Laatste week Pori, nieuwe start (van mijn droom!) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Laatste week Pori, nieuwe start (van mijn droom!) - Reisverslag uit Rauma, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Laatste week Pori, nieuwe start (van mijn droom!)

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

26 Februari 2012 | Finland, Rauma

Moikka allemaal! :D
Daar zijn we weer met een nieuwe blog, en dit keer vanuit nergens minder dan RAUMA! Jeeeeej, ik woon er! Nog niet geheel officieel; in een kamer in het appartementsgebouw waar ik ook tijdens mijn stage in Rauma gezeten heb. A.s. donderdag 1-3 zal ik officieel in Rauma wonen en naar mijn appartement kunnen verhuizen. Spannend!! De laatste week in Pori zit er dus op, met natuurlijk nog een verslagje erover. Merk dat het weer een lange blog word, excuses hiervoor!

Maandag 20-2 een 'ouderwetse' dag; alleen bij de familie in dienst zijn en daar dus weer mijn karweitjes doen met tussen de middag koffie met yoghurt&muesli achter de tv. Wat een genot! Maarit was overdag ook thuis vanwege haar lange dienst zondag. In de namiddag was ik alleen thuis met de kids gezien Maarit ging zwemmen en Aleksi niet thuis was ivm lange dienst. We hebben lekker tv gekeken en rond half 6 werden mijn kasten afgeleverd. Goed geholpen met sjouwen. In de avond ben ik weer met Satu naar ballgym geweest waar we dít keer nieuwe oefeningen hadden! Naar mijn idee heb ik hierbij meer inspanning geleverd dan de keren ervoor, en de armen zijn meer getraind naar mijn mening. Was erg leuk weer!
Dinsdag 21-2 weer een dag thuis met deze keer Aleksi thuis. Weer mijn poetswerk verricht maar ook weer goed ingepakt in mijn appartement. Veel dozen verhuisd en dit keer ook naar het huis van de familie, gezien ik niet alles in de garage kon plaatsen (daar moest wat ruimte vrij blijven). Verder een lekker dagje gehad, niks bijzonders.
Woensdag 22-2 weer wat verder opgeruimd in mijn appartement en verder een vrij rustige dag gehad. Overdag hoorde ik nog per telefoontje dat mijn MRSA-test negatief was en ik dus écht aan het werk kan in Rauma! Jippie! Per post kreeg ik nog een kaart van afdeling Geleen om me te feliciteren met mijn nieuwe baan, bedankt lieverds! In de namiddag wou ik te voet richting stad gaan maar gezien het weer niet zo lekker was (natte sneeuwval, wind, grijs) heb ik uiteindelijk een lift van Satu gekregen. Ik had namelijk rond een uur of 18:00 een 'afscheidfeestje' gepland in pizzabuffet RAX. Ik zou sowieso daar nog gaan eten vóór mijn verhuizing en had collega's en vrienden uitgenodigd mee te komen eten gezien ik waarschijnlijk geen écht afscheidsfeest zou geven. Satu was dus mee en een 6-tal collega's uit het verpleeghuis. Gezellig én lekker in RAX! :D Kreeg zelfs van 1 collega een afscheidscadeautje; mooie ketting met bijpassende oorbellen. Na het eten is een deel van ons nog wat schoenenwinkels ingedoken en daarna is iedereen haar weg naar huis vervolgd. Ja, was supergezellig!
Donderdag 23-2 was het tijd om naar Rauma te gaan en daar mijn contract te ondertekenen en de sleutels van zowel werk als kamer op te gaan halen. Vroeg uit bed en met een volle koffer (per slee), 2 tassen en een rugzak richting rotonde te lopen waar Satu me zou oppikken en afdroppen bij het busstation. In Rauma heeft oud-stagebegeleidster Tita me opgewacht om mij en mijn spullen bij het ziekenhuis af te zetten. Toen ik het had over mijn appartement bleek trouwens dat de dame die bij VVO alles regelt (Helena) een goede vriendin van Tita is! Eens kijken of ik daarmee punten kan scoren ;) Bij het ziekenhuis aangekomen ben ik eerst de sleutel van de kamer gaan halen en heb mijn spullen daar neergezet. Grappig trouwens: de geur in het gebouw, de sfeer; alles is nog precíés hetzelfde als ruim 2 jaar geleden!! Helaas heb ik niet dezelfde kamer gekregen, dat zou pas een toeval geweest zijn ;) Maar goed, meteen daarna door richting Marja (hoofdvpk) om daar mijn werkcontract te ondertekenen. Ik heb op het moment een contract tot het einde van april, en krijg daarna een nieuwe (men weet rond die tijd de exacte datum tot waar het zwangersschapsverlof loopt waar ik voor inval vanaf mei tot eind dit jaar). De eerste 2 weken sta ik als boventallig ingepland en de eerste 5 weken zijn mijn proefperiode. Ik ben eens benieuwd; hopelijk herinner ik me alles snel weer en draai ik snel volledig mee! Na het ondertekenen van mijn contract ben ik nog op de afdeling langs gegaan bij het afdelingshoofd, Ulla. Een erg aardige vrouw en ook rustig in haar doen. Ik heb papieren van haar gekregen waarmee ik sleutels kon ophalen en ook papieren voor mijn eerste scholing, direct de 2e en 3e werkdag. Ik wist dat ik naar die scholing zou gaan; scholing over medicatie en IV-medicatie (intraveneuze) waarbij ik de 2e dag een rekentoets krijg en als ik die behaal mag ik pas officieel IV-medicatie klaarmaken en toedienen. Ben er ontzettend bang voor dat ik het niet ga halen...de laatste toets was in het 1e jaar van de opleiding (al dik 5 jaar geleden dus) én deze toets is ook nog eens in het Fins...mijn god! We gaan ons best doen, meer kan ik niet doen. Na het ophalen van mijn werksleutels heb ik in mijn kamer mijn koffer en tassen geleegd en ben nog wat kattengrind en -voer gaan halen. Daarna terug naar Pori, waar ik nog wat gepoetst heb in huis en genoten heb van koffie met yoghurt&muesli. Aan het eind van de middag was het op de familie wachten, want we zouden samen ergens een hapje gaan eten en daarna naar de bios gaan! :D Cadeautje van mij voor hen, avondje bioscoop en zoals gezegd de familiefilm 'Risto Räppääjä – Viileä Venla' (derde film inmiddels). We zijn in een koffiehuis een broodje gaan eten en daarna nog wat winkels ingegaan, waarna het tijd was om ons richting bios te begeven en daar het nodige lekkers in te slaan, een plasje te plegen en onze plekken op te zoeken. De film was ontzettend leuk hoewel ik de vorige, deel 2, leuker vond. Maar goed; iedereen heeft genoten en er werd soms goed gelachen in de zaal. Na de film naar huis waar de familie nog de laatste tassen inpakten, gezien ze vrijdag naar een huwelijk gingen. Ook heb ik de familie, met flink wat tranen en snikken, bedankt voor alles en ze cadeautjes gegeven als dank voor de tijd die ik bij hen heb doorgebracht. Het was onze officiële laatste volledige dag en avond samen. Mijn god wat deed het pijn, en wat werd ik door iedereen goed geknuffeld en ook bedankt. Ik kreeg van de familie een prachtige Aalto-vaas (google maar) en van de kids nog tekeningen met daarop 'lieve Chantal' en 'bedankt voor alles wat je gedaan hebt'. Verder een laatste avond bankhangen met tv gehad in mijn kale en lege appartement, daarna naar bed.
Vrijdag 24-2 vroeg op, familie uitzwaaien, poetsen bij hen, poetsen bij mij, afval weggooien, rondbellen (verhuisservice en 2ehandswinkel) en rond 12 uur richting stad gezien ik om 13:00u met Toni zou gaan lunchen bij restaurant Wanha Juhana (dat middeleeuws-gestijlde). Ik had daar nog een tegoedbon van die op moest, en het leek me leuk om Toni zo ook te 'trakteren' en bedanken voor zijn hulp en vriendschap tot nu toe. Lekker gegeten en gekletst, en daarna door om de aanhangwagen op te halen zodat we mijn slaapbankje en 2 'bijzettafels' konden wegbrengen naar de 2ehandswinkel, via Satu's verkooptafel daar. Met een speciale lift de meubels naar de kelder gebracht (was een heftrukje, spannend toen Toni samen met de bank erop stond) en prijzen erop geplakt. Daarna zelf nog wat rondgekeken en een Mickey-beeldje gekocht (nog geen foto van, in ieder geval van Disney Traditions Showcase) en Toni een 'rock-concert' (zie foto's). Daarna door richting appartement, stofzuigen, laatste spullen opruimen, wat drinken op bank achter tv en rond een uur of 17:00 alles verzamelen en richting busstation waar ik om 17:20 de bus richting Rauma had. Jasmijn mocht gelukkig mee de bus in en heeft zich (op een flink geplas in haar draagtas na) gedragen. Schaamde me dood om de plaslucht, die waarschijnlijk alleen ik geroken heb :p Toen we bijna bij Rauma waren gebeurde er in de bus nog iets, wat ik niet gezien heb maar merkte wel dat er wat gebeurde voorin bij de chauffeur. Toen iemand vroeg 'hebben we een dokter in de bus?' en ik antwoordde 'nee, maar wel een vpk' begreep ik dat er inderdaad wat mis was. Een jonge gast leek een epileptische aanval gekregen te hebben, hoewel ik dacht aan flauwvallen, gebruik van drank/drugs. De ambulance was al gebeld en daar hebben we op gewacht. De jongen kwam wat bij en met moeite heb ik zijn naam weten los te krijgen, maar verder bleef hij wazig en vermoeid. Ook zweette hij enorm. Misschien diabetes? Geen idee; gelukkig kwam de ambulance snel en laten we hopen dat het allemaal niks ernstigs geweest is. Lastig, als je het niet zelf hebt zien gebeuren en er van het slachtoffer nauwelijks reactie komt. In Rauma alles naar kamer gebracht en naar Prisma geweest waar ik ook meteen internet ben gaan aanschaffen voor mijn laptop. Dat werkt hier (o.a.) via een soort van USB-stick waarin zich een simkaart bevind. Helaas werkt het pas zodra ik echt verhuisd ben, dus ik ben nu een aantal dagen aangewezen op wireless in Cafe Sali of de McDonalds. In de avond was er in Bar Hovi weer Metalfest waarbij dit keer ook weer de band van Tomi op zou treden. Een gezellige avond gehad en goede inluiding van mijn verhuizing! Weer hoop bekenden gezien (Tomi en vrienden, Juha, Jussi, Olli, Carita, Erika) en genoten van goede muziek. Rond uur of half 4 na een lift van Jussi richting bed voor een welverdiende nachtrust (was goed moe!).
Gisteren, zaterdag 25-2, wat uitgeslapen en daarna richting Cafe Sali om internet te gebruiken en een bak koffie (daar was ik ook goed aan toe!). Een verhuisbedrijf geregeld (gelukkig, daar brak me zweet over uit gezien ik niks vond die nog tijd hadden a.s. 3-3) en wat gekletst met thuis via msn. Daarna laptop terugbrengen naar kamer en rond een uur of 13:00 met Erika en Rutu ( echte naam Pasi, die man waarmee we paar keer naar eiland Kuuskajaskaari geweest zijn) richting restaurant La Bamba voor een lunch. Daar is 's zaterdags en 's zondags pizzabuffet, beetje te vergelijken met RAX maar dan meer en beter (ook ietwat duurder). Heerlijk gegeten in goed gezelschap! Wat ik vergeten was was dat men aan Rutu zou vragen of hij de mogelijkheid had me te verhuizen, en dat bleek mogelijk te zijn. Gratis en voor niks, hij wil er absoluut NIKS voor! Schat van een man, echt :) Maar goed, ik ga hem gewoon trakteren op lunch of uit eten ofzo die zaterdag 3-3; minste wat ik kan doen! Na het lunchen ben ik nog gaan winkelen en ben eten gaan inslaan voor de komende dagen. In de avond lekker bankhangen, tv kijken, nog de Flair gelezen die ik van tante Carla gekregen had, en een groepje Schotse studenten geholpen met het bellen van een taxi. Dat is ook wel opvallend; wéér Schotse studenten hier, net zoals ik toen Sophie en Harriet bij me had :)

Vandaag, zondag 26-2, lekker geslapen en ontbeten, en in de ochtend op werk nog mijn kleedkast-sleutel gaan halen en dienstlijst gaan halen. Merk dat ik nu écht onregelmatig ga werken en ook al vrij snel nachtdiensten draai! :D Enige waar ik van baal is dat ik uit de nachtdienst kom op zaterdag 10-3, want die dag ga ik naar Helsinki. Denk dat ik toch wat moet slapen thuis en maar in de middag richting Helsinki moet gaan. Dan maar niet winkelen en alleen uit eten en richting concert van Nightwish; dan maar hopen dat zondag de winkels open zijn! Ja, ik heb zin in mijn nieuwe baan! :D Rond het middaguur ben ik nog wat winkels afgegaan en heb veel bekeken, maar voor deze keer uiteindelijk alleen een hoop poets-spullen aangeschaft. Toch voelt dat nog steeds leuk hoor, eigen dingen aanschaffen voor de 1e keer zoals poets-spullen, kookgerei, noem maar op. In de namiddag heb ik thuis nog wat gecomputerd (Sims voor het eerst sinds lange tijd weer eens) en 's avonds genoten van erwtensoep met spek.

Momenteel bevind ik me in Cafe Sali, waar ik weer even kan genieten van een bak koffie met...internet ;) Ja, ook wat lekkers overigens! Kreeg net van een van de medewerkers een gratis stuk taart! Was gebroken, kon men dus niet verkopen. Lief van Louis! :D Straks ga ik nog lekker in de douche en op tijd naar bed.
Want morgen staat de eerste werkdag op mijn nieuwe droomwerkplek op het programma! Ik ben benieuwd, heb er zin in! Dinsdag en woensdag ben ik weer terug in Pori vanwege die scholing, die duurt 2 dagen dus kan ik in de nacht weer bij de familie zijn :)

Lieve mensjes, ik zal er een einde aan breien, heb jullie alweer met een verhaal opgescheept van heb ik jullie daar...kan er niks aan doen, ik vertel graag! :)
Hou jullie haaks, rust uit na de wilde tijd van carnaval en tot een volgende blog, dan vanuit mijn EIGEN APPARTEMENTJE!!! :D

  • 26 Februari 2012 - 18:03

    Pa En Ma:

    We denken morgen aan je en wensen je veel succes met je eerste werkdag.
    Blijf jezelf, dan komt het vast goed! (En gedraag je je ook een beetje?)
    XXX

  • 26 Februari 2012 - 21:20

    Maurits:

    Succes met alles en fijn om te lezen!

  • 27 Februari 2012 - 10:08

    Oma V.d.Flat:

    Lieve Chantal ,heb je verslag met aandacht gelezen en ik wens je nogmaals veel succes met alles wat je nu weer gaat ondernemen.




  • 27 Februari 2012 - 10:08

    Oma V.d.Flat:

    Lieve Chantal ,heb je verslag met aandacht gelezen en ik wens je nogmaals veel succes met alles wat je nu weer gaat ondernemen.




  • 27 Februari 2012 - 10:23

    Oma Van De Flat:

    Lieve Chantal,wat weer een fijn verslag van alle heftige dagen van afscheid naar nieuw begin.Oma wenst je heel veel succes met alles en strekte in de volgende face van je leven,maar je red het wel dat weet ik heel zeker.Een stevige knuffel van mij.!!!

  • 27 Februari 2012 - 13:37

    OMA Bos:

    Je hebt heel wat te regelen en op te ruimen.Het afscheid nemen was waarschijnlijk heel moeilijk.Je hebt daar een goed tehuis gehad en zij een zeer goede hulp,zowel met de kinderen als met het huishouden.Nu eindelijk je eigen stekkie!!!!!Fijn,dat ik van ver af het appartement al heb kunnen zien.Fijn,dat de test goed was Je had je dus geen zorgen hoeven te maken.
    Ik ga van de week nog een brief schrijven .Nu nog het allerbeste en succes met je nieuwe job.Liefs OMA

  • 29 Februari 2012 - 20:33

    Rolf :

    we krijgen hopenlijk wel een speciale foto blog van je appartementje neem ik aan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 168294

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: