Wat een genotweek - en een 2e in het vooruitzicht! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Wat een genotweek - en een 2e in het vooruitzicht! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Wat een genotweek - en een 2e in het vooruitzicht!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

12 Augustus 2012 | Finland, Rauma

Moikka allemaal!
Volgens mij ben ik net tussen 2 buien door van de winkel teruggekomen...ziet er dreigend uit! Gelukkig is afgelopen week erg zonnig geweest, en dan vooral in leuke activiteiten! Het begin van de week is wederom omgevlógen, maar het einde van de week lijkt als een slak voorbij te zijn gekropen waarbij Chantal totaal geen besef van dagen heeft gehad. Vandaag zondag voelt totaal niet als zondag...heerlijk dat onregelmatig werken! :p

Maandag 6-8 begon mijn week met een ochtenddienst die lekker verlopen is. Hoewel we het er allemaal over eens zijn dat het werk zwaarder is op dit moment: veel patiënten die veel hulp nodig hebben. Maar goed; ook dat soort trends heb je soms he! In de avond lekker genoten van simpele hap, verder rustig gehad en in de avond Atonement gekeken – zeer goede film!
Dinsdag 7-8 had ik een nachtdienst en heb ik in de ochtend tijd gehad voor wat winkelen bij supermarkten en voor een lekkere bak koffie thuis. Daarna was het hup richting stad om daar naar een klarinetspel te gaan kijken. Zoals gezegd was deze week hier in Rauma 'Rauman Festivo'-week met daarin overal in de stad muziekgelegenheden, met name klassieke muziek. Het klarinetspel (Luontokonsertto oftewel natuurconcert) werd opgevoerd door beroemd Frans klarinettist 'Samuel Berthod' en was een samenspel van hem op klarinet met op de achtergrond een film van natuurfragmenten en koor/synthesizermuziek. Een goed door hem zelf in elkaar gezet optreden, wat kennelijk hier in Rauma de première was en verder nog in Helsinki en in Parijs vertoond gaat worden. Ja, zéér genoten van dit mooie 'concert'! Daarna ben ik een ticket gaan kopen voor een middeleeuws concert in de kerk op woensdag. Daarna via supermarkt naar huis voor een aantal uur slaap, avondeten en een lekker verlopen nachtdienst samen met Hannele.
Woensdag 8-8 dus vanuit mijn ochtenddienst naar huis en eerst in bed gekropen voor een aantal uurtjes slaap. Daarna was het rond het middaguur opstaan geblazen, aankleden en door richting Cafe Sali voor een 'ontbijtje' met op de achtergrond klassieke muziek gespeeld door een duet (o.a. viool en zang). In eerste instantie zou ik alleen gaan, maar uiteindelijk is vriendin/collega Mari ook nog mee gekomen! :D Heerlijk gezellig weer geweest dus! Daarna via supermarkt naar huis om lekker wat te borduren en verder een makkelijke maar goed gevulde tomatensoep als avondeten te eten. Daarna nette schoenen aan en op richting kerk voor het middeleeuws concert. Daar moest je dus (helaas) een ticket voor kopen, maar was het geld meer dan waard: ruim 2 uur aan zang en muziek, waarbij het koor Straumr begon met kerkmuziek uit de middeleeuwen en na de koffiepauze écht middeleeuwse klanken door de kerk schalden gespeeld door groep Oliphant – daar heb ik het meest van genoten! Ja, een heel leuke avond en voldaan daarna naar huis voor een lekker bakje koffie en nachtrust.

Donderdag 9-8 mijn eerste vrije dag die ik in de ochtend rustig thuis heb doorgebracht met o.a. het bakken van (jaja, wéér wat lekkers!) een appeltaart! Ik had tijden terug een makkelijk recept gevonden en aangezien de appels nog steeds in de koelkelder te wachten lagen en Chantal een vrije dag had, besloot ik de taart eindelijk te bakken. En MIJN GOD wat is die lekker!!! Meteen 2 stukken opgegeten haha. Voor geïnteresseerden: http://www.parislovespastry.com/2011/10/rustic-apple-tart.html (let op: Amerikaanse maten dus pound=450gr en oven op 175C!). Na het middaguur ben ik nog de stad ingedoken want op donderdag was 'Carpe Diem'-dag met overal in de stad kleine optredens van o.a. het koor en de middeleeuwse groep, maar beiden heb ik helaas niet meer gezien. Me toch geamuseerd met het vinden van leuke hotpants en een (hard nodige!) nieuwe riem. In de namiddag nog lekker thuis geborduurd wat overigens ook weer opschiet; bijna het vlak af waar ik mee bezig ben! In de avond lekker adhv een AH-recept gekookt (Poolse Bygos) en verder lekker rustig aan gedaan.
Vrijdag 10-8 mijn tweede vrije dag die ik besteed heb aan een licht ontbijt, naar de supermarkt lopen en daarna neerstrijken bij restaurant La Bamba voor een lekkere verdiende lunch. Betalen en zoveel eten als je wil/kan – buikje rond gegeten dus! Daarna (rustig) naar huis gelopen waar ik nog even mijn eten heb kunnen laten zakken, lekker gekletst heb met Rolf (thnx vriend!) en daarna mijn spullen heb gepakt voor mijn afspraak met Heidi Rinne: kanoëëëëën! :D Jaja, het is ervan gekomen zoals we hoopten en half-half gepland hadden. En dit keer zijn we rond een eilandje gevaren en mijn god wat gingen we goed! Daarmee ons uur bijna vol gekregen en de laatste 10 minuten nog voor het strand wat gepeddeld, daarna voldaan onze spullen ingeleverd en nog na zitten genieten op de rotspartij hier op het strand (met een lekker colaatje erbij dankzij Heidi!). Mijn god wat doen dat soort 'kleine' uitjes met vriendinnen me goed; laat teleurstellingen in het niets vallen. Ik was namelijk van plan om met Tomi in de avond wat te gaan doen, maar die meldde zich af toen ik aan het lunchen was gezien hij ziek is. Jammer, en helemaal niet leuk voor hem natuurlijk, maar balen dat ik deed! Tja, dan doet zo'n gezellig uitje met een vriendin je méér dan goed :) Ben dankbaar voor al mijn vrienden en vriendinnen hier, ook al zie ik ze niet zó supervaak! De momenten dat ik ze zie zijn altijd meer dan de moeite waard :) In de avond lekker thuis mijn saunauurtje gehad en daarna een rustige avond gehad met nog wat lekkers en als mannelijk gezelschap Harry Potter 1 – leuk om zo'n 'oude film' weer eens te kijken!

Gisteren, zaterdag 11-8, had ik avonddienst en ben ik eerst gaan genieten van een gratis kop koffie bij Cafe Sali, in het zonnetje op het terras (kreeg je met zo'n ticket voor een concert) en daarna ben ik nog naar de supermarkt geweest en heb weer lekker geborduurd. Onze avonddienst is lekker rustig verlopen, fijn gewerkt dus. Na de avonddienst wat getut en lekker gaan slapen.
Want vandaag, zondag 12-8, had ik een ochtenddienst dus moest ik er weer vroeg uit. Ook deze dienst weer lekker rustig gewerkt en me goed geamuseerd. Na de dienst was het hup snel naar huis en stofzuigen, want zoals gezegd zou vriendin Lotta op de koffie komen! :D Voor het eerst sinds zéér lange tijd heb ik weer eens met haar kunnen afspreken en mijn god wat was het gezellig! Ik heb van Lotta een ontzettend mooie bos gele rozen gekregen, al een beetje voor mijn verjaardag gezien ik de 31e mijn feestje hou maar zij niet kan komen. Staat prachtig zo en wat brengen bloemen toch altijd een vreugde in huis, is het niet? Echt iets wat ik van mijn familie uit meegekregen heb, dat 'genieten van bloemen'; bedankt daarvoor ;) Daardoor ook voor het eerst mijn Aalto-vaas in gebruik kunnen nemen die ik toen als afscheidscadeau van de familie in Pori gekregen heb – helemaal super dus! Lekker (ontzettend veel!) bijgekletst onder genot van koffie met mijn zelfgemaakte blauwebessentaart, daarna nog door Lotta bij de supermarkt afgezet voor wat groente-inkoop. Lotta en ik hebben trouwens al afgesproken dat we in november samen naar de laatste Twilight-film gaan – nog meer leuke vooruitzichten dus!


Nu zit ik veilig droog hierbinnen want buiten gaat het goed tekeer! Gelukkig is het weer van de week wat beter geweest dan in eerste instantie voorspeld werd – laten we hopen dat we toch nog wat kunnen gaan nazomeren!
Ik heb in ieder geval weer een zéér zonnige week voor de boeg: morgen samen met Satu naar het circus hier (Sirkus Finlandia – kaartje kost geld maar dan heb je wel wat!), donderdag ga ik naar collega Johanna genieten van lekkere drankjes en wat zoutjes erbij met wellicht nog een kort vervolg in een café ofzo in de stad, vrijdag plan ik naar Vuojoen Kartano te gaan (prachtig mansion in Eurajoki, google maar) waar die avond tuinfeest is met allerlei activiteiten en bezienswaardigheden, en misschien dat ik zondag nog naar Pori ga. Verder moet er natuurlijk ook nog gewerkt worden hoor, wat Chantal ook met plezier doet dus een fijne week gaat het weer worden! :D

Lieve lieverds daar in Nederland: ik hoop dat voor een ieder van jullie er ook weer een zonnige week te wachten staat! Voor vrienden Elaine en Remco is het overigens al een superzonnige vrijdag geweest gezien ze de 10e getrouwd zijn – nogmaals alle gelukswensen voor jullie lieverds! :)
Hou jullie allemaal haaks daar in Kikkerland en voor een aantal tot over 2 weken in real-life – voor jullie allemaal tot over één week met een nieuwe blog!
Chan

  • 12 Augustus 2012 - 19:56

    Pa:

    zie je nou wel : volgend jaar wat later komen en genieten van Festivo en de blauwebessentaart ( al ziet die appeltaart er ook erg goed uit ). Blijf maar lekker genieten daar!

  • 13 Augustus 2012 - 10:01

    Oma Bos:

    Lieve Chantal,wat goed,dat je naast je werk ook cultureel bezig bent en ook nog van de natuur kan genieten.De verhalen over de muziek spreken mij erg aan.Vrijdag j.l. ben ik nog met de andere Oma naar een orgelconcert in de kerk geweest.Daardoor kon je vader maar een gedeelte van de hockeywedstrijd van de dames zien,want hij had dienst in de kerk.Maar het was wel het spannendste gedeelte.
    We mogen toch wel trots zijn op de resultaten bij de Spelen.Nu is alles wwr voorbij en gaan we ons verheugen op jouw komst.Vanmorgen heb ik eerst in de tuin gewerkt,want het beeloofd weer warm te worden.Veel liefs en succes met alles.OMA

  • 13 Augustus 2012 - 12:52

    Ma:

    Heb je de rozen goed schuin afgesneden? Dan heb je er nl. meer en langer plezier van in die mooie vaas van jou (ben ik wel een beetje jaloers op!). En als ze toch hun kopje laten hangen, gewoon een stukje er van af snijden en in schoon water zetten. Genieten maar!
    Dikke knuffel! x

  • 13 Augustus 2012 - 21:52

    Oma V/d/flat:

    Hallo Chantal,een paar woordjes van je andere oma,de tijd schiet nou op,ik vind het leuk om je weer eens te zien,en mijn auto staat ook te wachten.Je zult het wel druk hebben die paar dagen ,maar geniet er dan maar van.Veel liefs Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 168415

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: