Heerlijke week; familie op bezoek geweest! :D - Reisverslag uit Pori, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Heerlijke week; familie op bezoek geweest! :D - Reisverslag uit Pori, Finland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Heerlijke week; familie op bezoek geweest! :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

19 Februari 2012 | Finland, Pori

Moikka allemaal!
Daar zijn we weer met een nieuwe blog na een week die ook weer omgevlogen is. Momenteel staat alweer de laatste week in Pori voor de deur....spannend! Maar laten we bij het begin beginnen; verslag van de afgelopen week! En sorry, maar het is weer een langere ivm het verslag van bezoek uit Nederland!

Maandag 13-2 heb ik hier in huis mijn werkjes gedaan, 'raar' maar gewoon om weer lekker constant thuis te zijn. Rond het middaguur ben ik nog de stad in gegaan om samen met Toni mijn bank en stoelen op te gaan halen. Die staan nu in de garage hier opgeslagen. En door het goede oog van Toni nog een echte Wall-E gekocht! :D In de avond weer naar ballgym geweest met Satu; ging weer goed! Verder weer een lekkere hangavond gehad.
Dinsdag 14-2; Valentijnsdag en de verjaardag van papa! Ik had hem een supercadeau gekocht; een uitschuif-grillvork. Helaas zelf geen foto maar wellicht dat papa een foto voor jullie kan maken? Post ik die in de volgende blog zodat men weet waar we het over hebben :p Dinsdag een drukke dag voor mij; werkjes thuis en daarna met de bus richting Rauma om daar de MRSA-test te laten afnemen en mijn keukentafel+stoelen te gaan bekijken. Uiteindelijk ben ik ook nog mijn huurcontract gaan afleveren en ben nog een woonwinkel ingedoken. In de middag nog koffie met wat lekkers, maar dat had nu een goede reden (MRSA-test werd niet alleen in neus afgenomen, maar moest ook ontlasting inleveren wat helaas 's ochtends in ziekenhuis niet gelukt was...koffie+lekkers dus met goed resultaat! :p ). In de avond weer lekker rustig thuis geweest, niks bijzonders.
Woensdag 15-2 weet ik bij god niet meer wat ik overdag uitgespookt heb... In de avond heb ik voor de familie gekookt, was weer leuk om te doen!


Donderdag 16-2 was dan éíndelijk DE dag: oma v/h Bos, tante Carla en oom Peter zouden me komen bezoeken! :D Pas in de ochtend drong het écht tot me door dat ik ze na een aantal uur in de armen zou kunnen sluiten...! Ze waren woensdag naar Helsinki gevlogen en hebben daar de eerste 1,5 dag doorgebracht. Donderdag was het de beurt aan mij gedurende 3 dagen! :D Overdag gepoetst e.d. en aan het eind van de middag richting stad om hen bij het Scandichotel op te wachten...en éven voor 16:00u was het zover: een rode Renault die toeterde!!! :D Echt, ONTZETTEND geweldig om hen drie weer te zien, knuffelen en spreken! :D We zijn eerst gaan inchecken en zijn daarna de stad ingelopen om koffie te gaan drinken en wat bij te kletsen. Dat hebben we gedaan bij Cafe Anton; was ik nog nooit geweest maar zeer sfeervol café! :) Om 18:00u zouden we bij de familie gaan eten, dus met de auto door richting 'thuis' waar men elkaar enthousiast begroette! Ja; een ontzettend gezellige avond met lekkere zalmsoep en veel gezelligheid! :D De kids kregen nog 2 Muppets-handpoppen en schrijfblokjes, voor Maarit en Aleksi waren er stroopwafels, drop en tulpenbollen. Iedereen blij! :D Frappant was nog dat oom Peter tegen Aleksi zei 'die handpop van Santeri gaat volgens mij mee naar bed vanavond' en ja hoor...toen ik de dag erna bedden ging opmaken lag ie in bed ;) Maar goed; na het eten nog Finse pannenkoek als toetje (pannukakku met een 'oe'-klank hè tante en oom! :p ) en daarna richting appartement, want dat moest ook in real life gezien worden natuurlijk! Er waren nog cadeautjes mee uit Nederland en nog wat overige spullen. Bedankt lieve tante Ing, oma v/d Flat, afdeling Geleen, Hoornemannetjes en oma v/h Bos voor de cadeautjes! :D We hebben nog lekker met Geleen gekletst via msn en verder genoten van koffie met wat zelfgemaakt lekkers. Ja; de eerste dag/avond samen was zéér geslaagd!

Vrijdag 17-2 was het tijd voor een dagje Pori; in de ochtend thuis gewerkt en daarna richting stad om mijn lieve familie op te halen in het hotel. We zijn begonnen met een bezoek aan een 2ehandswinkel en zijn onze weg door het centrum gevolgd. Wat winkels in en uit, nog richting taalcursus-school gelopen waar ik ook nog een oud complex had willen laten zien, maar dat was helaas gesloten. Waar we wel nog bij terecht kwamen was (op een zijpleintje in de winkelstraat) een sneeuw-houwerij! Daar waren sneeuwpoppen, maar ook een konijn, hond gemaakt door studenten e.d. van de sneeuw! Een groot project was op dat moment nog in volle gang, daar zijn we later nog bij gaan kijken en het was een prachtige groep sneeuwpoppen geworden! Goed gespot tante Carla, dat daar wat te bekijken was; zag allemaal érg leuk uit! Na de sneeuwbeeldkunst zijn we een koffiecafeetje binnen gedoken om daar te genieten van een lekkere bak koffie met lekkers. Wederom gezellig en lekker gekletst. Daarna zijn we onze weg weer vervolgd en wel richting kerk, die ook helaas dicht was... Langs de rivier gelopen op weg richting stadshuis en uiteindelijk het Satakunnan museum; in zomer ook met pa en ma geweest, over de provincie en Pori zelf. Men vond het leuk en we hebben het afgesloten met weer een kopje koffie. Gezien er nog tijd over was zijn we nog wat winkels ingedoken en ook een andere 2ehandswinkel, waar ik het beste cadeau ter wereld gekregen heb en het meest verrassende uit een 2ehandswinkel tot nu toe! Valt het Krippana-blik bij in het niets! *tromgeroffel* de Hoornemannetjes vonden er niets minder dan een EFTELING TAFELKLEED!!!! :D Te gek toch of niet?!?! Antiek; Pardoes zag er nog anders uit dan nu, maar dat maakt het nóg leuker! :D Bedankt lieverds! Oom Peter is op een gegeven moment met oma richting hotel gelopen om wat te rusten, ik ben met tante Carla nog Sokos ingedoken om daar wat rond te snuffelen en uiteindelijk een sjaal en rendier+elandvlees te kopen. Daarna richting hotel voor wat rust, maar toen kregen we het nieuws uit Nederland te horen over Friso. Jeetje, wat erg, ondanks dat het gewoonweg idioot is dat men buiten de piste gaat skiën, alarm of niet. Hopen dat het goed af gaat lopen...
Om 18:00u hadden we een tafel in restaurant Rosso, waar ook Satu bij aanschoof! :D Iedereen vond het leuk om ook haar te ontmoeten en we hebben een ontzettend gezellige en smakelijke avond gehad! Satu en ik zijn later op de avond nog uit geweest in club Cabaret, daar waren 2 jongens die Talent Suomi (dus Finse versie van Holland's got Talent) gewonnen hadden; bartenders die als acrobaten met de flessen omgaan! Leuk om te zien, ondanks dat het vrij kort was (zie video's voor indruk!). Verder lekker gedanst tussen al het 'jonge grut' volgens bejaarde Chantal; het was deze week laatste schooldag geweest voor de middelbare scholieren, dus de hele club was vol met jongeren...zegt de bejaarde van slechts 23 :p

Zaterdag 18-2 werd ik thuis opgehaald, gezien we een dagje Rauma op de planning hadden staan. Ondanks de korte nachtrust toch goed geslapen, de anderen in het hotel ook overigens. Met een eerste foute route (mijn fout) zijn we uiteindelijk voor het middaguur in Rauma aangekomen, waarover men ook in de nopjes was; zien waar het allemaal begon en waar ik te wonen kom! Men vond het prachtig, dat Rauma, en we zijn eerst museum Marela en het oude stadhuis gaan bekijken. Die sloten al om 14u. Daarna zijn we lekker Fins gaan lunchen. Ik vertelde oma, tante en oom in Pori dat Finnen heel makkelijk ergens koffie gaan drinken of gaan lunchen, dus men leek het leuk om dat ook te gaan doen. We zijn gaan lunchen in Rauma bij 'Rosmariini' (makkelijk te raden wat dat in het Nederlands is ;) ), waarbij tante en oma genoten hebben van zalmsoep en oom en ik van traditioneel Rauma's eten: Lapskoussi (op te zoeken op wikipedia, heeft zijn oorsprong in Duitsland). Bij een lunch hoort altijd/vaak een saladebuffet met brood en drinken, en wij hadden nog koffie toe. Een ontzettend gezellig tentje met een heel aardige eigenaar en heerlijk eten! :D Ja, superidee van de Hoornemannetjes om toch te willen lunchen, hoewel ik er eerst 'moeite' mee had! Super lieverds! :D Na het lunchen wou ik ze de kerk laten zien, maar ja hoor...je raad het al: ook daar was weer wat mee! Dit keer een huwelijk wat net van start ging...kerk niet van binnen gezien dus (hoewel oom Peter zich een weg door de sneeuw baande en door het raam gespiekt heeft!). Dan maar door door het centrum, wat winkels (o.a. keramiekatelier) en genoten van al wat we zagen. Het weer was helaas wat kouder dan de dag in Pori, stond ook goede wind. Na het centrum zijn we naar de auto gegaan en langs mijn nieuwe appartement, supermarkt en zowel de industriële als vrijetijdshaven gereden en dus ook het strand. Men vond het prachtig en leuk alles te zien! Daarna zijn we richting centrum terug gereden en hebben we ons opgewarmd in Cafe Sali; natuurlijk ook een must. Volgens Louis, een Portugese medewerker (ken ik al vanaf stage in Rauma) zaten er op dat moment maar een paar Finnen in Cafe Sali, zeker driekwart was buitenlands! :p Na Cafe Sali zijn we doorgegaan naar het restaurant Wanhan Rauman Kellari (oftewel de kelder van oud Rauma) waar we een tafel hadden. Mijn god wat hebben we ook daar weer gezellig en lekker gegeten! :D Hebben goed genoten ja, zoals wij dat kunnen! :) Lekker de avond doorgebracht en met volle en tevreden buikjes weer richting Pori terug. Dit keer bleef ook ik in het hotel slapen, bij oma op de kamer! :D Minder trouwens is dat oma een broche kwijt is, en dat die hoogstwaarschijnlijk gestolen is door personeel. Zat in een tas die oma in het rek gelegd heeft, en daar zat ie dus na de eerste avond niet meer in... Klacht is ingediend, gemaild gaat ook nog worden met de manager en men heeft mijn adres en telefoonnummer mocht er een wonder gebeuren. Germ, lieve oma :( Ik hoop dat hij nog terecht komt!

Vandaag, zondag 19-2, zou ik sowieso mee gaan ontbijten met oma, tante Carla en oom Peter, vandaar dat we gevraagd hadden of het mogelijk was dat ik ook bleef logeren. Dat mocht dus en ik heb genoten van een nachtje hotel! :D Het ontbijt was ook super, heb goed gebunkerd he oom Peter ;) De lieverds zouden vandaag naar Tampere rijden om ook daar een nachtje door te brengen, vóór de reis terug naar Helsinki en huis morgen. Maar helaas was er goed noodweer afgekondigd; sneeuwstorm door heel Finland! Hier in Pori en ook in Tampere is het volgens mij wel meegevallen; ik heb de indruk dat men er in overige delen van Finland véél meer last van gehad heeft! Goed; het waaide flink en het heeft de hele dag gesneeuwd, maar gevaarlijk weer kon ik het niet noemen. Gezien men (en ik vond dat ook het beste) op tijd wou gaan rijden naar Tampere hebben we het mausoleum niet meer bezocht. Liever mijn familie veilig en heelhuids in Tampere dan per se een mausoleum moeten bekijken met het risico op slechter weer. Dus helaas; het afscheid kwam íetsjes eerder dan gepland, maar het kwam er hoe dan ook. Jammer, om afscheid te moeten nemen van je familie waarmee je een supertijd gehad hebt, maar met een ontzettend dankbaar hart!!! Ik blijf het zeggen lieverds: ONTZETTEND BEDANKT VOOR DE GEWELDIGE DAGEN SAMEN!!! :D Super afsluiting van mijn leven in Pori, fijn dat ik dit nog met jullie heb mogen delen en kunnen laten zien. Bedankt voor de gastvrijheid en 'cadeaus', ik heb er van genoten! Ik hoop dat jullie in Tampere ook nog een geweldige dag gehad hebben en een goede, positieve indruk van Finland hebben gekregen (waar ik totaal niet aan twijfel!) en natuurlijk ook van mijn leven! Een ontzettend goede en veilige reis terug naar Helsinki en Nederland, en hopelijk tot snel! De foto's volgen vanavond in een mail!


Ja, lieve andere Nederlanders: het was geweldig met mijn familie samen hier! Prachtig dat ze dit gedaan hebben!
Vandaag heb ik al flink wat dozen ingepakt en mijn appartement is al goed kaal. Spannend hoor, aan de vooravond van de laatste week Pori staan... Gaat een moeilijk afscheid worden maar wel een gezellig afscheid donderdag; we gaan nog met z'n allen naar de film en ik heb een heel leuk cadeautje vandaag met de post ontvangen voor de familie. Een fotoboek ga ik nog maken in de komende tijd, maar naast de getrakteerde avond bios donderdag hebben ze ook dit cadeautje/aandenken al.
Zo, ik ga nu eens lekker op de bank hangen en genieten van een hopelijk goede film 'The Bodyguard'. Heb hem al eens gezien meen ik, maar een film gaat er altijd wel in! :)
Lieve allemaal; hou jullie haaks en aan het eind van de week weer een nieuwe blog. Dit keer een speciale, want hij zal vanuit Rauma zijn! :D
Grote kans trouwens dat ik (als ik compleet verhuisd ben) ik een frisse blog start en deze oude verhalen over Pori verwijder. Schrik niet; ik zal ze in word opslaan, maar van deze site haal ik ze waarschijnlijk af. We zullen zien; in ieder geval tot de volgende keer! :D

  • 19 Februari 2012 - 21:33

    T.ing:

    he lieve chantal...
    wat een heerlijke dagen heb jij gehad!kan ook bijna niet anders natuurlijk, maar het is toch erg leuk om te lezen dat het idd zo was! hopelijk gaat oma's terugvlucht beter dan de heenweg. ik ga ze morgen op SPL ophalen en ga dan ook mee naar Sittard. dan komt ze niet zo allenig thuis en kan ze alle verhalen (n paar keer ;p) vertellen!
    tsja en voor jou wordt het nu alweer aftellen...
    weer een afscheid, maar ook weer een frisse start, waar je al erg lang naar uit kijkt
    geniet van de mooie momenten en ook van de soms misschien wat verdrietige; het zijn allemaal stuk voor stuk bevestigingen!
    dikke knuffel

  • 21 Februari 2012 - 16:34

    Oma Flat:

    Hallo Chantal,zojuist je blog en de foto,s bekeken,geweldig wat hebben juli een fijne tijd gehad samen.Wat een mooie herinneringen voor jullie allemaal,en ik heb mee kunnen kijken alsof ik er bij was.Fantastisch.En nu ga je beginnen aan een nieuw tijdperk. Veel geluk en sterkte wens ik je en een dikke knuffel van Oma v.d.flat.

  • 21 Februari 2012 - 16:34

    Oma Flat:

    Hallo Chantal,zojuist je blog en de foto,s bekeken,geweldig wat hebben juli een fijne tijd gehad samen.Wat een mooie herinneringen voor jullie allemaal,en ik heb mee kunnen kijken alsof ik er bij was.Fantastisch.En nu ga je beginnen aan een nieuw tijdperk. Veel geluk en sterkte wens ik je en een dikke knuffel van Oma v.d.flat.

  • 23 Februari 2012 - 07:22

    OMA:

    Wat een goed verslag van onze heerlijke dagen met elkaar.Ik heb het gevoel,dat ik weken weg ben geweest. Zoveel moois gezien,zoveel indrukken !!!!! Het was geweldig.
    Nu voor jou nog een goede uitslag van je test,gezellig met elkaar naar de film als afscheid en dan de nieuwe start maken.Heel veel succes en liefs OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 168293

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: