Tijd vliegt.....ZOEFFF!!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Tijd vliegt.....ZOEFFF!!! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Tijd vliegt.....ZOEFFF!!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

06 Mei 2012 | Finland, Rauma

Moikka lieve allemaal!
Er zit weer een week op maar het lijkt alsof er een eeuwigheid voorbij is gegaan! Ik schrik me dood dat ik PAS 2 weken weer terug in Finland ben, maandag lijkt alweer 3 maanden geleden en wat ik allemaal gedaan heb kan ik me niet goed meer herinneren. Maar goed; toch ga ik weer een blog typen dus wie weet fris ik mijn eigen geheugen nog op! :D

Maandag 30-4, dinsdag 1-5 en woensdag 2-5 had ik vroege diensten, waarmee ik mijn reeks van 9 werkdagen vol heb gemaakt. Ja, 9 dagen op een rij!
Maandag begon de viering van Vappu oftewel Walpurgis hier in Finland. 30 april is de vooravond, 1 mei is Vappu zelf. Maandagavond was ik bij een kennis, Minni, uitgenodigd om daar met anderen de vooravond te vieren. Minni heb ik leren kennen toen ik hier stage liep en het was grappig om wéér bij haar thuis uitgenodigd te worden na zo'n lange tijd. Toendertijd hadden we een Halloweenfeestje bij haar waar ik met de Schotten toen 2 jaar terug heen ben geweest. Nu heb ik de avond lekker doorgebracht met Minni en verder onbekenden, maar gezellig is het zeker geweest! Heel lang kon ik niet blijven gezien mijn ochtenddienst op dinsdag, maar dat heeft de pret niet gedrukt!
Voor dinsdag, Vappu dus, had ik vrienden meegevraagd naar het strand'paviljoen' Poroholma dat op Vappu hun opening vierde. Een familiespektakel met veel activiteiten en vertier. Helaas, zoals verwacht, heeft niemand meer laten weten zéker te willen/kunnen gaan, dus ben ik zelf niet meer gegaan (ik ga niet in mijn eentje, dat heeft geen zin!). Dan maar wat alleenig thuis geweest en me wel wat rot en alleen gevoeld ja, dipje dus. Maar goed; ook lekker thuis zijn is prima maar niet leuk als je je verheugd had op een leuke namiddag/avond met vrienden... Ik heb nog een stukje gewandeld en een stukje van de route liep langs het grote meer dat hier 'in onze achtertuin' ligt. Ziet er mooi uit en als het weer warmer is ga ik de route om het meer heen zeker uitproberen! Misschien nog leuk ook voor mijn gasten!
Woensdag ben ik na mijn ochtenddienst nog langsgegaan op afdeling 12 waar ik gedurende 4 weken (25-6 t/m 22-7) zal werken gezien onze eigen afdeling dan dicht is. Ik had beloofd aan de afdelings vpk mijn papieren te komen laten zien en kennis te maken. Ik heb ook meteen wat wensen qua diensten kunnen aangeven (Ingeborg en Michel: alle dagen vrij dat jullie hier zijn! Afdeling Geleen: dag dat jullie hier aankomen vrij!). Verder ben ik nog nieuwe tomatenzaadjes gaan kopen en loopschoenen. Ook heb ik thuis nog genoten van Jasmijntje: die lag in de keuken lang uitgestrekt in de zon te genieten! Ook lekker op haar ruggetje met de pootjes omhoog enzo, was heerlijk om te bekijken (en te fotograferen!). In de avond heb ik overigens nog met papa gekletst op msn, was super je weer te horen! Verder heb ik nog lekker genoten van de 1e dvd van Raveleijn, super om de tv-serie nu op dvd te hebben! :D

Donderdag had ik gelukkig één dagje vrij, wat ik ook echt wel kon gebruiken na een reeks van 9 werkdagen! In de ochtend heb ik wat langer kunnen slapen dus (dat langer slapen heet bij mij overigens 'tot een uur of 8 à 9 's ochtends) en daarna ben ik nog naar de winkel geweest. Daarna terug naar huis en weer de stad in om bij het stadhuis een pas te gaan halen die je krijgt als je voor de stad Rauma werkt. Belangrijk om te hebben qua naam en beroepsweergave op het werk, maar ook voor eventuele kortingen bij openbare gelegenheden e.d. (vergelijk het met de korting die ik bij ballgym kreeg in Pori omdat ik voor de stad Pori werkte). Geweldige foto (NIET) en tijd voor een kop koffie! Ja, genieten mag wel van zo'n dagje vrij. Ik ben koffie gaan drinken bij Kontionleipomo, een rustiger koffiehuis waar ik lekker een boek heb gelezen en ondanks het lang moeten bekijken snel een keuze kon maken wat betreft zoetigheid voor bij de koffie: 'Hollannin munkki' oftewel 'Hollands zoetbroodje'. Simpel maar lekker! Halverwege de middag weer naar huis om mijn haren nog te verven en me voor te bereiden op de avond. Maija had voorgesteld donderdag af te spreken en hoewel ik er niet meer in geloofde (niks meer gehoord) had ik woensdagavond nog een berichtje van haar. In Cafe Sali was namelijk donderdag een Fashion Event ('Spring Break') en Maija vroeg of ik met haar daarheen wou. 15 euro kostte een ticket met daarvoor een gewéldig gezellige avond met Maija, modeshow in Cafe Sali en naderhand wat champagne met lekkere zoute en zoete hapjes. Ja, we hebben óntzettend genoten met z'n tweetjes! :D Maija moet ik binnenkort overigens ook gaan missen: haar vriend (Tim, een Fransman) werkt voor Areva, een Frans bedrijf dat hier aan de kerncentrale werkt. Helaas moet Tim voor zijn werk binnenkort naar Duitsland verhuizen. Hier was ik al lang van op de hoogte, maar ik heb nu een definitieve datum te horen gekregen en dat is dat Maija in juni gaat verhuizen gezien Tim begin juli begint in Duitsland. De plaats weet ik even niet meer, die zal ik nog aan haar vragen. Wie weet in oktober maar even bij hun langs gaan? ;)

Vrijdag 4-4 en zaterdag 5-4 had ik avonddiensten, die allebei lekker (rustig) verlopen zijn. Fijn gewerkt en ik vind het heerlijk om op de afdeling te zijn!
Vrijdagavond ben ik na het werk nog naar nachtclub Domino gegaan gezien daar de Finse band Happoradio op zou treden; ik ben al een keer in Pori willen gaan kijken maar omdat ik niemand mee had toen ben ik niet gegaan. Nu vond ik dat ik móest gaan en heb mensen meegevraagd, maar niemand kon. Schijt aan; ik wou die band zien dus zou ik gaan ook! In ieder geval een reden om uit te gaan, alleen of niet! En mijn gevoel dat het een leuke avond zou worden ondanks het 'alleen zijn' is uitgekomen; in de club was namelijk een groep Belgen die op zakenreis waren in Rauma! Na een tijdje sprak ene me aan in het Engels en toen ik zei dat hij gewoon Nederlands kon spreken heb ik de rest van de avond met die mensen opgetrokken. Allemaal 'ouderen' als in tussen de 30-50 jaar schat ik zo, maar we hebben het gezellig gehad! Ja; ondanks het alleen gaan is mijn avond nog geweldig geweest :) Goede muziek, gezellig gezelschap en gratis drankjes; wat willen we nog meer?! :D Fijn dat ik mijn dienst op zaterdag geruild had gekregen, want in de vroege ochtend-uurtjes ging Chantal wat wiebelend pas naar huis...
Zaterdag goed uitgeslapen en met een lichte kater (lees: raar en misselijk gevoel, meer niet) richting werk. Na het werk ben ik meteen gaan slapen...
...gezien ik vandaag, zondag 6-5, een ochtenddienst had die wederom rustig en gezellig verlopen is! Ja, genoten weer! Na het werk ben ik eerst nog mijn nieuwe loopschoenen gaan ruilen (waren te klein) en naar de supermarkt geweest, daarna ben ik snel thuis gaan opfrissen en door richting nachtclub Onnela waar nu overdag een ijshockeywedstrijd te bekijken was op groot scherm. Collega Mari (waar ik laatst ook koffie ben gaan drinken) zou samen met me ergens koffie gaan drinken na mijn werk maar nodigde me uit om de wedstrijd samen met haar, haar vriend en vrienden van hun te gaan bekijken in Onnela. Leuk om ook eens daar binnen te zijn geweest (kende ik alleen van naam) en het is goed gezellig geweest! Finland-Slowakije, Finland won met 1-0. Oh, zat trouwens nog een Slowaakse jongen in de groep en die had me toch een Nederlands accent in z'n Engels!! Ik dacht dan ook dat hij Nederlands was en toen ik hem vroeg waar hij vandaan kwam uit Nederland kreeg ik als reactie terug 'what does that mean??' en toen hoorde ik pas dat hij Slowaaks was haha :p Maarrrr...kennelijk heeft hij al vaker gehoord dat zijn accent Nederlands klinkt, dus ik ben niet de enige geweest die die 'fout' gemaakt heeft!
Hier thuis heb ik lekker frietjes gemaakt met kip-gehaktballetjes en voor de rest van de avond ga ik weer lekker achter de tv zitten. Denk dat ik een Dinseyfilm ga opzetten ofzo, of Raveleijn disc 2 ga kijken.

Verder staat er weer een leuke (werk)week op het programma met op vrijdag nog op de koffie bij oud-stagebegeleidster Katja (die jullie toen hebben leren kennen pa en ma!) waar ik érg naar uit kijk!
Oh, trouwens over stagebegeleiders gesproken, dit ben ik helemaal vergeten te vertellen! Toen ik terug kwam van vakantie, meteen de eerste werkdag kreeg ik te horen dat ik een studente begeleid! Jaja dames en heren; Chantal is een stagebegeleidster van een Finse studente! :D Hoe stoer is dat wel niet?!! Eerst schrok ik wel een beetje dat ook dit al tot mij hoort gezien ik nog een 'verse' pleeg ben en niet weet wat stagebegeleider voor mij zou inhouden. Maar, gaat prima zo en het is érg leuk om een studente dingen te kunnen leren en begeleiden! :D Meisje is overigens 30....schrok me dood toen ze dat zei want dat geef je haar ab-so-luut NIET!

Lieverds daar in Nederland, ik hoop dat jullie een fijne Koninginnedag en bevrijdingsdag hebben gehad en de komende week weer met volle energietank tegemoet gaan! Hou jullie haaks en tot de volgende keer!

Chan

  • 07 Mei 2012 - 09:28

    Pa:

    Ja, ja, zoete broodjes bakken en dan de Hollanders de schuld geven ..... (hebben ze die in juli ook nog ?)

  • 07 Mei 2012 - 10:08

    Oma Bos:

    Hallo Chantal.Maandagochtend dus eerst contact met Chantal,hoewel ik ook al contact heb gehad met je vader.Ik moest tanken en had gehoord van mijn vriendinnen uit Den Bosch die hier zaterdag waren,dat mijn remlicht kapot was.Daar ik toch moest gaan tanken was een telefoontje naar je vader genoeg.Hij kwam al naar buiten voor ik bij de tank was Zo kon hij meteen zien welk licht gerepareerd moest worden.Voor de zekerheid heeft hij het andere licht ook meteen van een nieuwe lamp voorzien.Geweldig zo/n service.Gisteren was ik in Amersfoort bij tante In.Ze heeft een leuke woning en heeft het erg gezellig ingericht.Oom Peter en tante Carla kwamen ook nog even langs.Sanne kwam aan het eind van de middag en na gegeten te hebben zijn we met haar en Niek nog even in Utrecht langs geweest.Een klein,maar leuke kamer. Laat thuis gekomen maar wel voldaan LIefs OMA

  • 08 Mei 2012 - 18:16

    Oma Van De Flat:

    Hallo Chantal.Heb nu net pas je blog kunnen lezen want de Computer was geblokkeerd maar nu doet hij het weer.Je hebt het druk met van alles maar dat is wel goed.ik had ook weer eens een druk weekeind en dat doet me wel goed.Een vriendin uit Apeldoorn was bij Lucie een heel weekend,en dat was erg gezellig.Zo en jij bent al bevorderd als begeleidster bij de opleiding.Dat zal jou best wel lukken daar ben ik van overtuigd.Tot een volgende keer ,ik verheug me altijd op je berichten.Het gaat je goed en tot een volgende keer.Veel liefs en een stevige knuffel van je Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 168419

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: