Weer een fijne week om, we zitten goed hier! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Weer een fijne week om, we zitten goed hier! :) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Weer een fijne week om, we zitten goed hier! :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

30 September 2012 | Finland, Rauma

Moikka lieve allemaal!
Weer een nieuwe blog na een omgevlogen week. Helaas grotendeels in herfstweer; mijn god wat heeft het vaak geregend hier! Kennelijk nu al 3x zoveel regen gevallen in september dan normaal gesproken... Weer of geen weer; we hebben ons geamuseerd!

Maandag 24-9 begon mijn week met overdag vrij en tijd om de supermarkt te bezoeken, daarna ben ik bij Mari in de tuin appels en pruimen gaan verzamelen zoals ik mocht, en later op de middag heb ik nog even wat uurtjes geslapen, gezien ik een nachtdienst had. Lekker simpel gegeten en daarna door naar een rustige nachtdienst, samen met collega Pirjo. Lekker gewerkt!
Dinsdag 25-9 was het eerst slapen geblazen, maar helaas niet tot in de avond gezien ik om 14:00u nog een doktersbezoek had staan, en wel voor het verlengen van mijn Pil-recept met als 'beloofd' de Pap-test (uitstrijkje). Ik had een aardige vrouwelijke arts, die zelf ook geen Finse bleek te zijn maar Engelse! :D Zij woont al dik 7 à 8 jaar in Finland, verhuisd vanwege de liefde natuurlijk ;) Na bloeddruk te hebben gemeten en wat algemene vragen gesteld te hebben was het tijd voor het minder leuke gedeelte. Wellicht raar dat ik hier zo open over spreek in mijn blog gezien íedereen dit kan lezen, maar zelf vind ik dat niet erg :) Ben echt niet de enige op de wereld waarbij dit soort onderzoeken gedaan worden, en ook dit hoort bij mijn belevenissen hier! Naast de Pap-test heeft de arts ook meteen een chlamydiatest gedaan gezien ze hier naar vroeg en dit nog nooit bij mij gedaan is. Gezien deze ziekte vaak symptoomloos is goed om voor de zekerheid te testen! En ik ben ook blij dat dit allemaal gedaan werd :) Wat nog fijner is is dat dit alles gratis is geweest! Kennelijk moest je dit soort onderzoekjes ooit betalen, maar sinds een aantal jaar is het volledig gratis. Over 5 jaar zijn we weer aan de beurt! :) Na het artsbezoek nog even een verdieping hoger gaan vragen of men me vergeten was ivm mijn moedervlek, maar gezien er een wachtlijst is word ik pas gebeld als er echt een datum vrij is. Nog even afwachten dus! Daarna naar huis, al avondeten klaarmaken en eten, en daarna nog enkele uurtjes op bed om vervolgens richting Salsales te gaan waar we weer goed geoefend en genoten hebben! Daarna weer een nachtdienst, die wederom rustig verlopen is, dit keer samen met collega Lea. Super gezellig! Tevens ook nog afl. 2 van Boer zoekt vrouw gekeken via internet en lekker in mijn Efteling-sprookjesboek gelezen. Lea nog gek gemaakt over de Efteling en die heeft kennelijk thuis nog een filmpje gekeken over het 50-jarig bestaan zoals ik haar aanraadde; ook zij was helemaal enthousiast! :D

Woensdag 26-9 eerst tijd gehad om wat te slapen en daarna snel de 'rustieke appeltaart' voor Mari en haar vriend Jarno gebakken, want ik had beloofd om met appels uit hun tuin wat lekkers voor hen te maken. Taart voor 2 personen is natuurlijk te veel, maar gezien ik alles in huis had en het zo'n makkelijk recept is... Nog wat gepoetst en om 14:00u kwamen beiden op de koffie en hebben we nog wat foto's van hun uitje Londen bekeken; heerlijk wat een eigen herinneringen kwamen er weer in me op! :D Lekker gekletst en gelachen, daarna gingen ze weer naar huis en ben ik nog naar de winkel gegaan. In de namiddag was het nog vreselijk weer, wat een regen zeg! Gelukkig in de avond wat minder, ik ging toen wederom uit helpen in Eurajoki met salsales. Weer opgehaald door Omar en Johanna, en ze nog een kleinigheidje (wat lekkers) gegeven om ze te bedanken voor de lifts en het volgen van 'gratis les' in Eurajoki door te kunnen uit helpen! Werd goed ontvangen! Fijn weer gedanst en wat super was om te merken is de sfeer in de groep; dit keer begroette iedereen elkaar bij binnenkomst! :D Ja, heerlijk die lessen en sfeer! Ook heerlijk om Omar en Johanna samen te zien dansen, ontroert me echt; elkaar ontmoet via salsa, en zó verliefd en enthousiasme in hun lesgeven. Prachtig! Terug thuis nog mijn formulier van de politie ingevuld (daarover dadelijk meer) en verder genoten van thee met súperheerlijke chocolade als lekkers, en nog fijn gelezen uit het 50-jarigbestaan-boek van de Efteling.

Donderdag 27-9 mijn eerste dag vrij, waarbij ik eens in de ochtend wakker ben geworden zónder wekker gezet te hebben; heerlijk! Gewoon rond normale tijdstip wakker geworden, maar heerlijk 'anders' zo zonder wekker! Het was die ochtend overigens óntzettend óntieglijk rotweer! Mijn god wat kwam het met bakken uit de hemel zeg ik jullie! Tja, Chantal moest toch naar de winkel en is uiteindelijk gegaan toen het nog maar wat miezerde. Op de fiets richting winkel, en gekozen voor een route door een tunneltje onder de grote weg door...niet bij nagedacht natuurlijk...resultaat: alles stond blank daar natuurlijk! Geen zin om om te draaien en het heuveltje weer op te fietsen, dus dapper door het water heen. Op zich geen ramp gezien het ondiep was....tot na een meter ongeveer *PLOEPS* dik 45cm hoog dat water!!!! SHIIIIT!!! Ook werd mijn fiets natuurlijk afgeremd, dus was Chantal panisch dat ze ineens midden in die megaplas stil zou komen te staan. Lichtere versnelling, en gelukkig erdoorheen gekomen maar wel mooi schoenen en fiets volledig in het water! Achja; alles weer schoon zullen we maar zeggen en gelukkig zijn mijn schoenen binnenin droog gebleven! :p Zo beleven we ook weer eens wat... Natuurlijk scheen de zon toen ik weer thuis was, na mijn rondje supermarkten – fijn!!! Nog lekker geborduurd en in de namiddag helaas richting politiebureau. Jullie kunnen je nog herinneren dat ik geflitst was op weg naar Turku een paar weken terug? Dat bleek dus geen 'random' foto te zijn maar ene met reden... Vraag me niet hoe, want ik heb sérieus ALLE maar dan ook ALLE verkeersborden bekeken, maar ik heb kennelijk een bordje '80km/h' gemist en dus te hard gereden. Na 3km correctie 89km/h op de teller, dus 9 km te hard. Ik weet nog steeds niet waarom ik met het formulier per se langs moest op het politiebureau, daar wist men dat ook niet te vertellen. Maar goed; foto bekeken (sjiek overigens hoe helder en gedetailleerd, alsof ik stilstond met de auto!!) en daarna mijn gegevens nogmaals moeten geven gezien de auto natuurlijk op Pasi's gegevens staat. Overigens totaal géén privacy daar; loket in wachtruimte, en ik heb werkelijk alles op moeten zeggen gezien meneer op kantoor kennelijk niet kon lezen ofzo.....leuk met wachtende mensen achter je! Die zouden bij wijze van spreken al mijn gegevens op hebben kunnen schrijven. Raar...voelde me er niet fijn bij! En nee, een bril voor die kantoormeneer helpt niet, want die had ie al... Thuis gekomen meteen de boete betaald (70euro) en genoten van een brief van oma op de deurmat; bedankt!
Om 16:00u had ik nog een gesprek met mijn leerlinge Pavla en haar leraar ivm de leerdoelen tijdens haar stage bij ons. Heeft 3 kwartier geduurd en daarna was het haasten richting auto gezien ik met Satu zou gaan uiteten bij RAX om haar appartementsaankoop te vieren! Maandag (24e dus) heeft ze officieel de papieren ondertekend. Onderweg naar Pori heb ik nog een eland de weg zien oversteken, ZOOOOO VET GAAF!!! :D Gelukkig een flink aantal honderd meter vóór me, maar toch vet om te zien! :D Mooie donkere, zwarte, zonder gewei helaas. In Pori trof ik Satu bij de bibliotheek, waar we ons nog opgegeven hebben voor een handwerk-weekend (bekijk foto's voor wat we kunnen gaan maken als we ook zo begaafd zijn!) en daarna zijn gaan smullen bij RAX. Met nog de speciale 'kinderweken' daar, die zorgde voor spekjespizza! :D Rare combinatie, maar ó zó lekker!

Vrijdag 28-9 weer zonder wekker wakker geworden, naar winkel gegaan en vervolgens adhv mama's recept pruimencake gebakken met pruimen uit Mari's tuin. Daarna lekker geborduurd en éín-de-lijk post op de deur waar ik lang op heb gewacht: melding dat er op het postkantoor een verzekerde brief wachtte, namelijk de jaarabonnementen van Disney voor zowel Loes als mij! :D Inwendig was ik natuurlijk door het dolle heen, maar heb me gedragen daar hoor ;) Thuis lekker 'gefeest', mijn god wat zijn we blij! En super is dat we er een halfjaar gratis bij hebben gekregen!! Na het inwendige gefeest in de avond tijd voor rustige sauna, heerlijk wat heb ik weer genoten! Daarna lekker simpel soep gegeten met wat brood en vervolgens nog wat dvd gekeken en zelf churros gemaakt; niet volledig gelukt zoals ik dacht maar wel superlekker!

Gisteren, zaterdag 29-9, een ochtenddienst samen met leerling Pavla die op zich lekker verlopen is maar toch wel druk geweest is; pas laat aan de koffie, en pas aan het eind van mijn dienst mijn lunch...oeps! Pavla is een fijne leerlingen, erg enthousiast en neemt elke mogelijkheid aan die ze kan! Tijdens onze dienst helaas een patiënt overleden, waar iedereen al een tijd op wachtte. Niet leuk, maar ook dat hoort bij de zorg en Pavla heeft meegeholpen om de patiënt af te leggen. Ook voor haar weer een ervaring erbij dus; elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar 'grof' zeggen. Na werk snel richting winkel en terug naar huis, want het was tijd om weer met Loes te kletsen! Heerlijk je weer gesproken te hebben mups, en ehm: OVER EEN MAAND GAAN WE NAAR DISNEEEEY!!! :D In de avond tijd voor erwtensoep en daarna lekkers met wat film en vervolgens naar bed.
Want ook vandaag, zondag 30-9, was het weer tijd voor een ochtenddienst die nu rustiger verliep maar waarin we toch goed bezig zijn geweest. Fijn gewerkt en nu wél tijd gehad om op tijd te pauzeren! Nog geholpen bij de verzorging van een letterlijk zeer zware patiënt, en merk toch dat mijn rug nodig naar de chiropractor moet. Van de week daar langs geweest maar kennelijk moet ik bellen voor een afspraak; van de week toch maar eens doen! Fijn ook met een kortingsbon van 28 euro ipv 70 ;) Na werk thuis alvast avondeten gegeten en zojuist naar Cafe Sali geweest waar ik met Heidi Rinne voor een kop koffie en bijkletsen had afgesproken. Was super gezellig en a.s. woensdag ga ik bij haar thuis op bezoek! Zo dadelijk een lekker tutavondje, maar niet te laat want merk dat ik moe ben.

Van de week weer een aantal nachtdiensten, salsales, woensdag dus op de koffie bij Heidi en woensdag nog iets anders leuks: personeelsfeest van Rauma! Rauma vierde dit jaar haar 570e verjaardag, en nu is er voor alle medewerkers die tot werkgever 'stad Rauma' behoren een feest! Verdeeld over 3 data, en ik ga a.s. woensdag samen met Henna en Johanna. Heidi vertelde me dat het een vrij leuk feest is, hoewel bij haar het vermaak-programma niet zo leuk was. Maar goed; feest en buffet – laat maar komen!
Naast werk dus weer genoeg leuks deze week, ik kom hem wel weer door! En wat al helemaal fijn te weten is, is dat ik over précies 3 weken weer in Geleen ben voor mijn 2-wekendurende vakantie!!! :D Mijn god wat kijk ik er naar uit!

  • 30 September 2012 - 21:08

    Mama:

    Wat leuk zeg, zo'n creatief weekend voor de boeg! Ik ga nog met Maud een keertje vilten. En vanmiddag bij Myriam hebben we het ook nog over vilten gehad. Ze wilde graag een foto van mijn vilten tas (als ideetje voor haar cursisten). Had ik eerst de verkeerde tas bij me; die uit Dublin. Maar zij bedoelde die uit Londen, dus die heeft pa daarna gefotografeerd en doorgestuurd.
    En ook leuk dat bakken: wij hadden toch nog 4 peren aan de struik, dus daar ga ik dezer dagen maar eens wat lekkers mee maken. Maar een spekjespizza? Blegh!!
    xx

  • 01 Oktober 2012 - 10:21

    OMA Bos:

    Lieve Chantal,Fijn,dat mijn brief net op een moment kwam,toen je wel wat troost kon gebruiken.Een bekeuring is nooit leuk,maar zeker niet als je het je niet bewust bent fouten te hebben gemaakt.
    Inwendige onderzoeken horen er soms bij,maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.Ik heb al een drukke ochtend achter de rug en het is pas 10.00 uur.Al gestreken ,gewassen,ook met de hand ,want ik had een wolowasje.Het zomergoed moet opgeruimd en dan zie je pas hoeveel je hebt1111
    Ik ben blij,dat je het met Pavla goed kunt vinden.Dat is ook weer een ervaring.Veel succes met alles en veel liefs OMA

  • 03 Oktober 2012 - 14:31

    Rolf:

    Als het z'n sh**t weer is mischien moet je eens denken aan een kleine rugzak met een ponsjo die laat zich goed opvouwen en is ideaal voor op de fiets, doordat deze nog wat ventileerd is hij ook minder zweterig dan een regenjas.

  • 03 Oktober 2012 - 16:48

    Pa:

    dat je kon kajakken in Rauma wist ik, maar waterfietsen .......

  • 04 Oktober 2012 - 10:10

    Pa:

    mag je nu ook zo'n eland-sticker op de auto plakken ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 168415

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: