Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 April 2012 | Finland, Rauma

Moikka kaikki!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een week weer in Rauma te zijn. Die week voelt echter als een eeuwigheid maar een droom vannacht over dramatisch veel tranen bij afscheid op een vliegveld laat je eraan herinneren dat het pas 1 week is!
Inmiddels zit er weer een weekje werken op en staat er nog een volle week (met slechts één vrije dag) voor de deur; daar slaan we ons wel doorheen! Met wat leuke afspraakjes er tussendoor (feestje bij kennis, terrasje pikken met vrienden bij 'strandpaviljoen') moet het wel goed komen, en het weer geeft ook wat meer energie; constant stralend zonnig en warm is het nog niet maar de zon laat zich regelmatig zien en heeft al gezorgd voor het dragen van mijn zomerjas en zonnebril! Waar de zon helaas ook al voor gezorgd heeft is slecht slapen... Hier in het noorden merk je meer van de zomer- en winterperiodes van de zon wat betekent dat het in de lente en zomer al heel vroeg héél licht is. En met wat simpele gordijnen voor het raam is het ook al vroeg licht in mijn slaapkamer wat mijn slaap niet bevordert, nee... Toch maar eens wat zonnewering gaan aanschaffen binnenkort lijkt me zo ;)

Dinsdag 24-4 begon mijn werk met een avonddienst en iedereen was blij me te zien en vroeg enthousiast hoe mijn vakantie geweest was. Gelukkig was ik geen verantwoordelijk verpleegkundige deze 1e dienst na mijn vakantie, dus heb ik weer rustig kunnen wennen. Waar ik zelf overigens van stond te kijken was het feit dat ik geen opstart-problemen heb ondervonden met het Fins! Oh, en ook op deze afdeling zijn stroopwafeltjes met open armen ontvangen ;) Misschien moet ik maar een stroopwafel-winkel beginnen hier in Finland..?
Woensdag 25-4 en donderdag 26-4 had ik ochtenddiensten waarin ik wel weer verantwoordelijk vpk geweest ben en die prima verlopen zijn. Met mijn collega's was het ook weer gezellig en het rotte gevoel van maandagavond was dan ook al snel verdwenen en ik zat weer in mijn dagelijks ritme :) Fijn hoor, die afleiding! In de middagen heb ik mijn tijd doorgekregen met het opruimen van mijn koffer en het gaan naar wat supermarkten om etenswaar in te slaan. We loooove aanbiedingen van groente en fruit! :D Verder rustige avonden gehad waarbij ik o.a. nog gekletst heb met afdeling Geleen; fijn van jullie te horen, nogmaals bedankt voor de kaart en bedankt voor je fijne, goede mail pa! Oh, oma v/h Bos: jij nog bedankt voor de brief die geloof ik woensdag al op de deurmat lag! :D
Vrijdag 27-4 had ik een scholing waardoor ik wat langer kon slapen en wat meer vrij had in de middag die dag. Fijne afwisseling dus tijdens een fulltime week werk! De scholing ging over een onderdeel van het 'elektronisch dossier' dat bij ons steeds meer uitgebreid gaat worden. Het ging nu over het digitaal werken met de medicatielijsten en het rapporteren van verpleegkundige metingen (bloeddruk, pols, uitscheiding, etc.). Een fijne scholing gegeven door collega's van de afdeling en een niet zo'n lastig onderwerp. Natuurlijk is alle begin lastig dus zullen we ook hier doorheen moeten maar dat gaat wel goedkomen! De scholing was wat eerder gedaan dan verwacht en dus ben ik eerder de stad in kunnen gaan. Toch maar eerst even thuis langs gewipt, wat ge-internet en daarna richting stad. Wat winkels in en uit gedoken en daarna een 'take-away' koffie gaan halen om vervolgens in het zonnetje met (het in het ziekenhuis) gekochte lekkers te genieten van een moment rust voor mezelf. Daar heb ik een flinke tijd gezeten en daarna ben ik nog wat winkels in en uit gedoken en naar huis gegaan. Nog naar de supermarkt en daarna lekker gekookt. Verder een rustige avond gehad.

Gisteren, zaterdag 28-4, had ik weer ochtenddienst die rustig verlopen is gezien het weekend was (vaak rustigere diensten). Weer verantwoordelijk vpk geweest en lekker gewerkt. In de middag ben ik wéér naar supermarkten geweest en ben vervolgens lekker thuis bij Jasmijntje geweest. Daar gaat het goed mee overigens; zit graag en vaak op schoot, maar ook helaas soms vaak in de keuken en komt dan zelden kijken. Misschien wat heimwee naar Hannele? Ik heb lekker gekookt voor zondag en maandag en nog wat wasjes gedraaid en te drogen gehangen, ook heb ik met Jasmijn nog even het balkon 'uitgeprobeerd'. Interessant vond ze het! In de avond nog lekker op internet geweest, gedoucht en daarna achter de tv gekropen voor Lord of the Rings – deel 1. Niet helemaal afgekeken gezien ik richting einde zin had om te gaan slapen. Gelukkig zijn er dingen zoals dvd's hier in huis ;) Oh trouwens; via vriendin Heidi (die werkt op SEH en even langskwam op onze afdeling) hoorde ik dat er een open vacature voor een vaste plek is op onze afdeling! Ik heb dus toen ik thuis was meteen mijn sollicitatie opgestuurd. Ik ben benieuwd, hou jullie op de hoogte!
Vandaag, zondag 29-4, al vroeg wakker geworden (stom licht ook..) en vervolgens Jasmijn in bed uitgenodigd die zeker een halfuur op mijn borst/buik gelegen heeft en alleen maar geknord heeft (spin spin spiiiin...). Ik wil haar eigenlijk niet in bed maar vond het toch leuk haar even bij me te hebben! :D Daarna ben ik gaan douchen, poetsen en in de ochtend zat ik te wachten op de familie! :D Ze zijn vanuit Pori voor het eerst mijn appartementje komen bekijken. Whiehoew! :D Gezelligheid, koffie, limonade voor de kids en tompoezen. Die overigens niet nét zo goed als stroopwafels ontvangen werden maar zéker goedgekeurd zijn haha! :p Ja; we hebben weer fijn bijgekletst, lekker in de woonkamer gehangen en genoten van elkaars gezelschap. De kids hebben nog lekker met Jasmijn gespeeld (totdat ze niet meer wou) en ik heb daarna nog lekker gek met de kids kunnen doen. Ook mijn Wall-E werd enthousiast behandeld, gelukkig heeft Santeri hem netjes hier gelaten (die vond het zo leuk, had hem vast meegenomen als ik gevraagd had ;) ). De familie heeft overigens een nieuwe hulp in de huishouding, Katriina, die nu poetswerk doet en van de zomer dagelijks met de kids zal ravotten (die dan dus niet naar dagopvang hoeven). Net voor het middaguur is de familie weer vertrokken, heb ik opgeruimd en ben naar werk gegaan voor een rustige en lekkere avonddienst. Verantwoordelijk vpk weer geweest en heerlijk gewerkt! Thuis nog even op internet en zo toch maar op tijd naar bed gezien er 3 ochtenddiensten volgen.

Lieverds daar in Nederland: hou jullie haaks, geniet van Koninginnedag (dan geniet ik dinsdag van nationale feestdag 'Vappu' (Walpurgis)) en tot een volgende blog!
Liefs en dikke kus,
Chantal

• 29 April 2012 - 09:01

Ma:

Veel plezier met de familie en geniet maar van het lenteweer. Hier begint het er langzaam ook op te lijken...........X

• 30 April 2012 - 15:19

Oma Bos:

Lieve Chantal. De welkomthuis brief was er dus snel.Het leek me leuk voor je na alle belevenissen in Geleen en omstreken om te weten,dat er ook iemand is die weet wat alleen thuiskomen betekent.Vandaar de brief.Wat zullen de Porimensen opgekeken hebben van je nieuwe home.Fijn,dat ze geweest zijn je had ook een goede band opgebouwd met elkaar.Hopelijk gaat het slapen wat beter.Succes met alles en tot schrijfs OMA

• 30 April 2012 - 15:38

Oma:

Oma van de flat.Hallo Chantal ,beetje laat maar ik ben je niet vergeten.Hier is mijn antwoord op jou blog.Wat fijn dat je weer zo goed gestart bent na je vakantie .De twee oma,s zijn zondag samen naar de schouwburg geweest,heel goed concert van het L.S.O.We hebben echt genoten.Jij draait weer op volle toeren,met je werk en al je andere contacten ,hou het zo,ik lees het met veel plezier,en de allerbeste wensen en tot een volgende keer veel ,heel veel liefs van je Oma.

h

• 06 Mei 2012 - 10:39

Pa:

zolang je de spijker maar op de kop blijft slaan .....
    en uitkijkt voor je duim .....