Week 2 en concert Nightwish! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Week 2 en concert Nightwish! :D - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Week 2 en concert Nightwish! :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

11 Maart 2012 | Finland, Rauma

Moikka!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog, na een geslaagde week en vooral weekend!

Maandag 5-3 had ik mijn eerste avonddienst, die rustig en goed verlopen is. Maandag had ik overigens ook mijn állereerste post op de deurmat liggen, met o.a. een kaart van Lisa&fam en de 1e brief van oma v/h Bos naar Rauma! Bedankt lieverds! :)
Dinsdag 6-3 had ik een ochtenddienst die ook lekker verlopen is. Ja, op werk bevalt het goed en ondanks dat het nog steeds wennen is gaat het prima! :) Dinsdag in de middag ben ik nog wat gaan winkelen en heb o.a. al buskaartjes voor Helsinki gekocht.
Woensdag 7-3 had ik een superkl*te dag op werk. In principe begon de dag prima hoor; de ochtendzorg heb ik onder handen genomen en ook het nemen van bloeddrukken, bloedsuikers etc. 1 klein foutje gemaakt; 2 patiënten (op dezelfde kamer) moesten urine opvangen en hadden de potten naast elkaar op het toilet staan. Ik dacht dat maar één patiënte urine moest opvangen en heb per ongeluk de andere urine bij die van haar gegoten...oeps! :p Opnieuw beginnen dus met urine verzamelen dankzij domme Chantal...geen grote fout maar toch! Halverwege de ochtend begon de ontzettende k*tdag. We kregen 2 patiënten die een (elektrische) cardioversie zouden krijgen. Kort uitgelegd: met elektrische cardioversie word het hart dmv elektrische shocks weer in regulair ritme gebracht. Daarbij komt natuurlijk een hoop voorbereiding kijken, wat voor ons vpken is weggelegd. Ik kreeg van collega Virpi te horen dat ik de 'verantwoordelijke vpk' mocht zijn en dus alles mocht voorbereiden......zéér leuk als de laatste keer dat je geholpen hebt meer dan 2 jaar geleden is en er nergens een richtlijn te bekennen is!! Daarbij kwam nog kijken dat Virpi haar verantwoordelijke-vpk bezigheden had met o.a. artsenvisite. Ik voelde me compleet in het diepe gegooid en had het idee dat niks goed ging. 1e infuusnaaldje wilde niet, ik moest een vragenlijst afgaan die ik nog nooit in handen gehad had... Medicatie (spuiten) klaarmaken voor de cardioversie ging wel goed haha :p Uiteindelijk ging overigens maar één cardioversie door, de andere kon niet door verminderde werking van de patiënt z'n hart. Maar goed; klokslag 12:00 zou de cardioversie bij de andere patiënt plaatsvinden. De shock-kar moest nog naar de kamer gereden worden en kennelijk ook al aangesloten, wat ik helemaal niet wist. De arts was dus wat gepikeerd naar mijn idee en ik voelde me nóg kl*ter dan ik me al voelde... Toen moest ik nog op het formulier bloeddrukken opschrijven, aangeven wanneer een shock gegeven werd, wat voor medicatie toegediend werd op welk tijdstip....allemaal zaken die ik achteraf pas uitgelegd kreeg!!!! Om aan te geven hoe gestrest ik was en hoe k*t ik me voelde: als ik héél erg gestrest ben of iets me héél hoog kan ik beginnen met huilen...zo'n momenten heb ik die dag héél vaak gehad! Maar ik heb me groot gehouden en mijn best gedaan, maar ook aan Virpi aangegeven dat ik het slecht vond gaan en gewoon niet goed wist wat ik moest doen. Zij zei toen zelf dat zij slecht is in uitleggen. Maar goed; ik heb het idee gehad dat ik die dag totaal geen hulp en steun ben geweest voor haar; zij moest alles doen/oplossen.
Toen ik dacht dat ik die dag alles gehad had, kwam er in de middag nóg wat bovenop! De cardioversie-patiënt moest een echo van het hart krijgen, waar ik hem naar toe ging brengen. Zijn echtgenote liep ook mee. Ik naar de röntgenafdeling, bleek daar wel echo's gemaakt te worden maar niet van het hart. Toen schoot me te binnen dat collega Päivi me afgelopen week had gewezen waar hartecho's gemaakt worden! Ik daar naar toe, bleek dat die kamer daar al lang niet meer voor gebruikt word!!! Ik voelde me inmiddels nóg shitter dan ik me al gevoeld had die dag, en toen een vpk mij de weg wees bleek een collega van de afdeling al op zoek naar me te zijn. De arts op de poli zal wel gebeld hebben 'waar blijft meneer?', want inmiddels waren we ruim een kwartier verder voor meneer op de plek was waar hartecho's gemaakt worden... Ik heb me duizendmaal geëxcuseerd en aangegeven dat ik totaal mijn dag niet had. Daarna ben ik direct terug naar de afdeling gegaan, naar de wc gelopen en daar een potje gejankt. Ja, ik was dus gestrest. Gelukkig wachtte thuis een papa op msn bij wie ik mijn hart kon luchten en ook mama heb ik nog even gesproken. Bedankt lieverds! Oh, wat er die dag óók nog bij kwam was onvrede over het klote vakantiedagen-systeem hier in Finland, maar om dat ook nog eens uit te gaan leggen...komt wel, en mocht iemand het nú willen weten stuur maar een mail, reageer ik daar wel op! :p In de avond heb ik nog wat gewinkeld en mijn dekbed en kussen (in aanbieding) gekocht! :D Middelwarme deken, super dus voor zweterige ik! En van een goed Fins merk, dus hups, ook dat in het mandje! Verder nog lekker mijn 1e recept gekookt, gevonden in een Fins supermarkt-kookblad (net zoals bijv. Allerhande). Was lekker!
Donderdag 8-3 een ochtenddienst en gelukkig een véél betere dag dan woensdag. Weer samen met Virpi gewerkt en het ging prima. Helaas geen cardioversie meer, zoals wél verwacht, want dan had ik zéker de verantwoordelijke vpk willen zijn en kúnnen zijn! Van fouten leer je, dat is echt waar hoewel ik woensdag geen fouten gemaakt had maar gewoon niks wist. Toen ik donderdag thuis kwam bleek trouwens het woonkamerraam gemaakt te zijn! :D Ofja, een nieuwe ruit geplaatst dus! :D Dat betekent dat ik ook mijn woonkamer kan gaan inrichten!!! :D Meteen zelf wat meubels versleept, maar a.s. dinsdagavond komt Pasi helpen en gaan we ook mijn pakket bij de post ophalen (heeft afdeling Geleen gestuurd, ben benieuwd!) en een stofzuiger komen (bonnetje komt jullie kant op Amersfoort!). Donderdag heb ik mijn allereerste wasje gedraaid in een machine die sneller klaar is dan een standaard wasmachine; handig! Daarna lekker lange avond gehad met Jasmijn op schoot.
Vrijdag 9-3 vroeg uit de veren en richting supermarkt, waar ik 1 uur te vroeg aankwam...terug naar huis dus en daarna op de fiest terug! :D Ja, ik had die ochtend voor het eerst een lentegevoel te pakken en heb mijn fiets ingewijd! Niet dat het warm was ofzo, maar ik voel de aankomst van een seizoen altijd in de lucht. Klinkt raar/zweverig, maar zo werkt dat bij mij :) Vrijdag had ik mijn 1e nachtdienst zoals gezegd en ik heb de ochtend druk ingepland zodat ik in de middag goed kon slapen...in MIJN EIGEN bed want om 11:00u werd mijn matras afgeleverd! Ja, het slaapt lekker en fijn dat ik mijn bed in gebruik heb nu! Lekker geslapen dus en in de avond nog wat spullen voor Helsinki ingepakt, lekker makkelijk gegeten en daarna een gezellige en zéér rustige nachtdienst gehad.

Gisteren, zaterdag 10-3, in de ochtend een uurtje geslapen en daarna zowel voor Jasmijn als voor mezelf alles voorbereid op een weekend Helsinki! :D Om 10:00u had ik de bus en ben bij aankomst eerst gaan inchecken in mijn hotel; Scandic Continental Helsinki. Mijn god wat een prachtig hotel! Zeker de 88euro voor een standaard 2-persoonskamer waard naar mijn mening!! Daarna heb ik me wat opgefrist en ben de stad ingegaan om eerst mijn nieuwe maatje voor tijdens concerten aan te schaffen (een handig klein tasje, concertvriend nr. 1 nu!) en daarna lekker te gaan eten bij (waar anders ook..) RAX pizzabuffet! Wel wat anders dan die in Pori; zat stampenvol hier en mijn god wat een gekakel om me heen! :p Lekker gegeten en met een (te) volle buik terug richting hotel om me om te kleden en richting concert te gaan! Het hotel lag tussen centrum en concerthal in; handig dus. Om 19:30u begon het voorprogramma (Poison Black, Finse band) en om 20:40u begon Nightwish zelf. MIJN GOD WAT EEN POTVERDORIE UIT DE HOOGTE ONVERGETELIJK PRACHTIG GEWELDIG MEGAWAANZINNIG CONCERT!!!!! :D Heb zeker een kwart van de tijd tranen staan stromen, verder lekker meegeblehrt en meegeheadbangt. WAUW!!! :D Tim ook nog even per telefoon mee laten genieten, werd ook gewaardeerd leek me zo :p Ja, ben helemaal in m'n nopjes! En ze bléven maar doorspelen!! Ze hebben zeker 1,5 uur, zij het niet 1u3kwartier volgespeeld; kwam geen einde aan! Ofja, helaas wel natuurlijk...waarna Chantal voldaan richting hotel is gegaan, nog eventjes in bad heeft gelegen (ja, bad op hotelkamer! :D) en daarna aan een welverdiende nachtrust is begonnen.
Vandaag, zondag 11-3, lekker genoten van héérlijk overweldigend ontbijt in alle rust, met de Flow erbij (tijdschrift) die ik van tante Ing gekregen had. Bedankt, leuk tijdschrift en véél leesvoer! Daarna ben ik nog even rustig op de hotelkamer geweest, en rond het middaguur gaan uitchecken en nog de stad in gegaan om wat winkels in en uit te lopen. Het zonnetje scheen lekker en het was lekker druk in de stad. Ben trouwens nog op de foto gezet door een meisje die een fotoproject voor school had! Natuurlijk vergeten te vragen of die foto ergens online te zien is... Om 16:00u had ik de bus weer terug richting Rauma en nu is Chantal klaar voor een lekker nachtje slapen.

Van de week de 1e week waarin ik als volwaardige kracht meewerk op de afdeling! 3 ochtenddiensten, 2 vrije dagen, 1 avond en als afsluiting 1 nachtdienst.
Trouwens, ben wat depri uit Helsinki vertrokken. Denk dat het concert wat bij me los gemaakt heeft en wie weet wel het feit dat ik me in Helsinki = dichtbij vliegveld bevond. Denk dat het meer dan wel tijd is om weer vakantie thuis te genieten, ik mis jullie allemaal! :( Nee, geen heimwee, maar merk dat ik me weer moet 'resetten' tot mijn eigen ik in eigen omgeving :) Gelukkig is het nog maar een maandje, dan ben ik weer in Nederland! :D En genoeg bezoek dat hierheen komt staat ook al op de planning! Eind juni Ingeborg&Michel op bezoek en begin/halverwege juni komt ook Loes me opzoeken! :D Super super super!

Voor nu: een fijne nacht en week voor íedereen! Hou van jullie, stuk voor stuk!
En Lisa&fam, afd. Geleen, Dagmar en fam. Grit: bedankt voor de kaarten! En oma bedankt voor de brief!

  • 11 Maart 2012 - 20:48

    Ma:

    De foto's vertellen weer genoeg........ XXX

  • 12 Maart 2012 - 07:47

    Tim:

    Voor zo ver het te horen was klonk Nightwish erg hip <3 Haha! Had alleen zaterdagavond zelf ook een concert, dus het werd nog minder goed te horen xD Maar volgende maand gaan we samen! :D

  • 12 Maart 2012 - 09:12

    OMA Bos:

    Het leven is niet altijd zonneschijn,maar je hed wel een echte pechdag.Goed,dat je even hebt uitgehuild,dat lost op.Ik heb je een blij emailtje gestuurd ik hoop,dat het aankomt.Er werd wat moeilijk gedaan met het verzenden.Fijn,dat je het concert als alternatief had op je moeilijke start.Van alles leer je.De stofzuiger is dus gekozen,met veel liefde gegeven.Zo denk je nog eens aan ons.Veel liefs en sterkte met alles.Je komt er wel !!!!!!
    OMA ba=os

  • 12 Maart 2012 - 18:56

    Oma V D Flat:

    Was weer heel blij om wat nieuws van je te horen.Dit was voor mij ook wat afleiding.Ik kan me voorstellen dat die eerste dagen moeilijk waren.Maar je hebt je er goed doorheen geslagen. Hou je taai..Ik verheug er op om je in April weer eens te zien.Dan maken we samen weer een afspraakje.En mijn auto wacht ook op jou.Heel veel groetjes en een stevige pakkerd van je Oma.

  • 12 Maart 2012 - 20:55

    Pa:

    Wat een hotel ; niet eens een Delfts Blauw douchegordijn ................ Misschien nog wat van die stickers opsturen voor op je balkon ( een potje verf halen kan natuurlijk ook ).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 168390

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: