4 geweldige dagen met geweldig bezoek; Loes hier!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu 4 geweldige dagen met geweldig bezoek; Loes hier!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

4 geweldige dagen met geweldig bezoek; Loes hier!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

17 Juni 2012 | Finland, Rauma

Moikka moi!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog en zoals gezegd/gewaarschuwd een lange ivm de dagen samen met gast 1 dit jaar: Loes! Ook excuses voor de vele foto's, maar wees gerust: het zijn maar enkele van de dik 400 foto's die in totaal gemaakt zijn! :p Laten we bij het begin van de week beginnen.

Maandag 11-6 en dinsdag 12-6 had ik werkdagen. Maandag een avonddienst die lekker verlopen is en in de ochtend heb ik mijn supermarkten weer gehad en ook dit keer woonwinkel Jysk ivm een kastje voor op de badkamer. Duidelijke instructies, helaas moeilijk aan te draaien schroefjes! Dinsdag had ik een ochtenddienst en heb thuis nog verder geschroefd aan het kastje en verder snel gepoetst en gestofzuigd ivm de aanstaande gast in huis!
Dinsdag rond een uur of half 6 's avonds kwam vervolgens Pasi me halen aangezien we als verrassing Loes van Turku-airport zouden gaan ophalen! :D Lekker genoten tijdens de heenweg van het landschap en elkaars gezelligheid. We kwamen na een ruim uur reizen aan bij het vliegveld, ook een kleinere net zoals in Pori. Toen we binnen (uur te vroeg daar) stonden te wachten merkte Pasi ineens op dat Brussel niet op de lijst stond. Ik gaan vragen bij het informatiepunt, bleken we in de verkeerde hal te zijn! Raar; benedenverdieping is terminaal 1, bovenverdieping 2, maar kennelijk bleek terminaal 2 op een totaal andere plek te liggen! Dus maar weer terug naar de auto en na nog geen kilometer doorrijden kwamen we dan aan bij terminaal 2; een oude hal met lekker afbladderende verf. Dat zou een goede eerste indruk voor Loes worden haha! Rond 19:15 was het moment dan daar; het vliegtuig kwam aanvliegen en landde, en mijn god wat kwam er een volk uit! Zat kennelijk proppie vol! Ik had Pasi mijn camera gegeven en met een bonkend hart, hoge hartslag en enorme plasdrang stond ik te wachten op HET moment; Loes kunnen knuffelen! En na een tijdje wachten kwam ze daar, en zag pas toen ik één meter van haar af stond dat ik er was! Gegil, geknuffel en gezoen...mijn god meid wat was het heerlijk je weer te zien! :D Daarna zijn we met zn drietjes gaan rijden en hebben we onderweg nog bij een wegrestaurant wat gegeten, want Loes had natuurlijk goede honger na zo'n dag reizen! Uiteindelijk kwamen we rond een uur of 21:30 thuis aan, waar Loes laaiend enthousiast was over Jasmijntje! :) Ja, die twee hebben lekker geknuffeld de dagen dat Loes er was, met soms een wat minder leuk gevoel voor mij. Na Loes mijn appartementje te hebben laten zien heb ik snel een pot thee gezet en wat lekkers erbij gehaald. Daarna hebben we heerlijk gezellig genoten op het balkon en kreeg ik nog cadeautjes van Loes: een Minnie Mouse-pyjama en een grappig boek over acteur Robert Pattinson (Twilight) waarin je o.a. je ideale datenight met hem kunt opschrijven! :p Ik had ook nog cadeautjes voor Loes: een Moomi-kussensloop, een hartje met daarop in het Fins 'eeuwige vriend' en mijn cupcake tshirt. Ja, het was een geslaagde eerste avond! Daarna zijn we nog lekker gaan wandelen om het meer en was Loes enthousiast over het zo lang licht zijn hier. Natuurlijk nog gekletst in bed en daarna, voldaan met éíndelijk die lang verwachte persoon naast me in bed, in slaap gevallen.

Woensdag 13-6 was onze eerste dag in Rauma. 's Ochtends lekker ontbeten op het balkon met afbakbroodjes en een eitje, ook ik heb genoten van het wat 'specialer doen' dan normaal! :D Rond een uur of 10:00 zijn we richting stad vertrokken voor het eerste uitje: Oud Rauma en haar musea. We zijn via de ruïne van de oude kerk richting museum Marela gegaan waar we nog een extra gelukje hadden: een tijdelijke tentoonstelling over Marimekko! Een Fins merk waar Loes het net over gehad had ivm haar bazin die daar weg van is. Na Marela zijn we doorgelopen richting oud stadhuis waar o.a. Rauma's kantklossen word besproken en nu als tijdelijke tentoonstelling het 570-jarig bestaan van Rauma word besproken. Daarna zijn we door de winkelstraten richting kerk gelopen waar we gelukkig binnen konden en niet de enige toeristen waren! Na de kerk zijn we doorgelopen naar museum Kirsti en daarna zijn we terug gelopen richting begin van Oud Rauma en zijn we nog een handwerkwinkeltje ingedoken. Voldaan na alle geziene dingen en opgedane informatie zijn we neergestreken bij hoe kan het ook anders Cafe Sali voor een kop koffie. Ook hier was Loes enthousiast over en we hebben genoten op het terras lekker in de zon. Ja, ook qua weer hebben we het súperheerlijk gehad die 4 dagen!! Na Cafe Sali zijn we wat winkels in en uitgedoken en hebben dus lekker 'ouderwets geshopt' met z'n tweetjes. Na het shoppen zijn we via supermarkt Citymarket, waar we voor het avondeten en de komende picknick eten hebben ingeslagen, naar huis gegaan om daar even lekker te tutten, wat Moomi gekeken meen ik en daarna zijn we lekker gaan koken. Mijn god, nogmaals: wat heb ik genoten van de speciale tijd met dus ook wat specialer eten dan normaal! :) Loes had aangegeven ook graag wat Fins eten te proberen, dus hadden we als voorgerecht wat 'maksalaatikko' oftewel leverschotel wat goed beviel, en als hoofdgerecht rendiervleesballetjes met aardappels, Karjalanpiirakka (bodempje deeg met rijst als vulling) en sla. Ja, heerlijk gegeten en het Finse eten beviel Loes zéér goed! Het eten hebben we daarna lekker laten zakken tijdens wat getut achter de laptop en op de bank. Daarna was het tijd voor onze meidenavond!! Die hebben we lekker gespendeerd door het kijken van 2 films (Freaky Friday en Confessions of a Teenage Dramaqueen) met daarbij koffie met lekkers, gezichtsmaskertjes, elkaars gezelligheid en rijstebrij met appelkaneel-smaak! Ja, goed genoten dus! :D Natuurlijk laat, maar voldaan naar bedje!

En donderdag 14-6 weer uitgeslapen op voor dag 2 in Rauma. Weer lekker ontbeten en íets later de stad in gegaan voor nog 2 musea, dit keer kunstmusea. Als eerste gingen we naar Rauma's Kunstmuseum waar een tentoonstelling was over de mens en de natuur en de natuur van de mens. Een leuke gevarieerde tentoonstelling die ook op het binnenpleintje verder ging. Verder ook nog de vaste kunst bekeken. Na dat museum zijn we via wat winkeltjes waar Loes nog heen wou (en geld pinnen met een andere Nederlandse achter ons in de rij!) doorgelopen richting het Lönnström Kunstmuseum waarvan ik reclame had gezien van de huidige tentoonstelling 'Paradise L (Love)'; roze, meisje-poppetjes en reeën. Fantasierijk dus en écht wat voor meiden (zoals ons)! :D Ja, heerlijk genoten en ook Loes was weer enthousiast. Daarna zijn we via busstation (waar we alvast bustickets voor Helsinki kochten) doorgegaan richting supermarkt Prisma voor wat broodjes en koffie, en verse aardbeien van een aardbeikraampje (die staan in Finland gedurende de zomer her en der in steden, en verkopen aardbeien, bonen en aardappelen). Daarna zijn we via mijn werk wat ik Loes nog heb laten zien naar huis gegaan, hebben wat gedronken en viili gegeten (dikke 'slijmerige' yoghurt), hebben een wasje gedraaid en hebben nog aan de laptop gezeten. Toen zijn we onze picknick gaan voorbereiden; ook iets wat we altijd samen gedaan hebben in zomers! Daarna zijn we met goedgevulde koeltas richting meer gegaan om daar op een grasveld neer te strijken en te genieten van lekker weer, rust, uitzicht, eendjes, maar ook van stokbrood met (zelfgemaakte) eiersalade, kleine kipdrumsticks, makaronischotel, sla, Sima (Finse 'frisdrank' die met Vappu, Walpurgis, gedronken word), en aardbeien met soesjes in chocoladesaus toe. Ja, wederom een zéér geslaagde picknick geweest! :D Daarna zijn we naar huis gelopen, hebben ons opgefrist en zijn doorgegaan naar de laatste activiteit in Rauma. We zijn richting strandcamping Poroholma gelopen om daar te gaan midgetgolfen! :D Op het terras was het lekker rustig en we waren de enigen die midgetgolfden waarbij Loes overigens gewonnen heeft! Na het golfen zijn we met een kop koffie+zoet lekker, en een glas bier+zout lekkers op het terras gaan genieten van het heerlijke weer en prachtige uitzicht. Ja, een geslaagde laatste avond/activiteit in Rauma samen! Daarna weer naar huis gelopen waar we onze tassen alvast hebben ingepakt en broodjes afgebakken voor de dag erna.

Want, vrijdag 15-6 was het tijd voor de 2e helft van Loes haar vakantie: 1,5 dag Helsinki! :D 's Ochtends hadden we om 7:00uur de bus richting Helsinki waarmee we om 10:40 aankwamen. Tijdens de busreis genoten van omgeving, lekkers en kleurboekjes van Hello Kitty en Tinkerbel! :p Daarna zijn we doorgelopen richting VVV waar we als eerste onze tickets gingen ophalen die we online hadden gekocht voor de stadstour per touringcar. Die had ik toen gedaan toen ik als student in Finland was en vond ik een aanrader om met Loes te doen! Na het halen van de tickets zijn we koffie gaan drinken bij natuurlijk restaurant/koffiehuis Kappeli op de Esplanadi. Ook hier was Loes weer lyrisch over; Finland is haar súpergoed bevallen! :D Na het genieten van koffie met lekkers zijn we daarna nog even het marktpleintje bij de haven opgelopen en zijn daarna richting stadstour gegaan die om 12:00uur zou vertrekken. Met geluk nog plek naast elkaar in de bus en met koptelefoon in de aanslag begonnen we aan de 1uur en 3kwartier durende bustour door Helsinki die mijn god zeker de moeite waard is voor een ieder die Helsinki gaat bezoeken! Dus ook Ingeborg en Michel: een méga-aanrader voor jullie!! We hadden deze keer geluk met de bustour want nu stopten we ook bij de Rotskerk van Helsinki (had ik toen niet) waar we binnen hebben kunnen kijken. Tante Carla, oom Peter, oma, pa&ma: jullie hebben gelijk, wat een prachtding!! Ik heb er nog een kaarsje aangestoken als dank voor mijn leven en alle lieverds die ik in mijn thuisland heb :) Een 2e stop was bij het Sibeliusmonument waar we ook weer genoten hebben. Om 13:45 kwamen we weer aan bij de eindstop en zijn daarna (na eerst weer een plasje gepleegd te hebben, dus weer lekker samen hebben kunnen 'stereozeiken' nergens minder dan in Finland!!) de markthal gaan bekijken, de orthodoxe Uspenskikathedraal en nog de Domkerk van de buitenkant. Daarna was het tijd voor waar we altijd goed in zijn en blijven: winkelen!! We zijn begonnen met de winkels langs de Esplanadi en Loes was meteen geslaagd met het kopen van de natuurlijk nodige cadeautjes voor mensen thuis. Na deze reeks winkels zijn we eerst rond een uur of 15:30 richting hotel gelopen om in te checken en de zware reistassen te kunnen droppen voor een verder avondje shoppen. Ook het hotel werd goedgekeurd door Loes; ik heb met níks in Finland gelogen of te hoog opgehemeld!! :p We zaten weer in hotel Scandic Continental Helsinki, waar ik ook in maart ben geweest ten tijde van het concert van Nightwish. Ik had zelfs dezelfde kamer geregeld! Na wat opfrissen zijn we met minder bagage weer terug gegaan richting centrum en dit keer richting winkelcentrum Forum, waar we uiteindelijk tóch eerst zijn gaan eten bij natuurlijk pizzabuffet RAX! Geluk hadden we ook nog: er was kennelijk een aantal weken nog een special bij het ijs dat je als toetje optioneel kunt nemen: chocolatecookies, koekjes, stukje appelcake, hageltjes, karamel en luchtigekoekjes omhuld in chocola en ga zo maar door! Buikjes rond gegeten dus en daarna weer eraf gelopen tijdens het winkelen bij o.a. Seppälä, H&M, Moomi-winkel, etc etc etc. Ja, geslaagde shopavond! :D Loes geslaagd met 2 leuke kettinkjes, ik (helaas) met niks. Terug in het hotel hadden we nog recht op en tijd voor het extraatje van onze boeking: we hadden een Party-package waar een gratis glas champagne bij hoorde die we dan ook genuttigd hebben in de bar in de lobby van het hotel! :D Daarna zijn we naar hotelkamer gegaan, hebben onze bikini's aangetrokken en zijn nog gaan genieten van sauna en zwembad! En zoals aangegeven had je vanuit de sauna inderdaad prachtig uitzicht over stadsregio Töölö! Geweldig dat je ook de sauna uitgeprobeerd hebt mups! Helaas was het zwembad te fris dus hebben we daar alleen onze benen in laten 'zwemmen'. Maar toen er een groep kinderen binnen kwam zijn we toch maar weg gegaan. Lekker op de hotelkamer nog genoten en gekletst, daarna voldaan in slaap gevallen.

Zaterdag 16-6, gisteren dus wat alweer een eeuwigheid geleden lijkt, onze laatste dag samen. Ofja, eigenlijk halve dag die we zijn begonnen met heerlijk rustig en uitgebreid ontbijten. Ook het ontbijtbuffet heb ik kennelijk goed omschreven, en we hebben lekker genoten! Daarna hebben we onze tassen ingepakt, hebben uitgecheckt en zijn vertrokken voor de laatste reeks winkels en laatste uurtjes samen. Nog lekker rustig gezeten op de Esplanadi en daarna richting busstation waar we nog alle gemaakte foto's hebben bekeken en Loes helaas om 13:30uur de bus richting Turku had. Ja, het afscheid was erg moeilijk en flink wat tranen heb ik laten stromen. Op zo'n moment merk je pas weer hoe zeer je van thuis houd en het mist, en mijn god wat was ik graag met Loes meegegaan en jullie allemaal weer komen opzoeken! Loes had om 19:15 vanuit Turku weer het vliegtuig terug richting Brussel, en die terugreis is kennelijk goed verlopen met bij thuiskomst voor Loes een nieuwe kameraad: hond Truffel.
Ik ben na het afscheid nog wat winkels afgegaan (kettinkje gekocht met daaraan een kleine ovale handspiegel) en ook de VVV nog bezocht voor foldertjes voor afdeling Geleen, en Ingeborg&Michel die over anderhalve week op de stoep staan! :D Die zullen van 25 t/m 29-6 bij mij zijn en daarna nog wat daagjes in Helsinki. Heb er zin in lieverds! :D Na het winkelen ben ik nog even neergestreken op de Esplanadi, waar kennelijk ook de Samba-parade (was nu in Helsinki gedurende 2 dagen) aan zou komen maar helaas te laat voor mij want ik moest om 16:00uur met de bus terug naar Rauma en gezien het al na drieën was ben ik maar via supermarkt (voor een lekker ijsje) richting busstation gegaan. Na een goede terugreis kwam ik rond 20:15uur weer aan in Rauma waar ik terug viel in het 'back to normal' en dus een enorme stilte en 'eenzaamheid' in huis. Gelukkig heb ik nog met afdeling Geleen kunnen kletsen over de beleefde dagen met Loes dus was ik niet helemaal alleen. En ik had Jasmijn natuurlijk ;) Voldaan daarna gaan slapen...

...want vandaag, zondag 17-6, was het tijd voor een ochtenddienst die lekker en erg rustig verlopen is. Ook heb ik mijn rooster gekregen voor de laatste week van juli en heb ik inderdaad de dagen die ik vrij gevraagd had tijdens het verblijf van pa, ma en Elianne hier vrij gekregen! :D Na het werk naar de supermarkt geweest en nu draait er een wasje en ga ik zo lekker eten koken en genieten van een tut-avond met nog film op tv: Confessions of a Shopaholic.


Ja lieve mensen, mijn god wat hebben Loes en ik een héééééééééérlijke tijd samen gehad!!! :D Loes heeft van alles genoten, vrijwel alle 400 foto's gemaakt en heeft aangegeven nog héééél vaak terug te komen naar Finland! :D Geeft genoeg aan lijkt me zo, en ook de foto's geven een goed beeld weer van onze tijd samen en het 'nog vaak terugkomen' van Loes ;) Ook al waren het voor mij maar 4 dagen vrij en dus geen echte vakantie, toch is het voor mij zéker vakantie geweest! :D Dingen doen die je normaal (haast) nooit doet, weer een uitje naar Helsinki, wat lekkerder (en meer) eten dan normaal..vakantiegevoel was er zeker!
Lieve lieve Babsie van me: vanuit de grond van mijn hart óntzettend bedankt voor onze geweldige tijd samen! Momenten die we nooit meer zullen vergeten en hopelijk nog vaak in herhaling kunnen brengen! Hou van je lieverd, voor altijd in mijn hartje en voor altijd mijn Best Biatch!
Ook wil ik een ieder bedanken die ons een gezellige tijd samen heeft toegewenst, we hebben aan jullie wensen voldaan!

Komende week staan er t/m donderdag 4 werkdagen te wachten en dan gaat onze afdeling voor 4 weken dicht. Dat is altijd gedurende de zomerperiode, en ook andere afdelingen in het ziekenhuis hebben dit. Zoals ik misschien al eerder heb aangegeven ga ik gedurende deze sluitingsperiode naar het Gezondheidsziekenhuis, afdeling 12 (op afdeling 13 heb ik toen stage gelopen). Maar, eerst is het van vrijdag t/m zondag tijd voor vrije dagen en van vrijdag op zaterdag tijd voor misschien wel DÉ feestdag van Finland (en andere landen in het hoge noorden): Juhannus ofwel Midzomernacht! Zoals jullie je misschien wel herinneren heb ik dat vorig jaar gevierd door bij vrienden van Satu in Pori in het zomerhuisje door te brengen en mijn hoop is door onze lieve Heer verhoord: ook dit jaar gaat dit weer gebeuren! :D Ik kreeg gisteren van Satu bericht (die een week in Ijsland op vakantie is geweest en nu in Londen is voor een paar dagen) dat men ook dit jaar weer iedereen uitgenodigd heeft naar het zomerhuisje dus gaat mijn wens uitkomen en vier ik Juhannus weer in Pori! :D Te gek!
En ehm, over Satu en leuke uitjes gesproken...voor degenen die meewillen en ook haar willen ontmoeten: noteer bij 27 augustus 2012 'dagje Efteling' in jullie agenda! Met vrijwel 99,99999% zekerheid kan ik nu namelijk officieel vermelden dat ik samen met Satu op mijn verjaardag ('s avonds) voor 3 daagjes naar Nederland kom! 26 augustus vier ik voor familie, buren en kennissen mijn verjaardag, de 27e wil ik graag met vrienden en vriendinnen naar de Efteling! We just loooooooove Ryanair ;)
Ondanks het normale werk dus ook weer genoeg leuks op de planning, te beginnen met Juhannus en vervolgens Ingeborg&Michel op bezoek!! :D

Hou jullie allemaal haaks, dan doe ik dat ook! Rakastan teitä kaikkia!!
En voor alle vaders, opa's, ooms, buurmannen, oftewel alle mannen met kinderen: hopelijk hebben jullie vandaag een super-vaderdag gehad! Geniet van de laatste uurtjes!! :D

  • 17 Juni 2012 - 15:57

    Loes:

    Het was een fantastische vakantie! Leuk om hier alles terug te lezen, stuur het door aan mam en papa :) Bedankt voor alles Bebsie, lu forever <3

  • 18 Juni 2012 - 08:00

    Oma Bos:

    Lieve Chantal,wat een lang verhaal.Ik vind het zo fijn,dat ik heel veel van jullie excursies herken.Ik heb nog heel fijne herinneringen ,vooral ook aan Rauma.De musea,s die je beschrijft,daar heb ik ook van genoten.Fijn,dat jullie nu wel de kerk in konden,er was nu dus geen bruid !!!!EN dat jullie op tijd waren op het vliegveld,anders hadden jullie elkaar misschien gemist.Op al het heerlijke eten kan ik moeilijk reageren,het was zo uitgebreid,maar allemaal heel lekker.Geniet ook van de midzomernacht,dat moet heel geweldig zijn.Lieverd ik schrijf weer snel een brief.Veel liefs OMA

  • 18 Juni 2012 - 09:08

    Oma Van De Flat:

    Hallo Chantal,Wat een gezellige dagen met Loes,die zijn natuurlijk zo om gevlogen.Ik heb genoten van de mooie foto.s en hoop ook nog eens daar te komen.En zulk mooi weer,jullie hebben geboft want hier was niet te best weer veel regen en koud.En nou maar weer werken en wachten op de volgende gasten dat duurt niet lang meer he'.IK wens je veel succes en tot een volgende keer.Veel liefs Oma.

    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 168386

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: