Dank, duizendmaal dank lieverds!!! :') - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Dank, duizendmaal dank lieverds!!! :') - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Dank, duizendmaal dank lieverds!!! :')

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 Augustus 2012 | Finland, Rauma

Moikka moikka mooooikkaaaaaaaaaa! :D
Spreekt een nog steeds enthousiaste maar inmiddels weer terug in Rauma zijnde Chantal. Na mijn ontbijt is deze blog typen het allereerste wat ik doe, gezien ik het afgelopen zondag heb overgeslagen. Ik had zoiets van het is leuker als men ná de reis het complete verhaal heeft! En mijn god wat een superreisje is het geweest! :D

Vorige week (20-8 t/m 25-8) was natuurlijk gewoon een werkweek met op maandag een vrije dag, dinsdag een avonddienst, en woensdag t/m zaterdag ochtenddiensten. Vrije uren heb ik besteed aan supermarkten bezoeken, borduren, tutten thuis, Eftelingposter ophangen boven mijn rek, een avond eten op het balkon, en in de avonden natuurlijk wat tv-series of films kijken op tv (met o.a. Notting Hill en Angels&Demons). Maandag 20-8 heb ik overigens in de avond nog lekker met Geleen gekletst, heerlijk weer hun weekend-avonturen te horen en wat laatste dingen te bespreken ivm de reis naar huis. Dinsdag 21-8 t/m donderdag 23-8 heb ik elke dienst overuren gedraaid. Geen echte uren; elke dienst maar 1 kwartier overwerk, maar toch! Het is écht een héél stuk drukker qua zorg op de afdeling. Meer zorg nodighebbende patiënten zoals ik al eens aanhaalde, en laat het ook gebeuren dat afgelopen week bepaald werd dat we 4 extra patiëntenbedden kregen en dus het patiëntenaantal werd opgevoerd. Gelukkig heeft ons afdelingshoofd ook door kunnen voeren dat we zowel in de ochtend- als avonddiensten nu ook 1 werkkracht meer hebben....want er was eerst sprake van dat het personeel wat zou moeten verminderen... Jaja, ook hier veranderen dingen op werk! Donderdag 23-8 overigens had ik met Pasi afgesproken dat ik hem alle spullen ivm verzorging van Jasmijn zou laten zien en laten zien hoe alles werkt. Rond 18:00u kwam hij langs, hebben we alles bekeken en zijn daarna (zoals afgesproken) richting hotelrestaurant HuviRetki gegaan (heb ik toen een keer met hem en Carita gegeten) om een lekkere bak koffie met heerlijk ijs te gaan eten. Weer hetzelfde ijs als toen – 'Suklaaunelma' oftewel chocoladedroom. Heerlijk genoten van lekkere koffie en superlekker ijs, en gezellig bijgekletst met op de achtergrond Nederlands geklets! :D Zaten namelijk 2 Nederlandse mannen ook in het restaurant. Wekte de kriebels voor vakantie wel op ja! :D Na het ijs zijn we nog even bij Prisma langs gegaan voor wat nodige inkopen en daarna heeft Pasi mij z'n mökki (zomerhuisje) nog laten zien! Hij heeft het er al vaker over gehad gezien het in de verkoop staat, maar ik had het nog nooit gezien en gezien we nog tijd hadden om het te gaan bezichtigen...heeft Chantal óntzettend genoten van een oud, lief, klein schattig mökki! :D Het ligt op het platteland, dus niet zoals bij veel Finnen aan een meer of de zee, maar desalniettemin een prachtige ligging zo. Een apart saunagebouwtje, opslagschuur, en het mökki zelf is een klein 2-kamerhuisje met ook een oude, stoffige zolder. Oud op hout gestookt fornuis in de keuken/woonkamer, met daarnaast dus een slaapkamer. Zou je (na een GOEDE renovatie!!) best als enkele persoon of jong stel kunnen wonen! :D Hopen dus dat ik de loterij win, want mijn god wat vond ik het een leuk ding met een prachtige ligging. Ook nog een grasveld-tuin erbij met een waterpomp en wat boompjes en struiken. Echt wel te gebruiken als woonhuisje dus!
Vrijdag en zaterdag was het gelukkig rustiger op het werk waardoor we lekkerder gewerkt hebben. Vrijdag 24-8 kwam overigens nog de hoofdverpleegkundige Marja kijken hoe het ging op de afdeling, en sprak mij ineens aan ivm een vraag. Kennelijk is de krant of het lokale tijdschrift van Rauma bezig met een artikel/stuk over buitenlandse werknemers, en mij werd gevraagd of ik het leuk vind ook geïnterviewd te worden! :D Natuurlijk, dus heb ik toegestemd en ga ik nog meer info over het geheel van Marja te horen krijgen. LEUK!!!! :D :D Thuis verder gepoetst, wasje gedraaid, tas al beetje ingepakt en genoten van een heerlijk uurtje sauna.

Zaterdag 25-8 was dan DE DAG: mijn verjaardag met als groot cadeau een aantal dagen naar Geleen gaan! :D Mijn verjaardagsdag zelf is totaal aan me voorbij gegaan; voelde totaal niet als mijn verjaardag. Heb nog nooit zoiets meegemaakt. Van Geleen was er een kaart met de post gekomen, die ik van vrijdag op zaterdag nét na middernacht geopend heb gezien die pas op de 25e open mocht. Bedankt lieverds voor de kaart! Na het werk (waar ik door collega's gefeliciteerd was en die genoten hebben van mijn zelfgebakken blauwebessen-kruimeltaart) was het tijd voor snel de laatste dingen inpakken, tas wegen, spullen opruimen, zelf nog wat yoghurt eten en Jasmijn eten geven. Daarna richting ziekenhuis waar ik om 16:30u zoals afgesproken door zowel de moeder als tante van Satu werd opgehaald. De reis begon echt!!! :D
Het was gezellig in de auto en onderweg zijn we nog gestopt voor een bakje koffie met wat lekkers getrakteerd door de tante van Satu, Anja. We waren iets na 6-en op het vliegveld van Turku en na wat vertrekfoto's en afscheidsomhelzingen aan moeder en tante zijn we door de controle gegaan. Leuk weer eens op een kleiner vliegveld te zijn, en het was er goed druk! In de wachtrij liep ik trouwens nog tegen een jongen aan die ook op het GraafHuyn college heeft gezeten, Tom Mastenbroek. Die was samen met zijn vriendin op vakantie in Finland. Super om 'zo even' zo'n iemand tegen het lijf te kunnen lopen! :D Na het boarden was het tijd voor een goede vlucht waarbij we veel hebben gekletst en hebben genoten van uitzicht en een prachtige zonsondergang! We kwamen op tijd aan, rond een uur of 20:30 BE-tijd, en werden opgewacht door pa, Elianne en oma v/h Bos met 2 boeketjes uit haar tuin! :D Super iedereen te zien en door zus taxichauffeuse naar Geleen te worden gereden, door een al goed donker België en Limburg. Thuis aangekomen hing de Finse vlag weer op en was het heerlijk eigen thuis weer te zien :) Satu vond het een typisch Nederlands huis: gemaakt van 'rood'kleurige baksteen en meerdere verdiepingen :) Binnen heb ik haar natuurlijk een rondleidinkje gegeven en zijn we daarna toch maar naar bed gegaan want we waren allebei goed moe. Satu in mijn bed, ik op een matje op de vloer en mijn god wat was het fijn in eigen kamer te slapen :) Maurits heb ik nog thuis zien komen, ma helaas niet want die was tot na middernacht op inzet op PinkpopClassics.

Zondag 26-8 was het tijd voor de eerste dag samen. Ik heb mama nog besprongen op bed, heerlijk haar ook weer te zien :) Daarna was het tijd voor ontbijt samen, maar zonder Elianne en Stijn want die hadden van de C1000 (daar werkt Stijn) een bedrijfsuitje naar het GaiaPark; ook niet verkeerd! :D Die moesten dus vroeg weg, wat betekende dat we met pa, ma en Maurits hebben ontbeten. Lekkere broodjes, lekker Nederlands beleg, en Satu heeft voor het eerst in haar leven stroop gegeten! :D En wel zoals het 'typisch Nederlands' hoort: stroop met kaas. Typisch, maar zéér geslaagd! :D Satu had voor ons cadeautjes meegenomen; voor iedereen een emaille Moomi-drinkmok met daarin Finse snoepjes. Leuk! :D Voor mij nog een extraatje gezien het mijn verjaardag was: een tegoedbon van RAX!!! :D Heerlijk gezellig ontbeten en veel gekletst, daarna aangekleed en wat spullen klaargezet voor het bezoek dat zou komen. Ik heb met Satu nog foto's zitten kijken en werd nog gebeld door tante Carla en later door neef Bart-Jan; heerlijk jullie gehoord te hebben en ontzettend bedankt voor het bellen! :D Vanaf 12:00u begon het eerste bezoek binnen te stromen en uiteindelijk zat de hele woonkamer gezellig stampevol. Het weer was helaas alléén op zondag slecht, waardoor we niet in de tuin hebben kunnen vieren :( Maar dat mocht de pret niet drukken! :D En mijn god wat heb ik me die dag jarig gevoeld, echt: HEERLIJK!!! Iedereen, stuk voor stuk, ONTzettend bedankt voor de geweldige dag die jullie me gegeven hebben! :D En bedankt voor alle mooie en lieve kaartjes, met daarbij cadeautjes. Binnenkort zal ik laten zien wat er van gekocht is! :) Ja, wat een superverjaardagsfeest: gezelligheid, mensen weer zien, lekkers zowel gemaakt door mama als van de Hema, PoriJazz-koffie, klein lekkers uit Finland, een hoop gekletst en gelach, ook veel Engels gepraat, Satu die genoot.....en zo kan ik nog wel even door blijven gaan!! Rond een uur of half 3 ging de laatste gaste weg en hadden wij de tijd om, helaas in de regen, nog even een 'rondleiding Geleen' te doen. Ik heb Satu het centrum laten zien via caféstraat, nieuw marktplein, oud stadhuis met fontijn, Augustinuskerk, mijn oude basisschool de Meulehook (jaja, inmiddels Sterrerijk), Kumenaedestraat met zwembad Glanerbrook, stadspark, Kluiskerk, GraafHuyn college, en via de Rijksweg weer terug naar huis. Onderweg zagen we ook nog Rolf met hondje Jack, mijn god wat was het super ook jou te zien lieve vriend! :D Terug thuis zat het laatste bezoek al nét te wachten, namelijk tante Ing en nichtje Sanne! :D Fijn dat jullie er ook nog waren, heerlijk jullie weer gezien en gesproken te hebben en bedankt voor het super Efteling-cadeau! :D De gasten gingen uiteindelijk terug naar Sittard en broerlief zou daar op de trein gezet worden richting Groningen. Heerlijk om ook jou gezien te hebben lieve broer, hou van jou!! :) Uiteindelijk was het al eind van de middag, en kwam er nog een laatste gast aan: Anja (vriendin van mama). Ook jij bedankt voor het kaartje en lieve cadeautjes! Anja is uiteindelijk mee blijven eten. Gezien de JanLinders nog open was en Satu wat souveniertjes wou kopen zijn we nog daarheen gelopen en is ze geslaagd met het kopen van stukken Nederlandse kaas. Leuk haar een Nederlandse supermarkt te laten zien en er zelf weer eens doorheen te lopen! Terug thuis was het eten bijna klaar, maar hebben we eerst nog een tijdje genoten van een kopje thee en kletsen met Anja en mama. Papa stond namelijk in de keuken pannekoeken te bakken! :D En ook die heeft Satu gegeten en goedgekeurd! :D 'Onze' pannekoek in Nederland kennen ze in Finland ook, als 'lettu', maar niet als hartige. Leuk voor haar om dus eens Nederlands pannekoeken te eten, en ze was er zeer tevreden over! Na het eten jassen aan, afscheid nemen van Anja, en in de auto richting toetje: een ijsje bij ijsboerderij Coumans op Windraak! Leek mij een supergelegenheid gezien ook het mooie uitzicht over een stukje Limburg en we hadden geluk met het weer want het regende niet meer, er waren niet veel wolken, en we hebben kunnen genieten dus van prachtig uitzicht en een mooie zonsondergang! :D Satu en pa hadden een kleine vruchtencoupe, ma en ik een yoghurtijs kersencoupe, waarvan we allemaal héérlijk gesmuld hebben! Fijn iedereen te kunnen trakteren, en fijn dat Satu genoot van alles wat ze zag en proefde. Ja, wederom zéér gezellig! Terug thuis nog een warme bak koffie gedronken en lekker getut, daarna voldaan naar bed gezien vroeg opstaan op maandag.

Want maandag 27-8 was het tijd voor het geplande dagje Efteling! :D Opstaan, aankleden, ontbijten en spullen pakken want om 8:00u zouden we samen met Dagmar en Loes per auto vertrekken. En wat was het fijn Dagmar en Loes weer te zien, en Satu aan vriendinnen van mij te kunnen voorstellen en andersom! :D Ja, súpergevoel en super om te zien/merken dat het tussen iedereen goed klikte! Satu heeft haar ogen nog uit zitten kijken over de snelwegen in Nederland, de groots/breedheid ervan en de hoeveelheid verkeer die erop rijd. Resulteerde in 2 filmpjes! :D Helaas zijn we op de heenweg te ver doorgereden, waar ik ontzettend van baalde want ik ken de weg naar de Efteling, ook na alle wegwerkzaamheden, en gezien ik ÁLLE borden in de gaten heb gehouden voor het sein 'Efteling' snap ik niet hoe we te ver zijn doorgereden. Gelukkig werd er via de telefoon van Loes contact gelegd met afdeling TomTom Geleen, waardoor we via papa's ontzettend lieve en goede hulp terug zijn gekomen op de snelweg en zo de Efteling (zij het met vertraging) gevonden hebben. Nathalie stond al te wachten en mijn god wat ben ik op haar afgestormd en haar besprongen, maar wat wil je als je elkaar al dik 2 jaar niet meer gezien hebt?!?! Schat, wat was het suuuuper heerlijk je weer te zien, te knuffelen (sorry voor de stevigheid :p ) en je te spreken! :D Ook voor Satu was het super Nathalie weer te zien, gezien ook die elkaar toen in Zweden tijdens onze internationale schoolweek hebben leren kennen. Ja, de sfeer zat er (ondanks mijn inwendige boosheid over mijn foutrijden) goed in! :D Weer de grond gekust zoals inmiddels traditie is en daarna door naar de 1e attractie; de Bobbaan. Het was druk in het park maar wel gezellig druk, waardoor we alle grote attracties hebben kunnen doen – zelfs de Droomvlucht! :D Die zou namelijk gesloten zijn wegens werkzaamheden, maar die was gewoon open! :D Ook daar heeft Satu haar ogen uitgekeken, maar nog het meest in Villa Volta (over hoe de attractie werkt) en de Vliegende Hollander, waarvan Satu wist dat het een achtbaan was, maar plaatsnemend in het bootje zoiets had van 'ow, dat zal dan we een andere attractie zijn en niet deze' en vervolgens bovenaan de helling zoiets had van 'SH******T!!!' :p Ja, mijn god wat heeft ze zich geamuseerd en wat was het moeilijk aan haar uit te leggen waarom ik huilde tijdens de watershow van mega-waterorgel Aquanura, omdat de Efteling zo zeer aan mijn hart ligt. Ze heeft Chantal dus meegemaakt op haar meest kinderlijke, hyperactieve manier en gezien hoe zeer het mij aan het hart ligt. In natuurlijke omgeving, met vriendinnen om haar heen, en Satu heeft zich er zeer genoten en ook met vriendinnen samen goed genoten. Dat was nog het beste om te zien en is niet alleen met Satu zo geweest, maar met alle diverse vriend(inn)en op bijv. verjaardagsfeesten tot nu toe – hoe divers en anders iedereen ook is, bekend of onbekend: iedereen heeft het gezellig met elkaar :) Doet me goed, raakt me in mijn hart :) Na een ontzettend geweldige dag vol Efteling, lekkere poffertjes, genieten van zonnig weer, gelach, gekletst, gek gedoe, gegil in de Piranha, kletsnatte kleren, aankopen, groepsfoto, glimlach en tranen bij 1e keer Aquanura, en frieten met kroket en frikandel toe (die ook Satu érg lekker vond!) ging iedereen voldaan weer naar huis. Loes hebben we nog thuis afgezet in Elsloo en daarna waren we rond half 10 weer terug in Geleen, waar we ons verhaal hebben gedaan en Satu nog steeds vol verwondering haar genot heeft geuit :) Ik heb haar toen ook verteld hoe Villa Volta werkt, en daar was ze zeer over te spreken. Mijn god, weer een superdag achter de rug en mijn god wat heb ik (na het al wat inpakken van mijn tas) heeeeeeerlijk geslapen!

Dinsdag 28-8 was het tijd voor de laatste paar uurtjes Geleen, die we begonnen met ontbijt bij de Hema samen met pa en Elianne. Daarna is pa ons nog de kerk gaan laten zien, want Satu wou die supergraag zien en heeft haar ogen uitgekeken. Eerste keer voor haar in een katholieke kerk, en ze vond het supermooi! :) Na de kerk zijn we nog de stad ingegaan, hebben de VanHaren, Blokker en Xenos bekeken en daarna is pa thuis koffie gaan zetten, zijn Satu en ik afscheid gaan nemen van Elianne op haar werk, zijn nog naar dierenwinkel en C1000 gegaan, en daarna papieren gaan terugbrengen en afscheid gaan nemen van oma v/d Flat. Sorry dat we niet binnen zijn kunnen blijven lieve oma, volgende keer zeker! :) Ontzettend bedankt voor het lenen van de auto en mijn god wat was het heerlijk om jou weer te hebben kunnen spreken, knuffelen en zien :) Tot oktober! Daarna zijn we doorgelopen naar huis, hebben nog een bak koffie gedronken samen met pa (met daarbij een stukje kruimelvlaai, vlaai overigens ook goedgekeurd door Satu!) en toen was het tijd voor laatste dingen inpakken, tassen wegen, stressen over gewicht (Satu) en daarna was het afscheid nemen van mama. Vervolgens samen met pa op weg naar Brussel-Charleroi waar we om 16:00u ons vliegtuig zouden hebben. Nog lekker koffie gedronken met koude pannekoek met stroop, en toen afscheid nemen ook van pa. Ja, afscheid nemen is nooit leuk en zorgde ook nu weer voor de nodige traantjes, zowel thuis als op het vliegveld. Maar het heeft héél wat gescheeld te weten dat ik over 2 maanden wéér ga :) Bij de tassencontrole werd Satu er overigens nog uitgepikt, gezien ze een blikje appelstroop meehad. Ik weet dat dat tot vloeistof word gerekend, maar heb er verder niet over nagedacht omdat ik niet in gedachten had dat we alleen handbagage meehadden. Gelukkig was het mogelijk dat pa de stroop nog kwam aannemen, en de aardige dame van de controle zou deze aanreiken :) Daarna was het snel richting Gate rennen en de goede wachtrij zoeken gezien we eerst in de foute stonden omdat door de hoeveelheid mensen gewoon níét te zien was waar die van Turku begon. Gelukkig hielp een aardige Finse jongen Satu en ook ik vond de goede rij. Vervolgens was het tijd voor de goede en gezellige terugreis, mede dankzij een Fins meisje dat naast ons zat. Lekker gekletst met haar enzo. Chantal heeft het hele vliegtuig nog wakker gekregen trouwens met een enthousiasme-explosie gezien (dankzij een vraag van Satu met 'is dit een meer of zee?') we over Flevoland vlogen!!!!!! :D Mijn god wat was dat STOEEEEEER!!!! :D Eerste keer in mijn leven dat ik over Nederland vloog en wat was het ontzettend vet over Flevoland en Friesland te vliegen en gewoon alles ter herkennen enzo, zelfs wat eilanden! :D Ja, ik sprong van enthousiasme zowat bij Satu op schoot gezien zij naast het raampje zat :p Terug in Turku was het goed fris en grijs, maar wat wil je als je door een wolkenlaag afdaalde waar je zeker 2 à 3 minuten IN hebt gevlogen!? We werden weer door zowel Satu's moeder als tante opgehaald, hebben onderweg nog een plas- en drinkstop gemaakt en hun toen ook de bedankjes gegeven: voor allebei een reep Verkade-chocolade, een pakje met stroopwafels en Delftsblauwe klompjes. Men was er érg enthousiast over en dankbaar! :) Uiteindelijk was ik rond 21:15u terug in Rauma en wachtte er een overenthousiaste Jasmijn op me. Mijn god wat ben ik gelikt, 'bespint', wat werden er kopjes gegeven en wat duwde ze zich tegen me aan. En wat duwde ik haar tegen me aan :') Heerlijk mijn lieve, door Pasi goed verzorgde, mup weer te zien! :D Ook op de bank tijdens het kijken van vakantiefoto's heeft ze nog lekker op schoot liggen knorren. En Anja, ze was blij met het speeltje! Hopen dat ze er ook écht mee gaat spelen ;) Ja, lekker verjaardagskaarten in het rek gezet, foto's op tv gekeken met lekkers erbij, en vervolgens na middernacht naar bed.

Lieve, lieve, lieve allemaal. Ik wil jullie, iedereen die deel is geweest van deze pracht-minivakantie, vanuit de grond van mijn hart bedanken voor de geweldige tijd die jullie niet alleen mij maar ook Finse vriendin Satu bezorgd hebben! We hebben allebei, en ik hoop ook jullie allemaal, een geweldige tijd gehad in Geleen e.o. Jullie hebben mij een onvergetelijke verjaardag bezorgd, en Satu een geweldige eerste indruk gegeven van Nederland met haar inwoners. Dat neemt niemand ons, en ook jullie meer af :') Namens zowel mij als Satu DUIZENDMAAL DANK voor de geweldige, machtige, onvergetelijke, once in a lifetime-experience gedurende deze '4' dagen!!!
Ik hou ontzettend veel van jullie allemaal, zou jullie allemaal ontzettend graag nog eens dik willen knuffelen als bedank voor deze vakantie!
Duizendmaal dank, en tot de volgende blog!

• 29 Augustus 2012 - 18:56

Anja:

Hoi Chantal,

Je bent dus weer goed thuisgekomen! Ik zal je maar schrijven want mijn baasje heeft het te druk.
    ze gaat vrijdag naar Lourdes.
    Dan ben ik een hele week alleen en zal haar missen.Dus ik weet hoe Jasmijn zich voelt de tijd dat jij hier was. Mijn baasje vond het heel leuk dat ze bij jullie van die heerlijke pannekoeken mocht meeeten.Wil je Jasmijn van mij heel veel groeten doen en een knuffel geven.En voor jou een lieve poot. Diesel.

• 30 Augustus 2012 - 12:18

Nathalie:

Hoooi Mups!!

Echt superfijn dat je t zo heerlijk hebt gehad!! Vond t superrr gezellig maandag op ons vaste stekkie :P
    En die foto met Jasmijn is echt cute!! :D

xxx