Weer een week omgevlogen, helaas met slechter weer - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Weer een week omgevlogen, helaas met slechter weer - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Weer een week omgevlogen, helaas met slechter weer

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 Juni 2012 | Finland, Rauma

Moikka allemaal!
Weer zo'n week voorbij die turbo is omgevlogen; weer lastig om te herinneren wat ik allemaal heb uitgespookt/beleefd deze week! Wat helaas wél goed te herinneren is is het slechtere weer deze week; hoewel de zon prachtig scheen en het prachtig uitzag, was het buiten goed fris. Frisse wind, die de ene keer sterker was dan de andere keer. En dan nu van het weekend écht slecht: regen, regen en wind. Hopen dat het van de week langzaam beter word, het is verdorie juni en hoewel het zéker al lekker weer geweest is lijkt het op dit moment totaal niet op lente/zomer!

Na een lekkere zondagavond met National Treasure op tv begon maandag 28-5 weer een nieuwe werkweek en wel met een avonddienst. Lekker rustig geweest, lekker gewerkt. Na het werk op weg naar huis heb ik overigens nog een egeltje zien lopen, die was lekker in het gras bezig en gelukkig voor hem/haar was er nog flink gras; de dag daarna was alles weggemaaid...
Dinsdag 29-5 had ik een ochtenddienst en toen begon het toch wat drukker te worden op de afdeling; veel te doen en hoewel er echt wel de tijd was voor alles voelde het toch als een drukke dienst aan. Na het werk ben ik nog naar de supermarkt geweest en heb vervolgens 's avonds heerlijk gekookt: kip, aardappelen en jonge kool met bearnaisesaus. En bij de éérste hap kool met saus zat Chantal ZOEFFFF ineens in gedachten op een zomerse namiddag/avond op het terras in de Mauritslaan aan het avondeten met pa, ma, Maurits en Elianne. Wat familiare smaakjes al niet met je verbeelding doen...! Even éxtra genieten dus met dat lekkere eten! Verder die middag heb ik ook het huisvestingskantoor gemaild ivm het regelen van een eigen saunatijd hier, heb voor 20 euro 3 Finse cd's gekocht (1 van Happoradio en 2 van Anna Puu), en in de avond lekker rustig genoten van tv.
Woensdag 30-5 wederom een ochtenddienst die wéér druk was en om even aan te geven hoe druk ik bezig ben geweest: de rapportage naar de avonddienst begint altijd om 14:00u, middageten doen we altijd rond een uur of 12-13. Chantal ging om 13:55u maar even snel in 5 minuten haar boterhammen naar binnen werken, gezien ze eerder totaal geen tijd had... Druk dus maar wel lekker gewerkt, op wat gestress na in de ochtenduren. In de (na)middag weer wat dingen in en buitens huis gedaan en genoten van mijn naam op de saunalijst: Chantal heeft nu elke vrijdag van 18:30-19:30u saunabeurt! Het werkt hier zo dat je het eerste halfuur de sauna gebruikt en het laatste halfuur tijd hebt om te douchen en de sauna dus vrij te maken voor de volgende. Er zijn 2 kleed- en doucheruimtes die beiden op de sauna uitkomen. De linkerruimte heeft saunabeurten op het hele uur, de rechterruimte heeft saunabeurten op het halve uur (o.a. ik dus). Verder woensdagavond weer heerlijke kool gegeten zoals dinsdag en verder een rustige avond gehad. Ook heb ik nog het familiewapen eindelijk aan de slaapkamermuur getikt.
Donderdag 31-5 had ik wederom ochtenddienst en deze keer was de dienst wat rustiger verlopen dan de dagen ervoor; gelukkig. Verder een rustige middag gehad waarbij ik nog naar Prisma ben gegaan om daar een nieuwe Fazerchocolade te gaan proeven; melkchocolade met aardbei en vanille. Wat ook leuk was was dat je naast het proeven ook touwtje mocht trekken waardoor ik ook nog een chocoreepje en een zakje snoepjes kreeg! Toen ik bij Prisma wegliep trof ik Hannele nog die per toeval net voor mij, of eigenlijk voor Jasmijn een varkenshart gekocht had. Kennelijk had Jasmijn dat ook toen bij haar gegeten en lekker gevonden, en gezien ook hartpaté lekker word opgepeuzeld heb ik thuis meteen een beetje afgesneden en aan Jasmijn gegeven. En jawel mevrouwtje vond het lekker! :D Gekke, lieve Hannele; dat hart koste dik 2,50euro maar terugbetalen hoefde ik niet! Besloten om naar de nachtdienst wat lekkers mee te nemen gezien ik die samen met Hannele zou draaien, daar zo meer over. Verder ben ik nog naar Lidl geweest en heb vervolgens lekker voor mezelf gekookt en vervolgens nog lekker met pa en ma gekletst via msn! :D Heerlijk jullie weer gesproken te hebben en jullie Pinksterweekend-verslag gehoord te hebben! Pa en ma hadden dat weekend samen met Tars en Annemie doorgebracht in Frankrijk bij zowel mama's nichtje Judy en haar man Ron, als bij tante Carla en oom Peter. Fijn dat iedereen genoten heeft! :)
Later op de avond zat ik overigens achter mijn laptop klaar met lekkers, koffie uit een Eftelingmokje en een zakdoek bij de hand. Donderdag 31-5 was het namelijk de 60-jarige verjaardag van niets minder dan de Efteling!!! :D En men vierde dat met het openen van de nieuwe 'attractie' Aquanura; 's werelds 3e grootste waterorgel en Europa's eerste grote! Met een leuke show vooraf was het dan net na 23:00u tijd voor de opening en mijn god wat is het een prachtding!! :D Voor de mensen die via internet al een voorproefje willen van wat vanaf die avond élke dag 'live' in de Efteling te beleven is: http://www.youtube.com/watch?v=YpOOjB0BRCw. Ja, prachtig en genoten van een heerlijke avond op afstand! Daarna voldaan naar bed. Over Efteling gesproken; de vernieuwde webshop kwam ik toevallig tegen en mijn god men verzend nu ook naar andere landen in Europa!!! Goed voor hen maar niet voor mijn beurs! :p

En vrijdag 1-6 een lekkere bezige ochtend gehad met in het vooruitzicht een nachtdienst samen met Hannele dus. Ik ben nog naar de winkel geweest (heb ook een gordijn gekocht voor de slaapkamer!) en heb vervolgens rond het middaguur nog een cake(taart) gebakken. Een 'Deense Dreamcake' adhv een recpet dat ik gevonden had uit een blog. Makkelijk te maken en het eindresultaat mag er zeker zijn! In principe bak je eerst een vrij normale droge cake die je vervolgens uit de oven haalt en nog terugplaatst met erop een mix van gedroogde kokos'splinters' en basterdsuiker. Die smelt natuurlijk eerst en bij het laten afkoelen krijg je een lekker harde kokossuikerlaag op de cake. Goedgekeurd ook door Hannele! :D Vóór mijn nachtdienst echter eerst nog een paar uurtjes geslapen en wakker geworden met vreselijke regen buiten. Opkikkertje: éérste keer sauna waarvan ik heerlijk genoten heb en daarna snel wat avondeten en vervolgens een superrustige nachtdienst gezellig met Hannele. Ja, lekker gewerkt!

Van het weekend ben ik uiteindelijk toch nog naar Pori gegaan, wat al zo half-half op het programma gezet was en uiteindelijk ook zeker door is gegaan.
Gisteren, zaterdag 2-6 dus, heb ik eerst in de ochtend geslapen na mijn nachtdienst en ben rond het middaguur nog samen met Pasi richting supermarkt en postkantoor geweest, want éindelijk waren mijn ruim-een-maand-geleden-bestelde schoenen aangekomen! En gezien het nog steeds hondenweer was was het fijn dat ik een lift kreeg. Thuis teruggekomen van mijn schoenen genoten (en de stank die daar vanaf kwam; 'nieuweschoenen-stank'), een kop koffie met lekkers en daarna stond wederom de witte taxi voor de deur om me richting busstation te brengen gezien ik om 14:15u de bus naar Pori had. Ik ben gisteren naar de familie geweest en Maarit en de kids kwamen me van het busstation ophalen. Thuis lekker met de kids gespeeld, genoten van het weer bij de familie zijn en lekker gegeten. 's Avonds nog lekker gedoucht en verder genoten van thee, M&M's en tv met o.a. een zeer interessante documentaire over euthanasie; natuurlijk een Nederlandse documentaire! :D Heerlijk tv te kijken in eigen taal en met zo'n dingen merk je hoeveel je van je vaderlandje houd en het toch wel mist: bij het zien van een doodgewone Nederlandse straat met een daarin geparkeerde Nederlandse auto kwam er bij, mij met een diepe zucht en glimlach op mijn gezicht, 'hallo lief Nederland' uit mijn mond. Hoewel de documentaire niet ging over de regelgeving omtrent euthanasie maar gewoon een weergave was van 3 verschillende mensen die euthanasie regelden, was het zeer interessant. Daarna ben ik kapot moe lekker gaan slapen ondanks dat ik op zolder lag, net onder het dak waar de wind over stormde...

Vandaag, zondag 3-6, na een mijn god hoe geweldige nachtrust lekker ontbeten met Maarit en kids (Aleksi had werkdag) en daarna nog lekker wat getut. Rond het middaguur had ik met Satu afgesproken en ondanks dat ik naar haar wou lopen is ze me toch komen ophalen gezien het weer stortregende. We zijn direct doorgereden naar de stad waar we lekker van koffie met lekkers hebben genoten en lekker hebben bijgekletst. Ook hebben we een deal gesloten om met mijn verjaardag ergens heen te gaan. Die wens speelt al langer in mijn hoofd en ik wil écht ergens heen op mijn verjaardag; gewoon lekker een uitje plannen waar Satu dus nu bij mee gaat :) Na de koffie zijn we nog wat winkels in en uit gegaan en zijn vervolgens nog een supermarkt ingedoken voor wat ingrediënten voor een eigen broodje Subway haha :p Ik weet niet; vaak wil ik ergens gaan lunchen ofzo, maar dan denk ik van 'ja, maar als ik zelf alles uit de winkel koop ben ik goedkoper uit!' en onder dat motto hebben we dus zelf stokbroodje lekker gemaakt en bij Satu thuis opgegeten met koffie en ijstaart toe. Ja, was weer supergezellig met haar en mijn god wat ben ik dankbaar dat ik haar en andere Finse vrienden heb mogen leren kennen en in mijn leven heb! :) Oh, eigenlijk was het overigens weer de bedoeling dat we pesäpallo gingen spelen gezien met dit nu elke zondag doet maar gezien het weer zo slecht was is het niet doorgegaan; volgende keer beter! Satu gaat overigens de 6e voor één week naar Ijsland op vakantie, ben benieuwd naar haar verhalen en foto's daarna! Om 18:15u had ik weer de bus terug en was de witte taxi er weer. Pasi is nog even met me richting plezierhaventje gereden en ik heb daarna terug mogen rijden zodat ik éindelijk in zijn auto heb kunnen oefenen! Zoals ik misschien al eens verteld heb heeft Pasi een automaat en aangegeven dat ik de auto ook wel eens mag lenen indien nodig (bijvoorbeeld in weekenden), maar ik was een beetje bang gezien ik thuis een keer whiplashes heb bezorgd gezien zowel mijn rechter als linkervoet op de rem stampten (krijg je als je normaal met je linkervoet een koppeling in moet drukken en dat idee toen ook had...). Maar alles is goed gegaan dus heb ik nu toestemming de auto te gebruiken! :D Niet dat dat vaak zal gebeuren, maar toch! Ja, het is een schat die Pasi :)

Nu ben ik lekker thuis en heeft Jasmijn genoten van hevig gekriebel, en ga ik zo genieten van de film Sense&Sensibility met koffie en lekkers erbij. Morgen is het tijd voor de volgende nachtdienst en daarna (vanaf donderdag) volgen er t/m dinsdag 12-6 continu werkdagen. Dan word het 4 dagen genieten van Loes in mijn leventje hier! :D

  • 03 Juni 2012 - 19:36

    Ma:

    Waren die schoenen 4 halen 3 betalen? Of verdien je zo goed?
    Hier zijn trouwens de Sacramentsprocessies afgelast vandaag, zowel in Lutterade als in Oud-Geleen vanwege het vreselijke regenweer!
    En ik heeb van 14 tot 19 uur met 3 andere Rode Kruis collega's zitten blauwbekken op de kermis. En dat terwijl ik gisteren in Den Bosch nog lekker op een terrasje in de zon heb gezeten met mijn Lourdes-vriendinnen!
    XXX

  • 03 Juni 2012 - 19:57

    Rolf:

    Op de gerserveerde tijd heb je de sauna dus voor je zelf ku je op andere tijden waar geen reservering staat er dan ook gebruik van maken metde aantekeing dat je buurman/vrouw kan binnen wandelen?
    Als de zomer hier eindelijk wil doorzetten sturen we wel een doosje die kant op maar hier wil het ook niet egt gaan zomeren.

  • 04 Juni 2012 - 07:57

    Oma Bos:

    Weer veel belevenissen.Het is moeilijk om overal op te reageren,maar het bericht van de vaste saunatijd is toch wel heel fijn voor je.Ik zal op vrijdagavond tussen 18.30 en 19.30 aan je denken hoewel ik dan wel rekening moet houden met het uur verschil.Het was vast heel prettig om de familie weer terug te zien.Je hebt daar toch ook een goede tijd gehad.Jasmijn boft toch maar met een varkenshart.Fijn te lezen,dat je werk ook goed naar zin is en goed gaat.Ik heb ook een gedeelte van de Eftelingshow gezien.Geweldig.Lieve Chantal dit was het dan weer.Beter weer en blijf genieten.Als je in Sittard komt dan mag je ook eens met mijn automaat rijden.Liefs OMA

  • 04 Juni 2012 - 07:57

    Oma Bos:

    Weer veel belevenissen.Het is moeilijk om overal op te reageren,maar het bericht van de vaste saunatijd is toch wel heel fijn voor je.Ik zal op vrijdagavond tussen 18.30 en 19.30 aan je denken hoewel ik dan wel rekening moet houden met het uur verschil.Het was vast heel prettig om de familie weer terug te zien.Je hebt daar toch ook een goede tijd gehad.Jasmijn boft toch maar met een varkenshart.Fijn te lezen,dat je werk ook goed naar zin is en goed gaat.Ik heb ook een gedeelte van de Eftelingshow gezien.Geweldig.Lieve Chantal dit was het dan weer.Beter weer en blijf genieten.Als je in Sittard komt dan mag je ook eens met mijn automaat rijden.Liefs OMA

  • 04 Juni 2012 - 20:08

    Pa:

    kijk maar uit dat je niet weer een lekke band krijgt met die egeltjes daar !

  • 05 Juni 2012 - 13:14

    Oma:

    Hallo Chantal ,Pa heeft mijn computer weer bijgesteld en nou heb ik je blog weer kunnen lezen.Je hebt het maar druk met van alles,Maar het gaat goed met alles en dat is het voornaamste.Hier is de kermis van Geleen,maar het weer werkt niet mee regen regen en nog eens regen en koud.Vandaag dinsdag is eindelijk eens droog maar wel koud.Ik lees dat je daar ook al een auto te leen hebt.Goed zo want mijn auto mist jou wel heel erg,dat merk ik als ik rij. Mijn allerbeste wensen tot een volgende keer .Heel veel liefs van je Oma,met een dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 168419

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: