3 geweldige dagen met bezoek :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu 3 geweldige dagen met bezoek :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

3 geweldige dagen met bezoek :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

01 Juli 2012 | Finland, Rauma

Moikka kaikki!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een week waarin de helft van de tijd mijn tijdsbesef (zowel qua dag van de week als qua verlopen tijd) buiten werking is geweest. Maar mijn god wat was het een superweek weer! :D Zoals gezegd had ik deze week wéér gasten, dit keer Ingeborg en haar vriend Michel. Dus, ook dit keer weer (sorry!) een langere blog! :)

Maandag 25-6 begon de week met een werkdag, de allereerste op een ziekenhuisafdeling van het gezondheidscentrum dat aan het ziekenhuis vast zit. Afdeling 12 zoals gezegd. Ik werkte met nieuwcollega Anne-Mari, en zorgde met haar voor het werk als verantwoordelijk verpleegkundige. Een ontzettend rare en ongezellig voelende dag was het; meteen met één bepaald soort verpleegkundig werk waardoor ik totaal geen indruk had van de normale gang van zaken (basiszorg, tijdsindeling per dag) op de afdeling. Iets wat ik toch wel fijn vind om op de allereerste dag te doen en zien. Maar goed; de dag is goed verlopen en natuurlijk was het fijn de taak van verantwoordelijke te zien op deze afdeling. Vond wel dat ik wat veel 'gecommandeerd' werd omtrent dingen die ik niet wist te vinden of wist hoe ik ze moest uitvoeren, waar ik Anne-Mari wel uiteindelijk op heb 'teruggefloten'. Die dag was ook nog een langere, tot 16:00uur, die gelukkig in lekker tempo is omgegaan. Na het werk húp naar huis, snel wat poetswerk doen en daarna was het al tijd om richting busstation te gaan via Prisma waar ik nog wat brood moest inkopen. Het was die dag erg regenachtig maar gelukkig mocht ik weer de auto van Pasi lenen zodat mijn gasten niet door de regen naar mij thuis zouden hoeven lopen. Bij elke bus die aankwam sloeg mijn hart op hol maar om 17:15 was het dan toch zo ver! :D Mijn god wat was het heerlijk Ingeborg en Michel in mijn armen te kunnen sluiten! :D Een fijne maar lange reisdag was het voor hen geweest, en het was fijn dat ze even konden zitten en vervolgens een rondje Rauma kregen om alvast een indruk te krijgen. Plezierhaventje, strand, centrum, ziekenhuis en daarna lekker naar mij toe. De eerste avond was het vooral bijkletsen, mijn appartementje bekijken natuurlijk, Jasmijn begroeten en (wederom) verbaasd zijn over wat voor lief en grappig beestje het is, en ook heb ik een cadeautje nog ontvangen! Een jubileummunt van de Efteling én het Eftelingquiz-spel! :D Bedankt lieverds, supercadeau(s)! :D In de avond hebben we ook nog even met afdeling Geleen gekletst want we zouden te horen krijgen hoe het weekend geweest was met de musical Soldaat van Oranje en een dagje Corpus, en kennelijk heeft men zich héél goed geamuseerd en met volle teugen genoten! Goed zo lieve pa en ma! :D
Na een heerlijk avondje slaap, voor mij op de bank en voor de andere twee in mijn (kennelijk heerlijke) bed, was het dinsdag 26-6 tijd voor het eerste gezellige ontbijt samen en een dagje (Oud) Rauma. Helaas zat het weer nog steeds niet mee en heeft het op een gegeven moment vrijwel continu geregend. Mocht de pret niet drukken, maar balen moest ik er wel van! Ook met Ing&Mich heb ik dezelfde route door Oud Rauma gelopen als met Loes, en ook wij hebben nu weer wat musea bezichtigd. Het was superfijn te merken dat ze het een ontzettend leuke en mooie stad vinden, en ook de musea in de smaak vielen. Helaas het weer niet, maar daar konden we niets aan veranderen en nogmaals: het heeft de pret niet mogen drukken! Ja, een fijne ochtend Oud Rauma was het, met nog een extraatje voor mij in vergelijking tot de dag met Loes: geocaching. Misschien het makkelijkste voor jullie om het te googlen indien het onbekend is, maar ik zal het kort uitleggen. Het is iets dat o.a. Ing&Mich doen, maar mensen over de hele wereld zijn er bedreven in! Geocaching houd in dat er over de hele wereld in elk land overal caches verstopt (kunnen) liggen, die je adhv coördinaten moet proberen te vinden. Op een bepaalde website kun je een profiel aanmaken waarin je bij kunt houden wat je gevonden hebt maar ook kunt zoeken naar dichtbijzijnde caches. Vaak staat er een verhaaltje bij over de plek waar het ligt (informatief dus) en met soms een hint en dus de coördinaten is het de bedoeling dat je de cache vind. Ing&Mich hadden een GPS-apparaat mee en me geïntroduceerd aan hun hobby. Adhv dit GPS-apparaat met kaart en info/hints per cache hebben we ook in Rauma een aantal gevonden en mijn god wat is het een leuke hobby! :D Het sjiekste was nog wel dat de eerste hier bij mijn appartementsgebouw in de buurt ligt! :D Ja, heel leuk dit gedaan te hebben lieverds, keep on searching! Na een interessante ochtend zijn we rond het middaguur neergestreken in Cafe Sali (natuurlijk) voor een kop koffie/fris met wat zoets/zouts. Ook Cafe Sali werd goedgekeurd en we hebben er lekker zitten genieten van elkaar en de welverdiende koffiepauze. Na Cafe Sali zijn we nog wat winkeltjes ingedoken, hebben nog caches gezocht en zijn we via Citymarket voor inkopen weer naar huis gegaan. Daar hebben we lekker uitgerust en alvast een voorgerechtje genoten (wederom zelfde als met Loes: leverschotel), en zijn vervolgens richting watertoren gewandeld om daar van het uitzicht over Rauma te genieten. Ing&Mich (vooral Michel) zijn ook voor de natuur gekomen en genoten óntzettend van de hoeveelheid natuur hier in Finland maar ook in een stad als Rauma! Vanaf de watertoren was het meer groen dan wat anders, wat de nodige plaatjes heeft opgeleverd :) Ja, wederom een leuk en gewaardeerd uitje! Na de watertoren zijn we via een aantal caches weer naar huis gegaan voor het hoofdgerecht (rendier-gehaktballetjes met aardappelen, sla en Karjalanpiirakka) en na een tijdje nog als toetje koffie/fris met viili. Verder is het een lekker gezellige hangavond geweest met lekkers, tv en de Eftelingquiz die Ingeborg (helaas :p ) beide keren won! Leuk was dat de 2e keer ook Michel mee deed, ging hem zeer goed af! :)
Na wederom een heerlijke nachtrust en wederom 'goedemorgen' door Jasmijn voor iedereen, was het tijd voor een dagje Pori op woensdag 27-6. Overigens was ik gedurende het verblijf van Ing&Mich totaal de dagen kwijt en leek het op dinsdag al alsof ze al een week bij me waren geweest haha! We wouden eigenlijk deze dag gaan wandelen maar gezien het weer nog wisselvallig zou zijn besloten we een dagje 'uit' te doen. Pori werd uiteindelijk de keuze vanwege mijn leven daar en de reistijd/kosten. We hebben 's ochtends de bus gepakt en zijn rond een uur of 11 aangekomen waarna we (via een paar caches) een rondje door Pori hebben gelopen via theater/stadhuis, over de 'Jazzstreet' langs de rivier, zijn even het puntje van 'eilandje' Kirjurinluoto opgelopen en zo via de kerk het echte stadscentrum ingelopen. Daar zijn we eerst neergestreken bij Petra's Cafe voor een warme lunch. Daar heb ik overigens toen ook met tante Carla, oom Peter en oma koffie gedronken toen zij bij mij waren in februari. Nu dus lekker met z'n drietjes genoten van een lekkere warme lunch die bestond uit een súperlekkere bospaddestoelensoep, salade, brood, gegrild vlees met ananas, penne-bolognese, gebakken aardappelpartjes en saus. Lekker een tijd gezeten, gegeten en gekletst, waarna we weer door zijn gegaan op zoek naar 2 andere caches en het grappige was dat we niet alleen waren; een Finse jongen was ook net toevallig op zoek (hij via z'n iPhone) en kwam bij ons staan. Na de caches wou ik nog de markthal laten zien maar die was helaas vanwege verbouwing gesloten. Dan maar lekker wat gaan shoppen en ben ik geslaagd met nieuwe enkelsokken. Toen we het centrum gezien hadden besloten we richting mausoleum en kerkhof te lopen, ondanks de vermoeidheid van Ingeborg hoewel we volgens mij alledrie wel aan onze beentjes merkten dat we actief bezig geweest waren vanaf het begin van de vakantie! Helaas was het mausoleum dicht (waar ik al bang voor was) maar hebben Ing&Mich al genoten van de prachtige buitenkant van het gebouwtje. Daarna zijn we nog doorgelopen langs het verpleeghuis en de dagopvang van de kids naar het huis van de familie, die op vakantie zijn. Ingeborg vond het erg leuk om het huis gezien te hebben, wat onze vermoeidheid toch zijn voldoening gaf :) Daarna zijn we doorgelopen richting bushalte en hebben we om 18:15 vermoeid maar voldaan de bus terug naar Rauma genomen. Kapot moet zijn we uiteindelijk (met voor mij nog een kleine omweg via Prisma voor wat benodigdheden) neergeploft op de bank en hebben weer een heerlijke hangavond gehad. Dit keer hebben we een dvdtje opgezet, Pirates o/t Caribbean 4, die Michel en ik hebben afgekeken maar Ingeborg voor de helft gekeken heeft gezien ze eerder naar bed ging.
Na een fijne nachtrust was het donderdag 28-6 helaas tijd voor de laatste volledige dag samen, die we gezien het betere weer dus vulden met het geplande wandelen. Onze route kwam gedeeltelijk van een wandelkaart, maar gedeeltelijk hebben we hem ingekort adhv het GPS-apparaat. Het was een zeer fijne wandeling en mijn god wat heb ik weer een andere kant van Finland gezien! :D We hebben nu gewandeld door vooral 'boeren'landschap met uitgestrekte velden, oude schuren en ook een boerderij met wat koeien. Halverwege de tocht hebben we nog een meer doorkruist met wat mökki's wat Ing&Mich ook geweldig vonden om te zien! Het zonnetje scheen gedurende de hele wandeling wat voor wat gezweet zorgde, maar mijn god wat was het lekker wandelen! Wie weet ook wat voor met jullie pa, ma en Elianne, moeten we maar eens rustig bekijken dan! Uiteindelijk zijn we dik 3 uur in een rustig tempo aan de wandel geweest, waarna we voldaan en vermoeid zijn neergestreken bij restaurant La Bamba voor wederom een verdiende warme lunch. Lekker buiten op het terrasje gezeten hoewel het in de schaduw fris was. Na het eten zijn we via apotheek terug naar huis gewandeld, voor een rustige middag waarbij Ingeborg nog mijn voetenbad heeft uitgetest met gemengde gevoelens, lekker heeft zitten borduren en Michel en ik lekker bij haar in de woonkamer vertoefd hebben. Voor die avond had ik de auto van Pasi weer kunnen regelen gezien we een laatste uitje hadden waarvoor we een auto nodig hadden gezien de afstand: we zouden een bezoek gaan brengen aan het bezoekerscentrum bij de kerncentrale in Olkiluoto. Daar ben ik toen ook een keer met pa en ma heen geweest, en het leek Ing&Mich (vooral Michel) geweldig het te bezoeken. Allebei waren ze inderdaad enthousiast over de informatieve tentoonstelling en het kunnen bezichtigen van deze plek. Want zoals ze zeiden 'hoe vaak kun je zoiets nou 'even' doen?!' en gelijk hebben ze natuurlijk! :) Michel vond het vooral interessant natuurlijk, maar het werd nog leuker gezien hij kennelijk een keer op tv wat gezien heeft over de bouw van Olkiluoto 3 en alles dus wat meer tot leven kwam. Fijn dat je er zo van genoten hebt en bedankt voor de uitleg zo her en der! :) En allebei bedankt voor de uitleg over diverse knopjes in de auto van Pasi haha! Ja, een leuk bezoekje hebben we gebracht en bij wegrijden hebben we nog mogen genieten van een prachtige haas langs de weg, die zijn nodige Kodak-momenten gehad heeft! Terug thuis tijd voor de laatste avond samen met lekkers, tv en elkaars gezelligheid tot vlák voor middernacht. Toen was het tijd voor een goede nachtrust...
...want vrijdag 29-6 was het tijd voor tassen inpakken, een laatste ontbijt en daarna met z'n allen op tijd richting bushalte want helaas vertrok om 10:00uur Ingeborgs&Michels bus richting Helsinki, waar ze tot vandaag (zo 2-7) nog zouden doorbrengen. Bij de bushalte nog lekker gekletst en toen de bus arriveerde helaas veel te snel afscheid moeten nemen. Had nog zoveel dingen kunnen/willen zeggen en mijn god wat is het rot om 'losgescheurd' te worden van je lieve vrienden :( Ook nu dus weer door mij de nodige traantjes en pijn in mijn hart, maar dat is het offer dat ik zeker wil brengen voor het maar af en toe kunnen zijn met de mensen waar ik van hou tegenover het prachtige leven dat ik hier leid. Lieverds, ik heb óntzettend genoten van de geweldige dagen die we samen gehad hebben, en vind het heerlijk dat ik jullie mijn leven heb mogen laten zien en dat jullie er zo van genoten hebben! Ook fijn om een aantal keer gehoord te hebben dat jullie zéker weten terug komen, jullie zijn van harte welkom! Ik hoop dat jullie een leuke tijd in Helsinki gehad hebben, maar daar hoor ik vast (en graag ook!) nog álles over! :D
Na het afscheid was het overigens voor mij tijd om naar huis te gaan en richting werk voor een avonddienst die al beter ging dan mijn 1e werkdag, mede door gezellige collega Hannele. Fijn gewerkt, en lekker gekletst want Hannele klonk wat Duits maar is Fins met een Duitse man. Ze heeft kennelijk heel wat jaren in Duitsland doorgebracht en zo nu en gezien ze in Oberhausen een huis hebben is ze dus ook regelmatig daar. Half-Duits zullen we maar zeggen dus! :) Ja, gezellig was het!

Gisteren, zaterdag 30-6, was het tijd voor een wederom gezellige ochtenddienst die lekker verlopen is, hoewel ik merk dat ik niet meer zo goed om kan gaan met verwarde mobiele patiënten die je dus constant in de gaten moet houden. Ach, ook dat zal wel weer wennen! Wederom met Hannele gewerkt en nog andere gezellige collega's, waardoor de dienst lekker verlopen is; ook qua verloop van de tijd. Het is een leuke afdeling om te werken, maar ik ben toch blij dat ik op mijn eigen afdeling werk heb :) Thuis heb ik nog Lilo&Stitch gekeken die op tv was en verder nog een wasje gedraaid. Naar de winkel ben ik helaas niet meer kunnen gaan vanwege het verschrikkelijke weer; mijn god het kwam met bakken uit de lucht! Lekker gegeten en daarna kreeg ik Heidi over de vloer die ik via facebook sprak over eventueel uitgaan. We hebben eerst lekker gekletst bij mij thuis en zijn via een vriend/bekende naar Domino gegaan waar we met een gezellig melig groepje van 7 man de nacht goed doorgebracht hebben. Op de terugweg naar huis kwam ik Jussi nog tegen waar ik een stukje mee ben afgelopen, leuk om ook hem weer eens te spreken.
Nu, zondag 1-7, na een welverdiende nachtrust en lekkere douche zit ik zo aan mijn ontbijt en begin om 13:00uur met een avonddienst. Daarna zal ik wel kapot moe zijn en dus in bed springen, vandaar al in de ochtend deze blog :)


Ja, een heerlijke week dus achter de rug en genoten van een totaal andere 'vakantie' samen met Ing&Mich, dan met Loes maar desalniettemin een geweldige tijd gehad! :D Leuk om 2 verschillende vakanties gehad te hebben. Over vakantie gesproken trouwens: grote kans dat augustus samen met Satu gaat lukken! :D Komende week definitieve uitslag, maar Satu's bazin klonk positief over vrij geven! En mijn god; nog maar 3 WEKEN (!!) en dan zijn pa, ma en Elianne hier!! :D Heb er óóóóntzettend veel zin in en kijk er naar uit lieverds, nog maar even! :D
Van de week heb ik wat ochtenddiensten en daarna 2 daagjes vrij, en laten we hopen dat het weer zo blijft als vandaag; het is ochtend en nu al lekker 20 graden in de schaduw! Mag ook wel, na die kwakkeldagen van de week.
Dus, met lekker zondags ontbijt voor mijn neus, vanaf mijn balkon wens ik iedereen een fijne (werk)week toe en heel veel liefs vanuit Finland. Mis jullie stuk voor stuk, hou van jullie stuk voor stuk! :)
Liefs en een ontzettend dikke kus, Chan

  • 01 Juli 2012 - 08:50

    Rolf:

    De oplossing de hele blog kopieren naar de tekst verwerker en het letter type en grote aanpassen wat voor mij het makkelijkste leest :)

  • 01 Juli 2012 - 17:42

    Mama:

    Is dat niet wat erg veel zout voor één zo'n klein eitje??
    X

  • 03 Juli 2012 - 17:55

    Oma V.d.flat:

    Alweer bezoek gehad ze vergeten je niet,gezellig ondanks het slechte weer.Nu maar weer werken tot het volgende bezoek.Het schiet nou op,over een paar weken staat je familie uit Geleen voor je deur.Wat zal dat gezellig worden!!!Hier is het erg rustig mijn kennissen zijn ook met vakantie.Maak maar veel foto\s dan kan ik daar van genieten.Veel liefs en de beste wensen van je Oma.

  • 03 Juli 2012 - 17:55

    Oma V.d.flat:

    Alweer bezoek gehad ze vergeten je niet,gezellig ondanks het slechte weer.Nu maar weer werken tot het volgende bezoek.Het schiet nou op,over een paar weken staat je familie uit Geleen voor je deur.Wat zal dat gezellig worden!!!Hier is het erg rustig mijn kennissen zijn ook met vakantie.Maak maar veel foto\s dan kan ik daar van genieten.Veel liefs en de beste wensen van je Oma.

  • 04 Juli 2012 - 07:51

    Oma Bos:

    Hallo lieverd.IK ben deze keer wat later,omdat ik drukke dagen achter de rug heb.Zondag naar Eindhoven.Mijn broer Chris was 60 jaar getrouwd.Tante In is petekind en was er ook.Het was een geweldig feest en fijn om iedereen weer eens te zien.Daarna met In naar Amersfoort met de trein.De volgende dag met de auto van Carla vergezeld van Sanne en Niek naar Aduard.Daar was een gelukkige Mark met een lijst zonder onvoldoendes.Knap werk gezien de omstandigheden het laatste jaar!!!!De diploma uitreiking begon om half acht en duurde tot 22.30 uur.100 candidaten.Toen moesten we de poes nog ophalen in Aduard en waren pas om 02.00 uur weer in Amersfoort.Dinsdag kreeg tante In een collega op bezoek en die heeft mij in Den Bosch naar het station gebracht.Om 5 uur was ik weer in Sittard.Toch een druk weekend voor een oude oma.Fijn,dat het zo gezellig was met Ingeborg en Michel.Heel veel herkenning voor mij als je jullie uitstapjes beschrijft.Lieve lieverd ,nog even en dan komt de invasie uit Geleen.Heerlijk vooruitzicht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 168387

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: