Nog maar even!!! :D Can't wait; Loes op bezoek! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Nog maar even!!! :D Can't wait; Loes op bezoek! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Nog maar even!!! :D Can't wait; Loes op bezoek!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

10 Juni 2012 | Finland, Rauma

Moikka kaikki rakkaat!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog! Ook deze week lijkt weer voor een deel omgevlogen te zijn; dat krijg je met onregelmatige diensten, en met een nachtdienst aan het begin van de week heb ik de eerste helft van de week naast werk ook vrij gehad natuurlijk om weer in het ritme te komen.

Maandag 4-6 zoals gezegd dus een nachtdienst, die ook nu weer rustig verlopen is. Heus onze dingen te doen gehad maar geen drukke dienst geweest. We hadden één patiënt waarbij ik het wat 'benauwd' kreeg tijdens de rapportage die ik van mijn avond-collega kreeg. Deze patiënt had namelijk een verlamming vanaf zijn nek en had dus een beademingsmachine en tracheostoma (google maar). Ik heb nog nooit van mijn leven met zo'n beademingsmachine gewerkt, dus zag ik de bui al hangen en gezien de patiënt ook nog wat andere problemen had dacht ik meteen 'oh ja hoor, daar komt mijn eerste acute-problemen-nacht'. Maarrr...gelukkig heeft de patiënt thuis kennelijk 24/7 zorg en dus ook op de afdeling door zijn vrouw en eigen verpleegkundigen; op de afdeling hoeven wij in principe alleen de intraveneuze medicatie te geven en natuurlijk te helpen waar hulp nodig is. Enorme opluchting dus en minder 'erg' dan ik gedacht had. Wat trouwens herinneringen opriep was de manier waarop de patiënt en zijn vrouw communiceerden: met een plaat met het alfabet erop. Deed me weer denken aan opa v/h Bos; ook met hem hebben we a.d.h.v. het alfabet gecommuniceerd. Maar oma, je zou eens moeten zien hoe snel deze patiënt dat met zijn vrouw deed, ik viel van verbazing zowat achterover! Maar ja; 20 jaar 'oefenen' baart kunst ;)
Dinsdag 5-6 heb ik eerst lekker wat uurtjes geslapen natuurlijk en heb daarna een fijne dag thuis gehad. Nog naar wat winkels gegaan meen ik en in de middag kreeg ik ineens kriebels om weer te gaan borduren! Zoals enkelen van jullie weten heb ik een groot Efteling-borduurwerk waar ik al wat aan gewerkt heb, maar het heeft nu een heel lange tijd in de kast gelegen zonder er verder aan gewerkt te hebben. Dinsdag heb ik het dus weer opgepakt (na eerst mijn elfen-muurstickers in de gang te hebben aangebracht, zelfde als in Pori) en mijn god wat was het weer fijn om te doen! :D Ja, heerlijk dik anderhalf uur mee omgekregen en daarna heb ik lekker avondeten gemaakt a.d.h.v. een AH-recept: Deense haringsalade. Recept ietsjes aangepast (ipv brood noedels en in saus géén zure room) maar desalniettemin een heerlijk eindresultaat! Verder een rustige avond gehad waarbij ik ook nog met Geleen gekletst heb! :D Heerlijk jullie weer gesproken te hebben, ondanks mama's verkoudheid. Hoop dat die inmiddels weer over is!
Woensdag 6-6 had ik een vrije dag en in de ochtend brak het moment aan waar ik op had gewacht (en maandag nóg weer eens over gsmst had): mijn balkon zou geverfd worden! :D De schilder is in de ochtend langsgekomen en in de namiddag nog een keer, en het resultaat: een prachtig witte balkonmuur! En wat grappig is: het is ontzettend raar om nu een prachtig witte muur te hebben ipv een lelijk maar kleurrijke graffiti-muur haha! Ik ben in de ochtend lekker thuis geweest en heb wat getut, koffie gedronken en ben rond een uur of 13:00 richting ziekenhuis gegaan ivm een scholing over urineweginfecties. Ontzettend interessante scholing en zeker de moeite waard! Voor mij in het lokaal zat trouwens nog een oud-collega van dagchirurgie, ontzettend leuk om haar voor het eerst sinds jaren weer te zien! :D Verder ook nog oud-collega/kennis van dagchirurgie Lotta gesproken, helaas had ze haast naar huis ivm kinderen anders was ik wel koffie met haar gaan drinken. Gaat er sowieso een keer van komen! :) In de namiddag ben ik nog lekker thuis geweest en naar wat winkels, en heb ik ook nog lekker sportief gedaan: ik ben gaan joggen om het meer hier! En wat me 'verbaasde' is dat ik het totaal heb volgehouden! :D Wellicht volgende keer 2 rondjes proberen? Na het joggen een wasje gedraaid, gedoucht en lekker gekookt/gegeten. In de avond op de bank wederom met borduurwerk en daarna lekker geslapen.

Donderdag 7-6 had ik avonddienst, die lekker verlopen is. Constant bezig geweest met ook tussendoor rustigere momenten waardoor de tijd lekker 'snel' verliep. In de ochtend ben ik meen ik nog naar de winkel geweest en heb nog een salamandertje zien lopen! Na mijn avonddienst ben ik lekker meteen gaan slapen, was moe.
Vrijdag 8-6 had ik een ochtenddienst die ook lekker verlopen is hoewel het soms weer op tijdgebrek leek op de afdeling. Veel te doen en soms lijkt het dat dat komt doordat we sinds anderhalve week een deel van ons papierendossier in de computer hebben. Alle medicatielijsten en -veranderingen gaan nu via de computer en ook de metingen die we doen (bloeddruk, urinelozing, etc.) gaan nu in de computer. De medicatie geeft het meeste extra werk; aanpassingen controleren, goedkeuren, nieuwe medicatiekaartjes uitprinten, blabla. Maar goed; elk begin is lastig dus slaan we er ons doorheen! Vrijdag na mijn dienst weer ik eigenlijk niet meer goed wat ik uitgespookt heb. Oja! Ik ben snel naar de winkel geweest, heb weer mijn saunauurtje gehad (waarbij ik nog ontdekte dat mijn huisbroek in te stellen broekspijpen heeft :p), heb lekker gekookt en heb vervolgens mijn haren geverfd.
En zaterdag 9-6, gisteren dus, weer een ochtenddienst die ook lekker verlopen is. Stuk rustiger nu ik geen verantwoordelijke vpk was en we maar 5 patiënten hadden op onze unit, maar wel lekker gewerkt (samen met Hannele overigens). Na mijn dienst ben ik naar huis gegaan en heb me omgekleed, gezien ik nog 'uit' zou gaan! :D Er was namelijk 'Klustermus'; een jaarlijks evenement (deze keer 10e keer) met alternatieve muziek en Carita had me daarheen uitgenodigd. Vorig jaar ben ik helaas niet kunnen gaan ivm werk, deze keer lukte dus wel! Voordat we erheen gingen ben ik eerst richting Pasi gegaan waar ik ook Carita zou treffen; we zouden eerst nog ergens gaan eten. Na eerst onnodig gewacht te hebben (Carita wachtte op mij/sms van mij, wij wachtten op haar) zijn we met z'n drietjes richting restaurant Huviretki gegaan, dat in hotel Cumulus is. Een ontzettend gezellig restaurant met weinig klanten, waar we óntzettend heerlijk gegeten hebben! :D Ik burger met heerlijk ijs toe, de anderen rendiersoep en zalm met ijs toe. Daarna hebben we Pasi terug naar huis gebracht, zijn we vriendin Heidi en een vriendin van haar gaan ophalen en richting het evenement gereden. Het was overigens al rond 14:00u begonnen en zou rond 21/22:00 eindigen dus hebben we maar de laatste paar band meegekregen. En helaas helaas viel het weer énorm tegen; grijs, nat en koud. Waardoor Chantal noodgedwongen al rond een uur of 21:00 naar huis is gebracht want ik was totaal bevroren (handen en voeten he). Helaas vanwege mijn bevroren vingers ook geen foto's gemaakt, sorry! We genoten hoe dan ook en volgend jaar ga ik zeker weer met beter weer! :) Thuis heb ik warm gedoucht (om even aan te geven hoe erg mijn vingers bevroren waren: tijdens opwarmen een lichte stekende pijn erin...) en de Da Vinci Code gekeken die op tv was. Daarna lekker geslapen.
Vandaag, zondag 10-6, heerlijk uitgerust, eten klaargemaakt voor de avond en daarna nog even naar de winkel. Daarna avonddienst gehad die lekker verlopen is. Tijdens de rapportage door ochtendcollega Hannele nog gelachen ivm hoe Hannele op z'n Rauma's dialect (afleiding van Zweeds) 'ze rookt als een schoorsteen' zei, want kennelijk is schoorsteen op z'n dialect 'skorsten' oftewel voor mij klonk het meteen bekend! :p

Ja, het is weer een fijne week geweest met her en der weer wat dankbare momenten voor mijn leven hier, en problemen met inslapen doordat mijn tijd met Loes constant door mijn hoofd spookt. Nog maar even en dan is het zover: Loes is van dinsdag t/m zaterdag bij mij en we gaan het super maken! :D Grote kans dus op wéér een lange blog volgende week; alvast excuses daarvoor maar ik vind het gewoon heerlijk om alles te vertellen :) Overigens heb ik van de week ook gecorrigeerde verzekeringspapieren e.d. gekregen ivm met het veranderde BSNnummer; jammer dat ik het zelf heb moeten regelen maar fijn dat alles weer in orde is!
Hou jullie haaks lieverds, tot over een weekje!

  • 11 Juni 2012 - 07:20

    Oma Bos:

    Lieve Chantal,wat heerlijk te lezen,dat jij je leven zo goed en gevarieerd invult.Hier is het weer ook niet alles,op het moment regent het,maar ik ga toch even naar de Intra tuin ,want ik moet5 nog twee struikjes halen en wat eenjarig spul.De foto van je diner zag goed uit en je bent ook weer aan het borduren gegaan.Ergens ben ik toch wel heel trots op je.Je doet het heel goed.Nu fijn een paar dagen genieten met Loes.Veel liefs OMA

  • 11 Juni 2012 - 11:57

    Loes:

    Nog maar 1 dagje, yaaaaay! Kan niet wachten jou weer te zien en te mogen ervaren hoe jij in het mooie Finland een geweldig leven opbouwt :') En aan al dat lekkere eten op je blogs te zien wordt het weer een old-school Bebs&Babs schransfestijn <3
    Tot morgen lieve Bebsie, ik spreek je vanavond :D xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Juni 2012 - 14:02

    Oma Van De Flat,:

    Lieve Chantal,met plezier lees ik je nieuwe blog,je bent een geweldig vrouwtje zeg .Je doet je werk ,hebt veel gezellige contacten en maakt lekker eten klaar,dat we allemaal kunnen zien op de mooie foto's,en in het ziekenhuis zijn ze ook tevreden over jou,he.Ik wens je hele fijne gezellige dagen met Loes,groetjes van mij ook aan Loes.,je Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 168384

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: