Rauma - Ol niingon gotonas! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Rauma - Ol niingon gotonas! - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Rauma - Ol niingon gotonas!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

05 Maart 2012 | Finland, Rauma

Moikka rakas kaikki! :D
Oftewel hallo lieve allemaal! Daar zijn we dan met de allereerste blog, officieel in Rauma wonend! :D Mijn droom is tot werkelijkheid gekomen; werk en woonruimte in Rauma. Altijd het gevoel gehad dat 'in maart 2012' de verandering zou kunnen gebeuren, en ja hoor; sneller gegaan dan verwacht maar mijn intuïtie heeft weer geklopt!
De spreuk die ter verwelkoming in Rauma op een bord staat in Rauma's dialect is 'Ol niingon gotonas' oftewel 'Ole kuin kotonasi' oftewel 'Voel jezelf thuis' aka doe alsof je thuis bent. En dat doen we dan ook maar! :D

Maandag 27-2 begon de week met mijn allereerste werkdag op de afdeling, en iedereen was enthousiast me weer te zien en Fins te horen praten! :D In de ochtend bij het omkleden trof ik trouwens nog Heidi Rinne; een van de meiden die ik in Zweden heb leren kennen toen tijdens de internationale studieweek. Haar heb ik al sinds mijn stage niet meer gezien, dus was het super elkaar weer te treffen! :D We hebben afgesproken snel een kop koffie te gaan drinken. Hoewel ik toen stage heb gelopen op de afdeling is alles weer nieuw en 'vreemd' voor me, maar wat wil je ook na 2 jaar... De dienst ging goed, niks bijzonders. Waar ik trouwens aan moest wennen was het feit dat ik geen beschermende kleding meer hoef aan te trekken en zo een kamer op kan lopen en een patiënt kan aanraken. Wat wil je ook, na 9 maanden telkens een beschermend pak, handschoenen, gezichtsmasker aan te moeten trekken bij elke kamer die je in wil gaan... Na het werk kon ik mijn sleutels van het appartement al gaan ophalen, gezien ik daar 1 maart (en de dagen daarvoor) geen tijd voor zou hebben. Wat super om eindelijk DE sleutel in je handen te hebben! :D Rustige avond gehad, nog een matras gaan kopen bij interieurswinkel Sotka (word deze week afgeleverd, duizendmaal dank pa voor je telefonisch advies!!!) en genoten van een bak erwtensoep.

Dinsdag 28-2 en woensdag 29-2 had ik een scholing in Pori betreffende intraveneuze medicatie. Dinsdag van 9 tot 15:00u kwamen diverse interessante onderwerpen aan de orde waar ik veel informatie uit heb opgedaan. Ja, een supergoede, interessante en afwisselende scholing! Maija was trouwens ook aanwezig bij de scholing, evenals oud-stagebegeleidster Katja. Leuk hen beide te treffen en aanspraak te hebben! Genoten trouwens van een heerlijke saladelunch, samen met Maija en haar collega Katja (andere dan stagebegeleidster :p ). Na de scholing ben ik de stad ingegaan om een rekenmachine te kopen en éindelijk mijn eigen (blauwe!!) sleetje! :D De rekenmachine had ik nodig voor de rekentoets op woensdag. Na de stad ben ik richting familie gegaan waar ik de nacht zou doorbrengen. Gaat goed met ze en de kids waren blij me te zien! Thuis zo goed als direct aan tafel want men ging weer naar schaatsles. Laatste keer overigens. Ik ben in de avond thuis gebleven en heb wat rekenopdrachten gedaan, en heb een kennis van de familie welkom mogen heten. Zij zou op woensdag mee gaan kijken bij Maarit en Aleksi op werk. In de avond heb ik lekker op de bank geslapen, en woensdagochtend nog mijn fiets gerepareerd (wéér achterband geplakt). Nog wat rekenoefeningen gedaan en via Lidl richting ziekenhuis gegaan voor deel 2 van de scholing. Van 12-14:00u hadden we nog enkele onderwerpen, daarna was het tijd voor de rekentoets. 4 opdrachten waarvan 2 met meerdere vragen, en alles ging goed. Na afloop hing er buiten de zaal een antwoordenlijst en naar mijn idee had ik alles wel goed beantwoord. Overigens heb ik donderdag de uitslag gekregen dat ik de toets inderdaald gehaald heb! :D 100% moest correct zijn, nu mag ik dus officieel IV-medicatie toedienen! :D Na de toets gewacht op de bus terug naar Rauma, en maar een stuk richting busstation gelopen gezien er geen bus bij het ziekenhuis kwam. Terug in Rauma eerst even Jasmijn bekeken in het appartementsgebouw en daarna was het tijd voor een sneakpreview van mijn appartement! :D
MIJN GOD DAMES EN HEREN WAT ZIET HET ER PRACHTIG UIT NA DE RENOVATIE!!! :D Ja, ik was helemaal tevreden en toen ik het saneringsbedrijf nog aan de telefoon had vanwege een aantal vragen heb ik die meneer al hartelijk bedankt voor het werk wat hij geleverd heeft. Prachtig is het geworden! 1 dingetje baalde ik van: men heeft behang opgehangen en als ik dat geweten had had ik mijn eigen rollen aangereikt... Maar goed; die bewaren we gewoon voor een volgende keer! :) En mocht ik ze toch willen ophangen kan dat nog altijd zelf gedaan worden. Na mijn sneakpreview ben ik met een lach van oor tot oor teruggelopen richting appartmentsgebouw. De tegenliggers op straat zullen wel gedacht hebben; wat is er met die aan de hand?! Maar mijn god wat voelde het goed mijn EIGEN plekje gezien en gekregen te hebben!!

Donderdag 1-3 was mijn officiële verhuizingsdag en ben ik officieel inwoner van Rauma geworden! :D WHIEHOEW!!! Weer ochtenddienst gehad die een stuk beter ging naar mijn gevoel dan maandag, kreeg in ieder geval feedback dat het goed ging en er niks aan te merken was (zelf om feedback gevraagd). Na mijn ochtenddienst ben ik richting appartement gegaan ivm het afleveren van keukengroep en bed. Nog niet alle kastdeuren waren gemonteerd, maar het saneringsbedrijf zou vrijdag ook nog komen om de laatste dingen te doen. Nadat alle spullen waren afgeleverd en betaald ben ik nog richting Prisma gegaan om daar zowel weer bij DNA betreffende internet te gaan navragen (nog niet mogelijk; moest brief met post afwachten) en wat inkopen te doen. In de avond een lekkere stevige bak eten gekookt en verder niks bijzonders meer uitgespookt meen ik. Ook nog wat gepoetst in het appartement trouwens en hoe sjiek is het trouwens om je eigen naam op de bewonerslijst en eigen voordeur te zien staan ;)
Vrijdag 2-3 weer een ochtenddienst die ook weer goed verliep, met wat nieuwe dingen zoals patiëntentransport naar onderzoeken en bloed ophalen bij het lab. Raar overigens; in het OMC thuis werd het bloed gecontroleerd bij ophalen lab, op de afdeling met een collega en word er 3 keer bloeddruk, pols en temperatuur gemeten bij het toedienen van. Hier in Rauma controleerd alleen het lab de gegevens, de vpk die het bloed toedient en word er maar 1 keer bloeddruk, pols en temp gecontroleerd. Anders dus, en een raar gevoel niet zelf het bloed te hoeven controleren! Ik heb die dag trouwens ook mijn computergegevens gekregen, dus kan ik nu ook van het systeem gebruik maken. Na het werk ben ik naar mijn appartement gegaan om het eindresultaat te bekijken; alle kastdeuren op hun plek en prachtig zag het uit! :D Daarna nog wat gepoetst en mijn bed geïnstalleerd (voor zover dat zelf lukte). Daarna nog naar de winkel om voer voor Jasmijn te halen en wat lekkers voor mezelf, en na weer lekker avondeten nog naar Cafe Sali om gebruik te maken van internet. De avond was 'luilekker' avond, oftewel op de bank achter de tv met lekkere yoghurtjes en koffie.

Zaterdag 3-3 was het dan tijd voor de échte verhuizing met hulp van Pasi, en Juha (kennis) overigens; die kwam meehelpen in zowel Pori als Rauma. Pasi had de vrachtwagen van werk mee en we zijn rond een uur of 8 vertrokken richting Pori, waar ook Satu kwam meehelpen met het slepen van spullen. Trouwens; het is hier de hele week, én vorige week, al één grote schaatsbaan overal!! Sneeuw smelt en zorgt voor spekgladde plekken op wegen en voet- en fietspaden. Het is maar goed lieve oma dat jij hier bent geweest op het moment dat jullie hier waren en niet later!! Vooral deze week is het écht spekglad geweest. De zon schijnt overdag heerlijk en in de avond vriest het als de neten waardoor alles echt superglad is. Leuk dus met spullen voor een verhuizing dragen...goed gegaan overigens hoor ;) Met Satu sprak ik af zondag koffie te gaan drinken gezien ik dan toch in Pori zou zijn. Rond een uur of 10:45u kwamen we in Rauma aan met vrachtwagen en spullen, waar nog een vriend van Pasi kwam helpen met uitladen. In de vrachtauto was leuk trouwens; Pasi achter het stuur, Juha op de bijrijdersstoel en ik op een tussenbankje wat helemaal niet voor passagiers was...zonder riem dus :p In Rauma alle spullen uitgeladen en naar mijn appartment gebracht en mijn god IK GA NIET MEER VERHUIZEN!!! :p Al dat gesleep van al die megavele spullen...ja, naar mijn mening heb ik écht veel spullen! Ook Satu is er nu van overtuigd, die wou het niet geloven maar na meegeholpen te hebben... :p De rest van de dag heb ik besteed aan het inruimen van keukenspullen, kleren, schoenen en het ophangen van mijn Delfts-blauwe douchegordijn. Daar ben ik misschien wel het trotst op! :p Bedankt lieve pa en ma voor dit prachtige cadeautje! In de middag nog lekker sla gaan kopen en gehaktbroodjes en een pauze gehouden in het appartementsgebouw achter de tv. Ook ff met Jasmijn gekriebeld en daarna weer met wat spullen richting appartement om verder in te ruimen. Pasi kwam nog met Carita langs om internet uit te proberen wat niet lukte. Uitleg: hier maakt men vaak gebruik van een usbstick waar een simkaart in kan waardoor je internet ontvangt. Zelfde als draadloos dus maar iets andere insteek. Probleem is dat ik eerst nog een borg moet betalen aan DNA gezien ik minder dan 2 jaar in Finland verbleven heb (vraag me niet waarom...) à...hou jullie vast.....500 euro! Ben nu flink aan het twijfelen of ik dit wel moet doen, gezien ik erachter kwam dat iemand in het gebouw een onbeveiligde draadloze verbinding heeft waar ik op kan meeliften!! Probleem is dat ik nu dat simkaartje terug vast moet gaan lijmen ofzo of een goede smoes moet verzinnen. Ik ga in ieder geval proberen het hele gedoe te annuleren; heb toch nog niks betaald. Maar goed; rond een uur of 6 ben ik gestopt met inruimen en ben richting appartementsgebouw gegaan om Jasmijn nog te zien en te voeren, mijn spullen te pakken en vervolgens om 19:45u de bus richting Pori te hebben waar ik de nacht en zondag zou doorbrengen. In de avond kreeg ik meteen een glas rode wijn en Angels&Demons bleek op tv te zijn, dus heeft Chantal de avond goed doorgekregen! Kreeg zelfs nog het laatste restje wijn en met 2 glazen wijn op bleek ik toch wel érg goed te slapen! :p

Gisteren, zondag 4-3, was het tijd voor de afgesproken lunch in Rita's Place; een pizza/lunchgelegenheid dichtbij huis waar ik al eens eerder met zowel de familie als pa en ma gegeten heb. Ik zou trakteren overigens, vond ik wel zo netjes als afsluiting van een periode met de familie. In de ochtend was ik alleen thuis met Maarit, gezien de kids naar de buren gingen om te spelen en Aleksi nog naar werk was. Die buren zijn nog vrij nieuw en kennelijk gaan de kids regelmatig met de buurkids spelen! :D Leuk om te horen, Maarit zei 'soms heb ik het idee dat ze meer daar zijn dan ergens anders!' :p Ik heb genoten van internet en ben voor het middaguur nog even wat lampen gaan bekijken bij KodinTera (de Intratuin dus). Daarna was het tijd voor de lunch waar we heerlijk gegeten hebben en tijdens het 'toetje' van 2 gek-doenende kids :p Wat hebben we gelachen! Na de lunch ben ik met Maarit en de kids nog even naar de 2ehandswinkel gelopen en daarna nog even thuis geweest met Maarit en Siiri; Santeri was met Aleksi langlaufen. Daarna was het tijd voor nog meer lekkers bij Satu, want zoals gezegd ging ik bij haar op de koffie. Nog een kaart met een spreuk gekregen uit Pori én de mascotte van Pori; een duiveltje genaamd de Porische plager/pester. Lief van haar! Ik had voor haar een decoratief hartje met daarop in het Fins 'eeuwige vriend'. We hebben lekker gekletst en genoten van (door haar moeder) zelfgebakken kaascroissants en blauwebessentaart; jummie! Daarna zijn we via de winkel richting busstation gereden waar mijn bus om 18:!5u naar Rauma vertrok. Raar om te weten dat je nu écht verhuisd en Pori achterlaat, maar ook heerlijk om te weten dat je er altijd naar terug kunt en er ook méér dan welkom bent!
Terug in Rauma de laatste spullen omgehuisd, de kamer gepoetst en daarna ook Jasmijntje verhuisd naar haar nieuwe onderkomen. Wat rondgesnuffeld en gekeken hier in het appartement, maar al snel liep ze rond alsof er niks aan de hand was. Ik heb nog met pa en ma gekletst en daarna genoten van een 1e douche en lekkers bij de dvd van de Efteling, met een genietende en spinnende Jasmijn in mijn schoot.

En nu, na een heerlijke 1e nachtrust in MIJN appartment is het tijd voor weer een prachtig zonnige dag! Vandaag heb ik een avonddienst, van 14-21:30u. Zometeen even lekker ontbijten en dan nog wat spullen inruimen, saneringsbedrijf komt ook nog om wat laatste dingen te doen. Daarna nog even naar de winkel en kijken of ik ergens anders internet kan aanschaffen zonder die enorme borg te moeten betalen.
Ja mensen, het is weer een superlange blog geworden maar wel eentje die zéker de moeite waard was! :) Heerlijk om mijn droom écht compleet verwerkelijkt te hebben dus lieve mensen; weet dat je tot álles in staat bent!!! Geloof in je dromen en wensen en ze zullen waar worden :) Never give up and follow your dreams.
Het liefst zou ik jullie allemaal hier naar toe stralen en één grote housewarmingparty geven...dat zie ik op dit moment in ieder geval helemaal voor me in gedachten :) Laten we die gedachte maar vasthouden! Vandaag, maandag 5-3, ook overigens een minder leuke gedachte aanwezig en dat is het feit dat het de jaardienst van opa v/d Flat is. Precies één jaar geleden heeft hij afscheid van ons genomen. Lieve opa; we missen je en houden ontzettend veel van je. Maar wetende dat je altijd dichtbij ons bent voelt het heerlijk warm om ons heen :) We houden van je lieverd!


Lieve familie, vrienden, kennissen en bekenden daar in Nederland: ik hou ontzettend veel van jullie en groet jullie voor de eerste keer van uit mijn nieuwe, officiële, van droom tot werkelijkheid-geworden woonplaats Rauma! :D Tot de volgende keer, na een week van 1 avond-, 3 ochtend-, 1 nachtdienst én een weekend Helsinki met daarin het concert van Nightwish! :D Tot zondag dus!!! -xxx-

Jullie Chantal

  • 05 Maart 2012 - 11:35

    Oma :

    Ik ben bang,dat mijn eerste reactie niet door gekomen is dus nu een tweede.
    Ik ben enorm trots op je en ik denk jouw ouders ook.Je hebt heel veel bereikt het afgelopen jaar .
    Wat een heerlijk iets de sleutel van je eigen appatrement en een baan naar vermogen.
    Geniet er van .Veel liefs OMA

  • 05 Maart 2012 - 14:03

    Ingeborg:

    ah, het appartementje ziet er echt mooi uit!! Ben benieuwd hoe het irl uitziet! Geniet er van!

  • 05 Maart 2012 - 17:27

    Oma Van De Flat:

    Hallo Chantal Proficiat als inwoner van Rauma en met je mooie nieuwe appartement,geweldig.En in je werk ben je ook al goed opgenomen en heb veel bekende ontmoet.Fijn dat alles zo naar wens verloopt.Ja voor mij is het vandaag ook een zware dag .Maar wat is dat jaar toch nog vlug om gegaan.Ik wens jou heel veel geluk en dat alles goed mag gaan.Liefs van Oma.

  • 05 Maart 2012 - 18:20

    Rolf:

    Internet via de USB stik heb ik ook van het werk uit dat gaat via het GSM netwerk en de kosten kunnen hoog oplopen je hebt wel overal verbinding en als mensen de facture niet betalen moet je als opperator maar zien hoe je aan je centen komt.
    Als er een onbeveiligd netwerk in je app. gebouw zit wil dat zeggen dat er iemand een router heeft en deze zit dan op een ADSL lijn (telefoon) of kabel modem dat zak ook een stuk schelen in de kosten denk ik zo!
    Heeft een inwoner van Rauma ook een apparte naam zoals we hier zeggen een Geleendenaar?
    ;)

  • 05 Maart 2012 - 20:39

    OMA:

    Nog even een antwoord.Ik dacht,dat bje een nieuw verhaal had,maar nu waren er wel veel foto!s
    Het ziet er allemaal geweldig uit Je mag er trots op zijn.Fijn,dat je veel hulp had met het verhuizen.
    Geniet en rust uit Liefs Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 168419

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: