Genoten van Juhannus; nu nieuw bezoek in aantocht! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Genoten van Juhannus; nu nieuw bezoek in aantocht! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Genoten van Juhannus; nu nieuw bezoek in aantocht!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

24 Juni 2012 | Finland, Rauma

Moikka rakkaat!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog, wéér een week die omgevlogen is! Ongelofelijk dat het pas een week geleden is dat Loes vertrok, voelt als een eeuwigheid!
Dit weekend was het hier in Finland weer tijd voor misschien wel DE nationale feestdag; Juhannus oftewel midzomernacht! Zoals jullie misschien wel herinneren word die door (vrijwel) iedereen doorgebracht in zomerhuisjes, zij het van mensen zelf zij het van familie of vrienden. Ook dit jaar ben ik weer bij Satu's vrienden in het zomerhuisje geweest, net zoals vorig jaar. Wederom énorm genoten, maar laten we eerst bij het begin van de week beginnen!

Maandag 18-6 begon de week met een ochtenddienst die lekker verliep. Zoals verteld zou onze afdeling vanaf Juhannus gedurende 4 weken gesloten zijn, dus was het deze week een kwestie van de laatste patiënten naar huis ontslaan of overplaatsen naar andere afdelingen. Maandag na het werk ben ik nog naar de winkel geweest en heb alvast wat gebakken voor dinsdag; kennelijk is het traditie op het werk dat we vóór de sluiting een dag gezamenlijk lunchen en iedereen zijn/haar eigen (gemaakte) lekkernijen meebrengt. Ik had kaaskoekjes gemaakt a.d.h.v. een recept dat ik van een vriendin van Satu gekregen had. Ik weet trouwens niet meer of het in de nacht van zondag op maandag, of van maandag op dinsdag gebeurd is maar ik had ineens een verstopte neus en een schorre keel. Schorre keel was maar 1 dag, die verkoudheid heeft zich de hele week aangehouden en heel wat zakdoekjes vuil gemaakt!
Dinsdag 19-6 wederom een vroege dienst die ook weer lekker verlopen is, hoewel ik liever wat meer bezig ben dan zit. Maar ja, wat wil je met nog maar weinig patiënten op de afdeling he? :p Rond het middaguur begon voor ons onze gezamenlijke lunch en mijn god wat was er een hoeveelheid en een lekkers meegebracht!! 2 tafels vol, en dan nog in de koffieruimte een megataart en 2 kleinere taarten. Ondanks de hoeveelheid voelde alles 'licht' aan dus hebben we lekker gegeten zonder dat magen gingen ontploffen enzo. Ja, lekker genoten en ontzettend gezellig was het! Overigens ben ik niet de enige die naar een andere afdeling gaat; een van de artsen in opleiding, Tuukka, gaat ook naar afdeling 12. Hij sprak al met me af dat we elke dag artsenvisite gaan lopen, ik stelde voor om van afdeling 12 'Interne afdeling versie 2.0' te maken :p
Woensdag 20-6 had ik een avonddienst die óntzettend langzaam en rustig verlopen is. Wel gezellig, daar niet van! Nog wat restjes van de lunch als avondeten gehad, verder lekker rustig aan gewerkt. Niks bijzonders geweest die dag. Oh, wel ben ik die dag (en wat andere dagen) aan de slag gegaan met wat ideetjes voor het volgende bezoek dat op de stoep staat; Ingeborg en Michel! :D Al eens bekeken wat we kunnen en willen gaan doen. Zij zullen maandagavond arriveren en dan 3 volle dagen bij mij zijn, waarna ze nog enkele dagen in Helsinki doorbrengen. Voor nu staat er dag 1 Oud Rauma op het programma en dag 2 ergens wandelen. Verder is het programma nog wat open, wat we hier met z'n drietjes verder zullen gaan bekijken :) Heb er zin in lieverds, whiehoew! :D
Donderdag 21-6 de laatste dienst voor de sluiting van de afdeling; ochtenddienst dus en de laatste 8 patiënten zowel naar huis als naar andere afdelingen verzorgd. Daarnaast werd er door de schoonmaakdienst driftig gepoetst wat natuurlijk mogelijk was door de lege en leegblijvende patiëntenkamers. Wij als verpleegkundigen hebben her en der nog spullen opgeruimd, de koelkasten leeggemaakt, etc. Alles dus klaar voor 4 weken gesloten zijn en collega's klaar voor 4 weken zomervakantie! Chantal is klaar voor 4 weken op een andere afdeling aan de slag; toch wel spannend hoor maar gaat goedkomen lijkt me zo! :) In de middag ben ik nog met de auto en Pasi richting Citymarket gegaan om daar zowel de supermarkt als het postkantoor te bezoeken want ik had een pakketje met een boek en cd van Rolf, Nicole en Geordi gekregen! :D Bedankt lieverds, supercadeautjes! :) Terug thuis heb ik verder nog rabarbercake gebakken om mee te nemen naar het zomerhuisje als bedankje, en lekker getut met in de avond dvd Bambi. Voor het eerst sinds eeuwen weer eens bekeken! :)
Vrijdag 22-6 was het tijd voor spullen inpakken, een salade maken en Jasmijn verzorgd achter te laten. Rond het middaguur was het namelijk tijd voor de reis naar Pori en ehm.....*tromgeroffel*....mijn állereerste autoreis in Finland! :D Pasi had namelijk donderdag gezegd dat ik best de auto kon lenen wat misschien makkelijker was ook met alle spullen die ik mee zou slepen. Gezien hij de auto niet nodig zou hebben kon ik hem lenen dus en mijn god wat was het heerlijk weer eens een stukje auto te rijden! :D Ja, geslaagde reis en veilig kwam ik in Pori aan; vond het heerlijk weer even daar te zijn :) Helaas is ineens tijdens de autoreis mijn keel weer schor geworden en was ik zowat mijn hele stem kwijt, wat zich zo heeft aangehouden. Blegh!! Bij Satu eerst nog foto's gekeken van haar Ijsland-reis en Londen-reis (ze heeft geweldige tijden gehad!!), wat geholpen met de laatste dingen voorbereiden en aan het eind van de middag zijn we met haar auto richting 'Villa Hatulainen' gereden; het zomerhuisje (mökki) waar we zowel vorig jaar als dit jaar Juhannus zouden doorbrengen. Dit jaar met helaas íets minder mensen/logees en geen 'olympische spelen' maar desalniettemin weer een GEWELDIG Juhannus! :D Bij aankomst spullen uitgeladen en lekker wat gebarbecued, daarna koffie met 2 rabarbertaarten en lekkere koekjes genuttigd en verder rustig aan gedaan en genoten van alle aanwezigen en de rust bij het zomerhuisje. Het was die dag overigens lekker weer; niet te warm maar lekker zonnig en een briesje zo af en toe. Gekakel en gejoel van de 3 kinderen om ons heen, af en toe een vogel (vaak de koekoek!), rust, water, natuur en sfeer....en met daarbij nog eens het prachtige 'Meadows of Heaven' (liedje Nightwish, google maar) kreeg Chantal toch wel traantjes in haar ogen en had ik weer een momentje waarin ik zóóó ontzettend dankbaar ben voor mijn leven hier in Finland.. Ja, ik ben op mijn plek hier, hoewel thuis altijd thuis zal blijven. Later op de avond nog lekker in de 'hot tub' gezeten (en besloten dat er volgend jaar een mannelijke wederhelft aanwezig is, punt uit :p ) en genoten van sauna, en rond middernacht was het tijd voor de traditionele midzomernacht-vuren die overal bij elk zomerhuisje ontstoken worden. Ook die van ons was weer mooi, dit keer op een rots in het water. En Loes, mijn god wat zou jij het super gehad hebben ivm de hoeveelheid licht deze keer zo 's nachts! Voor iedereen overigens een aanrader, stel men zou me willen komen bezoeken, om dat ook eens met Juhannus te doen :) Wellicht vooral ook voor jullie, pa en ma, een geweldige ervaring. Na middernacht nog een rondje gebarbecued en daarna ging iedereen naar bed. Satu en ik hadden het gastenhuisje voor ons alleen en zijn vóór het slapengaan traditioneel nog 7 verschillende bloemen gaan zoeken voor onder onze kussens. Traditie zegt dat je tijdens Juhannus met die bloemen onder je kussen een droom krijgt over je toekomstige man. Helaas niet gewerkt, hoewel we súperheerlijk en lang geslapen hebben....
....want zaterdag 23-6 werden we pas nét voor het middaguur wakker en zijn toen lekker gaan ontbijten. Mijn stem was er nog steeds belabberd aan toe, dus heb ik me vooral rustig gehouden. Overigens waren er gigantisch veel muggen wat wel irritant was zo nu en dan! We zijn nog een 'ritje' op zee gaan maken wat genieten was en waarbij ik bijna op de bodem van de boot lag gezien ik me niet vasthield toen we over een andere boot z'n sporen vaarden en ik daar geen rekening mee gehouden had...maar ik leef nog hoor! :p Tijdens de tocht heb ik volgens mij nog futen gezien! Aan het eind van de middag de laatste restjes gebarbecued en als toetje koffie met cake, daarna was het tijd om aan het begin van de avond terug te rijden naar Satu's appartement en vanuit daar terug naar Rauma. Vlak voordat ik Rauma inreed stak er trouwens nog een vosje de weg over, supersjiek om die te kunnen bewonderen! Fijn om daarna Jasmijn weer te zien, en verder een rustige avond gehad met o.a. de dvd van 50 jaar Efteling en lekkers. Ik begin steeds meer uit te kijken naar het mogelijke tripje Geleen/Efteling in augustus! :D

Vandaag, zondag 24-6, wat wasjes gedraaid en inkopen gedaan bij de supermarkten die goed leeg waren. Thuis nog wat gepoetst en lekker koffie gedronken op balkon, daarna nog geborduurd. Schiet weer goed op, paar keer van de week gedaan! :) In de avond lekker gegeten en alvast kussens en slaapzakken klaargelegd voor het bezoek. Ingeborg en Michel zijn er klaar voor, en ik ook! :D Zometeen nog lekker wat tutten en met afdeling Geleen kletsen na hun weekend Soldaat van Oranje en Leiden :D

Morgen dus mijn eerste werkdag van 4 weken op afdeling 12, en in de avond zijn mijn gasten hier! Volgende week dus weer een wat langere blog met heel veel belevenissen en foto's! Nu een blog met veel Juhannus-foto's en ook wat filmpjes :)
Lieve allemaal; hou jullie haaks en tot de volgende keer!
Chan

  • 24 Juni 2012 - 19:57

    Pa:

    Citroën C2 ?

  • 24 Juni 2012 - 20:39

    Rolf:

    Boek en CD riepen jou naam'ja wat moet je dan anders he?

  • 25 Juni 2012 - 07:31

    Oma Bos:

    Hoy lieverd,Wat een verhaal.Ik moet gewoon aantekeningen maken .Wat een geweldig gebeuren Zo'n Juhannes feest.Je bent wel echt ingeburgerd.En dan nog zelf met de auto van Pasi er naar toe.De vrienden Ingeborg en Michel zullen intussen al gearriveerd zijn en als je dan weer zo lekker kookt en met hen naar oud Rauma gaan dan zullen ze vast willen blijven !!!Ik moet eigenlijk nde voortuin doen,maar ik wilde eerst contact hebben met jou,anders ben ik misschien te moe om de computer nog aan te zetten.Van de week schrijf ik je nog.Op de televisie zijn steeds uitzendingen van de Efteling.Soms kijk ik er naar en geniet nog na,want ik ben er zeker al 10 keer geweest.Heel veel liefs en groeten OMA

  • 25 Juni 2012 - 13:02

    Oma V D Flat:

    Nou Chantal ik heb genoten van jou verslag,heerlijk je geniet van je werk, de mensen,en vooral van het land zelf.Zo kan ik me een voorstelling maken hoe mooi het daar is.Dat Juhannes feest wat een belevenis en je bofte met het weer geweldig.Misschien dat ik ook nog ooit in de gelegenheid kom om jou te bezoeken.Jij bent op je plaats in je baan en in het land . Een gelukkig en tevreden mens wat wil je nog meer.En wij hier thuis zijn ook blij dat het jou zo goed gaat.Voor je keel en verkoudheid informeer eens of je daar ook Toxi - Loges kunt krijgen dat helpt de weerstand verhogen.Dat is een drankje dat helpt heel goed.Veel liefs van Oma.

  • 25 Juni 2012 - 13:02

    Oma V D Flat:

    Nou Chantal ik heb genoten van jou verslag,heerlijk je geniet van je werk, de mensen,en vooral van het land zelf.Zo kan ik me een voorstelling maken hoe mooi het daar is.Dat Juhannes feest wat een belevenis en je bofte met het weer geweldig.Misschien dat ik ook nog ooit in de gelegenheid kom om jou te bezoeken.Jij bent op je plaats in je baan en in het land . Een gelukkig en tevreden mens wat wil je nog meer.En wij hier thuis zijn ook blij dat het jou zo goed gaat.Voor je keel en verkoudheid informeer eens of je daar ook Toxi - Loges kunt krijgen dat helpt de weerstand verhogen.Dat is een drankje dat helpt heel goed.Veel liefs van Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 168383

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: