Kou, kouder, HEET!!!...APPARTEMENT GEVONDEN!!! :D - Reisverslag uit Pori, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Kou, kouder, HEET!!!...APPARTEMENT GEVONDEN!!! :D - Reisverslag uit Pori, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Kou, kouder, HEET!!!...APPARTEMENT GEVONDEN!!! :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

05 Februari 2012 | Finland, Pori

Moikka kaikki!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een heerlijk en snel omgegaan weekje. Hopen dat we iets meer van aanstaande week kunnen genieten, laat de tijd ajb wat langzamer gaan!! Laatste werkweek in het verpleeghuis namelijk...*slik*...
Een koude week overigens; elke dag zo'n dikke -20 geweest hier, met vandaag 'slagroom op de taart': flinke sneeuwval. Gelukkig poedersneeuw, dus makkelijker het sneeuwschuiven uit te voeren! Begin aanstaande week belooft het iets 'warmer' te worden, en laten we hopen dat het ook zo is op het moment dat familie Hoorneman met oma hier is!

Deze week was overigens weer eens een 'fulltime' werkweek, met andere woorden ben ik ma t/m vr elke dag op werk geweest. Allemaal vroege diensten, maar van moeheid heb ik vrij weinig gemerkt.
Maandag 30-1 ben ik in de avond weer met Satu naar gymball gegaan, wat weer erg leuk was en vrij goed ging! Kennelijk is het zo dat 4 weken hetzelfde word gedaan en dan weer een nieuw gymball-programma komt. Morgen, maandag 6-2, dus een nieuw programma; we zijn benieuwd!
Overdag trouwens, tijdens werk, heb ik nog contact opgenomen met hoofdvpk Marja ivm mijn tijdschema voor Rauma. Ik was nog steeds bang dat ze begindatum 27-2 te laat zou vinden, maar tegen mijn verwachting in kreeg ik een antwoord 'zo, dan al?! Dat is al snel; heel erg fijn!!' :p Nog even in het kort mijn werk/tijdsschema: 12-2 laatste werkdienst verpleeghuis, 13 of 14-2 MRSA-test gaan laten afnemen in Rauma, 22-2 einddatum werkcontract verpleeghuis, 24-2 naar tussenplek in Rauma verhuizen, 27-2 beginnen op Interne Afdeling in het ziekenhuis van Rauma (nieuwe werkplek dus) en 1e weekend van maart definitief naar mijn appartement verhuizen. Daarover verderop in de blog wat meer overigens... Marja ging akkoord met mijn tijdschema, fijn; ook dat weer geregeld!
Dinsdag 31-1 ben ik na mijn werk en na het vroege avondeten nog de stad in gegaan, gezien ik mijn gymball-les nog moest betalen. Lekker wandelingetje dus en ik ben ook nog even het winkelcentrum ingedoken. Op zich niet slim, maar aan de andere kant toch weer wél: een Mickey-pyjamahemd, simpel maar wijde zwarte rok en een nieuwe goede bh gescoord, allemaal in de uitverkoop natuurlijk!!! :D Bij kledingzaak Lindex gaan ze de boel renoveren, dus was er nog steeds goede uitverkoop! Ja, lekker gewandeld en met nieuwe koopjes naar huis gegaan. Ook kreeg ik die dag te horen dat ik donderdag het appartement van Osuuspankki zou kunnen gaan bekijken, eerst 14:00u afgesproken maar dat werd nog verschoven naar 17:00u.
Woensdag heb ik in de middag op werk nog contact opgenomen met organisatie VVO zoals ik een week geleden beloofd had, om het aanbod begin maart aan te horen. De medewerkster informeerde mij dat er een appartement vrijkwam maar flink gerenoveerd zou gaan worden vanwege het in (zeer) slechte staat verkeren ervan. Iéts kleiner dan het appartement van Osuuspankki (OP) maar dichterbij werk én Jasmijn zou zeker weten mee kunnen verhuizen. Erg aantrekkelijk dus en ik beloofde na te denken en nog terug te bellen op een later tijdstip in de week. Woensdagavond heb ik Siiri overigens weer eens naar gym mogen brengen, zoals ze dat zelf aan me gevraagd had. Er was deze keer 'prinsessengym' wat betekende dat mw als prinsesje verkleed richting gym gebracht werd, mét wat glitter-lippenstift met dank aan Chantal! In de avond heb ik nog richting VVO gemaild met de vraag of het niet tóch mogelijk was naar het appartement te gaan kijken, ondanks de staat waarin het verkeerde; gewoon om 'een beeld van' te krijgen. Met de vraag of men me 2-2 direct in de ochtend kon opbellen over het antwoord...
Donderdag 2-2 was 'de dag' zowel op werk als voor mij: op werk zijn we met het medicatiezakjes-systeem begonnen (medicatie word per patiënt in zakjes aangeleverd, minder werk met uitzetten van medicatie dus voor ons HBO-vpken), en ik zou naar het appartement van OP gaan kijken, maar toch wachtte ik ook nog telefoon van VVO af. Die kwam niet waardoor ik zelf contact opnam en tot mijn grote blijheid mocht ik gaan kijken! :D 15:00u VVO, 17:00u OP. Ik had al met mijn bazin Outi overlegd dat ik wat overuren zou opnemen die dag, zodat ik appartementen zou kunnen bekijken, waarmee ze al akkoord gegaan was. Iets eerder weg van werk dus en per bus naar Rauma (van tevoren in Prisma nog súperheerlijke parfum gescoord voor nog geen 8 euro, aanbieding!!)!
VVO: 55m², 2 kamers+keuken+balkon, 2e verdieping, €480incl. water, stroom nog extra, Jasmijn zeker mee, nog géén km woon-werkafstand.
OP: 58,5m², 2 kamers+keuken+balkon, begane grond, €500, stroom+water nog extra, Jasmijn vraagteken, 3km woon-werkafstand.
VVO-appartement verkeerde inderdaad in slechte staat, ik snap niet en kan gewoonweg niet snappen dat mensen zó om kunnen gaan met een ruimte die niet van jou zelf is!! Maar goed; het zag er qua oppervlakte en opbouw goed uit; middelste appartement, dus niet in lengte maar in breedte opgebouwd. Het appartement zou dus een complete renovatie gaan krijgen, en aan het geheel te zien word het ook écht een COMPLETE renovatie!
OP-appartement was duidelijk groter dan VVO en zag er qua oppervlakte en opbouw ook goed uit. Rechter appartement dus deze ietwat meer in lengte opgebouwd. Tijdens deze presentatie kwam nog een 2e meisje kijken die ook erg geïnteresseerd leek.
Moeilijke keuze dus, maar gelukkig had ik in de avond een afspraak met pa en ma op msn om te overleggen, hoewel in mijn hart de keuze al duidelijk was: VVO, met het risico dat ik het 'eindresultaat' pas te zien ga krijgen als het appartement vrij komt 1-3-2012 dus. Vóór vertrek terug naar Pori heb ik in Rauma nog een nieuwe winterjas gekocht; wat dikkere dan mijn huidige en gelukkig in de uitverkoop weten te scoren! In de avond wat grove schetsjes gemaakt en daarna met pa overlegd en ook foto's doorgestuurd. Pa vond ook dat ik voor VVO moest gaan, al was het maar vanwege woon-werkafstand en het feit dat Jasmijntje zeker weten mee zou mogen gaan. Mama was helaas niet aanwezig, maar van haar kreeg ik later nog een lief en duidelijk smsje.
Vrijdag had ik weer ochtenddienst met nog een scholing over Infectieziekten, waar ik met HBO-vpk collega's Aiju en Tuija naar toe ging (Mari was helaas ziek). Erg interessant en zeker de moeite waard! Tijdens de pauze heb ik contact opgenomen met VVO om mijn keuze door te geven. Toen ik over het appartement begon heeft de medewerkster nog eens duidelijk aangegeven wat er gerenoveerd word: ALLE muren en plafonds opnieuw geverfd, vloeren in (in ieder geval) gang, woonkamer en slaapkamer vernieuwd, ALLE kastdeurtjes vernieuwd, ALLE tussendeuren vernieuwd, badkamer opnieuw geverfd en vernieuwd, nieuw fornuis/koelkast/diepvries in keuken. Oftewel: inderdaad COMPELTE renovatie! Maar goed dames en heren, voor degenen die het nog niet vernomen hebben.......1-3-2012 HEEFT CHANTAL EEN APPARTEMENT; EEN ÉCHT EIGEN PLEKKIE!!! :D Mijn nieuwe adres zal ik naar dezen en genen door gaan mailen in de komende week, geef het gerust door aan mensen die het niet ontvangen hebben maar het toch willen/nodig hebben! Het lijkt me fijn en handig om af te spreken dat er de komende 2 à 2½ week nog post naar mijn huidige adres kan. VANAF 1-3-2012 mag er post naar mijn nieuwe adres gestuurd worden!!
Vrijdagavond heb ik nog lekker in bad gezwommen; de familie in het zwembad. Lekker zelf wat gekookt (groente door elkaar met geklopt eitje erbij en brood; simpel maar lekker!) met als resultaat een dag lang gebraden uiengeur in mijn appartement... :p

Gisteren, zaterdag 4-2, mocht ik weer een nachtdienst draaien als vervanger voor een zieke!! :D Ik had me voorgenomen om rond het middaguur wat uurtjes slaap te gaan tanken, maar helaas is hier niet veel van terecht gekomen...ik viel maar NIET in slaap! Niet dat het veel uitmaakt als ik niet zou slapen; de nachtdienst zou ik zeker doorkomen. Maar toch... In de avond hebben we lekker 'Tex-Mex' gegeten hier thuis, met op bezoek zijnde vrienden van Maarit en Aleksi; gezellig ook hen nog eens te zien en het eten was heerlijk! Wraps met groente en vlees, zelf samen te stellen natuurlijk. Op het werk was het weer erg rustig en heb ik de nacht goed doorgebracht met collega Sanna. Ja; rustige en gezellige nachtdienst!
Met vandaag, zondag 5-2, een heerlijk lange 'nacht'rust...heb tot zeker 15:00u in mijn bed gelegen! :D In de namiddag nog wat sneeuw geschoven zoals gezegd en daarna nog afval weggebracht, en yoghurt en pruimen-rozijnen 'compote' gekocht als lekkers voor bij de koffie vanavond. 'Gezonder' lekkers voor bij de koffie; lekker met een film ofzo op de bank en Jasmijn hopelijk op schoot!


Ja, het was weer een heerlijke week met veel grote knopen die zijn doorgehakt omtrent mijn nabije toekomst en droom die tot werkelijkheid gaat komen! :D Gelukkig heb ik van de week een paar keer contact gehad via msn met lieve papa en mama, waarvan je op dit soort momenten toch écht de directe aanwezigheid en het advies mist. Gelukkig hebben we internet en msn, zijn ze toch dichtbij! Bedankt lieverds, voor jullie advies en steun!
Nu gaat het nog navragen worden wat voor kleurenpatroon mijn appartement gaat krijgen en dan word het meubels zoeken. Ik ben al druk bezig met kijken op een Finse versie van 'marktplaats.nl' maar hou ook winkelbrochures in de gaten. Van de week ook naar een grotere 2ehandswinkel hier, waar ook veel meubels te vinden zijn. Ik ga sowieso van de week al een grote spiegel aanschaffen en wie weet ook al gordijnen; grote kans dat mijn bed ook al gekozen is en een tv-meubel!
Zoals gezegd van de week mijn állerlaatste werkweek in het verpleeghuis, die woensdag met een complete dag scholing begint; Diabetes-scholing. Ja, we proppen hier wat kennis in onze hoofden dat willen jullie niet weten! :D Zondag 12-2 in ieder geval de állerlaatste dienst...zaterdag maar even wat lekkers bakken voor mijn collegaatjes en patiënten!

In de foto's zullen jullie ook foto's aantreffen van mijn appartment, gewoon om jullie 'een indruk te geven van'. Schrik niet; het ziet er érg slecht uit! Jullie zijn gewaarschuwd! Mijn adreswijziging is overigens al bij de instantie hier in Finland doorgegeven, evenals bij ING en ABN.
Lieve allemaal; iedereen erg bedankt voor de steun, het advies en het enthousiasme waarmee mijn nieuwe appartement en dus woonplek 'geboren' is. Helaas is een housewarming voor jullie niet mogelijk, maar iedereen is van harte welkom in mijn appartement indien 'een vakantie in Finland' jullie te binnen mocht schieten!! :D

Tot de volgende blog en laat de sneeuw in Nederland jullie niet uit het dagelijkse ritme slaan! Het is maar een paar cm sneeuw.... ;) En gelukkig géén -20 à-25 daar! :p

  • 05 Februari 2012 - 18:50

    Ma:

    Wil je Siiri vertellen hoe mooi ik haar als prinsessengymprinsesje vind? 'n Echt prinsesje!
    Lieve groetjes voor haar! X

  • 06 Februari 2012 - 07:01

    Rolf:

    Als je nieuwe kot dadelijk gerenoveerd is ben je nog blijer met je keuze voor dit appartement :)
    (en die vakantie in Finland zit nogv altijd in de planning het enige wat aan de planning ontbreekt is een datum :p

  • 06 Februari 2012 - 08:21

    T.ing:

    he meiske! GEWELDIG!!!
    gaaf dat je al een eigen woning in het vooruitzicht hebt.
    heerlijk om gericht te kunnen plannen en dromen!
    en super dat Jasmijn mee kan!
    (dat wordt voor mij ook nog even goed bekijken, als ik iets voor mijzelf ga zoeken in het Westen.)

    maar wie weet kom ik van de zomer nog n keertje aanwippen.
    nu is het mij te koud daar bij jou!
    hier ook koud, maar zaterdag en zondag erg mooie winterwandelingen gemaakt!

    geniet van alle nieuwe dingen die er aan zitten te komen, meiske
    (en bedankt voor het aanpassen van mijn mailadres!)
    Vind jou lief! x

  • 06 Februari 2012 - 09:21

    OMA Bos:

    Wat een geweldig nieuws een eigen appartement !!!Ik ben erg blij voor je.Papa heeft me de plattegrond laten zien.Er is zeker wat van te maken als het is opgeknapt.Ik ben ook blij voor je,dat Jasmijn ook mee kan.Nog een dikke week en we zij er !!!!!
    Veel liefs en sterkte en succes met afscheid nemen en een nieuwe start.
    OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 168294

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: