Lekkere week voorbij! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Lekkere week voorbij! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Lekkere week voorbij! :D

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 September 2012 | Finland, Rauma

Moikka allemaal!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een week werk en plezier!

Maandag 10, dinsdag 11 en woensdag 12-9 begon de week met een reeks van 3 nachtdiensten, die allemaal erg rustig verlopen zijn! Geen ernstige dingen gebeurt, maar iedereen lekker geslapen :) Op zich lekker zij het niet dat het ook wel saai was...wachten totdat de klok 6 sloeg en we de ochtendronde zouden kunnen doen en naar huis gaan om 7 uur... Maar goed, lekker gewerkt met fijne collega's! :) Op maandag voor mijn nachtdienst ben ik nog naar de supermarkt geweest en heb thuis wat aan gemodderd.
Dinsdag vóór mijn avonddienst was het tijd voor de allereerste Salsales! :D En mijn god wat was het leuk! We dansen in het Fåfängan-paviljoen gelegen aan het strand, mooie plek dus! De groep was erg groot, als ik het goed begrepen heb een man of 30, maar of de groep zo groot blijft is de vraag gezien een hoop mensen nu de eerste keer kwamen uitproberen. Overigens is de les ook een 'drop-in' les, en kan de hoeveelheid dus elke keer flink verschillen. Ik denk dat ongeveer 1/3 van de groep mannen waren, dus ook die waren goed vertegenwoordigd! Zoals jullie misschien herinneren zijn de leraren een stel, waarvan de jongen (Omar) Nederlands is en het meisje (Johanna) Fins. De les begon met een voorstelronde waaruit bleek dat de meeste mensen Frans zijn en bij/voor Olkiluoto (kerncentrale) werken. Na de voorstelronde was het tijd voor de eerste opdracht: op muziek de zaal doorlopen en élke persoon een welgemeende knuffel geven. Met als achterliggende gedachte dat dans je over de hele wereld in contact brengt met diverse mensen van verschillende afkomsten en met verschillende achtergronden. Een (naar mijn mening) óntzettend goede beginopdracht, en het was leuk te merken hoe serieus iedereen de opdracht nam en hoe je er meteen de 'verlegenheidsgrens' mee doorbreekt! Verder hebben we de basispassen en 3 verschillende draaien van Salsa geleerd en uiteindelijk in paren gedanst. Helaas moest ik een halfuur eerder weg vanwege mijn nachtdienst, maar a.s. dinsdag ben ik een volledige les aanwezig! :)

Donderdag 13-9 was mijn uitslaapdag en dus ook een lekker vrije middag en avond. Iets na het middaguur (na de beste slaap uit mijn nachtdiensten!) wakker geworden, een kleine lunch gegeten en door richting ziekenhuis voor onze reanimatiecursus. Interessant en goed weer eens te doen! Na het reanimeren ben ik met Mari richting Cafe Sali gegaan voor een kop koffie met lekkers (natuurlijk). Heerlijk genoten, daarna door richting supermarkt voor koffie, naar huis Jasmijn eten geven en door richting volgende afspraak: bij Johanna Game of Thrones verder kijken! Heerlijk genoten weer, ook van salade met brood en chips, en de 2 pluizige viervoeters die zo nu en dan naar onze bak chips kwamen kijken. Tot net voor middernacht bij Johanna doorgebracht en daarna naar huis.
Vrijdag 14-9 tijd voor de 1e vrije weekenddag, waarop ik vroeg ben opgestaan en richting bedrijfarts gegaan ben. Of ja, bedrijfsverpleegkundige. Ik heb namelijk een moedervlek op mijn rug die naar mijn idee wat van kleur veranderd is, en gezien mama dit ook heeft gehad en preventief heeft laten verwijderen werd aangeraden de kinderen ook te laten controleren zo nu en dan. De vpk heeft hem bekeken en afgesproken dat een arts hem weg gaat halen. Over datum en tijd word ik nog gebeld, dus is het even een telefoontje afwachten! Wat ik niet meer heb gedaan maar morgen (maandag) ga doen is richting preventie-/zwangerschapskliniek (verdieping lager in gebouw) vanwege een nieuw recept voor mijn pil. Wat fijn is is dat er meteen een basisonderzoekje en een Pap-test word gedaan, iets wat kennelijk zéker elke 2 jaar word herhaald! Vpk was naar mijn idee verbaasd dat dat nog niet in Nederland gedaan is bij me. Maar goed; fijn dat er zo goed verzorgd word hier! :) Daarna naar supermarkten en thuis poging 2 met mijn chocomuffins gedaan, gezien ik de eerste keer teveel boter gebruikt had. Nu goed gelukt dus! :) In de middag heerlijk thuis getut en geborduurd gezien het buiten goed tekeer ging (wind en regen) en ik de indruk had dat er die dag nog geen antiekmarkt was. Op de evenementensite van Rauma stond van vr t/m zo, maar op de organisatiesite van za t/m zo. In de avond tijd voor mijn sauna en daarna kletsen met Geleen, want mama is vandaag (zondag) richting Lourdes vertrokken en veilig aangekomen! :D Geniet ervan lieve mama, hoop ooit een keer mee te kunnen gaan! Trouwens, sauna was grappig: ik was klaar met sauna en had mijn douchetijd en zat als een echte vrouw mezelf te verzorgen (douchen, scheren, mooimaken dus), en in de sauna zat een man lekker zoals een vent te boeren. Inwendige lachbui had Chantal op dat moment! :p Heerlijk gegeten overigens die avond: frietjes, sla en een heerlijk kant en klaar stuk zalm belegd met roomkaas en peperbolletjes en een plakje tomaat. JUM!!! Later op de avond kreeg ik nog bericht dat Johanna en haar vriend richting bar gingen en dat ik dus mee zou gaan, dus was het tijd voor een avondje uit! :D Nog een vriend van hen leren kennen en met z'n viertjes een heel gezellige avond gehad :) Mijn god, heerlijk eens een keer fatsoenlijk de tijd te hebben om uit te gaan, volgend weekend weer als het aan mij ligt! :D Natuurlijk pas laat in bed, maar dat mag de pret niet drukken!

Gisteren, zaterdag 15-9 tijd voor de 2e weekenddag vrij, waarop ik in de ochtend natuurlijk wat uitgeslapen heb en ontbeten, en rond middaguur richting auto ben gegaan voor mijn dagje Turku: vriendin Heidi Kettunen eindelijk eens opzoeken daar! :D Heidi woont officieel in Turku, maar werkt in Rauma. Het stond al maaaaaaanden op de planning haar plekje een keer te komen bekijken, maar het is er nú dus pas van gekomen! De heenreis verliep goed (op een flitsing na, terwijl ik netjes de aangegeven snelheid reed!! :O Kennelijk nemen camera's soms willekeurig een foto, maar mijn god wat was ik in paniek en kwaad omdat ik netjes reed en tóch een foto genomen werd! :p), hoewel ik te ver het centrum van de stad was ingereden maar uiteindelijk toch de straat vond. In de straat overigens een leuke kleine pub, en mijn god wat woont ze in een leuke buurt! Buiten het centrum, zeg maar 'achter' het treinstation, in een rustige buurt en een leuk huis waarin zich 6 appartementen bevinden waar Heidi er dus ene van heeft. Ja, leuk daar geweest te zijn en zeker niet de laatste keer! Lekker koffie gedronken, haar buurjongen ook over de vloer gehad en in de namiddag nog samen de stad ingegaan en wat gewinkeld. Allebei goede aanwinsten en lekker wezen uiteten bij The Shamrock; dubbele cheeseburger met friet. Mijn god wat was het gezellig! :D Ook leuk trouwens om in een (cyber)gothicshop te zijn geweest, laat je weer merken hoe zeer je je 'echte' ik mist :( Heidi vertrekt morgen (maandag) overigens met een vriendin richting Cypros....jaloers!! Rond een uur of 8 's avonds ben ik weer terug naar Rauma gereden, waar ik vervolgens een avond thuis heb gehad en helaas niet meer ben uit gegaan maar heb wel nog heerlijk met (o.a.) mijn zuslief gechat op facebook.

Vandaag, zondag 16-9 was het tijd voor mijn dagje 'Silakka Markinat' hier in Rauma, oftewel (grof vertaald) Vismarkten. Silakka vertaalt google in Oostzeeharing. Nou ja, Vismarkt of Oostzeeharingmarkt; vis is vis! :) Hoe dan ook een hoop mensen op de been in de stad langs het watertje dat door Rauma stroomt en een hoop dingen te koop. Niet alleen maar (verse) vis maar ook natuurlijk handwerk of kleding. Ja, heerlijke sfeer en wat een prachtige herfstdag was het!! Zonnetje scheen, herfstachtig koud windje, maar mijn god wat een sfeer :) Vandaag was er om 15:00u nog een wedstrijd vis-schoonmaken, wat leuk was om te zien maar erg kort duurde. Rond het middaguur ben ik trouwens nog samen met Pasi gaan lunchen bij La Bamba, was erg lekker eten en erg gezellig zo! :) Na de vismarkten ben ik via de supermarkt naar huis gegaan, waar ik vervolgens de hele middag tot nu in de avond (21:00u lokale tijd) heb geborduurd. Mijn vak is bijna af, op naar het volgende! :D Zo meteen ga ik lekker op de bank hangen en ik denk dat ik Jasmijn lekker op schoot pak. Wat tv kijken, mail checken en dan naar bed. Stond trouwens aan begin van de avond een meisje aan de deur, die op een blaadje tekst en uitleg had staan wat ze kwam doen. Ze verkocht kennelijk houten speelgoed, denk om haar familie te onderhouden? Heb niks van haar gekocht en vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik geen interesse had. Vóórdat ik de deur dicht deed gaf ze me als afscheid glimlachend vriendelijk een hand. Dat deed me zo'n pijn in mijn hart... :( Natuurlijk ken ik haar (echte) verhaal niet, maar waarom zijn er in de wereld toch zo'n verschillen tussen arm en rijk e.d.? :( Was haar het liefst achterna gerend om haar geld in haar hand te stoppen om mijn afwijzing goed te maken, jeetje wat voelde ik me een slecht persoon zeg :(


Van de week weer een lekkere werkweek voor de boeg, met op donderdag een scholing over ECG's (hartfilmpjes) in Pori waar ik met Johanna en Henna naar toe ga en in de namiddag ga ik met Satu en haar moeder bij haar tante op bezoek :) Eindelijk; we hebben een gezamenlijke datum kunnen prikken na veel mislukte pogingen! Over Satu gesproken trouwens: ze heeft een appartement gekocht in het centrum van Pori, ze gaat eind oktober verhuizen! Housewarming op komst dus ;) Morgen ga ik nog voor het recept van mijn pil en onderzoekje richting zorgcentrum, dinsdag heb ik weer Salsa en woensdag begint gratis Joogales voor medewerkers van het ziekenhuis :D Genoeg leuke dingen weer op het programma dus. Wellicht zaterdag weer uit en zondag naar Pori? We shall see! Genieten doen we in ieder geval volop van de dingen waarvan we kunnen genieten, brengt de afwezigheid van andere dingen tot een minimum :)
Lieve lieverds daar in Nederland: blijf ook jullie genieten van alle leuke dingen en hou jullie haaks! Tot de volgende keer!
Liefs voor jullie allemaal,
Chan


PS: ow ow ow, nog een HEEL DIKKE GROTE PS!!! Tim en ik gaan op zaterdag 10 november a.s. naar de première van de film van Nightwish in Hartwallareena Helsinki!!! :D Tim komt gewoon even 3 daagjes op en neer naar Finland dus!!! Hoe kiks is dat wel niet?!?! Vóór de vertoning van de film is er eerst tijd voor het laatste concert in Finland van hun huidige tour, én nog een of andere circusachtige show! En dat allemaal (drie 'delen' dus) voor maar 60 euro p.p.! :D Tickets zijn geboekt, hotel is geboekt, en Tim's vliegtickets zijn geboekt. We betalen dan wel wat, maar dat is het MÉÉR dan waard!! :D Hyperactiviteitsniveau van ons allebei? Onmeetbaar, en dat nú al! :D

  • 16 September 2012 - 20:23

    Tim:

    Jeej klinkt als een goede week inderdaad! ^^

    HEEL DIKKE GROTE PS: ommmmmmmmmg I'm looking forward to it so much <3 Tot snel! :D

  • 17 September 2012 - 11:44

    Oma Van De Flat :

    Hallo CHantal,verleden week is mijn antwoord op jouw blog de mist in gegaan,ik hoop deze keer dat het wel lukt.Had het met plezier gelezen zo als altijd en verheug me weer op het volgende.Dan kikker ik weer helemaal op als ik me eens heel alleen voel.Je hebt een druk maar afwisselend leven geniet er maar van en ga zo verder.Maak je maar geen zorgen over dat plekje op de rug dat is maar een kleinigheid dat kan snel verwijderd worden .Het allerbeste wens ik je en tot een volgende keer,een stevige knuffel van je Oma x x x!

  • 17 September 2012 - 11:48

    OMA Bos:

    Lieve Chantal,Je bent wel heel enthousiast over de Salsales,fijnom te lezen,want ik weet hoe je van dansen houdt.Hoop,dat het een gezellige groep is en je goed kunt ontspannen.Er is ook nog een Nightwish in November dus zaken waar je je op kunt verheugen naast al je zorgen in het ziekenhuis en het afwachten van een uitslag over het vlekje.Komt vast wel goed.Je hebt ook genote in Turku en cafe Sali wordt ook vaak genoemd.Fijn,dat Satu nu ook een eigen appartement krijgt.Doe haar veel groeten.Tanta Ingrid was hier afgelopen weekend.We hadden veel te bespreken.Binnenkort krijg je weer een brief Veel liefs en succes met alles.OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 168387

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: