Heerlijke week: veel vrij én super handwerkcursus! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Heerlijke week: veel vrij én super handwerkcursus! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Heerlijke week: veel vrij én super handwerkcursus!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

25 November 2012 | Finland, Rauma

Moi!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een rustigere werkweek, maar wel een gezellig volle/bezige week!

Maandag 19-11 begon ik met een vrije ochtend met wat supermarktreisjes en nog een scholing over tuberculose op werk, daarna hup mijn bed in gezien ik mijn reeks nachtdiensten in zou gaan. In de avond lekker gegeten, daarna op naar werk waar ik samen met collega Ritva een zeer rustige nacht gehad heb.
Dinsdagochtend 20-11 mijn bed in en na het middaguur weer opstaan, iets wat ik normaal niet zou doen gezien er nóg een nachtdienst zou volgen, maar we hadden van werk weer een werkoverleg in gelegenheidscentrum Helmiranta en daar zou ik ook heen gaan. Rond half 3 vertrokken Heljä, Anne, Hanna-Leena, Pirjo en ik naar een erg mooi Helmiranta. Ongeveer 10km van Rauma af liggend, aan een uitloper van de zee. Érg mooi, strak en modern uitziend centrum met een prachtige ligging zo in de natuur. http://www.helmiranta.fi/, 'kuvagalleria' voor foto's. We kregen eerst een korte speech van de eigenares, daarna volgde overheerlijk eten (buffetvorm: enkele salades, en vleeslapjes met aardappelgratin) en vervolgens koffie met panacotta toe. Daarna kwamen we bij het gedeelte waarvoor we overleg hadden: bespreken hoe het momenteel op de afdeling loopt en is gelopen, en hoe we naar de toekomst kijken. Een erg goed overleg gezien we het dus de laatste tijd góéd druk (gehad) hebben, en kijkend naar de toekomst met verbeterpunten zaten we allemaal op één lijn. Na het overleg nog koffie met taart toe, daarna terug richting Rauma waarna ik vervolgens nog even naar salsales gegaan ben en vervolgens mijn 2e nachtdienst in, wederom met Ritva en een erg rustige dienst.
Woensdagochtend 21-11 naar bed en rond een uur of 11:00 weer op, gezien ik nog een afspraak bij de chiropractor had. Daarna direct terug naar huis om weer verder te slapen ivm nachtdienst 3. 's Avonds lekker gegeten en nog gekletst met pa en ma via msn; super jullie weer gesproken te hebben en wat heerlijk dat jullie zó genoten hebben van jullie weekendje Brugge samen! :D Tel de foto's daar nog eens bij op en dan begint een bezoekje Brugge mijzelf te kriebelen... Nachtdienst 3 draaide ik samen met collega Maarit, en wederom hadden we het goed rustig. Tijdens de ochtendronde nog complimenten gekregen over mijn manier van werken van een patiënt die ik alleen aan het begin van mijn dienst gezien heb; moet je nagaan! :D Ja, dat doet érg goed complimenten van zowel collega's als patiënten. Aan het begin van de week namelijk ook nog op werk te horen gekregen dat ik een mooie meid ben en Ritva zei in de nachtdienst dat ik van de jongsten op de afdeling de meest hardwerkende ben. Bloos bloos bloos!!
Donderdag 22-11 heerlijk mijn bed ingedoken voor een welverdiende rust gezien al die onregelmatige dagen die ik tussen mijn nachtdiensten door had. En ik moet zeggen dat ik het goed volgehouden heb zo :) Donderdag ben ik na het middaguur opgestaan en wederom richting werk gegaan voor een scholing over onze 'persoonlijke pagina' waarop alles omtrent werk, ziekteverlof, vakanties, aanvragen e.d. op te vinden en in te vullen is. Erg interessant en ik ga nu ook inloggegevens krijgen want die had ik om de een of andere reden nog niet gekregen! Vóór die scholing had ik overigens nog met collega Pirjo overlegd ivm vervoer naar de wondzorgscholing in Pori die op de vrijdag zou plaatsvinden. Daarover zometeen meer. Na de scholing door naar de supermarkt en terug naar huis waar ik mijn keukenraam gepoetst heb en het oude gordijn heb afgehaald. Ik moest namelijk nog stééds het nieuwe gordijn gemaakt door mama gaan bevestigen! Schaam me dood, maar heb er sinds het terugkomen van vakantie totaal geen rust en tijd voor gevonden. Maar vóór het ophangen nog even een pakketje ophalen en naar Lidl, daarna wasje draaien en avondeten, en toen was het tijd voor mijn nieuwe gordijn!! :D En MIJN GOD WAT IS HET MOOOI!!! :D Lieve oudertjes van mij: óóóóntzettend bedankt voor jullie liefde, tijd en energie die in dit gordijn gestoken is door jullie! :D Heerlijke geur van thuis hangt er nu nog aan en de liefde straalt er van af :) Sjoen sjoener mooist!!! :D En pa: ben helemaal dol op de fretboortjes – wat een handige dingen! :D Na het ophangen van mijn gordijn lekker koffie gedronken met een heerlijk yoghurttoetje van Lidl erbij (McKennedy, toffeepopcorn-smaak) en 3 afleveringen van Dag Sinterklaas gekeken. Ik blijf kriebels krijgen van dat muziekje en tranen in mijn ogen, net zoals toen ik nog een kleine meid was en Dag Sinterklaas op tv keek :') Zucht....kon ik maar een weekje terug naar mijn jeugd :)

Vrijdag 23-11 tijd voor mijn 1e vrije dag, die besteed is aan een scholing Wondzorg samen met collega Pirjo. De info over die scholing heeft al een tijd opgehangen op werk, maar gezien ik dacht dat het qua vervoer voor mij vrijwel onmogelijk zou zijn (met bus naar Pori, dan vanuit centrum nog richting Spahotel op strand Yyteri) heb ik er niet meer naar omgekeken, totdat we er maandag over spraken en het toch wel leuk leek om te gaan. We konden ons nog inschrijven en gelukkig kon Pirjo rijden, dus hebben we een goed verzorgde en zeer interessante dag gehad! Fijn overigens om ook eens dat hotel aan de binnenkant te zien, gezien de buitenkant allesbehalve mooi is: strak, grijze steen, saai. Binnenkant daarentegen erg mooi verzorgd en mooie ligging aan het strand! Aan het eind van de middag waren we weer terug in Rauma, waarbij ik aan het eind van de middag nog richting stadscentrum gegaan ben vanwege de officiële Kerstopening: toespraak door burgemeester en daarna ontsteking van alle kerstlampjes, zowel in de megaboom als van de decoratieve verlichting boven de straten. Leuk om weer mee te maken, en ook leuk om enkele goed versierde etalages te bekijken daarna! Terug richting huis maar eerst nog even op en neer richting enkele supermarkten, daarna écht terug naar huis om Jasmijn eten te geven en zelf te genieten van een voetenbadje met wat warms te drinken. Daarna al wat spullen gepakt voor mijn vrije weekend in Pori, vervolgens lekkere tutavond met wat dvd's.
Gisteren, zaterdag 24-11, in de ochtend richting Pori, waar ik rond half 10 Satu's nieuwe stulpje betrad! :D Satu is begin deze maand verhuisd naar een appartement in het centrum van Pori; mooi ding op een goede locatie! :D Na even rondkijken zijn we meteen doorgelopen richting bieb, waar ook een leermogelijkheid zit waar allerlei cursussen gegeven worden gedurende herfst en winter. Vergelijk het met Otsola; de 'school' waar ik toen taalcursus Fins volgde. Want zoals al een keer vermeld zouden Satu en ik 2 dagen een handwerkcursus gaan volgen, namelijk werken met polymeerklei (FIMO). We hadden een kleine groep van zo'n 8 vrouwen en een leuke lerares die in het begin wel wat lost moest komen. Vrij 'verlegen' maar na een uurtje was daar niks meer van te merken toen ze ons uitleg gaf over alles; thuis in haar eigen interesse/hobby! :D Ja, heel aardig en goede uitleg van haar gekregen, ook de mede-hobbynaars waren erg gezellig! En ondanks dat we eerst dachten 'hoe kan een cursus 2 dagen, van 10-16:15u duren??' zijn we 2 volle dagen constant bezig geweest met onze klei!! :D Het is moeilijk uit te leggen maar om het eenvoudig en simpel te houden: door diverse kleuren klei te combineren, in pasta-maak-aparaten te verdunnen/mengen, uit te rollen, te kneden, weer uit te rollen, in stukjes te snijden, bij elkaar te voegen, weer te kneden en uit te rollen, ontstaat er uiteindelijk een lange rol met aan de binnenkant een patroon van bijv. een boomblad of bloem! :D En ondanks dat we bij het zien van voorbeelden in een vitrine enkele maanden geleden dachten: 'dit lukt onszelf nóóóóit zo mooi!' en 'hoe word zoiets moois gemaakt? Moeten we ook verven?' zijn de resultaten MEER DAN BOVEN VERWACHTING!!! :D De zaterdag hebben we onze tijd besteed aan het maken van een boomblad en een roos. Na de cursus merkten we dat we toch flink wat energie verbruikt hadden; honger! Na eerst wat winkels snel af te gaan vóór sluitingstijd zijn we uiteindelijk weer bij RAX gestrand voor avondeten, waar we eerst even van de 'schrik' moesten bekomen; gerenoveerd en mijn god wat knus en mooi daarbinnen geworden! :o Dus, met de woorden die Satu gebruikte: nu moet iedereen die Pori en RAX bezocht hebben wéér een keer langskomen om de nieuwe RAX te ervaren! ;) Dus jullie horen het: allemaal hierheen!! Na RAX zijn we naar Satu thuis gegaan, waar we uiteindelijk een avondje bankhangen en film (Da Vinci Code) kijken verkozen hebben boven uitgaan. Rond 01:00u uiteindelijk naar bed gegaan voor een goede en welverdiende nachtrust.
Vandaag, zondag 25-11, lekker ontbeten en op naar cursus dag 2 die we eerst besteed hebben aan het maken van een eenvoudige bloem (qua uiterlijk he, maken was allesbehalve simpel!) en vervolgens het toepassen van dat wat we gemaakt hadden. Ik moet zeggen dat er best wat klei, tijd en energie in het maken van zo'n rol(letje) zit, maar van zo'n rol heb je hééééél lang plezier! Gezien je er telkens maar 1 millimeter dikke plakjes vanaf snijd en het materiaal zeker een jaar te houden is, kunnen jullie je wel inbeelden hoe zeer het maken ervan zicht loont! Het toepassen werkt overigens zo: je zorgt voor een eenvoudige, éénkleurige achtergrond waarop je de dun afgesneden plakjes met motief op aanbrengt. Vervolgens rol je het geheel wat glad en drukt met een koekvormpje er een vorm uit. Daarna word het geheel gebakken op 150 graden celsius gedurende ong. 10-15 minuten. Klaar is kees en mijn god wat had iedereen mooie dingen gemaakt!!! :D Eén meisje had ontzettend mooie dingen gemaakt; moest me inhouden om te vragen 'wat is ervan te koop?'. Ja; al met al een ÓNTZETTEND geslaagde handwerkcursus die we zeker nog eens gaan herhalen, en die ook zéker kriebelt om thuis te gaan doen! :D En gezien ik met mijn rolletjes nog even vooruit kan en al het geleerde goed is blijven hangen... Na de cursus nog even naar Satu toe, en vervolgens via Prisma (cadeautje voor Siiri halen, Minnie Mouse-puzzel) richting de familie om Siiri's verjaardag te vieren en elkaar allemaal weer eens te zien! Lekker met de kids gespeeld, lekker gegeten, lekker gekletst, en alweer plannen gemaakt om wederom bij de familie langs te gaan. Superavond geweest dus!


En nu is het weer tijd voor een nieuwe werkweek die begint met mijn 4e vrije dag morgen. Ik ga dan nog bij Johanna langs die vandaag is teruggekomen van haar weekje New York met vriend en vrienden. Verder weer de normale dingen zoals werk, salsa en thuis zijn bij Jasmijntje.
Fijne week allemaal!!

  • 25 November 2012 - 21:59

    Pa:

    wauw !

  • 26 November 2012 - 10:10

    OMabos:

    Ik begrijp er niets van.Ik druk op reactie plaatsen en nu is mijn eerste bericht er helemaal niet op gekomen.Nog maar eens proberen.Ik bewonder je producten bij het polymeren.Je bent met veel leuke dingen bezig en op je werk wordt je ook gewaardeerd.Je hebt een goede keus gemaakt om naar Finland te gaan.Ondanks de lange winter die komen gaat hoop ik,dat je er op je gemak blijft voelen.Zaterdagavond ben ik op de Mauritslaan uitgenodigd,daar verheug ik me op.Lieverd hou je en ik hoop,dat dit bericht wel aan komt Veel liefs OMA bos

  • 26 November 2012 - 15:17

    Annemie:

    Je bent al net zo creatief als je moeder!

  • 27 November 2012 - 07:13

    Ma:

    Veel later dan normaal ben ik nu pas aan het lezen van je blog toe gekomen. Maar ik heb weer kunnen genieten van een positief verhaal en ik ben trots op je vanwege de complimenten die je krijgt! En wat goed dat je zo constructief mee kunt denken in het overleg over jullie afdeling!
    En van jullie producten valt me de mond open; wat PRACHTIG! Daar kun je nog veel plezier aan beleven!
    Liefs, ma X

  • 27 November 2012 - 09:29

    T.Ing:

    he lieve nicht!
    weer even tijd om je blog te lezen. je leven daar is al net zo veelkleurig als de prachtige dingen die gemaakt werden op de cursus.
    erg fraai! misschien kan je jouw rolletje ook nog gebruiken om knoopjes van te maken en n bestaand bloesje uniek te maken.... lijkt me best leuk :)
    en heerlijk ontspannend en voldoening gevend om zo creatief bezig te zijn met je handen.
    ik net n weekend Groningen gehad.
    zondagmorgen eerst het Vormsel en tevens mijn afsluiting van de werkzaamheden in de kerk daar. was mooi, maar ook wel even slikken.
    daarna naar het huis in Groningen. oom Ron en Mark wonen er erg mooi.
    het is best maf om bekende en vertrouwde dingen in n andere context te zien. maar ze doen het goed.
    en zij zullen hetzelfde hebben, denk ik, als ik half januari verhuisd ben naar mn flatje in Hilversum.
    hoop dat jij daar ook gauw langs kan komen...
    maar misschien dat ik eerst maar eens naar jou toe moet komen???
    we gaan het zien :)
    dikke knuffel vanuit Amersfoort!!

  • 29 November 2012 - 11:50

    Oma V.d,Flat:

    Hallo Chantal,ik ben laat met jou te antwoorden,maar ik kreeg jou nieuwe blog niet door,maar nou is het toch gelukt.Geweldig wat een mooie dingen kun je nou maken , wat fijn dat je de vrije tijd zo goed besteed.Opje werk gaat het ook prima,ik ben heel trots op je .Houwe zo maar dat lukt jou wel.Veel liefs van je oma en een dikke kus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 168386

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: