Fijne week om, hopen dat volgende 4 ook snel gaan! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Fijne week om, hopen dat volgende 4 ook snel gaan! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Fijne week om, hopen dat volgende 4 ook snel gaan!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

18 Maart 2012 | Finland, Rauma

Moikka rakas kaikki!
Oftewel hallo lieve allemaal! Weer een week om, tijd voor een nieuwe blog op een iets ander tijdstip dan normaal ivm een nachtdienst vandaag. Straks ligt Chantal dus nog lekker in haar bed en vannacht een (hopelijk) rustige nachtdienst samen met collega Hanna-Leena. Stiekem baal ik ervan dat ik straks in bed lig, want het lijkt een prachtige dag te worden! Het zonnetje schijnt zacht, hoewel het nog koud is. Ik heb net van mijn zondags ontbijtje genoten en realiseerde me dat ik in de lente en zomer met lekker weer gewoon op een vrije dag kan ontbijten op mijn balkon!!! :D Héérlijk idee, laat dat warme weer maar komen! Ja, jaloers op jullie ben ik wel...allemaal al terrasjes gepikt en barbecues daar in NL!

Maandag 12, dinsdag 13 en woensdag 14-3 had ik ochtenddiensten, die allemaal lekker verlopen zijn. Maandag in de avond adhv een recept een maaltijdsalade gemaakt die zéér geslaagd was! Verder een lekker niet bijzonder dagje gehad.
Zoals gezegd ben ik dinsdag en woensdag verantwoordelijk verpleegkundige geweest op de unit waar ik die ochtend op stond. Ik had dit keer de 'achterunit' waarvan alle patiënten nog 'nieuw' voor me waren. Verantwoordelijk verpleegkundige houd in dat je je bezig houd met de medicatie uitdelen, indien nodig intraveneuze medicatie toedient of vochttoediening verzorgt, je de artsenvisite loopt-terugkoppelt aan je collega-uitwerkt en je de rapportage aan de avonddienst verzorgt. Vooral voor de artsenvisite was ik lichtelijk in paniek, gezien dat mijn állerállereerste keer zou zijn en ook nog eens voor 'nieuwe' patiënten voor mij..en in het Fins natuurlijk. Gelukkig wist de arts van mijn zenuwen en moederland/taal, maar het ging super! :D Ook de arts was zéér tevreden en zei 'nou, van taalproblemen hebben we totaal geen last gehad. Begrepen elkaar prima!' Fijn om te horen zo'n feedback ;) Ook na mijn rapportage waren mijn collega's zeer tevreden over de gang van zaken, oftewel ik heb mijn eerste 2 keer als verantwoordelijke goed doorstaan! Nou was er ook gelukkig niks bijzonders/acuuts ;)
Dinsdag in de namiddag ben ik met Pasi richting winkel gegaan om een stofzuiger te kopen en daarna hebben we wat kasten in elkaar gezet en meubels versleept. Het plaatje wat ik in mijn hoofd had van mijn woonkamer is íéts veranderd, maar het resultaat is prima! :)
Woensdag heb ik in de avond voor het eerst mijn koffiezetapparaat uitgeprobeerd en laat het nou óók nog een blauw lampje hebben! :D Helemaal mijn ding dus haha. Later op de avond heb ik nog heeeerlijk lang met Loes gekletst, mijn god meid wat héérlijk je weer gesproken te hebben! :D Loes haar vakantiedata zijn inmiddels ook vastgezet en ik kijk er nu al énorm naar uit ook haar mijn leventje hier te kunnen laten zien! Veel gasten dus in juni, laat maar komen die hap! :D

Donderdag 15 en vrijdag 16-3 had ik vrije dagen die ik goed besteed heb.
Donderdag ben ik helaas de hele ochtend aan huis 'gekluisterd' geweest, gezien ik dacht dat men opnieuw het pakket van afdeling Geleen kwam langsbrengen. Tussen 8 en 16u was mogelijk, maar om 13:00u heb ik toch maar eens gebeld (woensdag waren ze al geweest, was ik op werk dus in avond nieuwe 'afspraak' gemaakt voor donderdag) en wat bleek; het pakket was in Tampere in de distributie en zou dus pas vrijdag afgeleverd worden...fijn dat men dat totaal niet laat weten! In de ochtend heb ik zo wel tijd gehad om al wat te decoreren; ik baal overigens van mijn muren: te hard om spijkers in te slaan! In de middag snel doen wat ik nog moest doen; stad in, naar de winkel, belastingkantoor zoeken, etc. Drukke middag dus gehad maar in de avond lekker tijd voor simpele soep met 'Karjalan piirakka' (http://en.wikipedia.org/wiki/Karelian_pasties). Verder een rustige avond gehad.
Vrijdag kwam gelukkig mijn pakket in de ochtend, waardoor ik meer heb kunnen doen. Ik ben nog bij de belasting langsgeweest om een formulier te halen, dat moest ik afgeven bij de huisvestingsinstantie. Daarna nog wat winkels langsgeweest en ook naar een 2ehandswinkel hier geweest, waar ik oud-collega Raija van dagchirurgie tegenkwam. Was súper haar te zien en het enthousiasme straalde van beide kanten af haha! :D Zij blij te horen dat ik in Rauma werk en woon, ik blij te horen dat met haar alles prima gaat. We hebben afgesproken dat als we elkaar de volgende keer ergens tegenkomen, we een kop koffie gaan drinken. Raija is een schat, was ze toen ook al :) Fijn haar weer te zien dus! Rond het middaguur genoten van koffie, yoghurt, maar voorál van mijn superpakket! :D Veel spullen van mezelf, maar ook wat nieuwe Delfts-blauwe aanwinsten voor op de badkamer; thnx lieverds! :D In de namiddag ben ik met Pasi nog een nieuwe tv moeten gaan kopen, gezien mijn 'oude' niet in het rek paste, wat ik wel had gedacht :( Dan maar zo'n stomme dunne moderne tv, maar blij/trots ben ik er stiekem wel mee! Heeft wat gekost, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen :) In de avond ben ik nog naar de kerk geweest want daar was een gratis jazz-concert met zang en piano. Zéér de moeite waard en ik ben blij dat ik geweest ben! Veel muziek van Duke Ellington, van die lekker rustige oude jazzmuziek. Ja; heel erg leuk was het! Daarna nog snel naar de winkel en verder een rustige avond.

Zaterdag 17-3, gisteren dus, had ik een ochtenddienst waarin ik in mijn eentje op de middenunit ingepland stond. En mijn gód wat hebben we een rustige dienst gehad! :O We hebben 20 bedden, maar hadden maar 11 patiënten. Ik had 2 heren onder mijn hoede, gezellige mensen dus mijn werk verliep prima. Ook mijn collega's waren (wederom) gezellig, dus een lekker dagje hebben we gehad. De hele ochtend de angst dat van de SEH veel patiënten zouden komen, gezien daar alles vol lag, maar geen enkele patiënt is overgebracht naar ons. Ik hoop dat de avonddienst ook zo'n rustige dienst gehad heeft, vandaag maar eens navragen. In de namiddag ben ik snel nog naar de winkel geweest en daarna ben ik meteen een cake gaan bakken, want ik kreeg namelijk mijn állereerste gasten over de vloer! :D 2 Schotse studenten die ik heb leren kennen tijdens mijn week in het appartementsgebouw (tussenplek), en ondanks dat ze de weg niet goed gevonden hadden hebben we het héél gezellig gehad! Kreeg zelfs een paar kleinigheidjes en ook Jasmijn was men niet vergeten. Ja, leuk geweest! :D Over Jasmijn gesproken; ik merk aan haar dat tussen ons alles dikke mik is. Ze zit vaak op schoot en geeft ook zelf ('Miauw!') aan dat ze op schoot wil. Super zo! :D Een plekje in de slaapkamer heeft ze ook, op een matje naast de verwarming. Leukste was, dat ze 1 avond merkte dat ik naar bed ging en zelf al richting haar plekje ging vóórdat ik uberhaupt op de slaapkamer was. Schattig! :D Verder gisteren een lekkere rustige avond met nog wat film en daarna een heerlijke (korte) nachtrust.
Nu merk ik wel het effect van die korte nachtrust, maar dat was ook het doel ervan; moe zijn zodat ik overdag vandaag goed kan slapen. Nog 2,5 uur en dan duik ik om 12:00u precies mijn bedje in dus kan ik nog lekker wat dingen in huis doen zodat ik nóg moeër ben! Haren zijn geverfd, dat stond ook op de agenda.

Lieve lieverds daar in Nederland; ik kijk er érg naar uit om weer een tijdje thuis te kunnen zijn en gelukkig zijn het nog maar 4 weken! Hou dat lekkere warme weer vast (of laat het even slecht worden in de tussentijd en breng in april de zon terug) en hou jullie allemaal haaks – ik hou van jullie!!


ps: van de week kreeg ik ook nog email over de zoekgeraakte broche van oma (weet niet meer zeker of ik dat toen in een blog verteld had – broche was kwijt na 1e nacht in hotel in Pori, bang dat ie gestolen was door personeel)...de broche is terecht! :D Had zich verstopt tussen de wintersokken van oma. Gelukkig weer terecht dus, en ook het hotel was érg blij om dat te horen oma! Men heeft de excuses geaccepteerd, alles is goed nu! Ik stuur je de mail nog door, vertaald natuurlijk ;)

  • 18 Maart 2012 - 10:19

    Rolf:

    Appartementje begint vorm te krijgen ziet er leuk en gezellig uit!
    En als je nu al als afdekings verantwoordelijke gewardeerd word heb je dadelijk heele goede kaarten als er een paar van je collaga's uitstromen en je voor een vaste aanstelling gaat.

    p.s. BBQ en terrasje pikken vervang dat maar door de rommel van anderen opknappen :p

  • 18 Maart 2012 - 10:34

    Ma:

    Het was inderdaad donderdag en vrijdag heerlijk weer in Limburg (en niet in de rest van Nederland, daar was het nog koud), maar vergeet de barbecue maar hoor. Dat doen jullie toch daar in Finland met de jassen aan bij het eerste straaltje zon?
    Je appartement ziet er leuk uit zo met de spulletjes wat meer op hun plek. Mischien kun je de t.v. teruggeven aan de familie?
    Succes met je werk weer! X

  • 19 Maart 2012 - 09:17

    Oma Bos:

    Hallo Chantal,wat heerlijk om te lezen,dat je het goed doet in het ziekenhuis.Na je eerste problemen met de weg zoeken schijn je nu toch al ingeburgerd te zijn en ook prettig,dat je complimenten krijgt over je taalgebruik.Je eigen stekkie!!Fijn,dat ik heb gezien waar of dat ligt.En Jasmijn voelt zich ook op haar gemak.Ik ben blij,dat ik mijn broche weer heb,maar schaam me ,dat ik zoveel mensen ten onrechte heb belast en ga twijfelen aan mezelf.Ik was zo overtuigd van het tasje!!!!!
    Nu ga ik voor mezelf een kopje koffie zettenZo zie je dat hier ook gegeten en gedronken wordt.
    Heel veel liefs en ga zo door.
    OMA bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 168415

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: