Meest GEWELDIGE WEEK van het jaar - Geleen hier!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Meest GEWELDIGE WEEK van het jaar - Geleen hier!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Meest GEWELDIGE WEEK van het jaar - Geleen hier!!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 Juli 2012 | Finland, Rauma

Dag lieve allemaal!
Daar zijn we weer na een week radiostilte vanuit Rauma, niet gek na een te gekke week samen met afdeling Geleen! Iedereen klaar voor het verslag? Want tja, het is natuurlijk een óntieglijk lange blog dit keer maar zeker de leestijd waard!


We beginnen op zondag 22-7, want zoals gezegd had ik toe nom 6:00u de bus richting Helsinki, waar ik pa ma en Elianne zou treffen. Lekkere busrit gehad met een toestralende zon en voor de grap gsmst dat ik een uurtje later aan zou komen, zodat ik ze stiekem zou kunnen verrassen in het hotel :p In de bus trof ik trouwens nog oud-leerling Marja, heb nog lawaaïge Belgen in de bus gehad en heb een paraglider zien vliegen. Om 10:00u kwam ik aan op het busstation Kamppi waarvandaan ik door ben gelopen richting hotel Arthur waar men verbleef. Ik bij de balie snel gevraagd in welke kamer familie van Eijnatten zich bevond (men zat op dat moment nog aan ontbijt) en hup, door naar kamer 772 waar ik achter een hoek op de gang ben gaan staan wachten. Zuslief was de eerste die ik kon bespringen, en samen met haar ben ik de hotelkamer opgegaan om me daar voor de andere twee te verstoppen. Na een tijdje kwam mama die ik verraste en toen was het wachten op pa die nog moest komen. Weer terug de badkamer op en op een gegeven moment klopte mama op de deur. Ik de deur open, pa zegt ‘hééj!’ een stap opzij waardoor Chantal zelf een verrassingsklap in haar gezicht kreeg: LIEVE BROER MAURITS WAS OOK MEE!!!! :D :D :D Mijn god wat was ík verrast en in tranen van vreugde! Ja, mijn god mijn leven kon op dat moment totaal niet meer stuk; wat een genot om ons állevijf op vakantie te hebben en in mijn leventje in Finland! :D Kennelijk waren jullie allemaal al op de hoogte van het feit dat Maurits óók mee zou gaan he?! Nou, jullie hebben het állemaal héél goed stil gehouden, bedankt! :D
Na de wederzijdse verrassingen zijn Elianne en ik de stad ingedoken om ons ‘voor te bereiden’ op shoppen, en zijn wat winkels langsgelopen en hebben de resterende tijd wachten doorgebracht op een bankje op de Esplanadi waar bleek dat we naast een Finse zaten die al 20 jaar in Rotterdam woont en met haar Nederlandse man nu op vakantie was in Helsinki. Gezellig gekletst, om 12:00u op shop-oorlogspad gegaan en lekker gewinkeld met z’n tweetjes! Rond 13:00u hadden we met de rest afgesproken bij Kappeli, waar we gezellig koffie zouden drinken en bij zouden kletsen. Lekker genoten van zowel koffie met lekkers als elkaars aanwezigheid, hoewel er zo nu en dan ook wat geknoter was maar goed wat wil je ook; voor het eerst weer allevijf bij elkaar, dat kan soms wat botsen! Na de koffie zijn we nog samen naar een winkeltje met diverse handwerk-artiesten gegaan waaronder die waar ik mijn ‘elfje’ van de Jazzstraat gekocht had. Daarna zijn Elianne en ik verder gaan winkelen, pa ma en Maurits zijn naar het Nationaal Museum gegaan. Om 17:00u was het tijd om te verzamelen bij het hotel om onze weg richting Rauma te vervolgen, in onze huurauto mét bon! We stonden té dicht op de hoek van de straat geparkeerd en hadden dus een boete. Even over geknoterd, maar verder geen last van gehad vanwege een gelduitgevende Chantal :) Het was nog even passen en meten met de bagage in de auto gezien een vloerkleed en spiegel mee waren maar alles en iedereen paste dus hup: op richting Rauma!
Onderweg heeft Maurits nog een eland gezien (ik jaloers) en pa nog wild, verder zijn we nog bij een ABC-wegrestaurant gaan eten en hebben we genoten van pasta, ribs en varkensfilet met daarbij salade, brood en koffie/thee toe. En wat voor thee he, lieverds! :p In Rauma aangekomen was het bagage naar boven slepen en verwelkomd worden door lieve Jasmijn; even vrolijk voor gasten als altijd! Daarna was het tijd voor het bekijken van mijn appartementje, koffie met wat lekkers én cadeautjes voor zowel mij als voor Geleen. Ontzettend bedankt allemaal voor de lieve cadeautjes! :D Als laatste was het natuurlijk tijd voor een welverdiende nachtrust.


Maandag 23-7 was het weer helaas wat minder; grijs en regen, maar de temperatuur nog enigzins lekker zomers. ’s Ochtends werd iedereen weer door Jasmijn begroet en wat was het toch heerlijk overal mensen te hebben liggen slapen; lekker vol zo mijn appartement! :D Pa en ma lagen in bed, de kids hebben met ons drietjes in de woonkamer gelegen op zowel bank als de cadeau-gekregen gastenmatjes. Lekker voor het eerst samen ontbeten, met z’n allen rondom de keukentafel die nu in het midden van de keuken staat :) Na het ontbijt zijn we gewapend met wat paraplu’s de stad in gegaan voor onze eerste dag samen die we zouden besteden aan het verkennen van Rauma. We zijn met z’n allen de standaard musea afgegaan waarbij we bij Marela (huis van scheepsvaart-familie) een rondleiding kregen door een gids! :D Dat was ontzettend leuk en geeft toch altijd weer een beter beeld van een museum. In het museum zat nog een dame te kantklossen ivm de Pitsiviikko aka Laceweek aka Kantweek in Rauma. Rauma staat bekend om haar kantklos-historie en heeft elk jaar een Laceweek en wederom waren gasten uit Geleen tijdens deze week hier :) Na de musea zijn we rond het middaguur natuurlijk traditioneel een kop koffie met lekkers gaan drinken bij Cafe Sali, waar het weer fijn vertoeven was! Lekker gezeten en genoten, daarna zijn we terug naar huis gelopen, hebben de auto gepakt en zijn nog langs plezierhaventje, strand en industriële haven gereden. Soort tour dus, die eindigde bij de Lidl en Citymarket voor wat inkopen ivm avondeten en ontbijt. Aan het eind van de middag waren we weer thuis en hebben thee gezet met daarbij pretzels van de Lidl (die Chantal trouw ‘spretzels’ noemt), en mama is daarna met Elianne aan het avondeten begonnen want mama zou haar gehaktballetjes met tomaatjes koken! :D En mijn god wat was het super om weer eten gekookt door mama te krijgen! :D Ja, lekker met z’n allen gegeten en daarna een lekker avondje thuis gehad met natuurlijk ook koffie met een schaaltje lekkers en muziek op de achtergrond.


Dinsdag 24-7 was het tijd voor dag 2, die we zijn begonnen met ontbijt en vervolgens in de auto richting Lappi. In de buurt van Lappi ligt namelijk een begraafplaats uit de bronstijd: Sammallahdenmäki, waar ik vast ooit wel eens over verteld heb. We zijn lekker door het binnenland gereden en aangekomen bij Sammallahdenmäki werden we begroet door muggen en steekvliegen; niet zo leuk dus maar goed, voor wat hoort wat! Lekker over het terrein gewandeld en genoten van de prachtige grafheuvels, het diverse groen, diverse soorten mos én blauwebessen-struiken, waarvan de besjes al vrij goed smaakten! Ik heb me meteen voorgenomen om binnenkort weer dezelfde wandeling als met Ingeborg&Michel te gaan lopen, gezien daar ook een hoop bessenstruikjes stonden. Kan ik dan lekker bessentaart bakken ofzo! :) Lekker gewandeld dus en rond het middaguur zijn we doorgereden richting Pori om ook die stad te bezichtigen en in de avond de familie weer te treffen! :D We zijn als eerste gestopt bij het mausoleum wat maar beperkt open is en wat iedereen graag wou zien. Blijft prachtig en indrukwekkend, dus niet verkeerd om weer te zien! Ook zus en broer vonden het mooi en indrukwekkend, evenals pa en ma die er voor de 2e keer waren. Daarna zijn we een bak koffie met lekkers gaan drinken bij Petra’s Cafe, lekker op het terras want het weer was weer beter geworden vergeleken met maandag. Vanaf het terras natuurlijk ‘aapjes gekeken’ en genoten van rond huppende musjes en kauwen, die zuslief nog op de foto zette. Na de koffie zijn we langs de kerk, het stadhuis en het theater gelopen en over de lange plantsoenstraat teruggelopen richting centrum, waarbij Maurits naar wat platenzaken is geweest, mama en Elianne naar kledingzaken (ik uiteindelijk ook nog mee) en ik en pa naar een boekenhandel. We troffen elkaar weer op het marktplein en zijn toen nog naar een 2ehandswinkel geweest waar zowel zuslief als broerlief geslaagd zijn. Daarna zijn we via supermarkt doorgelopen richting volgende 2ehandswinkel waar ook Chantal zelf (met dank aan pa en ma!) geslaagd is: een afvalemmertje voor mijn bioafval, een thermoskan en een pannenlikker. Broer heeft nog wat cd’s en dvd’s gekocht en daarna zijn we via KodinTerra (Intratuin) waar ik mijn slaapkamerlamp gekocht heb, naar de familie gereden. En mijn god wat was het heerlijk hen weer te zien en nu beide gezinnen samen te hebben!! :D :D Santeri deed de deur open en al snel stonden ook Maarit en Aleksi beneden, Siiri kwam wat later. Rondleidinkje gehad in huis en pa en ma vonden ook de sauna/doucheruimte mooi geworden, verder word er daar nu geklust aan Siiri’s kamer gezien Santeri een kamer voor zichzelf krijgt ivm met basisschool beginnen en Siiri op de oude kamer van Maarit en Aleksi komt te liggen. Die liggen nu zelf op de oude speelkamer, waar ik toen ook geslapen heb. Na de rondleiding lekker op de bank gezeten, cadeautjes uitgedeeld (drop en bloemetje voor ouders, voor kids 2 vergrootglas-bakjes van de Hema) en genoten van de enthousiastheid van de kids en geklets met Maarit en Aleksi. Ja, de sfeer in huis was super en men vond het leuk elkaar te ontmoeten en weer te zien! Daarna was het tijd voor lekker eten samen aan tafel, ook met oma Anna-Liisa erbij die er goed uitzag. Als eten was er zalm uit de oven met aardappelen, salade en brood en mijn god wat was er veel! Heerlijk genoten, stuk voor stuk, en ook van het toetje: koffie met kwark-slagroom-aardbeien toetje. Daarna heeft Santeri nog wat gemaakte dingen van dagopvang laten zien en Siiri haar babyfotoalbum en helaas was het toen tijd om te gaan, na een óóóntzettend gezellige tijd samen! :D Ja, heerlijk weer bij hen te zijn geweest, samen met pa ma Elianne en Maurits! Terug in Rauma nog wat nagenoten met drank en zoutjes, de volgende dag gepland en toen naar bed.


Woensdag 25-7 was het tijd voor een gesplitste dag: de mannen zouden naar Tampere gaan en de dames zouden in Rauma blijven.
Ik ben met mama en Elianne eerst naar een handwerkzaakje geweest waar je zelf sieraden kon maken volgens het programmaboekje van de kantweek, maar helaas bleek dat maandag al geweest te zijn. Maar goed; lekker rondgekeken daar en er was vanalles te zien en doen: weven, tasjes maken, etc. Daarna zijn we maar doorgelopen de stad in en zijn diverse winkels ingegaan, en ook wat rommelmarktjes op binnenpleintjes van huizen. Nog een héél leuk keramiekwinkeltje ontdekt met prachtige spulletjes, diverse handwerkzaakjes, en in een kledingwinkel is zuslief nog goed geslaagd en ik overigens ook. Ja, lekker damesdagje gehad dus met tussen de middag koffie bij Kontion Leipomo, waar om 14:00u in Rauma’s dialect een zang/trekharmonica-optreden gegeven zou worden. We hebben in een aanbouw koffie gedronken en zijn toen het optreden bezig was nog even buiten gaan kijken. Koffie was lekker, ook het lekkers erbij en ik heb éindelijk voor het eerst een macaron-koekje geproeft wat zeer lekker was! Het optreden was leuk om te kijken en te horen, daarna zijn we doorgegaan naar nog wat andere winkels en zijn uiteindelijk geeindigd in Citymarket voor wat boodschappen en een heerlijk ijsje toe voor iedereen. In het zonnetje met ijs naar huis gelopen en daar nog aan mijn kwarktaart begonnen want daar had ik nog een bakpakket van staan (pa een keer gekocht bij Aldi, speciaal voor nu bewaard) en daarna ben ik aan het avondeten voor ons drie begonnen: aardappelpartjes met stukjes worst in aluminiumfolie met kaassaus, met salade en toetje toe. Ma en Elianne hebben tijdens het bakken en koken The Holiday gekeken. Heerlijk was het avondeten, makkelijk en lekker recept! :D Na het eten was het tijd op het wachten op de mannen, waarvan we uiteindelijk een sms kregen dat die pas na tienen thuis zouden komen van hun avonturendag. Balen dus; dan maar geen kwarktaart maar gewoon koffie met lekkers en wachten op de mannen. Toen die terugwaren was het tijd voor alle verhalen wederzijds met daarbij een wijntje en wat zoutjes.
De mannen zijn ’s ochtends vertrokken richting Tampere, maar zijn hun dag begonnen in Sastamala; een gebied dat bij de regio Tampere hoort, waar een huis was met daarin diverse verhalen van beroemd Fins schrijver en tekenaar Mauri Kunnas stonden uitgebeeld met poppen - http://www.herrahakkaraisentalo.net/. Kennelijk meer wat voor kinderen natuurlijk maar zéér de moeite waard! :D Maurits heeft zelfs nog Herra Hakkarainen (google maar) geknuffeld! Daarna zijn ze doorgereden naar Tampere zelf, zijn bij de VVV geweest en hebben daarna de kathedraalkerk bezocht, en zijn koffie gaan drinken bij het koffiehuisje dat in het 1e stenen gebouw van Tampere gevestigd zit waar ik toen ook met pa en ma koffie gedronken heb. Pa had een zoete wafel erbij, Maurits een hartige. Verder zijn ze nog in Vapriikki geweest; een enorm museum gevestigd in een oude fabriek (vandaar Vapriikki) in Tampere met allerlei bezienswaardigheden: zowel gewoon als interactief - http://www.tampere.fi/vapriikki.html. Daar hebben ze kennelijk de rest van de dag volledig doorgebracht vanwege de hoeveelheid bezienswaardigheden, en aan het eind van de dag zijn ze doorgegaan naar Ikea vanwege een pakket voor mij. Ik ga in mijn slaapkamer een rek plaatsen en daarin langzaam maar zeker alle miniatuur Eftelinghuisjes sparen. Dat rek was papa, samen met een leeslampje, gaan halen bij Ikea. Maurits en pa dus daarheen aan het eind van de middag en die hebben daar ook lekker gegeten. Heel erg bedankt voor die gunst voor mij lieverds! :) Lekker elkaars verhalen dus beluisterd die avond en daarna weer de volgende dag wat gepland. Daarna heeft pa mijn nieuwe leeslampje ingewijd en zijn daarna allemaal gaan slapen.


Donderdag was het tijd voor een relaxt dagje met in de middag ‘volgens de planning’ een middagje/avondje strand! In de ochtend lekker ontbeten en daarna de wandelschoenen aan voor een rondje meer. Elianne is lekker thuis gebleven en heeft met Jasmijn geknuffeld en op het huis gelet. Pa ma Maurits en ik zijn dus lekker een wandelingetje gaan maken en hebben nog diverse eenden gezien en heel wat wilde aardbeitjes! Enkele opgegeten, enkele meegenomen voor op de kwarktaart. Na het wandelen zijn we doorgelopen richting watertoren die broederlief dapper via de trap is opgegaan en waar we met z’n viertjes van het mooie en verre uitzicht hebben genoten. Nog flink wat foto’s gemaakt en daarna weer naar beneden, om vervolgens via een ‘sluipweggetje’ tussen de struiken door terug naar huis te gaan. Daar was het tijd voor 5 stoelen op het balkon, 5 mensen erop en voor onze neuzen een overheerlijke kwarktaart en lekkere bakjes koffie. Lekker genoten dus in het zonnetje en lekker ontspannen.
Na de koffie zijn we ons gaan voorbereiden op een middagje strand en avond uit eten. Spullen gepakt, nog even snel benen bijscheren, bikini’s aan, fruit mee, en via Lidl voor pretzels richting strand. Daar hebben we een lekker plekje uitgezocht waardoor we zowel zon als schaduw hadden; voor ieder wat wils dus! Ik had aan het begin van de week trouwens nog gemaild naar de kanovereniging van Rauma voor info over de mogelijkheid om te kanoën. Dat heb ik toen ik als student in Rauma was met Heidi Rinne gedaan en toen ik de mogelijkheid aan Maurits en Elianne vertelde waren die daar erg enthousiast over. Op internet stond echter dat dit alleen op dinsdag mogelijk was, hoewel de openingstijden van dinsdag t/m zaterdag zijn. Op mijn mail kwam woensdagavond antwoord dat je er gewoon naar toe kunt tijdens openingstijden en dan dus kunt huren! :D Dus, na een uurtje eerst op het strand te hebben gezeten zijn Elianne Maurits en ik samen met pa richting kano-huisje gelopen en hebben we inderdaad kano’s kunnen huren. We hebben ze gehuurd voor 1 uur en kregen alledrie dus een kano, peddel en zwemvest, en waren vrij om te gaan en varen waar we wouden! :D Daar was ik verbaasd over, gezien ik me van de keer met Heidi kan herinneren dat we alleen langs het strand geweest/gemogen zijn. Maar nu mochten we dus gaan waar we heen wouden en hup, daar gingen we! :D Maurits ging me snel en goed zeg!! Die is me in een goede vaart heel ver gegaan, ging super! Ik ben samen met Elianne gaan varen, wij hebben ook flink wat gevaren maar minder ver dan Maurits. Ja, mijn god wat was dát leuk om te doen zo samen! Actiefoto’s volgen nog! En Heidi heb ik inmiddels ook ingelicht dat je er gewoon heen kunt en geen afspraak hoeft te maken; we waren immers van plan binnenkort weer te gaan samen! :) Na het kanoën hebben we het meisje vriendelijk bedankt en zijn we nog even op het strand gaan zitten. Ik had ondertussen kennelijk al telefoon gehad van een man van een 2ehandswinkel ivm tafeltjes voor in de woonkamer. Die man was op dat moment weer terug in Rauma dus ben ik samen met papa in de auto gesprongen en zijn gaan kijken. Gekocht heb ik ze ook, ze zagen er goed uit en passen bij de rest van de woonkamer. We hebben nog even verder gekeken in de winkel en zijn daarna verder gereden richting Komppi; een kleine wijk in de buurt van de haven van Rauma, waar die dag ook vanalles te doen was. We zijn er uiteindelijk alleen maar doorheen gereden maar mijn god wat een leuke huisjes! Bewoners van die buurt stonden bezoekers te woord en er waren rommelmarktjes, verder dus niet heel veel bijzonders waardoor we er alleen even doorheen gereden zijn en weer terug naar strand zijn gegaan. Daar hebben we de rest weer getroffen en na nog een momentje in alle rust hebben we onze spullen opgeruimd in de auto en zijn naar strandpaviljoen gelopen waar we zouden gaan uit eten in restaurant/lunchgelegenheid Augusti. De camping Poroholma stond overigens goed vol zeg, wat een gasten daar! Tenten, campers, caravans...overal waar je keek! Toen we richting restaurant liepen kregen we het wat benauwd gezien er een megarij mensen (families) stond, en het er op leek dat er geen plaats zou zijn. Ik ben aan de andere kans langs het gebouw gelopen en binnen zag het er toch erg leeg uit. Toen begon ineens een lampje bij me te branden: die avond zou er een concert van Titi-Nalle zijn! Dat is een beertje (heeft ook zusjes, papa mama oma en opa) dat word begeleid door een vrouw en qua idee kun je het vergelijken met Bassie&Adriaan: al zingenderwijs educatief bezig zijn voor (kleine) kids. Het uit eten was in ieder geval gezellig; lekker op het terras (hoewel het wat frisser begon te worden) genoten van avondeten in buffetvorm. Geen gewoon restaurant dus, maar fijn dat je voor één bedrag zoveel kon eten als je wou en kon! :) En tja, geweldiger kon het niet want we hadden dus gewoon uitzicht op het concert van Titi-Nalle! :D Hoe gezellig en hoe Fins wil je het hebben?! Ja, flink gelachen en genoten van lekker eten, elkaars gezelligheid en Finse ‘cultuur’ als uitzicht. Ik heb zelfs nog met die vrouw (grondlegster) van Titi-Nalle gepraat gezien Santeri zich ooit eens heeft afgevraagd of er nog nieuwe dvd’s uitkwamen en kennelijk komen die constant! Meteen maar even naar hem gesmst, gezien ook hij nu een mobiele telefoon heeft ;) Ow, en papa heeft het gesprek van mij met die vrouw begrepen! Tja, wat wil je ook als pa en ma een Finscursus gekocht hebben ;) Gezellige avond dus gehad en we zijn daarna via marktplein van Rauma en supermarkt weer naar huis gegaan. Vanaf het stadhuis van Rauma zou om 20:00u een trompet spelen, maar helaas kwamen we er te laat achter dat het ging om het huidige stadhuis van Rauma en niet het oude op het marktplein. Gemist dus! Thuis was het tijd voor een lekker rustig en gezellige avond met lekkers en een gezellig spelletje, maar eerst heeft papa nog wat geklust. Hij heeft mijn nieuwe lamp op mijn slaapkamer opgehangen en wat staat ie leuk! :D Verder is hij ook al begonnen met het ophangen van mijn luxaflexgordijntje. Nu hoor ik jullie denken ‘die man heeft vakantie, moet hij bij jou wat gaan klussen!’, maar dat was afgesproken. Pa en ma hebben niet kunnen helpen bij mijn verhuizing en toen heb ik beloofd wat werkzaamheden voor papa te laten liggen zodat hij dat nu kon doen zoals hij wou :) Na het korte klussen en trouwens genieten van een nóg huiselijkere woonkamer (vanwege nu ook eindelijk tafeltjes!) zijn pa ma Maurits en ik het spelletje Saboteur gaan spelen in de keuken, Elianne heeft toegekeken en later nog wat geïnternet in de woonkamer. Een ontzettend leuk spelletje overigens dat zeker aan te raden is! Kort uitgelegd: iedereen is een dwerg en het doel is het eerste je gang te graven naar het stuk goud. Degene die saboteur is moet het de rest lastig maken. Het was gezellig en werd laat, en ik ben daarna bij mama in bed gekropen zodat ik in ieder geval lekker zou liggen en slapen ivm mijn werkdag op vrijdag.


Vrijdag 27-7 dus een werkdag voor mij met een vroege dienst, en wat is het fijn weer op mijn eigen afdeling te zijn! :D Lekker gewerkt en toch wel een ietsiepietsie gedesoriënteerd geweest nu ik tijdelijk op een andere afdeling geweest ben. Maar het lijkt erop dat iedereen dat gevoel heeft na hun vakanties, dus ben ik gelukkig niet de enige haha!
Pa ma Elianne en Maurits hebben de dag besteed aan het bezoeken van het bezoekerscentrum van de kerncentrale (pa en Mau), winkelen voor schroevendraaiers en nog cadeautjes voor mij: een 2e gordijn voor in de slaapkamer en een saunadoekje om op te zitten (heel erg bedankt lieverds!), en het bezoeken van het maritiem museum in Rauma. Men heeft het met die bezigheden kennelijk erg leuk gehad en ervan genoten! En het was leuk iedereen weer te zien toen ik klaar was met werk, want men kwam allevier naar mij kijken en pa en Maurits zijn nog even mee de afdeling gaan bekijken. Ja, leuk om mij als zuster te hebben kunnen showen aan mijn lieverds, hebben ze dat ook gezien :) Daarna was het snel omkleden en zijn we nog even terug de stad ingestoken, waar we nog over wat leuke handwerkmarktjes zijn gelopen en een lekker ijsje op het marktplein hebben gegeten. En mijn god wat scheen/stak de zon!! Aan het einde van de middag terug naar huis en daar ben ik meteen eten gaan koken, makkelijke hap: spinaziesoep met Karjalanpiirakkaa, en ijstaart toe. Lekker op het balkon in het lekkere weer zitten eten en genieten, daarna was het lekker rustig aan doen en voor mama Maurits en mij was het saunatijd. Ik heb meteen mijn saunadoekje uitgeprobeerd, mooi ding! :D Trouwens, vóór de sauna heeft pa nog mijn luxaflex opgehangen en de spiegel en mijn god wat ziet mijn slaapkamer er nu goed uit! :D Het is een stuk donkerder nu dus is het makkelijker in slaap vallen in de lichte zomer. Óntzettend bedankt lieve pa! :D
Na de sauna was het omkleden en voorbereiden op onze laatste avond samen: de Black Lace Night! Op de vrijdagavond van de kantweek is het altijd Black Lace Night en is de stad vol met mensen. Er is muziek, zijn talloze kraampjes, handwerkmarktjes, rommelmarktjes op binnenplaatsen en in tuinen, optredens, koffiegelegenheden, etc. Noem maar op! Gezelligheid overal dus! :D
We zijn de avond begonnen bij het huidige stadhuis van Rauma voor dat trompetgeschal, maar ook voor Estische volksdans, wat zéér de moeite waard was en erg leuk om te zien! :D Daarna zijn we wat kraampjes afgelopen en neergestreken bij Kontion Leipomo voor een bakje koffie met een ‘kantgebakje’ erbij en Elianne minipizzaatje. Lekker genoten en daarna verder richting marktplein waar een lokaal bandje optreedde. Ma pa en Elianne zijn doorgelopen richting handwerkmarktje, Maurits en ik hebben het bandje bekeken en zijn nagekomen. Daarna zijn we nog wat door de straten gelopen en zijn nog erg veel bekenden tegengekomen! :D Heidi Rinne, Heidi Kettunen, en ik en Elianne later nog Tomi, en collega Mari met haar vriend. Vond het super dat we bekenden hebben gezien; vorig jaar samen met pa en ma ben ik niemand tegengekomen, nu een hele hoop mensen! :) We hebben ons op een gegeven moment opgesplitst wat wat handiger was: pa en ma zijn samen gaan lopen, Maurits zelf, en ik ben met Elianne nog wat kraampjes gaan bekijken. We troffen elkaar uiteindelijk weer op het marktplein waar een ander lokaal bandje zou gaan optreden. Maurits en ik zijn blijven kijken, de rest is op voorhand al naar huis gegaan. Thuis aangekomen stond de openingsceremonie van de olympische spelen op tv op, wat we met wat lekkers erbij bekeken hebben. Erg leuk om te zien! Helaas het ontsteken van de vlam niet meer bekeken gezien iedereen erg moe was en pa Elianne en ik vroeg zouden gaan opstaan ivm broodjes halen bij Lidl.


Na een lekkere nachtrust zijn pa Elianne en ik wat te vroeg opgestaan, gezien ik dacht dat Lidl al om 8:00u open zou gaan op zaterdag maar dat pas om 9:00u bleek te zijn. Maar goed; zaterdag 28-7 was het dus tijd voor helaas onze laatste momenten samen. Dat is altijd het nadeel van vakantie, en al helemaal zó’n heerlijke met ons vijfjes samen: die gaat altijd véél te snel om! Pa Elianne en ik zijn in de auto gesprongen en hebben nog even in 1 straat in oud Rauma blikjes gezocht (zit statiegeld op hier, op Lace Night onzettend veel blikjes zien staan) maar helaas was het grootste deel weg. Papa vond wel nog wat anders sjieks: een Guiness-glas! :D Dat heeft Maurits gekregen, ik neem het in augustus voor hem mee naar Geleen. Na het blikjes zoeken zijn we onze eigen statiegeld-dingen gaan inleveren bij Lidl en zijn we lekker croissantjes en broodjes gaan halen voor ons ‘zondags ontbijt’, waar we thuis heerlijk van hebben genoten met ook een eitje erbij en voor degene die wou een lekker fris yoghurtje. Ja, lekker ontbeten en daarna was het tijd voor langzaamaan spullen verzamelen, nog in mijn gastenboekje schrijven en afscheid nemen van Jasmijn. Aan het eind van de ochtend zijn we vertrokken en hebben bagage in de auto gelegd en zijn richting stad gereden om traditioneel ‘afscheidskoffie’ te drinken bij Cafe Sali. Ik ben al eerder de auto uitgesprongen en snel nog een cadeautje gaan kopen, wat ik de lieverds heb aangereikt in Cafe Sali tijdens genot van koffie (met voor een aantal lekkers). Toen ik begon te speechen had ik al meteen een brok in m’n keel, tranen in mijn ogen en een zakdoekje nodig haha, heerlijk zo’n emotioneel typje :p Ik had voor afdeling Geleen een autosticker van Rauma, een kantklosje met daarop vakantiedata én een mooi fotoboek van Rauma (dat was ik dus nog snel gaan kopen) als bedankjes en aandenken aan de gezellige tijd samen. Na Cafe Sali is Maurits nog even het marktplein opgelopen, mama nog wat gaan kopen en toen was het helaas tijd om richting auto te gaan lopen. Bij de kerk nog even een Kodak-moment met z’n vijfjes; papa’s camera op muurtje, timer aan, en een over het muurtje-springende pa resulteerde in een aantal leuke foto’s, die een plekje gaan krijgen zodra ik ze af kan laten drukken bij een fotowinkel :) Bij de auto was het tijd voor afscheid, en daarbij natuurlijk de nodige tranen en het nodige gesnik. Ja, moeilijk was het maar helaas een onontkomelijk moment! Lang de auto nagezwaaid en daarbij nog een vrouw verbaasd gekregen omdat die meende dat er uit de auto naar haar gezwaaid werd haha :p Pa ma Maurits en Elianne hebben gisteren een goede terugreis naar Helsinki gehad en een fijne avond.
Na het afscheid ben ik nog even de stad ingegaan en wat winkels in en uit, groente bij de supermarkt gekocht en terug gegaan naar een ontzettend leeg en stil appartement.

En mijn god dat was het moeilijkste en pijnlijkste. Hetzelfde ‘droomgevoel’ dat ik had toen ik ze allevier bij me had (onwerkelijk gevoel, alsof ik het droomde) had ik nu ook bij het afwezig zijn van mijn lieverds. Ik heb mijn gastenboekje gelezen en genoten van de geschreven stukjes tekst: ontzettend bedankt voor jullie leuke en lieve woorden, lieverds! :) Daarna ben ik in bed gedoken gezien ik nachtdienst had en toch nog wat energie wou tanken. Onrustig geslapen en vaker wakker geworden. In de avond opgestaan en toen met Marco Borsato-muziek is de zak tranen gebarsten.
Mijn god wat was het moeilijk en wat deed het pijn alleen te zijn! :’( Zo’n afscheid duwt je compleet met je neus op de feiten en laat je weer beseffen wat voor grote stap je genomen hebt door te verhuizen naar Finland: familie, vrienden en kennissen achterlaten en alleen zijn zonder deze mensen om je heen. Ja, voor het eerst sinds mijn verhuizing dat ik me er weer zó bewust van ben geworden en dat het zo’n verdriet heeft opgewekt. Maar goed, zoals ik ook naar Loes heb gemaild: het verdriet bij zo’n afscheid is niks bij de geweldige tijd die je achter de rug hebt samen met geliefden bij je op bezoek. Dat heb ik er dus zeker voor over, hoe verdrietig ik ook ben en hoe pijn het op zo’n moment van afscheid ook doet. Maar moeilijk was het dus zeker toen afdeling Geleen weer weg was en ik weer alleen was :( Ik mis jullie lieverds!

Vandaag, zondag 29-7, ben ik na een lekkere nachtdienst (die vrij rustig, maar toch bezig verlopen is gezellig samen met collega Virpi) lekker in bed gedoken en heb met wat ontwakingsmomenten her en der heerlijk geslapen. In de namiddag ben ik opgestaan, heb me opgefrist en aangekleed, en ben nog de stad in gegaan om het laatste trompetgeschal vanaf het stadhuis mee te krijgen en vervolgens richting marktplein te lopen waar vanaf de trappetjes van het oude stadhuis de Kantweek tot een officieel einde werd getrommeld door de Pyyrman: een man met trom die vóór de tijd van de krant het nieuws bracht. Nu, tijdens de afsluiting van de kantweek, trommelde hij en kort samengevat zei hij dat de kantweek weer om is, goed verlopen is en dat iedereen van harte welkom is volgend jaar, in de laatste week van juli, om weer een nieuwe kantweek te vieren. Kort maar krachtig en érg leuk om gezien te hebben! :) Daarna via supermarkt naar huis, lekker gekookt, wat op internet gezeten en nog een wasje gedraaid. Nu dus een nieuwe blog voor jullie allemaal en zometeen weer richting werk voor mijn 2e nachtdienst.
Van afdeling Geleen hoorde ik zojuist dat men een ontzettend gezellige dag heeft gehad in Helsinki waarbij op het treinstation ontbeten is, Maurits en Elianne naar Kiasma (museum voor Finse en internationale hedendaagse kunst) geweest zijn en ze allevier Suomenlinna bezocht hebben: een vestiging verdeeld over een aantal eilandjes vlak voor de kust van Helsinki (waarbij mama de gids nog heeft gecorrigeerd die zei dat Suomenlinna het enige belangrijke UNESCO-erfgoed in de wereld was – die is kennelijk nog nooit in Oud Rauma geweest!! :p ). Men zat nu ergens bij een Mexicaans restaurant te eten, en men zal met z'n viertjes morgen de laatste uren vakantie in Finland gaan doorbrengen.

Mijn god lieve allemaal, volgens mij heb ik nog nóóit zó'n lange blog getypt! Het spijt me voor de mensen die er geen rust voor hebben, maar de blog is zeker de moeite waard geweest en ik ben er vrijwel zeker van overtuigd dat er nog zó veel dingen ontbreken!
Zullen we het zo afspreken, dat ik sowieso woensdag een nieuwe blog plaats waar ook de foto's van afdeling Geleen in komen te staan? Ik zal eens kijken of ze zelf nog wat willen typen voor in de blog, kan dat er eventueel bij :) In ieder geval zondag weer een 'gewone blog', tot dan en een fijne week voor iedereen toegewenst!



Lieve papa, mama, Maurits en Elianne: vanuit de grond van mijn hart en weer met een brok in mijn keel ONTZETTEND, maar dan ook ÓNTZETTEND bedankt voor de heerlijke, gezellige, leuke, warme, geweldige tijd samen! Genoeg bedanken kan ik jullie niet, daarvoor is mijn dank te groot en dus niet te beschrijven.
Maar wat was het geweldig om oud en vertrouwd met z'n vijfjes samen te zijn en wat was het geweldig met z'n vijfjes samen in Finland te zijn en jullie die week in mijn leven te hebben! Afscheid nemen doet pijn, maar afscheid nemen bestaat niet :) De Geleense gezelligheid die in mijn appartement is gebracht en blijven hangen zal hier altijd zijn; een stuk thuis hier in huis, waar ik ontzettend dankbaar voor ben. Ja, mijn appartement is huiselijk en ik voel de liefde er in rondhangen; dat geeft veel steun :)
Ik heb volop genoten van alles en jeetje wat hebben we veel gekletst, gezien, gedaan en ervaren! :)
Bedankt lieverds, bedankt. Ik hou ontzettend veel van jullie, dat mogen jullie nooit vergeten.
Voor altijd dichtbij, voor altijd van jullie.
– jullie dochter en zus, Chantal

  • 30 Juli 2012 - 09:43

    Oma Bos:

    LIeve Chantal.Afscheid nemen is altijd moeilijk en zeker na zulke fijne dagen met elkaar.Wat goede,dat jullie elkaar de ruimte gegeven hebben om ook afzonderlijk van de verschillende zaken te genieten.Zo is er dan voor elk wat wils en kan iedereen die dingen doen die hem of haar het meeste liggen.Voor mij waren er veel bekende gelegenheden.De musea die je noemde,Sali en Kappeli Goede herinneringen.Ik ben benieuwd naar de verhalen uit Geleen.Fijn voor je vader,dat hij nog wat te klussen had.Hij is graag bezig.Lieverd droog je tranen en ga na genieten.Veel liefs en sterkte OMA

  • 31 Juli 2012 - 11:47

    Aukje:

    Hej Chantal,

    Afscheid nemen van je familie is inderdaad nooit leuk. Maar zo te lezen heb je wel een geweldige week samen met ze achter de rug. Daar kun je dus nog wel even op teren he :P

    Xxx Aukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 168420

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: