hem; fijne werker! In de avond kwamen er nog wat mensen naar onze afdeling om intraveneuze antibiotica te krijgen, waaronder een Britse vrouw die vanwege werk van haar man (TVO, kerncentrale) al 7 jaar in Rauma verblijft. Lekker gekletst, erg gezellig! :) Na werk snel naar huis voor een avondje kletsen met liefste Loes, heeeerlijk je weer gesproken te hebben mups! :D Hou je haaks met al je bezigheden, maar dat komt wel goed; sterke meid ben je! :)
Donderdag 29-11 tijd voor een ochtenddienst als verantwoordelijk vpk, die wederom fijn verlopen is. Niks bijzonders eigenlijk te melden; fijne werkdag! Na werk ben ik nog even naar het appartementgebouw gegaan om afscheid te nemen van Pavla. Zij zou namelijk terug naar Tsjechië vertrekken en was op woensdag al langsgekomen op werk, maar het leek me fijn om een keer in alle rust afscheid te nemen. En ehm, Chantal was supervrolijk want HET SNEEUWDE!! :D Geen dikke vlokken, maar toch! :D Pavla's vriend heb ik ook leren kennen trouwens, die was deze laatste 2 weken bij haar op bezoek gekomen. Lekker wat gekletst en hun Lapland-foto's gekeken, ze hebben daar een geweldige tijd gehad afgelopen week en waar ik van stond te kijken is dat ze een 3 dagen-durende langlaufreis gemaakt hebben in een wit en bomig landschap met alleen kaarten en her en der wat oude sporen als 'richtingaanwijzers'! :o Knap hoor, ik doe het ze niet na! Na een uurtje gezelligheid was het tijd voor afscheid en de afspraak dat ik haar ook eens kom opzoeken in Tsjechië – zeker weten dat ik dat ga doen! Na het afscheid ben ik nog naar de winkel gegaan en wat later nog een pakketje gaan halen (ivm kerst), daarna een rustige avond thuis gehad en lekker met Jasmijn geknuffeld. Lekker op tijd naar bed gegaan voor een superlekkere nachtrust.

Vrijdag 30-11 was het tijd voor mijn laatste ochtenddienst deze week die weer fijn verlopen is, niks bijzonders te melden :) Wat wel leuk is om te melden is dat het 's ochtends al aardig wit was en het de hele dag door gesneeuwd heeft, met een prachtig wit resultaat in de namiddag/avond! :D Enige nadeel was de wind, die af en toe flink sterk kon zijn. Na werk eerst naar huis en daarna door richting supermarkt, vervolgens mijn stoeltjes opgeruimd van het balkon naar mijn opslag in de kelder, verder al wat avondeten voorbereid en daarna lekker de sauna ingedoken; jippie! :D Daarna heerlijk maar íéts té veel gegeten, daarna opfrist en richting stad gegaan want ik zou met Henna eentje gaan drinken in Mr. Jones. Was heel gezellig, hebben veel gekletst en naderhand heeft Henna me thuis afgezet want het was goed koud met die flinke wind! Thuis lekker getut en vervolgens moe naar bedje toe.
Zaterdag 1-12 lekker wakker geworden na een heeeerlijke nachtrust, ontbeten en me omgekleed. Nog een verjaardagskaart geschreven, met mijn lieve zus gekletst via facebook en zowel mijn als Jasmijns (!) kerstkalenders in de keuken geplaatst. Ik weet niet of ik dat al gezegd had maar ik heb dus voor Jasmijn een poezenkerstkalender gekocht! :D Voor Loes' hond Truffel overigens een hondenkerstkalender die gelukkig die dag met veel enthousiasme ontvangen is, whiehoew! :D Later op de ochtend ging de telefoon dat het tijd was voor mijn autorijles van die dag: ik had namelijk een tijd geleden met Pasi afgesproken dat ik bij sneeuw op de weg eerst samen met hem wou oefenen. We zijn wat door de stad gereden naar wat winkels wat erg goed ging :) Gelukkig is er pas nét sneeuw gevallen wat betekend dat de wegen nog vrij 'schoon' zijn en niet (zo) glad. Koffie gedronken bij Citymarket en daarna Pasi afgezet bij LaBamba. Ik ben langs huis gereden en vervolgens terug gegaan de stad in om verjaardagskaarten in te slaan en te shoppen bij Lindex en Seppälä met als resultaat een nieuw rokje, vestje en truitje bij Seppälä :) Daarna Pasi weer opgehaald, thuis afgezet en zelf een stukje over de hoofdweg gaan oefenen, wat weinig oefenen werd gezien de weg schoon geruimd was en dus niet moeilijk te berijden was. Volgende keer beter! Ik ben overigens niet meer naar Pori gegaan hoewel dat eigenlijk op de planning stond, maar iets in me zij dat het beter was om nog niet te doen. Niet naar de kerstmarkt daar en naar de familie gegaan dus, ook niet meer naar Vuojoen Kartanon kerstmarkt wat ik ook als idee in m'n hoofd had. Lekker fijne dag in Rauma gehad dus! :) Na de stad lekker thuis op de bank gaan zitten met Jasmijn op schoot, met uitzicht op mijn eerste paar vogeltjes op het balkon! :D Ik had namelijk 's ochtends vetbolletjes gekocht bij Lidl en eentje opgehangen, met direct resultaat dus! :D In de namiddag toen het donker was nog even een stukje gaan rijden via wat supermarkten, ook dat ging goed. Daarna lekker gaan koken en voor het eerst in mijn leven vis schoongemaakt! :D Kleine harinkjes, wat niet zo makkelijk ging vanwege de klein- en glibberigheid maar wat uiteindelijk toch goed gelukt is en ze hebben goed gesmaakt in mijn soep! :D Eéntje zag wel wat 'luguber' uit: die had z'n mond nog open alsof ie lucht hapte... :p Lekker makkelijke soep dus als avondeten, daarna wat gepoetst en nog een 'mudcake' gebakken waarvan ik een stukje bij de koffie had; lekker! In de avond nog met Geleen gekletst, dit keer ook aanwezig mijn beide oma's! :D Er werd thuis namelijk Sinterklaas gevierd en men is goed verwend heb ik begrepen, zowel qua cadeautjes als avondeten/koffie met lekkers als Geleense gezelligheid! Fijn jullie gesproken te hebben lieverds, fijn dat jullie het gezellig hadden! Maak maar een foto van het cadeau van Sinterklaas uit Finland, post ik die (heb ik zelf geen foto van genomen). Verder een rustige avond thuis gehad, helaas niet meer uit geweest (baal baal).
Óntzettend lekker geslapen met als resultaat pas om 10:00u opstaan vandaag zondag 2-12 (allereerst even samen met Jasmijn in bed gelegen), makkelijk ontbijten en vervolgens dik aankleden voor een rondje Oud Rauma (ivm kerstétalages, is wedstrijd van) en supermarkt Prisma: het was namelijk -15 graden!!! Schrok ik zelf best van gezien het wel al onder het vriespunt was sinds donderdag, maar hooguit een graad of -3/-7. Goed koud vandaag dus maar dat mocht de pret niet drukken: heerlijk winterweer en met een zonnetje op de achtergrond gaf dat heerlijk wandelweer met prachtig gekleurde luchten! :D Lekker door wit Oud Rauma gelopen, wat inkopen gedaan bij Prisma en vervolgens naar huis om om 13:00u Pasi en kennissen op te halen want we zouden bij ABC gaan eten. Was gezellig; Chantal met 1 licht aangeschoten (Pasi) en 2 flink aangeschoten/beginnend dronken personen (Miia en Teppo) in de auto en aan het eten! Heb m'n dienst als chauffeuse weer bewezen, en ook vandaag ging het rijden weer goed! Oh trouwens, over mijn inkopen van Prisma: die ging ik naar de koeling brengen hier in de kelder maar beeld jullie je eens in: daar was ik me aan het opwarmen vergeleken met buiten hahahaha! :D Best grappig/raar idee niet? Na het eten ben ik thuis lekker wat uurtjes gaan slapen, met op het laatst Jasmijn weer in mijn armen. Is toch wel fijn moet ik bekennen, hoewel het zeldzaam is én blijft dat ze in bed mag! Ik had trouwens helemaal geen zin om te gaan slapen, gezien het zóóó'n prachtig winterweer was; sneeuw dwarrelde rustig naar beneden, geen wind, rust, alles wit... Wauw :)
Nu lekker aan de koffie met kerstkalender-chocola, zometeen dus richting werk!


En verder staat me een ÓNTZETTEND lekkere week voor de deur: vandaag nachtdienst, morgen (maandag) nachtdienst en vervolgens maar liefst 3 VRIJE DAGEN!! Tel daar op dinsdag nog een slaapdag bij op en Chantal heeft het weer luxe! :D Op dinsdag en woensdag 2 workshops van mijn salsaleraren (dit keer Merengue en Bachata), op woensdag waarschijnlijk nog met Lotta de stad in om te shoppen en koffie te drinken, zelf Sinterklaas vieren op woensdag-donderdag, Sinterklaaslekkers bakken, donderdagavond naar de familie om daar Sinterklaas te vieren en te overnachten (:D), vrijdag 'Tontujenyö' oftewel 'Kaboutersnacht' als in de kerstkabouters/trolletjes wat inhoud dat er een kerstmarkt is in de stad en winkels tot 's avonds laat open zijn en er op straat tonttu's rondlopen (waarschijnlijk gaat Toni, die vriend uit Pori, mee daar naar toe), en ik hoop op vrijdag maar in ieder geval zaterdag uit te gaan (zaterdag tref ik in ieder geval Sebastiaan, die Nederlandse jongen). Oftewel: weer een superweek voor de boeg met als afsluiting a.s. weekend 2 avonddiensten.
Lieve mensen: vanuit een prachtig wit winterwonderland-Rauma wens ik iedereen tevens een ontzettend fijne week toe en voor degenen die Sinterklaas vieren van de week: geniet ervan! :D Ik hoop dat de sneeuw in Nederland ook een prachtig wintergevoel geeft, geniet er maar van! :)

Ontzettend veel liefs en een dikke kus voor een ieder,
Chan

  • 02 December 2012 - 21:44

    Ma:

    Bij ons was het vandaag 2 gr. C en wij zijn gaan wandelen met Annemie en Tars. Vanuit Waterval (gehucht bij Ulestraten) een ronde van zo'n 10 km. Ook hier af en toe flink de wind van voren (letterlijk), maar het is heerlijk om buiten te zijn.
    We hadden inderdaad een gezellige Sinterklaasavond bij de open haard. De foto's komen vast jouw kant op! Ik heb overigens het cadeau van de Finse Sint aan de muur gehangen; Annemie vond het ook erg grappig! En ik hoop dat wij ooit ook naar Lapland kunnen gaan; er waren dezer dagen verschillende krantenartikelen over reizen naar Lapland. Dat is een grote wens van mij!
    Fijne werkweek gewenst!
    Liefs,
    ma x

  • 03 December 2012 - 11:58

    OMA Bos:

    Lieve Chantal,

    Wat fijn om al die enhousiaste berichten te lezen.En dat je zo van de sneeuw kan genieten.
    Goed,dat je aan die a

    aan die Salsa lessen bent begonnen.Sorry ik ben wat naar beneden bezakt,maar ik ga gewoon door.
    Van Rauma in sneeuw kan ik me ook iets voorstellen.Ik vond het ook heel mooi.Gisteren hebben we Sinterklaas in Amersfoort gevierd.Sanne en Mark waren er ook.Ik kwam ne 23.00 uur pas weer in Sittard terug.Een vermoeiende ,maar gezellige dag.Sinterklaas in Geleen was ook erg gezellig.Jouw vader en moeder hadden voor ons een kalender gemaakt met de foto,s van jullie vacantie met z,n vijven.Geweldig.
    Lieve Chantal het allerbeste,voer de vogeltjes en tot schrijfs.LIefs OMA

  • 03 December 2012 - 15:10

    T. Carla:

    Lieve Chantal,
    Nou, jij hoeft je echt niet te vervelen daar!
    Wat een vol, maar gezellig en creatief programma.
    Vandaag hier ook de eerste sneeuw, maar natuurlijk niet zo mooi als in Finland.
    En gelukkig ook niet zo koud!!
    Leuk dat ik de plaatjes herken, goede herinneringen aan Rauma.
    Lieve groet

  • 03 December 2012 - 19:35

    Oma Vd Flat:

    Hallo Chantal,wat heerlijk voor jou die sneeuw,het deed mij denken aan al onze vacantie,s in Oostenijk, zalig ! als ik daar nog aan denk,als je de gelegenheid hebt ergens buiten te gaan langlaufen geniet er maar van.Ja we hebben gezellig Sinterklaas gevierd en jij was er ook nog even bij geweldig ! Heel veel lieve groeten en tot een volgende keer x x x Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 168390

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: