...en opnieuw ZOEF!!!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu ...en opnieuw ZOEF!!!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

...en opnieuw ZOEF!!!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

13 Mei 2012 | Finland, Rauma

Moikka!
Zo, nu is er een week echt ómgevlogen!! Mijn god wat ging die met een vaart zeg! Waarschijnlijk mede door mijn nachtdiensten, dat lijkt me in ieder geval wel zo.

De week begon maandag 7-5 met een avonddienst die een uurtje eerder begon door afdelingsoverleg. In de ochtend ben ik nog wat winkels afgegaan en om 13:00u zat Chantal al op werk. Het werkoverleg nam een goed uur in beslag en verder is het een lekker rustige, gezellige avonddienst geweest. Lekker genoten van het zonnetje overigens en hoewel de wind goed koud is nog steeds is het in de zon lekker :)
Dinsdag 8-5 en woensdag 9-5 had ik nachtdiensten; de eerste keer 2 op een rij! Fijn omdat ook eens mee te maken en te kijken hoe ik dat 'overleef'.
Dinsdag overdag heb ik er een andere dag van gemaakt dan normaal voor een nachtdienst; ik ben to een uur of 3-4 in de middag bezig geweest. Wat winkels af en het belastingskantoor ivm een vraag over aangifte, een lekkere bak koffie thuis en daarna was het de bedoeling om bloed te gaan doneren voor de 1e keer! :D Dus ik de stad in richting gebouw waar het Rode Kruis bloeddonatie had georganiseerd (maandag ook al, had ik eigenlijk willen gaan maar was geen tijd ivm werkoverleg) en richting bureau gelopen waar ik me moest identificeren. En toen kwam het: ik kon geen bloed doneren omdat ik geen ID-bewijs had met én gegevens (Finse BSN-nummer) én foto erop! Ik balen als een stekker natuurlijk en goed boos; wil je eindelijk bloed gaan doneren na het jaaaaaaaren van plan te zijn geweest, heeft men bloeddonoren nodig bied je je aan, gaat het niet omdat je ID-bewijs niet goed genoeg is (ik had m'n Nederlandse ID-kaart met foto en mijn Finse zorgverzekeringskaart met Fins BSN-nummer maar afzonderlijk mocht/kon dus niet). Nouja, dan maar (teleurgesteld en boos) naar huis en mn bed ingedoken voor een paar uurtjes slaap. Koken, eten en richting werk. Ik had overigens mijn leerling mee in de nacht en collega Johanna en we hebben met z'n drietjes een gezellige en rustige nachtdienst gedraaid. Overigens nog mijn trouwjurk gevonden ;)
Woensdag heb ik me geslapen na mijn 1e nachtdienst, dat willen jullie niet weten! Hartstikke vast en tot zeker een uur of 4 in de middag. Daarna hier thuis lekker wat gehangen, gegeten en op naar nachtdienst nr. 2 die nóg rustiger verlopen is dan de eerste! Weer met Johanna, leerling was er deze keer niet bij. Ja, fijn gewerkt zo!

Donderdag 10-5 kwam ik dus uit de nachtdienst en heb maar een paar uurtjes geslapen (zoals gewoonlijk na mijn nachtdienst) en ben daarna weer wat supermarkten afgegaan voor enorm veel euro-aanbiedingen met groente en fruit (zie foto voor resultaat!). Thuis nog wat geklust op de badkamer: ik heb eindelijk mijn Delftsblauwe wc-rolhouder opgehangen en daarbij mijn nieuwe favoriete gereedschap ontdenkt! Niets minder dan mijn kocher (arterieklem, google maar ;) ) heeft me geholpen bij een schroefje zonder kop uit de oude houder draaien, meer kracht zetten bij mijn schroevendraaier om een schroef los te krijgen....mijn god wat een heerlijk stuk 'gereedschap'! :D Verder in de avond lekker adhv een recept een overheerlijke salade gemaakt en daarvan genoten, verder een rustig avondje bankhangen gepland...die wat werd verziekt door het volgende:
Ik kreeg bij de post een brief over mijn klantenkaart van een supermarktengroep met de mededeling dat ze een rekening (waarop ze je bonussen uitbetalen) niet konden openen gezien ik (hou jullie vast!) een MANNELIJK Fins BSN-nummer heb!!! Ik direct een mail naar Maistraatti (overheidsinstantie) gestuurd en kreeg bevestiging. Kennelijk eindigen alle mannelijke codes op een oneven nummer en alle vrouwelijke op een even. Hoe moet ik dat verdomme weten!?!?! Ik op advies van Maistraatti Rauma dezelfde mail richting Pori gestuurd gezien ik daar alles geregeld heb toen oktober 2010 (!!) en flink laten merken dat ik boos was en men het zelf mocht gaan oplossen. Dat ik als 'man' rondloop vind ik nog geen superramp, maar wat menen jullie wat voor papieren rompslomp IK nu te verwerken krijg?!? Huurcontract, verzekeringspapieren, vpk-registratie, werkcontract, zorgverzekeringspasjes...overal staat de verkeerde code en gezien die veranderd gaat worden (hoop ik!!) moet dat alles dus óók vernieuwd worden!! Pori weet uit mijn mailtje dat die taak bij hun ligt nu... Mijn god wat was (en ben) ik boos over deze hele situatie!! En waar ik ook kwaad over ben is: ik ben bij zó veel officieële instanties geweest en men heeft zo vaak mijn gegevens gezien, is er dan NIEMAND die heeft opgemerkt dat mijn code fout is?!?!?!? Goed, donderdag namiddag/avond had Chantal het dus totaal gehad met de Finnen :p Gelukkig mijn hart bij Geleen kunnen uiten (sorry voor geluidsoverlast en scheldwoorden nogmaals *bloost*) en verder een rustige avond gehad op de bank met lekkers en Doornroosje op dvd :)

Vrijdag 11-5 en zaterdag 12-5 waren voor mij vrije dagen die ik lekker heb doorgebracht. Helaas werd het weer minder (regen, grijs, regen) dus heb ik niet volop kunnen genieten.
Vrijdagochtend was ik totaal kapot en heb tot zeker 10-11 uur in mijn bed gelegen. Dat zal wel het resultaat zijn van 2 nachtdiensten+na nachtdiensten maar 3 uurtjes slapen+late avond donderdag... Maar goed; opstaan, koffie met viili (zoek maar op wikipedia, die dikke 'slijmerige' yoghurt) en de eerste 2 afleveringen van de Moomi-dvd die papa voor mij gemaakt had! Leuk om te kijken pa, echt wel! :D Verder in de ochtend nog gepoetst in huis. Om 14:00u had ik zoals gezegd nog afgesproken met mijn oud-stagebegeleidster Katja om bij haar koffie te gaan drinken. Zij woont vrij dichtbij en het was leuk bij hun thuis te mogen zijn! :D 2 honden, 1 konijn en 3 kids heeft Katja daar, en een huis met práchtig uitzicht in de tuin! Ze kijken namelijk uit op een uitmonding van 'Kourujärvi'; een meertje waar ik toen tijdens mijn vakantie in Rauma 2010 met Iida ben gaan zwemmen. Zo'n tuin/uitzicht wil ik in ieder geval ook wel! Katja en ik hebben van koffie met lekkers, maar vooral van elkaars gezelschap genoten en mijn god wat hebben we veel gekletst! Leuke dingen, maar ook minder leuke zoals het feit dat het afdelingshoofd van afdeling 13 laatst begraven is; gestorven aan kanker. Ik heb haar toen een paar keer gezien tijdens mijn stage. Pijnlijk zo'n dingen. Na de koffie zijn we per auto (godzijdank want het stortregende toch!) richting supermarkt gereden waar we afscheid namen en ieder haar weg ging. Ik kwam Tomi nog tegen en hoorde dat men ergens in een café ijshockeywedstrijd ging kijken en ik was ook van harte welkom. Dus nadat ik naar de supermarkt ben gegaan (nog o.a. nieuw Moomihanddoekje gekocht), thuis gekookt en gegeten had, ben ik rond een uur of 20:00u richting Bar Maffi gegaan waar ik Tomi en Ilkka trof. Leuk om daar te zijn ondanks dat ijshockey me niet echt interesseert; ik heb in ieder geval een gezellige avond gehad! Halverwege zijn we nog naar een vriend thuis gegaan om daar verder te kijken en net na middernacht zijn we nog in café Mr. Jones eentje gaan drinken.
Zaterdag, gisteren dus, niet veel bijzonders gedaan; naar de supermarkt, thuis wat gehangen, nog een keer naar de supermarkt en in de avond lekker gekookt. Weer adhv een recept en ik had zelf chorizoworst voor erbij gekozen en mijn god wat is dat lekker! :D Echt wel al eens gegeten, maar zó lang terug en gewoon als boterhamvlees. Geslaagde worsten in ieder geval! Verder rustig aan gedaan en in de avond lekker op de bank gehangen met LOTR deel 3 en daarna nog een Nightwish dvd. Tot in de nachtelijke uurtjes met bezoek in ieder geval lekker rustig aan gedaan.

Vanochtend lekker opgestaan, ontbeten en in het zonnetje een stukje gaan lopen! Heerlijk weer nu ja :D Dadelijk nog lekker een bakje koffie met yoghurt en daarna richting werk voor een avonddienst. Morgen (maandag) een ochtenddienst, dan 1 dag vrij en vervolgens een reeks van 8 diensten... Gaan we volhouden hoor! :)

Met de post kreeg ik trouwens nog een 'goedmakertje' voor de bozigheid op donderdag: vrijdag zat er een welkomstenvelop van de stad Rauma in de bus die me welkom heet. Inclusief plattegrond en 5 mooie kaarten van Rauma om te kunnen versturen. Daar zat ik al een tijd op te wachten, heerlijk dat te krijgen! :)
Afgezien van het soms wat eenzame gevoel hier thuis gaat het prima met Chantal en ik kijk uit naar al het bezoek dat vanaf over 1 maand op de stoep zal gaan staan! Beginnende met Loes, daarna Ingeborg en Michel en vervolgens mijn lieve pa en ma met zussie :)
Oh, weet niet of ik dat al gezegd heb maar a.s. weekend ga ik naar Pori tussen mijn diensten in (housewarmingparty bij kennissen, ga ik samen met Satu heen) en het laatste weekend van mei heb ik Anne Span op bezoek! :D Die liep toen tegelijkertijd met mij stage in Rauma, vorig jaar in Pori en werkt nu ook als aupair in Finland. Ze zal het hele weekend dan bij mij verblijven en we gaan nog aan een sportevent (wandeling voor vrouwen) meedoen! :D Genoeg leuke dingen in het vooruitzicht dus waardoor ik me thuis niet eenzaam hoef te voelen! :D

Lieve, lieve lieverds van me daar in Nederland: hou jullie allemaal haaks, geniet van het (kennelijk) warme weer en tot de volgende week!
En ehm, aan alle moeders: een óntzettend fijne Moederdag toegewenst! Laat jullie verwennen! :D

  • 14 Mei 2012 - 15:40

    Oma Van De Flat,:

    Nou je hebt het druk gehad met hun vergissing om je als man op te geven,dus de ambtenaren zijn ook zo makkelijk als hier,hopelijk wordt het nu snel opgelost.Dank je wel voor je lieve reactie.Ja de oma,s hebben het zondag heel gezellig gehad op Moederdag.Eerst koffie gaan drinken bij ouders toen naar Sittard bij Oma geluncht ,daarna naar het concert in de Schouwburg om 14.30 uur.En s,avonds met z,n vieren voor de verjaardag van Oma v.h.bos nog gaan uit eten, heel gezellig.Pa,Ma, en de Oma,s.Ik ga eindigen want ik moet ook nog voor mijn eten gaan zorgen.Heel veel liefs van je Oma en tot een volgende keer.+++++++m

  • 15 Mei 2012 - 07:16

    Oma Bos:

    Lieve Chantal.Ik kan me jouw verontwaardiging met de ID kaart heel goed voorstellen en ik hoop;dat alle ellende gauw en naar wens geregeld gaat worden.Zo te lezen heb je het goed druk,denk ondanks alles toch goed aan jezelf.Hopelijk kan je een keus maken met de tuinmeubeltjes.Bedankt voor de moederdag wensen We zij op de Mauritslaan koffie gaan drinken en daarna samen naar het concert in Sittard gegaan.Na afloop weer naar Geleense Italiaan en daar lekker gegeten.Donderdag mogen we een ritje maken met je ouders.Heel leuk vooruitzicht.Nog bedankt voor je felicitatie.
    Veel liefs en succes met alles OMA

  • 17 Mei 2012 - 08:35

    Pa:

    was leuk op moederdag : ma zat met Maurits aan de telefoon en op ClassicFM kwam Finlandia voorbij; waren we toch compleet !

  • 18 Mei 2012 - 10:53

    Ma:

    Trek er maar veel en afwisselend op uit; des te meer mensen leer je kennen in je nieuwe omgeving en hoef je straks niet af en toe een gevoel van eenzaamheid te hebben. Dat zijn de kleine offertjes die je ook moet brengen soms....X

  • 18 Mei 2012 - 21:36

    Rolf :

    Wat voor jou de Kocher is, is voor mij de Vise-grip een beetje brutere uitvoering van de Kocher :)
    Ziet er ook een beetje anders uit maar deze klem vergerndeld ook en is eigenlijk meer bedoeld voor schroeven zonder kop dan jou kcher ;)

  • 18 Mei 2012 - 21:39

    Rolf:

    En als we het dan toch al hebben over misbruik van spullen het kan ook andersom:
    As a US Navy spine surgeon, I routinely deal with dozens of different types of screws, rods and bolts that have been implanted into the spine. Each manufacturer has their own unique tools to insert and remove their specific hardware. While deployed to the Middle East in support of Operation Iraqi Freedom, I did not have access to these specialized tools. I did however have some Vise-Grips that could be sterilized and used to emergently remove the screws and rods from this infected solider’s spine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 168387

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: