Terug naar Nederland! :) - Reisverslag uit Geleen, Nederland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland! :) - Reisverslag uit Geleen, Nederland van Chantal Eijnatten - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland! :)

Blijf op de hoogte en volg Chantal

23 December 2013 | Nederland, Geleen

Dag lieve allemaal!
Zoals afgelopen week al aangekondigd: geen blog meer vanuit Rauma, maar nu vanuit Nederland en om precies te zijn vanuit Geleen!


Maandag 16-12 begon de week met een avonddienst, met in de ochtend tijd om wat heen en weer te krossen tussen stad en thuis om wat dingen te regelen en halen. Daarna tijd voor een gezellige en bezige avonddienst, maar ik was meer bezig met de bootreizen dan met écht werk moet ik zeggen! Gelukkig was het rustig op de afdeling en kon ik de tijd benutten, schaamde me wel dood tegenover mijn collega's maar goed het kon níét anders: ik MOEST me bezig houden met de bootreizen! Wat was het probleem? In eerste instantie niks dacht ik; ik kreeg een sms dat de reizen per boot Amorella (van Vikingline) t/m 19-12 gecancelled waren ivm een defect schip. Nou realiseerde ik me niet meteen dat papa wél op juist die boot heen zou reizen... De reis werd automatisch omgeboekt wat betekende dat papa vanaf Stockholm naar Helsinki zou komen te reizen, en daarvoor 2 uur eerder dan gepland al vertrek zou hebben en pas om 10:10u in Helsinki zou aankomen. Ik moest zelfs nog bijbetalen omdat die trip wat duurder zou zijn: werd het helemaal mooi!! Alsof het mijn schuld is dat Amorella naar de knoppen is?! Snel bij Siljaline gekeken en daar bleek een dienst van Stockholm naar Turku mogelijk te zijn met de geplande vertrek- en aankomsttijd. Die moest ik dus gaan regelen maar daarvoor had ik mijn beurs nodig... Pasi opgebeld en die is mijn reservesleutel komen halen, mijn beurs gaan halen en komen brengen – wat een ENGEL!! Op het werk snel via Siljaline voor papa de reis geboekt en daarna met Vikingline contact opgenomen om de heenreis te cancellen. Daar kreeg ik een mooi bedrag van terug wat vrijwel hetzelfde was als het boeken van de nieuwe reis – mooi zo dus! :) Van 15:30 tot zeker 20:00u vrijwel alleen maar bezig geweest (naast mijn werk natuurlijk) met het regelen van de bootreizen...het zweet stond me overal, had een knalrood hoofd van inspanning en mijn hart ging goed tekeer! Ik móést namelijk vóór 20:00u met Vikingline contact hebben gehad anders was het met cancellen en betalen heel anders afgelopen... Maar goed; ik blij, papa blij, iedereen blij :) Thuis nog met pa en ma gekletst via Skype en de laatste dingen besproken – spannend!!
Dinsdag 17-12 tijd voor een ochtenddienst die lekker verliep, en met rond het middaguur een traditiegetrouwe gezamenlijke kerstlunch! Iedereen neemt wat lekkers mee en dus stond de tafel weer vol met heerlijk (kerst)lekkers – smullen! Ik was van plan die dag een korte toespraak te houden voor de (aanwezige) collega's, maar dat heb ik helaas toch echt niet kunnen doen. Daar ben ik veel te emotioneel voor! En bij het afscheid van een arts begon ik al te tranen, en heb dus goed kunnen uitleggen waarom ik de toespraak niet deed. Dan maar op een kaartje zetten :) In de namiddag ben ik dan ook snel de stad in gegaan en heb nog wat laatste dingen aangeschaft én een mooi kaarsenhoudertje laten graveren met 'Sydämessäni' oftewel 'In mijn hart' voor mijn collega's :) Thuis flink wat ingepakt nog en nog even bij Veera en Juuso op bezoek geweest in hun nieuwe appartement. Was gezellig en mooi! Ondertussen zenuwachtig omdat ik nog niks van papa gehoord had want die was inmiddels via Duitsland op weg naar de eerste boottocht...maar hij bleek veilig en te vroeg gearriveerd te zijn. De boottocht gaat van Rostock naar Trelleborg Zweden.
Woensdag 18-12 tijd voor wederom een ochtenddienst die vrij rustig verlopen is met helaas nog een sterfgeval direct in de ochtend. Zo gebeurt er toch nog 'van alles wat' zo tijdens mijn laatste dagen :) Niet leuk natuurlijk, maar wel 'part of the job, with love'. Fijn gewerkt dus en als lunch genoten van de restjes én rijstebrij – heerlijk! :D Ook heb ik de kaart met toespraak en het kaarsenhoudertje gegeven aan mijn collega's, zijn ze blij mee! Na werk snel op naar huis want men zou de boekenkasten komen bekijken die helaas nog steeds bij mij staan :( Ook de overige meubels trouwens, maar die zouden donderdag de deur uit gaan. Snel nog op naar de stad voor wat laatste officiële dingen, terug naar huis voor wasjes, inpakken, inpakken en nog eens inpakken, avondeten, snelle trip naar de supermarkt (helaas te voet want mijn fietsenband is plat, gelukkig tot het einde volgehouden! :D), en terug naar huis voor een douche, koekjes bakken, nog meer inpakken en wat tutten. Én het in ontvangst nemen van al wat informatie omtrent het werken bij de Efteling met oud en nieuw. Jaja lieve mensen, CHANTAL GAAT MET OUD EN NIEUW BIJ DE EFTELING WERKEN!!! :D Met dank aan lieve neef Bart-Jan die via het uitzendbureau waar hij werkt de Efteling als klant heeft voor drukkere dagen. WHIEHOEW!!! :D Kan niet wachten!

Donderdag 19-12 tijd voor de állerlaatste werkdag, die erg rustig verliep. En in de ochtend klopte mijn hartje toch wel wat sneller toen papa eindelijk op de stoep stond bij werk; JEEEEEJ!! :D :D Raar om papa 'zo ineens' voor je te hebben staan in Rauma, maar wel een súper gevoel! Papa is bij ons koffie komen drinken en heeft de afdeling verwend met lekkere kruimelvlaai, appeltaart van mama, een mooie kerstkaart, servetten en een taartplateau (laatstgenoemden van Blond Amsterdam). Men was er ontzettend blij mee! En ik werd nog verrast met cadeautjes, wat mijn collega's echt niet hadden hoeven doen! :o Een halsketting en armband van gekantklost zilver (!!) en een mooie kussensloop met 'Rauma' erop met de coördinaten. Daar werd ik wel even goed emotioneel van zoveel moois!
Over emotioneel worden gesproken; mijn terugkomst kreeg op die dag een heel andere lading, maar voelde me daardoor wel nóg beter bij mijn besluit terug te komen. Toen papa gearriveerd was en dat mama liet weten via sms kregen we een sms dat we direct samen met mama contact op moesten nemen. We hadden toen al door dat er iets niet in orde was, en om wie het ging was ook al duidelijk. Oma v/h Bos, de moeder van papa, was al zeker een week niet lekker; last van haar buik, erg moe e.d. Mama liet ons weten dat ze dinsdag 17-12 in de loop van de dag in het ziekenhuis was opgenomen en er na een hoop onderzoek in de dagen erna was gebleken dat ze acute lymfatische leukemie heeft. Iets waaraan, gezien haar leeftijd, niets meer aan gedaan word. Dat hakte er dus even goed in bij papa en mij :( Gelukkig hadden we elkaar en konden we elkaar vasthouden! Het is nu dus eigenlijk zo veel als afwachten en de laatste momenten met oma doorbrengen :(
In de namiddag van donderdag ben ik snel naar huis gegaan om met papa eerst mijn meubels in te laden en weg te brengen, vervolgens thuis nog meer spullen in te pakken en gezellig samen pizza te eten. Nog even met mama gekletst via Skype, daarna later in de avond nette kleding aan en na een rondje Oud Rauma 'by night' door naar Cafe Sali voor mijn afscheidsfeest! Ik had mensen om 20:00u uitgenodigd en bij Sali koffie/thee met lekkers én Glögi geregeld. Er zijn 31 mensen langsgekomen (pa en mij incl.) en na een emotionele speach van mij én verwend te zijn met een hoop cadeaus, heeft iedereen gezellig zitten kletsen en genieten van het lekkers. Ik kreeg van mijn artsen nog een glas witte huiswijn aangeboden! Om 22:00u was het gedaan en heb ik als laatste van Satu en haar moeder afscheid genomen, daarna ben ik met papa naar huis gegaan voor een glaasje Glögi en een fijne nachtrust. Een állerlaatste op mijn appartement.

Vrijdag 20-12 tijd voor de dag van vertrek, met genoeg bezigheden! In de ochtend flink wat spullen ingepakt en al wat gepoetst, daarna aan het eind van de ochtend mijn boekenrekken nog weggebracht, Pasi kort maar krachtig op bezoek geweest, verder gewerkt aan de bus inpakken (en ja, papa zei het al maar ik had er constant mijn twijfels bij: ÁLLES paste erin!!) en rond het middaguur nog de stad ingedoken voor een welverdiende kerstlunch in restaurantje Wähä Tallbo; súpergezellig én lekker eten! :D Lekker met papa even rustig gezeten en genoten van lekker eten en elkaars gezelschap. I love my dad! :D Daarna nog een winkeltje langs voor een lief en prachtig cadeautje van paps voor mams – die liefde van hun toch... :) Terug naar het appartement voor de laatste bezigheden; gelukkig mochten we de sleutels daar laten liggen en hoefden we dus geen rekening te houden met een bepaald tijdstip en het wegbrengen ervan! :o Het resultaat was dat we aan het eind van de middag alles klaar hadden voor vertrek: appartement leeg met een mega echo erin ineens, spullen in de auto, en Jasmijn onder de arm om plaats te nemen naast papa op de voorbank van de auto. We zijn vóór wegrijden uit Rauma nog even bij Hertz langsgegaan overigens ivm het volgende: papa had mij bij het huren van de auto in Aken niet bij kunnen laten schrijven als extra chauffeur omdat een kopie van mijn rijbewijs niet voldoende was. Er was ons aangeraden dus bij een ander kantoor te proberen, maar in Rauma was het helaas al gesloten. Papa heeft dus moeten rijden waar ik wel van baalde! :( Had hem graag afgewisseld om hem zo wat rust te geven!
Van Rauma zijn we naar Turku gereden waar we om 20:55u de boot naar Stockholm zouden hebben. We kwamen bijtijds aan en zijn maar meteen in gaan checken, daarna konden we na even wachten de boot op en zijn we onze hut gaan opzoeken. Jasmijn had zich overigens voorbeeldig gedragen in de auto (heeft nog met kerstliedje meegezongen, zie video), maar ik had haar voor de zekerheid een kalmeringspil gegeven waardoor ze in de hut wat wankel op haar beentjes stond! :p Was wel lachen! Pa en ik zijn nog even over de boot gelopen (Viking Line 'Grace') en zijn nog een kopje koffie gaan drinken, ook hebben we toen met ma gekletst via Skype. Daarna voldaan naar de hut en naar bed, waar Jasmijn ons mauwend en rondspringend begroette.

Zaterdag 22-12 tijd om 's ochtends vroeg al op te staan want om 6:30u moesten we in Stockholm al van de boot af. In de auto op weg naar het zuiden van Zweden beginnen te rijden, met nog een tussenstop in Norrköping – een plaatsje waar ik bijna 5 jaar geleden een internationale studieweek gehad heb! :) Grappig daar even met papa rond te lopen, helaas was het regenachtig weer (we zijn ook nog naar een Hertz-kantoor gereden maar dat was helaas dicht, niet leuk voor papa dus :( ). Onderweg nog een aantal keer gestopt voor een lekkere bak koffie én een rustpauze; de eerste stop was bij een prachtige ruïne die papa op de heenweg had ontdekt, de tweede ergens langs de weg voor koffie met. Over onderweg gesproken trouwens: zeker 50 McDonalds tegengekomen! :O En dan overdrijf ik absoluut níét! Heb nog nooit zoveel McDonalds gezien! :p Onze reis verliep spoedig trouwens en papa heeft het goed volgehouden – respect! Jasmijntje was de hele reis netjes en heeft tussen ons in goed vertoefd :) Enige keer dat ze iets deed wat ze niet mocht was toen ik haar mandarijn liet ruiken, om pa te laten zien hoe vies ze dan kijkt: sprong ze ineens bij pa op schoot tijdens het rijden! :p Oeps, sorry! Omdat de reis goed verliep en we al vrij vroeg in Trelleborg zouden aankomen hadden we de avond van tevoren al besloten dat we in Malmö zouden stoppen. Allereerst zijn we bij Ikea gestopt om daar lekker rond te struinen maar ook voor ons avondmaal. Na de winkel lekker bekeken te hebben kwamen we in het restaurant aan waar we uiteindelijk besloten voor weer een kerstlunch, dit keer een Zweedse dus. Bij de kassa aangekomen ging ik betalen en wachtte op de prijs van 198 kronen (99 p.p.). Toen de jongen naar onze Ikea Family-card vroeg en we aangaven die te hebben maar niet bij ons bleek dat we de dubbele prijs moesten betalen. Stond dus op die posters '99kr p.p.' en daaronder héél minuscuul 'zonder Family-card 199kr p.p.'... Maar ja, éxtra vaak eten op gaan scheppen en dus extra genoten ervan! :p Na Ikea zijn we naar Malmö zelf gereden en nog even snel naar een Hertz gegaan om wéér te proberen met bijschrijven, maar ook nu was het niet mogelijk omdat men niet in ons contract kon komen. Wat overigens wel raar is is dat in elk land andere regels gelden :s In Duitsland moest pa dus mijn originele rijbewijs laten zien, in Finland bleek een kopie voldoende te zijn, en in Zweden mag je zomaar rijden als de chauffeur je familielid is :s Raar... We zijn de auto daarna dicht bij het centrum gaan parkeren en samen het centrum gaan verkennen. Mooie gebouwen, leuke stad! Helaas was het weer koud en regenachtig, dus na het rondkijken snel weer naar de auto gegaan en doorgereden naar Trelleborg. Daar zijn we ook nog even het centrum ingedoken maar dat bleek niet zo de moeite waard te zijn. Op dus maar richting Stenaline voor het inchecken op de boot en wat voelden we ons daarna toch veilig...NIET dus!!! We stonden geparkeerd tussen allemaal ongure typjes enzo, van die 'buitenlanders' die met dik 9 man opgepropt in een busje zaten enzo, en dat dus 'keer veel' om je heen. Autodeuren maar op slot gedaan ;) Om 22:45u zou de boot vertrekken en ik denk een uur van te voren dat we de boot op mochten. Heb zelfs nog een 'treinboot' gezien – boot waar een trein op mee kan! :D Aangekomen in de boot onze hut opgezocht en nog even snel over de boot gelopen, want die was een stuk kleiner dan de vorige. Daarna snel op naar bed want we hadden maar een korte nachtrust!

Zondag 22-12 om 6:15u al de boot af en door Duitsland afzakken naar Geleen. Onderweg nog een aantal keer gestopt voor een pauze met koffie, lekkers en de benen strekken. Gelukkig was het weer íéts beter dan de dagen ervoor. Papa heeft de autoreis weer netjes volgehouden en uiteindelijk kwamen we rond een uur of kwart voor drie in de middag aan in Geleen. Wat een SUPERthuiskomen! :D Mama was érg blij ons te zien en wij haar natuurlijk ook, Maurits was ook al thuis en Elianne kwam aan het eind van de middag. Jasmijntje heeft meteen de boel mogen verkennen en is maar wát blij met de ruimte hier ineens! :) Eerst met een lekkere bak thee bij zitten kletsen enzo, daarna toch helaas op naar het 'minder leuke': op bezoek bij oma in het ziekenhuis. Ze ligt op de oncologische afdeling en het was raar haar zo verzwakt te zien liggen maar we waren wel blij haar te kunnen zien en oma was maar wat blij met onze aankomst! :D Oma had het zwaar met al dat bezoek, heeft haar moe gemaakt maar ze vind het leuk ons allemaal weer te zien. Tante Carla was ook daar dus hebben we lekker rustig bij oma gezeten. Ik heb oma nog wat geholpen met enkele dingen. Oh, en oud-stagebegeleidster Lizet herkende me nog. Niet zo zeer van mijn student-zijn daar maar wel van het feit dat ik toen tijdens mijn stage een vrouw hier op het treinstation in Geleen had gereanimeerd. Ach ja hoe dan ook, ze herinneren zich me nog! :) Rond een uur of 17:00u zijn we weer vertrokken ivm avondeten en oma vond het ook goed; kon ze even lekker genieten van de rust. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik in een 'bubbel' zit ofzo: alles lijkt wat langs me heen te gaan en onwerkelijk te lijken...
Thuis aangekomen was het avondeten al bijna klaar: kip met friet! :D Oma v/d Flat kwam langs en bracht een prachtige roos voor me mee, bedankt lieverd! Lekker gegeten, lekker gekletst, maar vooral: lekker genoten van het thuis en terug in Nederland zijn :) In de avond nog wat spullen uitgeladen, koffie gedronken hier thuis met oom Peter en tante Carla erbij, en daarna lekker met pa en ma getut, gekletst en mijn cadeaus van vrienden en collega's laten zien. Mama was overigens nog in tranen (zoals verwacht) met het cadeautje dat ze van pa kreeg: ook een zilveren kantsierraad, een prachtige hartvormige ketting :) Na het heerlijke 'bankhangen' allen op naar bed, waren we wel aan toe en vooral pa denk ik na al dat rijden :) Jasmijntje is overigens helemaal thuis hier en zoals mama zei lijkt het alsof ze hier altijd al geweest is: ze kent de ruimtes en heeft al haar eigen plekje op de bank waar ze gisteren lekker heeft liggen slapen in bijzijn van ons (met wat gekreun en gezucht vanuit haar snoetje haha :p ).


En nu maandag 23-12 staan we aan de officiële verhuisdatum van Chantal terug naar Geleen, met nog een hoop te doen!
Zometeen op naar Sittard om de spullen in opslag te plaatsen, me in te schrijven bij de gemeente en daarna de bus naar Aken terug te brengen en in Maastricht langs te gaan ivm een avondje werk in de Efteling met oud en nieuw. We krijgen de dag dus wel om zo! :D
Lieve allemaal, ik denk dat ik voorlopig nog wel wat blogs typ om te laten weten hoe het 'inburgeren' me vergaat. Ik zal de zondag als standaard 'blogdag' houden maar de blogs zullen wel wat anders van opbouw worden denk ik. Hou jullie mailbox in de gaten in ieder geval!

Voor een ieder óntzettend fijne kerstdagen en tot de volgende blog!
Chantal

  • 23 December 2013 - 12:56

    Tim:

    Welkom terug lieve BOEWerd! x

  • 02 Januari 2014 - 22:04

    Pa:

    Fijn dat ik je afscheid in Rauma mocht meebeleven en deze bijzondere reis met jou heb mogen maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 22 Juli 2009
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 168269

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigratie naar Finland

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Van wereldstad naar werelderfgoed; wonend in Rauma

Landen bezocht: