Drukke werkweek om, rustigere in aantocht! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Drukke werkweek om, rustigere in aantocht! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Drukke werkweek om, rustigere in aantocht! :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

18 November 2012 | Finland, Rauma

Moikka!
Weer een drukke maar gezellige week achter de rug :)

Maandag 12-11 werd ik na een vrij goede nachtrust wakker wat me verbaasde, gezien het stormachtige weer dat 's nachts en overdag heerste. Normaal slaap ik dan erg slecht maar heb genoten van mijn nachtrust! :D Op werk werkte ik voor het eerst samen met mijn nieuwe student, dit keer een Finse jongen; Ilkka. Ik ben geen hoofdbegeleidster, maar wel een 'gewone' begeleidster. Was een fijne werkdag zonder te veel gekkigheid, lekker rustig gewerkt maar toch voldoende te doen :) Wat me die dag overigens érg raakte en wat goed doet was het volgende: van het weekend was een patiënt overleden waar ik afgelopen week ook voor gezorgd heb. Familieleden kwamen nog wat met de arts bespreken en daarna riep een van hen me bij haar. De dochter van de overleden patiënt gaf me wat lekkers als bedank aan ons állen voor de zorg, maar juist aan mij gaf ze het bedankje omdat ze zich mij het beste kon herinneren om dat ik dus ook die patiënt verzorgd heb maar op de 'diepstgaande manier' zorg verleend heb. Hiermee bedoelt ze dus diepgaand qua gevoel voor de situatie maar ook hen als familieleden. Mijn god wat raakt zoiets je tot diep in je hart als jíjzelf als persoon word geroepen en goede lof te horen krijgt; wauw! :') Daar werd ik wel even stil van ja.
Na het werk naar huis, lekker Jasmijn op schoot gehad en daarna richting supermarkten voor wat inkopen. Lekker gegeten 's avonds en daarna opgefrist voor een avondje bowlen met de Salsa-groep! :D Was ontzettend gezellig en ik heb een aantal strikes weten te gooien. Na bowlen zijn er nog een aantal mensen wat gaan drinken bij Mr. Jones waarbij ik ook nog even mee ben gegaan. Toen naar huis voor een goede nachtrust.
Want dinsdag 13-11 weer tijd voor een ochtenddienst die héél lekker verliep! :D Het was een vrij rustige dienst (in ieder geval bij ons op de eindunit) en we waren binnen een uur al klaar met de artsenvisite. Alle opdrachten dus in rust kunnen uitvoeren en een fijne dag gehad, met als afsluiting werkoverleg met ook een presentatie over bijvoeding (Nutridrink, Cubital). Interessant en ook werkoverleg was goed. Daarna nog feedback opgeschreven voor mijn student, toen door naar wat supermarkten en naar huis om daar weer met Jasmijntje te knuffelen, te eten, en vervolgens naar Salsa-les te gaan. Ook dat was weer erg leuk en gezellig, maar ik heb er wel een óntzettend misselijk gevoel aan overgehouden! :p We hadden namelijk een stukje waarin de meiden een dubbele draai moesten maken, met snelheid dus. Maar ja; als je dat keer op keer moet herhalen (weliswaar met wat andere passen er tussendoor) krijg je op een gegeven moment wel een misselijk en 'overgevend' gevoel ja...en laat Chantal nou net iemand zijn die dat al krijgt bij een paar rondjes draaien op een bureaustoel! Niet zo leuk dus, maar wel erg gelachen tijdens de les. Terug thuis nog even getut, toen op naar bed.
Woensdag 14-11 volgde er namelijk weer een vroege dienst die wat drukker verliep dan de dinsdag, maar op de eindunit op zich wel lekker verliep. Wederom VAC-wondzorg mogen doen en laten zien aan wat collega's, verder taken uitgevoerd die we overgedragen kregen door de verantwoordelijk vpk van onze unit (collega Heli). Lekker gewerkt met z'n allen en met een goed gevoel naar huis. Thuis lekker een wasje gedraaid, getut met Jasmijn, gepoetst en mezelf wat opgefrist voor het etentje bij Johanna thuis! Zoals gezegd gaat Johanna in december met haar vriend verhuizen naar Tampere en ze gaf die avond voor Henna en mij een 'afscheidsdinertje/pikkujoulu'. Eerst ben ik nog een fles wijn gaan kopen (weer legitimatie moeten laten zien, en geprobeerd hier 'blij' om te zijn zoals afgesproken met oma v/d Flat – lukte niet echt) en daarna door naar Johanna waar in het trappenhuis al een óntzettend lekkere kooklucht hing! :D We hebben als voorafje aardpeersoep gehad (mijn gód dat was lekker!!! Écht herfst/wintersoep!!), als hoofdgerecht rodebietentaart uit de oven geserveerd met sla, en als nagerecht 'snelle' tiramisu. Ja, we zijn goed verwend daar en vroegen ons af wanneer Johanna haar restaurant opent haha! :p Na het eten is Henna al naar huis gegaan, ik heb met Johanna nog een bankhangavond gehad met wat heen en weer gezap op tv. Héérlijk zo'n hangavond in goed gezelschap; volop genieten, wijn drinken en kletsen! :D Rond een uur of 1:00 naar huis gefietst, toen lekker gaan slapen.

En op donderdag 15-11 's ochtends in bed eerst met Jasmijn geknuffeld, daarna de douche ingesprongen, ontbeten en de stad in want ik wou gaan (etalage)winkelen! :) Gelukkig was het beter weer dan woensdag; toen regende het zowat constant (regen/miezer) – nu scheen de zon een beetje en zag de hemel er vriendelijk uit. Lekker van de stad genoten en het winkelen en tijd voor mezelf, niks gekocht uiteindelijk maar dat was ook niet de bedoeling :) Alleen het kijken is al leuk! Bij supermarkt Citymarket werd er nog koffie geserveerd met een koekje erbij, daar ook van genoten. Onderweg naar huis fietste er een oudere man voorbij die me ontzettend aan opa v/d Flat deed denken, wat me in een verdrietige staat bracht en me mijn beide opa's ineens ontzettend liet missen! :( Mis jullie lieverds, denk veel te weinig aan jullie! Terug thuis mijn wasje opgeruimd, ananas gegeten (jum!) en op richting Mari want ik zou bij haar en vriend Jarno koffie gaan drinken :) Heel gezellig weer en genoten van een door Jarno gemaakte tiramisu, maar dan in 'toetje-vorm' – lekker! :D Lekker daar een paar uur doorgebracht, daarna terug naar huis om lekker te koken en eten onder genot van dvd Friends. Verder een lekkere tutavond met nog meer Friends, vervolgens naar bed voor een nodige nachtrust.

Vrijdag 16-11 weer een vroege dienst met Ilkka als teamgenoot waarmee ik overigens de hele week samen mee heb gewerkt. Fijne student, jups! Vrijdag was een fijne dienst en aan het einde van onze dienst was er iets wat in geen eeuwigheid meer gebeurd is bij ons op de afdeling: zowat de helft van onze bedden leeg, geen patiënten meer!! :o :D Óntzettend veel patiënten met ontslag gegaan dus, wat natuurlijk erg fijn is voor zowel hen als voor ons. Hoewel, zo rustig op de afdeling heeft ook z'n nadelen...weinig te doen enzo. Oh trouwens, nog wat leuks te melden! :D Ik kwam in de middag van het toilet af van werk en liep zowat tegen afdelingshoofd Ulla aan die mij nét moest hebben! Ze had me namelijk opgegeven voor een vijftal scholingsdagen waarna ik officieel studentenbegeleidster zal zijn, en dus 'buddy' van Hanna-Leena die de aansprakelijke is en zal blijven. Maar mijn god wat sjiek dat men mij zo'n zaak toevertrouwd en me een taak geeft op de afdeling! :D Wellicht ook een positief iets kijkend naar de toekomst...?? Na werk ben ik nog naar winkel HongKong (winkel in trant van Blokker) en supermarkt S-market gegaan, daarna terug naar huis met in de avond mijn saunauurtje waarvan ik íets langer genoten heb dan normaal: ik was eerder erin gegaan gezien vóór mij niemand is! Lekker genoten in alle rust, lekker alles uitgezweet. Daarna lekker gegeten en een tutavond gehad met op tv (via dvd) een paar afleveringen Friends. Daarna lekker naar bed en ontzettend goed geslapen!
En gisteren, zaterdag 17-11, weer bijtijds op voor wederom een vroege dienst. Die we dus énorm rustig hebben doorgebracht gezien de vele lege bedden! Nu is er op de eindunit sowieso veel minder te doen geweest dan op de beginunit gedurende de hele week, nu dus nóg minder! Lekker gewerkt en tijd gehad om zelf ook onze pauzes te nemen en houden; fijn zo! :D Daarnaast weer de VAC-wondzorg mogen begeleiden, want dit keer deed een collega (Pirjo) deze. Fijn om ook op begeleidend vlak bezig te zijn, en al helemaal fijn om te horen dat Pirjo van mening is dat ik ook de taak als 'wondverplegings-aansprakelijke' mag gaan krijgen gezien zij (en mede-aansprakelijke Päivi) in de toekomst met pensioen zullen gaan en iemand deze taak dus zal moeten overnemen! :D Mijn god wat HÉÉÉÉRLIJK dat iedereen dit soort taken begint toe te vertrouwen! :D Nu heb ik sowieso al eens nagedacht over een eventuele specialisatie in de toekomst, en wondverpleegkundige is zeker iets wat mij wel leuk lijkt hoewel dit niet altijd voorkomt op onze afdeling. Maar goed, nogmaals: fijn dat ik dit soort taken krijg aangereikt en op me mag nemen, want ook kijkend naar mijn toekomst op de afdeling klinkt en voelt dit goed! Na werk ben ik nog naar Lidl gewandeld en daarna terug naar huis gegaan waar ik weer lekker met Jasmijn heb geknuffeld, eindelijk belangrijke papieren heb geperforeerd en in mijn klapper gestopt heb, lekker gegeten heb en vervolgens nog Sinterklaasjournaal gekeken heb. Daarna op tijd naar bed, want daar had ik zin in en gezien het hier al zo vroeg donker is...is het makkelijk om eerder naar bed te gaan!
Met vandaag, zondag 18-11, mijn 6e en laatste ochtenddienst van deze week die wederom rustig verlopen is vanwege het lage aantal patiënten. Na werk was het tijd voor 'uit eten' samen met Pasi en kennis Mia bij ABC, wat érg geslaagd was zowel qua lekkerheid als gezelschap! :D Naderhand terug richting huis, opfrissen, en op naar de volgende afspraak: samen met Lotta eerst koffie drinken en daarna niets minder gaan bekijken dan het laatste deel van de Twilight-reeks; Breaking Dawn deel 2! :D En mijn god wat een goede film was het; super genoten! Uiteindelijk wat minder 'heavy' dan verwacht, maar desalniettemin een goede film en goed einde van een superreeks! :D

En nu zitten we, net terug van de film, voldaan aan de thee met wat lekkers ('voisilmäpulla' oftewel 'boteroogbroodje' gebakken door schoonmoeder van collega), en zijn we klaar voor een nieuwe week die er qua werk wat rustiger aan toe gaat dan afgelopen week: slechts 3 diensten en wel nachtdiensten startend vanaf morgen (ma 19-11). Daarna is het genieten van maar liefst 4 (!) vrije dagen, dus een lang vrij weekend! :D Oh, tel daar ook nog eens de 'uitslaapdag' (donderdag) na mijn laatste nachtdienst bij op en we kunnen stellen dat ik een héééérlijk lang vrij weekend in het vooruitzicht heb liggen met o.a. kerstopening in stad en weekendje Pori! :D Aan het begin van de week wel een wat druk programma naast mijn nachtdiensten en het daarbij slapen overdag, maar hopelijk overleven we dat ook gewoon – zal wel moeten! Informatieuurtje op afdeling, afdelingsoverleg in gelegenheidscentrum Helmiranta, chiropractor, salsalessen...drukdruk dus!
Lieve allemaal: ook aan een ieder van jullie weer een ontzettend fijne week toegewenst en tot de volgende blog!

• 19 November 2012 - 11:04

OMA Bos:

LIeve Chantal

Hopelijk komt dit bericht wel aan,want ik ben wat zenuwachtig geworden.Het hele bericht van jou was weggevallen,Fijn,dat je zo gewaardeerd wordt door de familie van de patienten en ook.dat je voor de studentenbegeleiding bent gevraagd.Nu niet meer misselijk worden bij het dansen,daar is het veel te leuk voor.Wens je veel succes met alles Veel liefs OMA

• 19 November 2012 - 17:44

Oma V.d.Flat:

Chantal wat fijn voor je dat je door de familie van de overledenen nog benaderd bent,dat heb je voor je hebt toch een bepaalde uitstraling dat klopt,ook dat ze je vragen voor studentenbegeleiding,dat zul je nog vaker ondervinden in je leven.je kunt op de goede manier in je werk en met de mensen omgaan.Froficiat meisje,ik ben trots op je!!!! Een hele dikke knuffel van Oma.(heb je mijn poezenkaart al ontvangen?DAAAAG!!

• 20 November 2012 - 09:35

(trotse) Pa:

Je bent weer goed en gezellig bezig daar !